De Waffen-SS trad bepaald niet zachtzinnig op tegen ongehoorzaamheid van de eigen manschappen. Wie een bevel niet opvolgde, werd gestraft en in veel gevallen uitgesloten door de andere mannen, volgens velen het ergste van je kon overkomenquote:Op dinsdag 7 mei 2013 16:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ah, dus de executies laat je al varen. Wat dat tweede betreft: welke bronnen heb je waarin melding wordt gemaakt van SS-ers die, wegens dienstweigering in een concentratiekamp, voor de krijgsraad werden gesleept?
Ik hoef niks zelf te verzinnen want de bronnen spreken voor zich: er is geen enkele SS-er geëxecuteerd n.a.v. het weigeren van dienst in een dodenkamp.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:13 schreef Hathor het volgende:
[..]
De Waffen-SS trad bepaald niet zachtzinnig op tegen ongehoorzaamheid van de eigen manschappen. Wie een bevel niet opvolgde, werd gestraft en in veel gevallen uitgesloten door de andere mannen, volgens velen het ergste van je kon overkomen
http://www.waffen-ss.nl/wssna.php
Het was zowaar niet eens makkelijk om het zwart op wit te vinden. Overigens had je het zelf ook wel kunnen verzinnen, een bevel NIET opvolgen is ten alle tijden krijgsraad, dat geldt in ieder leger overal ter wereld, ook in vredestijd.
Daarom zei ik er ook bij dat een Duitse kampbewaarder een soldaat was, ook een SS-er was een soldaat en die viel dus onder het krijgsrecht. Een weigering een dienstbevel op te volgen zou dus de kogel kunnen betekenen. Ik denk overigens dat kampbewaarders o.a. werden geselecteerd op hun overtuiging en dat er ook niet veel zijn geweest die ook maar het idee hadden om een bevel te weigeren.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt. Maar Wehrmacht soldaten waren doorgaans geen kampbewakers. Dat 'recht' was voorbehouden aan de SS Totenkopfverbände en hun Oekraïnse en Letse "auxiliaries". Mijn vraag blijft dus: waaruit blijkt dat SS-ers die dienst in een kamp weigerden werden geëxecuteerd?
Dit heeft opnieuw geen betrekking op de SS-ers die dienst hadden in de dodenkampen. Een prachtig voorbeeld hiervan is te zien in de BBC-documentaire 'Auschwitz', waarin een voormalig bewaker, Oskar Gröning, die gekweld werd door wat er om hem heen gebeurde, een aanvraag indiende om te mogen worden overgeplaatst naar het front. Zijn verzoek werd afgewezen; verder geen enkele gevolgen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:18 schreef Jian het volgende:
[..]
Daarom zei ik er ook bij dat een Duitse kampbewaarder een soldaat was, ook een SS-er was een soldaat en die viel dus onder het krijgsrecht. Een weigering een dienstbevel op te volgen zou dus de kogel kunnen betekenen. Ik denk overigens dat kampbewaarders o.a. werden geselecteerd op hun overtuiging en dat er ook niet veel zijn geweest die ook maar het idee hadden om een bevel te weigeren.
Mijn post heeft wel degelijk betrekking op SS-ers, ik zou niet weten waarom niet. En waar zegt iemand dat een soldaat die een verzoek indiende om te worden overgeplaatst werd gestraft, laat staan werd gefusilleerd?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit heeft opnieuw geen betrekking op de SS-ers die dienst hadden in de dodenkampen. Een prachtig voorbeeld hiervan is te zien in de BBC-documentaire 'Auschwitz', waarin een voormalig bewaker, die gekweld werd door wat er om hem heen gebeurde, een aanvraag indiende om te mogen worden overgeplaatst naar het front. Zijn verzoek werd afgewezen; verder geen enkele gevolgen.
Níet op de SS-ers die werkzaam waren in de dodenkampen. Nogmaals: er is geen enkele bron waaruit blijkt dat dienstweigering in een dodenkamp werd bestraft; en zéker niet met de dood.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:25 schreef Jian het volgende:
[..]
Mijn post heeft wel degelijk betrekking op SS-ers, ik zou niet weten waarom niet. En waar zegt iemand dat een soldaat die een verzoek indiende om te worden overgeplaatst werd gestraft, laat staan werd gefusilleerd?
Dienstweigering en het weigeren bevel op te volgen in een (acute) oorlogsituatie zijn wel 2 verschillende dingen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:19 schreef Nibb-it het volgende:
Voor wat betreft dienstweigering: C&H / Waarom Duitsers ook/niet herdacht moeten worden #3
Dat zeg ik dus net,quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Níet op de SS-ers die werkzaam waren in de dodenkampen. Nogmaals: er is geen enkele bron waaruit blijkt dat dienstweigering in een dodenkamp werd bestraft; en zéker niet met de dood.
quote:ik denk overigens dat kampbewaarders o.a. werden geselecteerd op hun overtuiging en dat er ook niet veel (geen) zijn geweest die ook maar het idee hadden om een bevel te weigeren.
Helder.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:27 schreef Jian het volgende:
[..]
Dienstweigering en het weigeren bevel op te volgen in een (acute) oorlogsituatie zijn wel 2 verschillende dingen.
Daar ben ik me van bewust, het was een aanvulling.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:27 schreef Jian het volgende:
[..]
Dienstweigering en het weigeren bevel op te volgen in een (acute) oorlogsituatie zijn wel 2 verschillende dingen.
Wellicht, maar ik denk niet dat dat ook de interpretatie zou zijn geweest van de toenmalige SS-leiding!quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:31 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Daar ben ik me van bewust, het was een aanvulling.
Neemt niet weg dat een (acute) oorlogssituatie iets anders is als hetgeen de SS-TV zich mee bezig hield, in casu het bewaken van de KZ's.
Dat weet ik niet, zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:39 schreef Jian het volgende:
[..]
Wellicht, maar ik denk niet dat dat ook de interpretatie zou zijn geweest van de toenmalige SS-leiding!
Maar het is een eitje om bewijs van het tegendeel te negeren.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 17:13 schreef Hathor het volgende:
Het was zowaar niet eens makkelijk om het zwart op wit te vinden.
'Toen leden van het 2de Litouwse bataljon Schutzmannschaft in Wit-Rusland waren aangekomen en onmiddelijkopdracht kregen om Joden in de stad Rudensk dood te schieren, verklaarde een jonge man dat hij daartoe niet in staat was. Daarop verzocht de Litouwse compagniecommandant iedereen die daar ook geen trek in had naar achteren te stappen. Vijftien a zeventien manschappen weigerden eveneens en keken vanaf 25 meter toe hoe hun kameraden de executies uitvoerden.'quote:Op dinsdag 7 mei 2013 18:29 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Maar het is een eitje om bewijs van het tegendeel te negeren.
'Based on a Bundesarchiv study, the incident was dismissed as a legend by scholars in the 1990s'quote:Op dinsdag 7 mei 2013 19:21 schreef Jian het volgende:
Op zich niet zo gek hè, als er wel een soldaat werd gefusilleerd omdat hij een dergelijk bevel, dat dus onwettig was, weigerde dan lijkt het mij waarschijnlijk dat hij gewoon als gesneuveld werd gemeld.
zoals hier;
http://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Schulz
Ja, ik ken het verhaal, waar gebeurd of niet is het een prachtig voorbeeld. Een onwettige executie van een Soldaat wegens het weigeren van het uitvoeren van een onwettig bevel ga je als commandant vanzelfsprekend niet als zodanig in de logs vermelden.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 19:23 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
'Based on a Bundesarchiv study, the incident was dismissed as a legend by scholars in the 1990s'
En dus vul je je eigen waarheid maar in. Duidelijk.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 19:26 schreef Jian het volgende:
[..]
Ja, ik ken het verhaal, waar gebeurd of niet is het een prachtig voorbeeld. Een onwettige executie van een Soldaat wegens het weigeren van het uitvoeren van een onwettig bevel ga je als commandant vanzelfsprekend niet als zodanig in de logs vermelden.
voelt niet prettig hè om in een topic te kijk gezet te worden als racist , kom joh, slik door die drolquote:Op dinsdag 7 mei 2013 19:46 schreef gelly het volgende:
[..]
En dus vul je je eigen waarheid maar in. Duidelijk.
Waar heb je het over ?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 19:51 schreef Jian het volgende:
[..]
voelt niet prettig hè om in een topic te kijk gezet te worden als racist , kom joh, slik door die drol
quote:Op dinsdag 7 mei 2013 19:26 schreef Jian het volgende:
[..]
Ja, ik ken het verhaal, waar gebeurd of niet is het een prachtig voorbeeld. Een onwettige executie van een Soldaat wegens het weigeren van het uitvoeren van een onwettig bevel ga je als commandant vanzelfsprekend niet als zodanig in de logs vermelden.
Zolang er geen bronnen opduiken die het tegendeel bewijzen lijkt deze studie een trend aan te wijzen. Zie onderstaande tabel.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 19:31 schreef Jian het volgende:
Dit onderzoek is wellicht nog veelzeggender en toch geeft het ook geen sluitend antwoord ......
"we may never learn the full anwser to this"
http://www.jstor.org/disc(...)4&sid=21101993629023
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |