abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125719846
Ik ben gevraagd of ik voor iemand een spandoek kan maken.
Foto's heb ik al toegestuurd gekregen en kan dus gaan beginnen.
Helaas heb ik nog nooit een spandoek gemaakt en heb nog een paar vragen hierover, hopelijk kan de photoshoppende fok!ker mij hierbij helpen.

- De afmetingen zijn 250*575. Ik heb her en der gelezen dat 150dpi dé keuze is voor spandoeken. Is dit wat jullie ook aanraden?

- Hier staat:
quote:
Bij signproducten die groter zijn dan 2 meter dien je een zeer groot bestand aan te leveren om afbeeldingen scherp af te laten drukken. Deze afbeeldingen zijn vaak te groot om te versturen of te uploaden. In dit geval kun je het bestand schalen, bijvoorbeeld 1 op 10. Stel je hebt een bestand van 2 meter en je wilt deze schalen. Hiervoor dien je het eindformaat te delen door 10, waardoor het bestand 20 cm breed is. Maar de DPI moet juist met 10 keer vergroot worden, dus wordt dit 1500 DPI. Hierdoor is je bestand klein genoeg om te versturen en groot genoeg om een mooie en duidelijke afbeelding op je spandoek te laten drukken. Let wel: dit kan alleen in Photoshop.
Het scheelt wel in de bestandsgrootte als ik dat stuk tekst mag geloven. Verder de schaal delen door 10 en het dpi met 10 vermenigvuldigen.
Dan wordt het photoshopcanvas bij mij dus 25cm*57,5cm met een dpi van 1500 (als ik dus van 150 dpi zou uitgaan).
Even de drukker vertellen dat het gedrukt moet worden op een 250*575cm doek, maar vanwege de hoge dpi vormt het vergroten geen probleem. Aldus mijn ABC redenatie.
Wordt dit ook gebuikt door de ervaren photoshoppende spandoekmaker?

- Ik weet dat ik een cPDF moet aanleveren, de foto's moet omzetten naar CMYK en de levels moet aanpassen. Zijn er verder nog punten waar ik moet letten?
pi_125720070
Let op de eventuele Marges. Vraag deze ook aan je drukker
pi_125733837
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 15:05 schreef Knofl00k het volgende:
Let op de eventuele Marges. Vraag deze ook aan je drukker
Goede.
Heb verder ook begrepen dat met een cPDF rekening moet worden gehouden welke versie cPDF de drukkerij gebruikt.

Kan iemand meer vertellen over het schalen mbt de resolutie zoals ik in de OP hem omschreven. Is dat inderdaad een veelgebruikte manier die wordt gebruikt om grote bestanden (afmetingen) te maken in photoshop?
  donderdag 25 april 2013 @ 22:12:19 #4
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_125738745
1 vraag: Waarom in photoshop?
I'm so glamourous I piss glitter!
  donderdag 25 april 2013 @ 22:18:43 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_125739197
150 DPI lijkt mij zwaar overdreven. Heb nog met beeldschermen gewerkt die 72 DPI waren, en dat was topkwaliteit in die tijd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_125756902
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:12 schreef RockabeIIa het volgende:
1 vraag: Waarom in photoshop?
Omdat ik daar de vormen wil maken die ik wil verwerken in het spandoek.
  vrijdag 26 april 2013 @ 13:18:36 #7
45206 Pietverdriet
pi_125757221
Bij een bekijk afstand van 1,5 meter ga je uit van ongeveer 100 DPI, bij 3 meter van 50 DPI, bij 15 meter van 10 DPI
Kortom, hoever staan mensen van je spandoek af.
Bij een spandoek van 2,5 bij bijna 6 meter zou ik zo rond de 30-40 gaan zitten.
pi_125757829
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij een bekijk afstand van 1,5 meter ga je uit van ongeveer 100 DPI, bij 3 meter van 50 DPI, bij 15 meter van 10 DPI
Kortom, hoever staan mensen van je spandoek af.
Bij een spandoek van 2,5 bij bijna 6 meter zou ik zo rond de 30-40 gaan zitten.
Zojuist even contact opgenomen met een drukkerij en gevraagd wat ik wilde weten. Ze raden aan om sowieso 150dpi aan te houden bij dergelijke afmetingen, ongeacht waar hij komt te hangen.

Over de schaling die ik in de OP noemde begonnen ze gelijk over toen ik de afmetingen noemde, dus die informatie klopt dus.
  vrijdag 26 april 2013 @ 13:40:53 #9
45206 Pietverdriet
pi_125758031
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 13:35 schreef karton2 het volgende:

[..]

Zojuist even contact opgenomen met een drukkerij en gevraagd wat ik wilde weten. Ze raden aan om sowieso 150dpi aan te houden bij dergelijke afmetingen, ongeacht waar hij komt te hangen.

Over de schaling die ik in de OP noemde begonnen ze gelijk over toen ik de afmetingen noemde, dus die informatie klopt dus.
Wellicht kan hun printer niet anders dan 150 DPI maar het is vrij onzinnig,
Let wel, een iPad2 heeft een resolutie van 132 DPI.
  vrijdag 26 april 2013 @ 21:26:30 #10
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_125777707
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 13:09 schreef karton2 het volgende:

[..]

Omdat ik daar de vormen wil maken die ik wil verwerken in het spandoek.
Is het geen optie het na te maken in een vector-gebaseerd programma? Dan heb je dit probleem gewoon niet.
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_125781800
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 21:26 schreef RockabeIIa het volgende:

[..]

Is het geen optie het na te maken in een vector-gebaseerd programma? Dan heb je dit probleem gewoon niet.
Welk 'probleem' bedoel je precies?
In illustrator heb ik ook nog steeds te maken met dpi's en kleurinstellingen..
Ik ontwikkel en ontwerp alleen maar voor scherm. Van print en instellingen die daarbij komen kijken heb ik niet zo heel veel kaas gegeten, vandaar mijn misschien ietwat dommige vragen over dit onderwerp.
pi_125818947
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:45 schreef karton2 het volgende:

[..]

Ik ontwikkel en ontwerp alleen maar voor scherm. Van print en instellingen die daarbij komen kijken heb ik niet zo heel veel kaas gegeten, vandaar mijn misschien ietwat dommige vragen over dit onderwerp.
Je krijgt een foto aangeleverd, die is voor het uiteindelijke formaat een bepaald DPI, daar kan je niet zoveel aan doen (CSI enhance gaat niet werken :P ). Alles wat je in vectoren maakt is ook irrelevant qua DPI, want dat is oneindig te vergroten.

Dus als je het in Illustrator doet is het 'DPI probleem' enigszins irrelevant.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 22:18 schreef Pietverdriet het volgende:
150 DPI lijkt mij zwaar overdreven. Heb nog met beeldschermen gewerkt die 72 DPI waren, en dat was topkwaliteit in die tijd.
Je doet net alsof dit een ver verleden is :P Ik gok dat het meerendeel van de beeldschermen tegenwoordig nog steeds rond de 72 DPI ligt. Toch ziet een 72 DPI afbeelding geprint op een papiertje er een stuk slechter uit dan op een 72 DPI scherm.

Mijn advies: altijd op een hoog DPI werken, mocht je het niet met vectoren doen.

Al is 30-40 in theorie genoeg, waarom zou je niet zo hoog gaan als de drukker aan kan?

De informatie van drukwerkdeal (een drukker waar ik over het algemeen erg tevreden over ben) vind ik een beetje een vaag verhaal.

20 x 20 cm op 150DPI is exact zoveel pixels als 2 x 2 cm op 1500DPI, en dus een even groot bestand. (in een snelle test maakt dit ook geen enkele bit schijfruimte uit)

Al ben ik wel eens bij de Hema een limiet van 6000 pixels tegengekomen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het over pixels hebben als het gaat om een 'klein bestand'.

Als je alles maakt in Illustrator zal het uiteindelijke bestand zo groot zijn als de originele foto + de vectoren (verwaarloosbaar) en dus helemaal niet zo groot.

Mijn advies:
- Maak alles wat in photoshop MOET op de originele resolutie van de aangeleverde foto's *
- Maak al het andere in vectoren, in Illustrator (of inDesign) in een bestand van 150 DPI
- Voeg de afbeeldingen in de originele resolutie toe in je Illustrator bestand, natuurlijk in CMYK kleuren. De afbeelding kan je vervolgens in Illustrator vergroten, NIET in photoshop al.
- Exporteer als PDF met een marge (bleed) van 1cm.

* Fotobewerking voornamelijk, alle grafische elementen zijn in principe in Illustrator te doen. Moet je toch iets in photoshop doen wat niet vast hoeft te zitten aan de foto, doe het dan in een apart bestand dat wel de exacte afmetingen en DPI heeft van het spandoek.
pi_125828691
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 22:45 schreef karton2 het volgende:

[..]

Het fijne van illustrator is dat als je een A6 ontwerp maakt met alleen maar vectoren, en je bedenkt je opeens dat je hem veel groter wilt laten drukken en dus het document vergroot, er geen informatie verloren gaat die wel verloren gaat als je met pixels werkt. Dus ook als je je DPI aanpast zit je niet met dat probleem, en dat is heel prettig.
pi_125832645
quote:
10s.gif Op zondag 28 april 2013 01:34 schreef lkb9000 het volgende:

[..]

Je krijgt een foto aangeleverd, die is voor het uiteindelijke formaat een bepaald DPI, daar kan je niet zoveel aan doen (CSI enhance gaat niet werken :P ). Alles wat je in vectoren maakt is ook irrelevant qua DPI, want dat is oneindig te vergroten.

Dus als je het in Illustrator doet is het 'DPI probleem' enigszins irrelevant.

quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 15:00 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Het fijne van illustrator is dat als je een A6 ontwerp maakt met alleen maar vectoren, en je bedenkt je opeens dat je hem veel groter wilt laten drukken en dus het document vergroot, er geen informatie verloren gaat die wel verloren gaat als je met pixels werkt. Dus ook als je je DPI aanpast zit je niet met dat probleem, en dat is heel prettig.
Ik weet het verschil wel tussen vectoren en pixels alleen ik heb amper ervaring met het laten drukken van spandoeken.
In de OP staat al aangegeven dat ik foto's gebruik en ik weet dat het vergroten van foto's de kwaliteit niet ten goede komt, vandaar mijn vragen over dpi.
Verder zal ik ook voorwerpen voor op het spandoek tekenen in illustrator en als de voorbewerking klaar is de boel in indesign in elkaar zetten.
Ik ben puur op zoek naar tips en ervaringen mbt het maken van een groot spandoek (575*250cm), welk dpi wordt aangeraden (150 volgens de drukker) en of de truuk van de afmetingen/dpi (1:10, zie OP) klopt.
pi_125833521
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 17:29 schreef karton2 het volgende:

[..]

[..]

Ik weet het verschil wel tussen vectoren en pixels alleen ik heb amper ervaring met het laten drukken van spandoeken.
In de OP staat al aangegeven dat ik foto's gebruik en ik weet dat het vergroten van foto's de kwaliteit niet ten goede komt, vandaar mijn vragen over dpi.
Verder zal ik ook voorwerpen voor op het spandoek tekenen in illustrator en als de voorbewerking klaar is de boel in indesign in elkaar zetten.
Ik ben puur op zoek naar tips en ervaringen mbt het maken van een groot spandoek (575*250cm), welk dpi wordt aangeraden (150 volgens de drukker) en of de truuk van de afmetingen/dpi (1:10, zie OP) klopt.
Gewoon voor 150 DPI gaan, en die 'truuk' zou ik vergeten, als je bestand uiteindelijk te groot is kan je altijd weer zoeken naar oplossingen daarvoor, maar ik denk dat dat wel meevalt :)
  zondag 28 april 2013 @ 18:48:14 #16
45206 Pietverdriet
pi_125834819
Of een afbeelding nu 1000 DPI heeft en 10 bij 15 cm breed is, of 100 DPI en 100 bij 150 cm is maakt niets uit voor grote van het bestand.
pi_125969263
Misschien maakt dit jou (en anderen hier) iets wijzer, linkje
pi_126474197
Voor spandoeken hoef je echt geen resolutie groter te gebruiken dan 72dpi, mocht je inderdaad het bestand in Photoshop willen maken. Het is onzin om deze op 150dpi op te maken, je ziet dit toch niet van een afstand. Kijk maar eens op een afstand van een meter naar je monitor, wedden dat je geen pixels ziet? Ik werk bij http://www.signsanddisplays.nl en dus weet ik dat dit niet uit hoeft te maken. Krijgen dagelijks orders voor spandoeken met een resolutie van 72dpi die er fantastisch uitzien! Beste blijft altijd nog om je bestanden als vector op te maken (paden in plaats van pixels) maar als je hier de kennis niet voor hebt wordt dat erg lastig. En je wilt ook met foto's gaan werken dus dan is Photoshop voor jou alsnog een goed alternatief.
pi_126571014
Heeft de TS nog meer adviezen nodig alvorens ik wat schrijf of is hij met de eerder gegeven antwoorden voldoende bevoorraad?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')