Ja. Maar is dat je enige bijwerking is mag je je gelukkig prijzen. Het zal waarschijnlijk ook nog minder worden naarmate je het langer slikt(met regelmaat). Zodra je onregelmatig slikt of een tijdje stopt keren de bijwerkingen weer terug.quote:Op woensdag 22 mei 2013 23:08 schreef moeraskikker het volgende:
Gebruik nu sinds een maandje Ritalin, maar ik merk dat ik soms heel erg last van knarsetanden heb. Is dit ook bekend bij anderen?
Als ik langer dan ik eigenlijk wil op blijf na een avonddienst, dan bijt ik onbewust heel strak mijn kiezen op elkaar...quote:Op woensdag 22 mei 2013 23:08 schreef moeraskikker het volgende:
Gebruik nu sinds een maandje Ritalin, maar ik merk dat ik soms heel erg last van knarsetanden heb. Is dit ook bekend bij anderen?
Ik heb juist als ik aan X zit dat ik mijn ADHD maar onzin vind omdat ik dan heel chill ben zonder 100 gedachten.quote:Op donderdag 23 mei 2013 00:11 schreef moeraskikker het volgende:
AH ok, ik heb er niet vaak last van, maar lijk net of ik aan de xtc zit ofzo met het knauwen. Haha.
Als je goed functioneert hoor je geen diagnose te krijgen. Beetje de stelregel binnen de GGZ.quote:Op woensdag 22 mei 2013 16:30 schreef Horchata het volgende:
[..]
Ik vraag me dan alleen af:
Als twee personen precies dezelfde klachten/eigenschappen hebben, maar een functioneert prima en de ander niet. Hebben ze dan allebei ADHD of alleen degene die niet functioneert?
Ik zou namelijk zeggen dat beide het hebben. Ik denk alleen dat de diagnose pas noodzakelijk is als iemand niet functioneert. Anders zou iemand ook ineens geen ADHD meer hebben als diegene door therapie/medicatie/whatever weer goed functioneert.
Interessant om over na te denken.
ADHD heeft als ontwikkelingsstoornis wel degelijk invloed op je sociale en emotionele ontwikkeling. Het speelt er (zeker bij volwassenen) juist een grote rol in.quote:Op woensdag 22 mei 2013 18:39 schreef kleine4 het volgende:
[..]
Ik denk het ook allebei. De diagnose is toch gebaseerd op je gedragingen op 3 gebieden (aandacht, concentratie en hyper ofzo?) van vroeger en nu? Niet hoe je er mee om gegaan bent toch? Denk dat wat jij zegt wel klopt dan. Volgens mij heeft ADHD niets met je intelligentie, sociaal en emotioneel vermogen te maken.
Als je xtc wil.slikken ga je niet ook je ritalin nemen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 01:32 schreef moeraskikker het volgende:
Maar X met Ritalin, is dat niet gevaarlijk? Of juist relax. Ik ben zo bang dat het gevaarlijk is.. Maar ik weet met X dat ik alles op een rijtje kan zetten en het een tijdje daarna goed gaat. Heerlijke drugs.
en dag erna ben ik redelijk depressief, maar dat is dan weer in verhouding met hoe geweldig ik mij de dag ervoor heb gevoeld.
Welke stoornis is wel gebaseerd op "feitelijke dingen" volgens jou?quote:Op woensdag 22 mei 2013 18:40 schreef kleine4 het volgende:
[..]
Geeft niet. Ik snap je wel, zeker. Ik vind ook dat de diagnose nogal snel gegeven wordt, met name bij kinderen. De diagnose ADHD is ook niet gebaseerd op feitelijke dingen. Dat maakt het zo moeilijk denk ik.
Ik heb nog geen ritalin, volgende week pasquote:Op donderdag 23 mei 2013 01:32 schreef moeraskikker het volgende:
Maar X met Ritalin, is dat niet gevaarlijk? Of juist relax. Ik ben zo bang dat het gevaarlijk is.. Maar ik weet met X dat ik alles op een rijtje kan zetten en het een tijdje daarna goed gaat. Heerlijke drugs.
en dag erna ben ik redelijk depressief, maar dat is dan weer in verhouding met hoe geweldig ik mij de dag ervoor heb gevoeld.
Nu je het zegt ... was me nog niet eens zo opgevallenquote:Op donderdag 23 mei 2013 01:04 schreef Probability het volgende:
[..]
Ik heb juist als ik aan X zit dat ik mijn ADHD maar onzin vind omdat ik dan heel chill ben zonder 100 gedachten.
Werkt hier best goed. Plannen wordt er bij mij helaas niet beter op (heeft bij om een of andere reden meer een psychische reden dat ik dingen (letterlijk) niet op een rijtje kan zetten. Ik ga er iig wel rustiger mee de nacht in.quote:Op donderdag 23 mei 2013 00:14 schreef Automatischepiloot het volgende:
Meer mensen hier ervaring met mediteren en het effect op ADHD? Ikzelf probeer het sins een aantal maanden elke dag te doen en merk redelijke verschillen in het behouden van mijn concentratie en planning.
Controleer je bronnen is.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:47 schreef kleine4 het volgende:
[..]
Ehm, dat binnenvallen gelde voor mezelf. Omdat ik ineens binnen kwam vallen in het topic en mee ging praten in jullie gesprek.![]()
Wat ik bedoel met dat ADHD geen beperking is, is het volgende. Toen ik de diagnose kreeg, zeiden zowel de psychiater als de SPV'er dat ADHD een benaming is voor de problemen die je ervaart. Dat zij uit mijn gedragingen/eigenschappen van vroeger en nu de diagnose stellen. De diagnose is eigenlijk dus gebaseerd op een opinie.
Hier nog een klein stukje van een onderzoek:
'Het is een misvatting te denken dat ADHD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) een stoornis is in de hersenen, verklaart Batstra. ‘Verreweg de meeste kinderen met ADHD hebben geen afwijkende hersenen. Er is niet te weinig aan een bepaald stofje en er zijn ook geen hersengebiedjes kleiner. ADHD is niet meer dan een naam die we gegeven hebben aan problematisch hyperactief, impulsief en afleidbaar gedrag. Maar ADHD is een gedragsprobleem, in verreweg de meeste gevallen. Dus hoort behandeling ervan thuis bij gedragsdeskundigen zoals (ortho)pedagogen en psychologen.'
Zo is het mij uitgelegd, zo heb ik het tijdens mijn studie geleerd (SPH). Natuurlijk zijn er veel onderzoeken, maar in de meeste lees ik dat je nergens aan kunt afleiden dat het een stoornis of beperking is, omdat het niet vast te stellen is.
Ik leg het alleen ook even zo uit, niet om je aan te vallen, maar om uit te leggen dat dit voor mij helpt om er mee om te gaan. En ik hoop daarmee Probability wat 'comfort' te geven.
Voor mij dus, ik ben gewoon normaal net als iedereen anders, alleen met wat eigenschappen die soms wat meer aanwezig zijn.
Goed om te lezen! Ik heb laatst het boek "Zen en de kunst van het studeren" gelezen. Daar staan een aantal tips over plannen in combinatie met meditatie in, was erg behulpzaam voor mij. Misschien ook wat voor jou.quote:Op donderdag 23 mei 2013 21:21 schreef zebrazalm het volgende:
[..]
Werkt hier best goed. Plannen wordt er bij mij helaas niet beter op (heeft bij om een of andere reden meer een psychische reden dat ik dingen (letterlijk) niet op een rijtje kan zetten. Ik ga er iig wel rustiger mee de nacht in.
Binnenkort ga ik het maar eens proberen in combinatie met Body Balance (van Less Mills). Rekken, strekken, licht workouten en daarna paar minuten tot rust komen en daarna mediteren.
Ik rookte ook 3/4 x per week, niet meer. Maar mijn psycholoog deed daar helemaal niet moeilijk over..quote:
Klinkt interessant dat boek!quote:Op vrijdag 24 mei 2013 19:15 schreef Automatischepiloot het volgende:
[..]
Goed om te lezen! Ik heb laatst het boek "Zen en de kunst van het studeren" gelezen. Daar staan een aantal tips over plannen in combinatie met meditatie in, was erg behulpzaam voor mij. Misschien ook wat voor jou.![]()
Body Balance ziet er ook interessant uit, ga me er eens in verdiepen.
Een concentratieprobleemtraject?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 10:23 schreef Finland. het volgende:
Lieve mensen, ik wilde hier graag een paar vragen stellen.
Sinds vorige week maandag zit ik aan de Ritalin. Ik was namelijk naar de dokter gegaan, vertelde dat ik een concentratieprobleem had en hij zei dat ik kon kiezen uit twee dingen. Namelijk vandaag nog aan de ritalin of in een lang traject (Lentis-traject).
Nu zit ik een goede twee weken aan de Ritalin, en het bevalt me wel prima. Alleen nu zit ik in een zeer penibele situatie qua bindend studieadvies (en dan geen positieve). Ik zit er dan ook over na te denken om tóch het traject in te gaan, want zo lang ik in dat traject zit mogen ze me niet van school trappen. Heb het er ook al met mijn moeder (tevens kinderverpleegkundige) over gehad en die heeft mij op de middelbare al in zo'n traject willen doen, maar dat was toentertijd afgeraden door mijn toenmalige mentor.
Wat kan ik eigenlijk van zo'n traject verwachten? En hoe lang duurt het ongeveer (maand, maanden, jaar?). Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Ehh... Je zit al wel aan de ritalin, maar je hebt nog geen diagnose (stempel)? Ik kan het niet helemaal volgen iigquote:Op zaterdag 25 mei 2013 14:36 schreef Finland. het volgende:
Aan de ene kant zit ik niet te wachten op een stempel mocht er iets uit komen. Aan de andere kant, ik zal in ieder geval mezelf nog weer beter leren kennen en zouden ze me op die manier kunnen helpen.
Ja, beetje gek verhaalquote:Op zaterdag 25 mei 2013 16:06 schreef zebrazalm het volgende:
[..]
Ehh... Je zit al wel aan de ritalin, maar je hebt nog geen diagnose (stempel)? Ik kan het niet helemaal volgen iig
Lentis traject zegt mij zo gauw ook niks, behalve dat als ik ga googlen ik bij een zorginstelling terecht kom.
Thnx voor de tip. Ff kijken of het wat voor me is:)quote:Op vrijdag 24 mei 2013 19:15 schreef Automatischepiloot het volgende:
Goed om te lezen! Ik heb laatst het boek "Zen en de kunst van het studeren" gelezen. Daar staan een aantal tips over plannen in combinatie met meditatie in, was erg behulpzaam voor mij. Misschien ook wat voor jou.
Trekken jullie je veel aan van zulke kortzichtige reacties? Deze reactie viel me nogal op en ik was toch even gechoqueerd door de betreffende dame.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 23:14 schreef Seven. het volgende:
Borderliners vallen op een kutpersoonlijkheid. Het trekt ze aan, als ijzer naar een elektromagneet.
Waarom maak jij je daar druk om?quote:Op zondag 26 mei 2013 11:59 schreef PuttenGraver het volgende:
Hallo mensen!
Ik heb een vraag, wat vinden jullie van trolls zoals dit:
[..]
Trekken jullie je veel aan van zulke kortzichtige reacties? Deze reactie viel me nogal op en ik was toch even gechoqueerd door de betreffende dame.
Omdat ik niet wist dat er zo werd gepraat over bijzondere (of beperkt, hoe je het noemen wil) mensen zoals mensen met borderliner.quote:
En nog wel erger zelfs....tja, wat doe je eraan? Het is haar mening, lekker bij haar laten liggen. Er zijn al genoeg andere dingen om je druk over te maken, toch?quote:Op zondag 26 mei 2013 12:04 schreef PuttenGraver het volgende:
[..]
Omdat ik niet wist dat er zo werd gepraat over bijzondere (of beperkt, hoe je het noemen wil) mensen zoals mensen met borderliner.
Dus denk je, dat ga ik posten in een topic over autisme en in een topic over ADD/ADHD? \quote:Op zondag 26 mei 2013 12:04 schreef PuttenGraver het volgende:
[..]
Omdat ik niet wist dat er zo werd gepraat over bijzondere (of beperkt, hoe je het noemen wil) mensen zoals mensen met borderliner.
Dit is een topic over oa borderline. Zie de OP. Ik vroeg het me gewoon af en dat kan mooi met een voorbeeldje.quote:Op zondag 26 mei 2013 12:36 schreef YokiKater het volgende:
[..]
Dus denk je, dat ga ik posten in een topic over autisme en in een topic over ADD/ADHD? \
Misschien handig om zelf een topic te openen of een topic over borderline op te zoeken?
Dan heb je de TT én de OP verkeerd begrepen.quote:Op zondag 26 mei 2013 12:37 schreef PuttenGraver het volgende:
[..]
Dit is een topic over oa borderline. Zie de OP. Ik vroeg het me gewoon af en dat kan mooi met een voorbeeldje.
quote:Op zondag 26 mei 2013 12:39 schreef YokiKater het volgende:
[..]
Dan heb je de TT én de OP verkeerd begrepen.
quote:ADHD Xtra staat voor onafhankelijk interactief lotgenotencontact voor ADHD, ADD en/of aanverwante stoornissen zoals Borderline, PDD-NOS, ODD etc.
Kom op, ga gewoon weg als je hier niet tegen kunt.quote:
Je hebt gelijk, jij bent hier de echte poes.quote:Op zondag 26 mei 2013 12:05 schreef -Miauw- het volgende:
[..]
En nog wel erger zelfs....tja, wat doe je eraan? Het is haar mening, lekker bij haar laten liggen. Er zijn al genoeg andere dingen om je druk over te maken, toch?
quote:Op zondag 26 mei 2013 11:59 schreef PuttenGraver het volgende:
Hallo mensen!
[..]
Trekken jullie je veel aan van zulke kortzichtige reacties? Deze reactie viel me nogal op en ik was toch even gechoqueerd door de betreffende dame.
Gewoon negeren zou ik zeggen, mensen die zo iets plaatsen weten vaak al niet eens waar ze het over hebben en vaak zijn ze het niet echt de moeite waard om een discussie mee proberen aan te gaan.quote:Op zondag 26 mei 2013 11:59 schreef PuttenGraver het volgende:
Hallo mensen!
[..]
Ja het is voor ons niet-adhd'ers een tripmiddelquote:Op maandag 27 mei 2013 12:05 schreef ItsyBitsySpider het volgende:
Van verschillende mensen die die troep slikken ;P
Vond het opzich best logisch klinken, aangezien anti-epileptica ook epileptische aanvallen opwekt bij mensen die zelf geen epilepsie hebben ;P
FU.quote:Op maandag 27 mei 2013 12:07 schreef Fixi0 het volgende:
[..]
Ja het is voor ons niet-adhd'ers een tripmiddelHeerlijk spul
Het lijkt het meest op cocaïne.quote:Op maandag 27 mei 2013 12:05 schreef ItsyBitsySpider het volgende:
Van verschillende mensen die die troep slikken ;P
Vond het opzich best logisch klinken, aangezien anti-epileptica ook epileptische aanvallen opwekt bij mensen die zelf geen epilepsie hebben ;P
Eerder op pep dacht ik. Alhoewel pep ook wel veel op C lijkt.quote:Op maandag 27 mei 2013 12:55 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Het lijkt het meest op cocaïne.
Maar er zitten in die pilletjes ook bindmiddel e.d.
Beter!quote:Op maandag 27 mei 2013 13:30 schreef Probability het volgende:
Morgen eerste coaching!
Ik wil graag 'lerendoelen' opstellen zodat het geen praatsessies worden.. Iemand nog tips? Kom nu niet op heel veel..
Pep en coke zijn vrij verschillend. En ritalin lijkt qua werking echt meer op coke dan op pepquote:Op maandag 27 mei 2013 13:32 schreef Probability het volgende:
[..]
Eerder op pep dacht ik. Alhoewel pep ook wel veel op C lijkt.
Ik merk niet echt verschilquote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:11 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Pep en coke zijn vrij verschillend. En ritalin lijkt qua werking echt meer op coke dan op pep
Er wordt ook meer aandacht geschonken aan (ex) coke gebruikers met ADHD, in die zin dat ritalin voor hen wellicht geen goed idee is. Verminderde vatbaarheid, hoger misbruikpotentieel. Voor zover ik weet gaat de aandacht niet in dergelijke mate naar pep gebruikers.
In welke eigenschappen lijkt Ritalin dan meer op coke? Ik heb juist het idee dat het meer naar pep neigt.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:11 schreef NomanIW het volgende:
[..]
Pep en coke zijn vrij verschillend. En ritalin lijkt qua werking echt meer op coke dan op pep
Er wordt ook meer aandacht geschonken aan (ex) coke gebruikers met ADHD, in die zin dat ritalin voor hen wellicht geen goed idee is. Verminderde vatbaarheid, hoger misbruikpotentieel. Voor zover ik weet gaat de aandacht niet in dergelijke mate naar pep gebruikers.
Er is best wel wat verschil. Het heeft een reden dat mensen coke blijven kopen voor ¤50 per gr. ipv pep voor een tientje.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:27 schreef Probability het volgende:
[..]
Ik merk niet echt verschil
Maar mijn gevoel zegt dat het meer naar pep neigt.
Was ik niet van plan.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:18 schreef NomanIW het volgende:
Nog.ff voor.de duidelijkheid: als je ritalin voorgeschreven krijgt en men komt erachter dat je dat doet, dan krijg je voorlopig geen ritalin meer. Dus niet doen.
Heb het vaak zat gesnoven en vind het meer op pep lijken dan op coke. Eigenlijk een beetje er tussen in. Van pep wordt ik zo kraakhelder en van coke wordt ik mega euforisch (ik kan de wereld aan)...quote:Op dinsdag 28 mei 2013 12:18 schreef NomanIW het volgende:
Nog.ff voor.de duidelijkheid: als je ritalin voorgeschreven krijgt en men komt erachter dat je dat doet, dan krijg je voorlopig geen ritalin meer. Dus niet doen.
Je medicatie bevalt dus goed? ;-)quote:
Begin morgen pasquote:
Die verdoet dr tijd vandaag niet meer op fok!quote:
Ja ik zie het inderdaad als een beperking.. Maar dit komt misschien ook doordat ik pas net de diagnose heb..quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:51 schreef kleine4 het volgende:
[..]
Heb je pas net de diagnose gekregen? Ik herken dit namelijk heel erg toen ik net de diagnose had gekregen. Een bevestiging van ja je bent anders dan anderen. En dan ga je heel erg naar jezelf kijken. Maar je moet ook eens nagaan wat voor positieve eigenschappen je dan wel hebt, die anderen niet hebben? Bij mij is het bv scherpe humor, mensen snel aanvoelen, mensen vrolijk krijgen, etc.
De eigenschappen die jij noemt kunnen trouwens ook heel goed positief uitvallen, toch? Extravert kan je helpen in bv. contact met anderen. Uitbundig vinden anderen mensen vaak leuk, vrolijk. Impulsief is inderdaad wel kut, zelf ook last van. Maar goed, je komt wel in situaties waar anderen niet komen, waar je weer van leert en soms ook wel weer leuke dingen uit kunt halen.
Voelde het een heel klein beetje - en was niet uitgeput na een dag van 9 tot 5 collegequote:Op donderdag 30 mei 2013 13:06 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Die verdoet dr tijd vandaag niet meer op fok!
Waar gaan jullie eigenlijk stappen allemaal? Iemand een x in voor een party in amsterdam met deze bende van ellende? hahaha
Hee vind ik een goeiequote:Op donderdag 30 mei 2013 13:06 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Die verdoet dr tijd vandaag niet meer op fok!
Waar gaan jullie eigenlijk stappen allemaal? Iemand een x in voor een party in amsterdam met deze bende van ellende? hahaha
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |