FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / 40 jaar oude diesel voor dagelijks gebruik - welke
FkTwkGs2012zaterdag 27 april 2013 @ 11:10
Ok nu de belastingvrije grens wordt opgetrokken tot 40 jaar ben ik op zoek naar een nieuw alternatief om wegenbelasting vrij te karren. Wat is een leuke 40 jaar oude diesel die geschikt is om dagelijks 200 km te rijden?
Captain_Ghostzaterdag 27 april 2013 @ 11:21
land rover 88, 109 (vering is teringhard) en haalt hooguit 80 km/u
2cvzaterdag 27 april 2013 @ 11:25
Ik gok dat je dan een Mercedes of Peugeot moet hebben.
Tinos85zaterdag 27 april 2013 @ 11:26
40 jaar oud en dagelijks 200 km. Jij liever dan ik.
N.I.M.B.Y.zaterdag 27 april 2013 @ 11:31
DAF 2600 :7

DAF_2600_truck_-_220505.jpg

_O_ 8-) _O_
spekbekzaterdag 27 april 2013 @ 11:32
Ik zou een fiets nemen. :)
machtpenzaterdag 27 april 2013 @ 11:32
Unimog
Dvenzaterdag 27 april 2013 @ 11:36
car.jpg

Deze badboy
virl3zaterdag 27 april 2013 @ 11:41
Ik kijk op marktplaats met deze zoektermen, en ik zie enkel vrachtwagens en hele oude mercedesbakken. Dus..

$T2eC16VHJHgE9n0yFjbvBQql9C1!0g~~60_85.JPG

Zoiets? Kun je de frietpan ook in legen na gebruik zonder problemen gok ik..
Ferzaterdag 27 april 2013 @ 12:20
Ik denk dat het verbruik van 1 op 12 diesel en tweejaarlijkse lassen voor de apk meer kost dan de mrb van een Peugeot 106 of Lupo/Polo/Ibiza spaardiesel.

Bruikbare dieselblokken, zoals de PSA 1.9 XUD of VW 1.6D zijn in de jaren 80 op de markt gekomen. Zie je hoe goed die nieuwe regel is.
FkTwkGs2012zaterdag 27 april 2013 @ 12:22
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 12:20 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat het verbruik van 1 op 12 diesel en tweejaarlijkse lassen voor de apk meer kost dan de mrb van een Peugeot 106 of Lupo/Polo/Ibiza spaardiesel.
vast wel.
Apekoekzaterdag 27 april 2013 @ 13:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 12:22 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

vast wel.
Ja
FkTwkGs2012zaterdag 27 april 2013 @ 13:18
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2013 13:14 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ja
dat zeg ik, en het boeit niet.
Hendroitzaterdag 27 april 2013 @ 13:22
Alleen hele oude mercedessen. Ik denk dat je dan beter een polo bluemotion kan gaan rijden ofzo
Ik denk dat ik maar een oude volvo ga kopen en niet aan de belasting doorgeven dat ie op lpg rijdt. Kost dan ook maar 120 euro per jaar aan belasting
jitzzzzezaterdag 27 april 2013 @ 13:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 13:22 schreef Hendroit het volgende:
Alleen hele oude mercedessen. Ik denk dat je dan beter een polo bluemotion kan gaan rijden ofzo
Ik denk dat ik maar een oude volvo ga kopen en niet aan de belasting doorgeven dat ie op lpg rijdt. Kost dan ook maar 120 euro per jaar aan belasting
Dat is echt een goed idee, belastingfraude plegen :N Bij de eerste verkeerscontrole/staande houding ga je voor het gaas.
#ANONIEMzaterdag 27 april 2013 @ 13:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 13:28 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat is echt een goed idee, belastingfraude plegen :N Bij de eerste verkeerscontrole/staande houding ga je voor het gaas.
Dan zeg je toch gewoon dat je vrouw altijd tankt.
jitzzzzezaterdag 27 april 2013 @ 13:31
quote:
12s.gif Op zaterdag 27 april 2013 13:29 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dan zeg je toch gewoon dat je vrouw altijd tankt.
Ik weet bijna zeker dat je zelfs met zo'n formidabel excuus niet onder een enorme bekeuring + naheffing uit gaat komen.
einszweiachtungzaterdag 27 april 2013 @ 14:05
Schooier -.- Paar tientjes belasting te veel gevraagd joh? Naja als ik van een Wajong moest rondkomen door psychische gebreken zou ik ook een 40 jaar oude wagen gaan rijden
FkTwkGs2012zaterdag 27 april 2013 @ 14:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 14:05 schreef einszweiachtung het volgende:
Schooier -.- Paar tientjes belasting te veel gevraagd joh? Naja als ik van een Wajong moest rondkomen door psychische gebreken zou ik ook een 40 jaar oude wagen gaan rijden
je begrijpt duidelijk het concept van een oude wagen rijden niet. en die w123 is gewoon te zwaar om wegenbelasting over te willen betalen.
einszweiachtungzaterdag 27 april 2013 @ 14:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 14:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

je begrijpt duidelijk het concept van een oude wagen rijden niet. en die w123 is gewoon te zwaar om wegenbelasting over te willen betalen.
Voor dagelijks gebruik 200km snap ik niet dat je een oude wagen rijdt inderdaad :)
FkTwkGs2012zaterdag 27 april 2013 @ 14:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 14:17 schreef einszweiachtung het volgende:

[..]

Voor dagelijks gebruik 200km snap ik niet dat je een oude wagen rijdt inderdaad :)
maak daar je knappe hoofdje maar niet moe mee, dat is niet jouw probleem :)
Clicks_nlzaterdag 27 april 2013 @ 14:19
Ik ben ook wel benieuwd wat het concept van een oude wagen rijden dan is.
Want dat het niet 'goedkoop rijden' is ben ik allang achter. Ook al betaal je geen wegenbelasting ben je met bijvoorbeeld onderhoud en hoger verbruik alsnog aan de beurt

Als het is omdat het leuk is om af en toe in een oude auto te toeren dan snap ik weer niet waarom het perse een diesel moet zijn.
FkTwkGs2012zaterdag 27 april 2013 @ 14:21
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 14:19 schreef Clicks_nl het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd wat het concept van een oude wagen rijden dan is.
Want dat het niet 'goedkoop rijden' is ben ik allang achter. Ook al betaal je geen wegenbelasting ben je met bijvoorbeeld onderhoud en hoger verbruik alsnog aan de beurt

Als het is omdat het leuk is om af en toe in een oude auto te toeren dan snap ik weer niet waarom het perse een diesel moet zijn.
waarom 'af en toe' als het elke dag kan. diesel -> heerlijk relaxed, lage toeren, veel trekkracht.
einszweiachtungzaterdag 27 april 2013 @ 14:39
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 14:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

waarom 'af en toe' als het elke dag kan. diesel -> heerlijk relaxed, lage toeren, veel trekkracht.
En waarom dan persee een 40jaar oude en niet een uit bv 1980-1995?
FkTwkGs2012zaterdag 27 april 2013 @ 14:40
- weg -

[ Bericht 98% gewijzigd door Anne op 27-04-2013 17:24:34 ]
#ANONIEMzaterdag 27 april 2013 @ 14:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 14:39 schreef einszweiachtung het volgende:

[..]

En waarom dan persee een 40jaar oude en niet een uit bv 1980-1995?
Autisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2013 14:47:06 ]
jitzzzzezaterdag 27 april 2013 @ 15:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 14:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

- weg -
Nou ja, het stelt wel een relevante vraag. Want wat je bespaard op MRB geef je net zo hard weer uit aan brandstof en onderhoud. Dus onderaan de streep bespaar je waarschijnlijk niets en kost het je zelfs meer geld.

[ Bericht 6% gewijzigd door Anne op 27-04-2013 17:25:19 ]
FkTwkGs2012zaterdag 27 april 2013 @ 15:51
omdat moderne auto's saaie eenheidsworst
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 15:32 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Nou ja, het stelt wel een relevante vraag. Want wat je bespaard op MRB geef je net zo hard weer uit aan brandstof en onderhoud. Dus onderaan de streep bespaar je waarschijnlijk niets en kost het je zelfs meer geld.
jes zijn.
jitzzzzezaterdag 27 april 2013 @ 15:53
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 15:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
omdat moderne auto's saaie eenheidsworst

[..]

jes zijn.
Dat is zeker waar, maar als je dat nou direct zegt dan voorkom je dat 'gezeur' van einszweiachtung.
FkTwkGs2012zaterdag 27 april 2013 @ 15:55
- doe nou eens een keer normaal -

[ Bericht 94% gewijzigd door Anne op 27-04-2013 17:22:44 ]
Ferzaterdag 27 april 2013 @ 18:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 14:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

waarom 'af en toe' als het elke dag kan. diesel -> heerlijk relaxed, lage toeren, veel trekkracht.
Die diesels van vroeger had slechts 60pk ofzo. Dus op snelweg draait ie 3000 toeren, maakt een klere-herie (relaxed!?) en altijd volgas om het gemis aan trekkracht.

Ben je in de war met een 2003 2.0 Commonrail ofzo?
FkTwkGs2012zaterdag 27 april 2013 @ 18:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 18:20 schreef Fer het volgende:

[..]

Die diesels van vroeger had slechts 60pk ofzo. Dus op snelweg draait ie 3000 toeren, maakt een klere-herie (relaxed!?) en altijd volgas om het gemis aan trekkracht.

Ben je in de war met een 2003 2.0 Commonrail ofzo?
ik had het over trekkracht, gewoon power over een breed toerenbereik. heerlijk relaxed tokkelen :)
2cvzaterdag 27 april 2013 @ 18:58
Wauw, plankgas 80 *O*
einszweiachtungzaterdag 27 april 2013 @ 19:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 18:58 schreef 2cv het volgende:
Wauw, plankgas 80 *O*
_O_
--
Naja, misschien waren mijn eerste zinnen inderdaad wel iets te hard. Als je toch eerlijk bent is het wel een beetje eigenwijs máárgoed, als je het toch pérsee wilt zou ik even marktplaats/autoscout in de gaten houden, zoeken op auto's tot pak 'm beet 1975, jaartje belasting maakt niet zo heel veel uit. Wellicht anders duitse autoscout in de gaten houden omdat daar de prijs niet drastisch omhoog geschoten is i.v.m. een 40jaar+ run.

http://www.autoscout24.nl(...)5&cy=NL&ustate=N%2CU

http://www.autoscout24.de(...)75&cy=D&ustate=N%2CU

Let wel op dat deze auto's van ong. 1975 vaak in vreselijk slechte staat verkeren dus enig verstand van zaken is wel nodig is. Wil je een opgeknapte kopen moet je vaak aan ¤5000+ denken.. Goodluck!
#ANONIEMzaterdag 27 april 2013 @ 19:18
0015751836001.jpg

0229252352001.jpg

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2013 19:18:57 ]
JF_zondag 28 april 2013 @ 10:56
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 14:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

waarom 'af en toe' als het elke dag kan. diesel -> heerlijk relaxed, lage toeren, veel trekkracht.
Niet met dieseltjes van 40jaar oud... Wel lage toeren, maar ook veel herrie, geen trekkracht, en zuipen als een tempelier. Maar als jij je geld liever uitgeeft aan diesel en garage dan aan de belastingdienst, veel plezier ermee.
marzmanzondag 28 april 2013 @ 11:11
Mag je niet een moderner dieselblok in zo'n oude diesel leggen als je het aantal cilinders en motorinhoud een beetje gelijk houdt?
jitzzzzezondag 28 april 2013 @ 11:14
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 11:11 schreef marzman het volgende:
Mag je niet een moderner dieselblok in zo'n oude diesel leggen als je het aantal cilinders en motorinhoud een beetje gelijk houdt?
ik zie een gat in de markt ontstaan.
kanovinniezondag 28 april 2013 @ 11:24
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 13:22 schreef Hendroit het volgende:
Alleen hele oude mercedessen. Ik denk dat je dan beter een polo bluemotion kan gaan rijden ofzo
Ik denk dat ik maar een oude volvo ga kopen en niet aan de belasting doorgeven dat ie op lpg rijdt. Kost dan ook maar 120 euro per jaar aan belasting
:')
Cucumissativuszondag 28 april 2013 @ 11:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 11:10 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Ok nu de belastingvrije grens wordt opgetrokken tot 40 jaar ben ik op zoek naar een nieuw alternatief om wegenbelasting vrij te karren. Wat is een leuke 40 jaar oude diesel die geschikt is om dagelijks 200 km te rijden?
Zucht! -O-

Weer een "ik wil wel maar ik kan niet rijder"
Clicks_nlzondag 28 april 2013 @ 13:01
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 11:11 schreef marzman het volgende:
Mag je niet een moderner dieselblok in zo'n oude diesel leggen als je het aantal cilinders en motorinhoud een beetje gelijk houdt?
Mag, maar zitten wel wat haken en ogen aan. Sterker nog, je mag er elk willekeurig blok in leggen wat je wilt, maar daarna moet je naar de RDW voor een keuring en word je kentekenbewijs aangepast.
Als je echt een forse stijging in motorvermogen krijgt gaan ze niet alleen kijken naar de motor maar zullen ze ook zaken als je remmen onder de loep nemen.
Ferzondag 28 april 2013 @ 13:49
Volgens mij deden ze tot nu toe nooit moeilijk over bijvoorbeeld een nette golf 2 TDi ombouw. Dus als jij een jaren 60/70 klassieker wil verneuken door er een 1.6 CRDi in te bouwen.
Hyperdudezondag 28 april 2013 @ 13:51
Zoiets?

new-homepage-lpw.jpg

Of een Kever TDI
IMG_20130426_074949_225_zpsaa8a6984.jpg

mmm...
Misschien is een Polo NoMotion toch goedkoper :P

40 jarige diesels zijn stuk voor stuk k*t
Alleen handig om je landgoed om te ploegen
T42zondag 28 april 2013 @ 14:04
koopt een vw T2 en laat er een diesel in leggen van een golf 2 of 3 (was in die tijd al eens de bedoeling om een dieselversie uit te brengen)

of zoals hierboven een kever ombouwen,
FkTwkGs2012zondag 28 april 2013 @ 15:18
quote:
0s.gif Op zondag 28 k denk dat april 2013 11:27 schreef Cucumissativus het volgende:

[..]

Zucht! -O-

Weer een "ik wil wel maar ik kan niet rijder"
ik denk dat mijn inkomen riant boven het uwe uitsteekt. zou me er niet druk om maken baasje :P
Yrealzondag 28 april 2013 @ 15:46
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 15:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik denk dat mijn inkomen riant boven het uwe uitsteekt. zou me er niet druk om maken baasje :P
je hebt niet eens een rijbewijs en volgens mij ben je 15.
FkTwkGs2012zondag 28 april 2013 @ 16:26
ah nog zo een drukte maker om wat anderen al dan niet kunnen betalen. waar komt al die frustratie vandaan jongens :D
Cucumissativuszondag 28 april 2013 @ 16:48
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 16:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ah nog zo een drukte maker om wat anderen al dan niet kunnen betalen. waar komt al die frustratie vandaan jongens :D
Ik dacht dat je een uitkering genoot?

Dan is het toch niet nodig om de mazen in de wet op te zoeken om er een voordeeltje van te kunnen pakken?
FkTwkGs2012zondag 28 april 2013 @ 16:49
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 16:48 schreef Cucumissativus het volgende:

[..]

Ik dacht dat je een uitkering genoot?

Dan is het toch niet nodig om de mazen in de wet op te zoeken om er een voordeeltje van te kunnen pakken?
daar ga jij toch niet over. niet haten knaap, het is het niet waard. en nu weer on topic. dank :)
Cucumissativuszondag 28 april 2013 @ 16:54
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 16:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

daar ga jij toch niet over. niet haten knaap, het is het niet waard. en nu weer on topic. dank :)
_O- _O- _O-
2cvzondag 28 april 2013 @ 20:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 18:20 schreef Fer het volgende:

[..]

Die diesels van vroeger had slechts 60pk ofzo. Dus op snelweg draait ie 3000 toeren, maakt een klere-herie (relaxed!?) en altijd volgas om het gemis aan trekkracht.

Ben je in de war met een 2003 2.0 Commonrail ofzo?
Beetje laat, maar ik bedenk mij net dat mijn BX met een relatief (!) moderne dieselmotor orgineel 71pk heeft. Dan denk ik dat die echt oude diesels hooguit 40-45pk hadden.
Duvelmaandag 29 april 2013 @ 09:38
Er zou een wet moeten komen die het afschieten van raketten op oude stinkdiesels legaal maakt.
spekbekmaandag 29 april 2013 @ 09:52
quote:
6s.gif Op maandag 29 april 2013 09:38 schreef Duvel het volgende:
Er zou een wet moeten komen die het afschieten van raketten op oude stinkdiesels legaal maakt.
spekbekmaandag 29 april 2013 @ 09:53
Deze TS :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') Wat een pauper...
T42maandag 29 april 2013 @ 14:15
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 20:55 schreef 2cv het volgende:

[..]

Beetje laat, maar ik bedenk mij net dat mijn BX met een relatief (!) moderne dieselmotor orgineel 71pk heeft. Dan denk ik dat die echt oude diesels hooguit 40-45pk hadden.
had een T3 met 50pk diesel kwam overal
top was 105kmh ;)
Kanjermaandag 29 april 2013 @ 14:24
Mercedes S- klasse -116 type zijn ook diesels van. De S 300 SEL diesel.

Werden hier niet officieel verkocht, maar kwamen uit Amerika, zijn helemaal vol geladen met alle extra's die je maar kun verzinnen.

Ze zijn er ook als -126 model, maar die zijn dan te jong.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kanjer op 29-04-2013 14:29:37 ]
noutiemaandag 29 april 2013 @ 15:52
Peugeot 504 diesel. Geduld moet je wel hebben bij zo'n oude diesel en de kruissnelheid zal rond 100 km/u liggen.
tstiledinsdag 30 april 2013 @ 03:44
Die Peugeot's zijn schitterende wagens en volgens mij ook erg zuinig. Mercedes iets minder zuinig maar wel erg betrouwbaar.

Maar LPG lijkt me een betere optie in de 40+ klasse. Die hebben wat meer pit.
crazybytesdinsdag 30 april 2013 @ 07:13
neem deze,

49489-petter-holte-s-moto-guzzi-diesel-motorcycle_665x415.jpg

40 jaar oud,ziet er toch zo uit, check
diesel, check
200 km per dag, check
Ferdinsdag 30 april 2013 @ 09:19
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 20:55 schreef 2cv het volgende:

[..]

Beetje laat, maar ik bedenk mij net dat mijn BX met een relatief (!) moderne dieselmotor orgineel 71pk heeft. Dan denk ik dat die echt oude diesels hooguit 40-45pk hadden.
Dat was zeker een 1.9. Die oude benzen hadden geloof ik wel 2.9 5 pitters of van vergelijkbare grote. MB 508D had een 3.8l 4 pitter met maar liefst 80pk bij 2900rpm

Trouwens reed ik die dag achter een Golf SDI, die liep te trappen ieder stoplicht, dat was te horen en ik deed minimaal gas en 1400 toeren erachter. Dus vond die post wel grappig.
#ANONIEMdinsdag 30 april 2013 @ 17:46
Door dit soort mafkezen als TS is de huidige oldtimerregeling om zeep geholpen.
the85mcdinsdag 30 april 2013 @ 23:36
Haha, een 40 jaar oude diesel kopen om zn trekkracht _O- Als er iets is wat zorgt voor trekkracht is het een turbo op een diesel. Iets wat 40 jaar geleden niet werd gebouwd.
Reken op 0-100 tijden van boven de 20 seconden als 100 al wordt gehaald. De eerste golfdiesels werden bekend om hun 'snelle' acceleratie en die deden er iets van 17 seconden over 0-100. Nog oudere diesels komen helemaal niet voorruit..
Dus trekkracht lijkt me niet bepaald hét punt om zo'n oud stinkhok aan te schaffen.
Als het je echt om oude techniek te doen is en kosten niet uitmaakt zoals je zegt ga dan een 6 in lijn op benzine rijden. Soepelere motorblokken qua loopcultuur zijn er niet.