abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 september 2002 @ 19:07:36 #1
26087 Else
discussieren?! TUURLIJK!
pi_5758505
Hallo allemaal!

Ik zit nu in mijn examenjaar en wil volgend jaar samen met een vriendin voor een paar maanden ontwikkelingswerk gaan doen. We zijn dan allebei 18 jaar. Nou vragen we ons af met welke organisatie we het beste kunnen gaan. Er zijn er zoveel! En als we nu kijken lijkt het allemaal best wel duur. We willen naar een land in Latijns Amerika gaan en willen dan of in een kindertehuis werken, of in een opvanghuis voor straatkinderen. Heeft iemand van jullie nog suggesties welke organisatie goed is? En weet iemand of je ook zulk soort ontwikkelingswerk kan gaan doen met een kleinere organisatie waardoor de kosten iets lager zijn?! En verder zijn we allebei ook heel erg benieuwd naar jullie ervaringen... Dus wie heeft weleens ontwikkelingswerk gedaan in een Derde Wereld land? We zijn benieuwd!

Groetjes! Else

pi_5758594
Volgens mij heeft Hik (zie Hik in Latinoland) zo'n stage gedaan vorig jaar.
Op zaterdag 23 november 2002 04:51 schreef Cynix ® het volgende:[br]***Non no rien a * chnagh'e!~~***
pi_5762841
Spreken jullie Spaans (of Portugees voor Brazilië)?. In Latijns Amerika kom je met Engels over het algemeen niet ver.
  donderdag 12 september 2002 @ 02:00:11 #5
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_5764463
Nee, ik heb niet dat soort werk gedaan... Heb wel een stage gedaan in Nicaragua, maar dat was voor een "gewoon" bedrijf, niet voor een ontwikkelingsorganisatie.

Zoals je al schrijft, de meeste organisaties zijn aan de prijzige kant. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me wel het beste met zo´n wat meer gevestigde organisatie mee te gaan als je vrij jong bent, waarschijnlijk weinig reiservaring hebt en/of weinig spaans spreekt. Wat ik in Nicaragua, en in de andere L.A-landen aan vrijwilligerswerk heb gezien is meestal niet al te best georganiseerd. Met zo´n organisatie heb je in elk geval een kans dat je (waarschijnlijk ook nog eens goed voorbereid) op een project terecht komt dat ook nog eens daadwerkelijk waardevol is, zowel voor jou als voor de mensen die je aan het helpen bent. Daarbij betaal je meestal deels voor een cursus spaans die aan dat vrijwilligerswerk vast zit.
Veel locale talenscholen claimen ook vrijwilligerswerk te organiseren, maar wat ik daarvan in Nicaragua heb gezien vond ik (op zijn zachtst gezegd) niet indrukwekkend.

Ik ben heel wat mensen tegen gekomen die een paar weken tot een paar maanden "iets" willen doen hier (ik zit nu in Argentinië), maar om zelf ter plaatse iets te regelen (wat natuurlijk het goedkoopste is) heb je veel tijd, geduld en een goede kennis van de taal nodig (ik ondervind het op het ogenblik aan den lijve ). Je kunt altijd een stel ambassades bellen (Peruaanse ambassade in Nederland iod), maar meestal zitten die ook niet echt te wachten op dit soort dingen.

Als je verder iets wilt weten (bijvoorbeeld over als meisje reizen in L.A.) laat dan even je mailadres achter, dan stuur ik je een berichtje...

Suerte!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 12 september 2002 @ 10:42:33 #6
26087 Else
discussieren?! TUURLIJK!
pi_5766052
Heej!

Dank je voor jullie reacties. Alle informatie is welkom, dus hier mijn emailadres:

miss_elseweenk@hotmail.com

Groetjes!

pi_5766755
quote:
Op donderdag 12 september 2002 02:00 schreef Hik het volgende:
de meeste organisaties zijn aan de prijzige kant
Op zich lijkt me het ook wel wat, maar dan meer op mijn werkvlak. Helpen bij de bouw van een school of zoiets.

Kvind het alleen wat vreemd dat je moet betalen om te mogen helpen. OK, ik weet dat elke cent daar nodig is en niet uitgegeven moet worden aan vliegtickets enzo, maar toch. Dan ga ik liever 'gewoon' op reis.

donderdag 12 september 2002 @ 16:17:04 #8
26087 Else
discussieren?! TUURLIJK!
pi_5770990
Ik vind het ook jammer dat deze reizen zo duur zijn. Ik denk dat er een hoop mensen hierdoor afhaken. En dat is jammer, want in die landen kunnen ze onze hulp goed gebruiken!

Daarom wil ik het ook niet 'maar laten zitten' omdat het zo duur is. Ik denk dat het toch heel belangrijk is, dat wij als westerse mensen aandacht geven aan de mensen die wonen in landen waar armoede heerst.

Travel Active lijkt me op zich wel wat (ik ben op een site van hen belandt) maar ik vind een aantal dingen behoorlijk vaag. Er staat dat je er terecht kunt als je een paar weken, een paar maanden of een jaar weg wilt. Maar ik zie alleen maar projecten van een paar weken staan. Ik heb de folder aangevraagd dus ik ben benieuwd! Ook van een aantal andere organisaties krijg ik een folder toegestuurd.

Groetjes!

donderdag 12 september 2002 @ 16:18:01 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_5771001
quote:
Op donderdag 12 september 2002 11:35 schreef k_man het volgende:

[..]

Op zich lijkt me het ook wel wat, maar dan meer op mijn werkvlak. Helpen bij de bouw van een school of zoiets.

Kvind het alleen wat vreemd dat je moet betalen om te mogen helpen. OK, ik weet dat elke cent daar nodig is en niet uitgegeven moet worden aan vliegtickets enzo, maar toch. Dan ga ik liever 'gewoon' op reis.

Het zijn meestal professionele organisaties die geld verdienen aan de bemiddeling tussen NGO´s daar en mensen die willen reizen. Het werkt eigenlijk niet heel anders dan een rondreis maken met een gids: Sommige mensen doen het nu eenmaal liever zelf (zoals jij en ik). Maar zoals ik al eerder aangaf: Als je niet veel reiservaring hebt en de taal niet goed spreekt is zo´n organisatie ideaal, je gaat dan sowieso voorbereid op weg.

Laat ik het zo stellen: Ik heb een aantal maanden geleden een avondje twee meisjes op bezoek gehad om te praten over Nicaragua. Zelfde insteek, 18, net klaar met school, spraken geen spaans en wilden (zij wel) op eigen houtje 5 maanden naar Midden-Amerika. Het leek me redelijk impulsief allemaal en dat heb ik ook gezegd. Toch vol goede moed op weg, leuk natuurlijk, maar binnen 5 weken waren ze weer terug... het was gewoon té moeilijk. En dat kan ik me best voorstellen...
Let wel: Ik zeg zeker niet dat dat iedere keer zo zal gaan, in de meeste gevallen gaat het zelfs hartstikke goed. Maar het is lástig!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 12 september 2002 @ 16:27:37 #10
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_5771154
Else, you´ve got mail
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')