Misschien is het ook maar net mijn referentiekader. Ik doe onderzoek naar risicogedrag bij adolescenten, en lees dus veel over impulscontrole en hersenontwikkeling enzo. Ik ben er daardoor denk ik overmatig van bewust dat kinderhersenen volop in ontwikkeling zijn en dan met name gebieden die impulsen moeten controleren. Ik duid 'regels overtreden' in een groot deel van de gevallen als een "oooh, wat leuk, dat wil ik zo graag!" gevoel wat te laat gevolgd wordt door een "oeps, vergeten dat dat niet mag" gedachte. Regels moeten inslijten, automatiseren en dan pas kunnen ze impulsen beter onderdrukken. Ik zie dus geen jongetje dat keer op keer moedwilig niet luistert, maar een jongetje wat regels vergeet, of ze uitprobeert. Gelden ze altijd, of alleen nu even, en wat gebeurt er als ik het wel doe? Dat betekent niet dat zijn gedrag geen consequenties heeft, hij moet de regels wel leren. Maar het is wat Pvoess zegt: "omdenken".
Ander voorbeeld: mijn moeder vertelde dat kleine kinderen een heel sterke oprichtingsreflex hebben, ze moeten haast dwangmatig hun hoofd hooghouden en daarom liggen ze niet graag op hun rug. Me dat bedenkend vind ik het minder moeilijk om mijn geduld te bewaren als M friemelt tijdens het aankleden. Hij doet het niet om mij te jennen, maar omdat zijn lijfje hem vertelt dat liggen niet goed is. En daar speel ik dan op in en daar werken we om heen. Resultaat blijft hetzelfde: rust bij het verschonen.
Zoals ik al zei, dat helpt mij. En misschien een ander ook. Zo niet dan staat het iedereen geheel vrij mij input te negeren

Ik vind alleen niet dat ik er over tot de orde geroepen hoef te worden, want zo uitzonderlijk zijn mijn post niet, noch zijn ze respectloos.
[ Bericht 2% gewijzigd door Clubsoda op 07-05-2013 17:45:13 ]