Ja. Maar is dat je enige bijwerking is mag je je gelukkig prijzen. Het zal waarschijnlijk ook nog minder worden naarmate je het langer slikt(met regelmaat). Zodra je onregelmatig slikt of een tijdje stopt keren de bijwerkingen weer terug.quote:Op woensdag 22 mei 2013 23:08 schreef moeraskikker het volgende:
Gebruik nu sinds een maandje Ritalin, maar ik merk dat ik soms heel erg last van knarsetanden heb. Is dit ook bekend bij anderen?
Als ik langer dan ik eigenlijk wil op blijf na een avonddienst, dan bijt ik onbewust heel strak mijn kiezen op elkaar...quote:Op woensdag 22 mei 2013 23:08 schreef moeraskikker het volgende:
Gebruik nu sinds een maandje Ritalin, maar ik merk dat ik soms heel erg last van knarsetanden heb. Is dit ook bekend bij anderen?
Ik heb juist als ik aan X zit dat ik mijn ADHD maar onzin vind omdat ik dan heel chill ben zonder 100 gedachten.quote:Op donderdag 23 mei 2013 00:11 schreef moeraskikker het volgende:
AH ok, ik heb er niet vaak last van, maar lijk net of ik aan de xtc zit ofzo met het knauwen. Haha.
Als je goed functioneert hoor je geen diagnose te krijgen. Beetje de stelregel binnen de GGZ.quote:Op woensdag 22 mei 2013 16:30 schreef Horchata het volgende:
[..]
Ik vraag me dan alleen af:
Als twee personen precies dezelfde klachten/eigenschappen hebben, maar een functioneert prima en de ander niet. Hebben ze dan allebei ADHD of alleen degene die niet functioneert?
Ik zou namelijk zeggen dat beide het hebben. Ik denk alleen dat de diagnose pas noodzakelijk is als iemand niet functioneert. Anders zou iemand ook ineens geen ADHD meer hebben als diegene door therapie/medicatie/whatever weer goed functioneert.
Interessant om over na te denken.
ADHD heeft als ontwikkelingsstoornis wel degelijk invloed op je sociale en emotionele ontwikkeling. Het speelt er (zeker bij volwassenen) juist een grote rol in.quote:Op woensdag 22 mei 2013 18:39 schreef kleine4 het volgende:
[..]
Ik denk het ook allebei. De diagnose is toch gebaseerd op je gedragingen op 3 gebieden (aandacht, concentratie en hyper ofzo?) van vroeger en nu? Niet hoe je er mee om gegaan bent toch? Denk dat wat jij zegt wel klopt dan. Volgens mij heeft ADHD niets met je intelligentie, sociaal en emotioneel vermogen te maken.
Als je xtc wil.slikken ga je niet ook je ritalin nemen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 01:32 schreef moeraskikker het volgende:
Maar X met Ritalin, is dat niet gevaarlijk? Of juist relax. Ik ben zo bang dat het gevaarlijk is.. Maar ik weet met X dat ik alles op een rijtje kan zetten en het een tijdje daarna goed gaat. Heerlijke drugs.
en dag erna ben ik redelijk depressief, maar dat is dan weer in verhouding met hoe geweldig ik mij de dag ervoor heb gevoeld.
Welke stoornis is wel gebaseerd op "feitelijke dingen" volgens jou?quote:Op woensdag 22 mei 2013 18:40 schreef kleine4 het volgende:
[..]
Geeft niet. Ik snap je wel, zeker. Ik vind ook dat de diagnose nogal snel gegeven wordt, met name bij kinderen. De diagnose ADHD is ook niet gebaseerd op feitelijke dingen. Dat maakt het zo moeilijk denk ik.
Ik heb nog geen ritalin, volgende week pasquote:Op donderdag 23 mei 2013 01:32 schreef moeraskikker het volgende:
Maar X met Ritalin, is dat niet gevaarlijk? Of juist relax. Ik ben zo bang dat het gevaarlijk is.. Maar ik weet met X dat ik alles op een rijtje kan zetten en het een tijdje daarna goed gaat. Heerlijke drugs.
en dag erna ben ik redelijk depressief, maar dat is dan weer in verhouding met hoe geweldig ik mij de dag ervoor heb gevoeld.
Nu je het zegt ... was me nog niet eens zo opgevallenquote:Op donderdag 23 mei 2013 01:04 schreef Probability het volgende:
[..]
Ik heb juist als ik aan X zit dat ik mijn ADHD maar onzin vind omdat ik dan heel chill ben zonder 100 gedachten.
Werkt hier best goed. Plannen wordt er bij mij helaas niet beter op (heeft bij om een of andere reden meer een psychische reden dat ik dingen (letterlijk) niet op een rijtje kan zetten. Ik ga er iig wel rustiger mee de nacht in.quote:Op donderdag 23 mei 2013 00:14 schreef Automatischepiloot het volgende:
Meer mensen hier ervaring met mediteren en het effect op ADHD? Ikzelf probeer het sins een aantal maanden elke dag te doen en merk redelijke verschillen in het behouden van mijn concentratie en planning.
Controleer je bronnen is.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:47 schreef kleine4 het volgende:
[..]
Ehm, dat binnenvallen gelde voor mezelf. Omdat ik ineens binnen kwam vallen in het topic en mee ging praten in jullie gesprek.![]()
Wat ik bedoel met dat ADHD geen beperking is, is het volgende. Toen ik de diagnose kreeg, zeiden zowel de psychiater als de SPV'er dat ADHD een benaming is voor de problemen die je ervaart. Dat zij uit mijn gedragingen/eigenschappen van vroeger en nu de diagnose stellen. De diagnose is eigenlijk dus gebaseerd op een opinie.
Hier nog een klein stukje van een onderzoek:
'Het is een misvatting te denken dat ADHD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) een stoornis is in de hersenen, verklaart Batstra. ‘Verreweg de meeste kinderen met ADHD hebben geen afwijkende hersenen. Er is niet te weinig aan een bepaald stofje en er zijn ook geen hersengebiedjes kleiner. ADHD is niet meer dan een naam die we gegeven hebben aan problematisch hyperactief, impulsief en afleidbaar gedrag. Maar ADHD is een gedragsprobleem, in verreweg de meeste gevallen. Dus hoort behandeling ervan thuis bij gedragsdeskundigen zoals (ortho)pedagogen en psychologen.'
Zo is het mij uitgelegd, zo heb ik het tijdens mijn studie geleerd (SPH). Natuurlijk zijn er veel onderzoeken, maar in de meeste lees ik dat je nergens aan kunt afleiden dat het een stoornis of beperking is, omdat het niet vast te stellen is.
Ik leg het alleen ook even zo uit, niet om je aan te vallen, maar om uit te leggen dat dit voor mij helpt om er mee om te gaan. En ik hoop daarmee Probability wat 'comfort' te geven.
Voor mij dus, ik ben gewoon normaal net als iedereen anders, alleen met wat eigenschappen die soms wat meer aanwezig zijn.
Goed om te lezen! Ik heb laatst het boek "Zen en de kunst van het studeren" gelezen. Daar staan een aantal tips over plannen in combinatie met meditatie in, was erg behulpzaam voor mij. Misschien ook wat voor jou.quote:Op donderdag 23 mei 2013 21:21 schreef zebrazalm het volgende:
[..]
Werkt hier best goed. Plannen wordt er bij mij helaas niet beter op (heeft bij om een of andere reden meer een psychische reden dat ik dingen (letterlijk) niet op een rijtje kan zetten. Ik ga er iig wel rustiger mee de nacht in.
Binnenkort ga ik het maar eens proberen in combinatie met Body Balance (van Less Mills). Rekken, strekken, licht workouten en daarna paar minuten tot rust komen en daarna mediteren.
Ik rookte ook 3/4 x per week, niet meer. Maar mijn psycholoog deed daar helemaal niet moeilijk over..quote:
Klinkt interessant dat boek!quote:Op vrijdag 24 mei 2013 19:15 schreef Automatischepiloot het volgende:
[..]
Goed om te lezen! Ik heb laatst het boek "Zen en de kunst van het studeren" gelezen. Daar staan een aantal tips over plannen in combinatie met meditatie in, was erg behulpzaam voor mij. Misschien ook wat voor jou.![]()
Body Balance ziet er ook interessant uit, ga me er eens in verdiepen.
Een concentratieprobleemtraject?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 10:23 schreef Finland. het volgende:
Lieve mensen, ik wilde hier graag een paar vragen stellen.
Sinds vorige week maandag zit ik aan de Ritalin. Ik was namelijk naar de dokter gegaan, vertelde dat ik een concentratieprobleem had en hij zei dat ik kon kiezen uit twee dingen. Namelijk vandaag nog aan de ritalin of in een lang traject (Lentis-traject).
Nu zit ik een goede twee weken aan de Ritalin, en het bevalt me wel prima. Alleen nu zit ik in een zeer penibele situatie qua bindend studieadvies (en dan geen positieve). Ik zit er dan ook over na te denken om tóch het traject in te gaan, want zo lang ik in dat traject zit mogen ze me niet van school trappen. Heb het er ook al met mijn moeder (tevens kinderverpleegkundige) over gehad en die heeft mij op de middelbare al in zo'n traject willen doen, maar dat was toentertijd afgeraden door mijn toenmalige mentor.
Wat kan ik eigenlijk van zo'n traject verwachten? En hoe lang duurt het ongeveer (maand, maanden, jaar?). Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |