abonnement Unibet Coolblue
pi_125629402
Welkom in deel 30 van ons gezellige docententopic.
Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_125633305
Ik ben mijn ICLON portfolio aan het afmaken. Huil. Wat vind ik dit verschrikkelijk zeg... helemaal omdat ik er na anderhalf jaar helemaal uit ben (ben al derdejaars in de master, betaal me blauw aan collegegeld. argh.)

ik ben nota bene wetenschapper, maar ik vind het zó moeilijk om bij de praktijk steeds de theorie te halen :@
Kwak
pi_125634235
Volgend jaar vast contract en een dagje minder werken!
pi_125634351
quote:
17s.gif Op dinsdag 23 april 2013 12:07 schreef WHATSHESAID het volgende:
Volgend jaar vast contract en een dagje minder werken!
Gefeliciteerd!
Kwak
pi_125639872
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 22:32 schreef acalaca het volgende:
Even over dat dyslexie, ik hoor hier helemaal niet thuis trouwens:
Het doet me veel verdriet dat de algemene opvatting over mensen met woordbeeld is dat ze zich maar aanstellen en profiteren. Dat jij denkt dat iemand het niet heeft wil toch niet zeggen dat hij het dan ook niet heeft??

Ik heb zelf ook woordbeeld en heb er best moeite mee. Ik zou ook graag normaal willen zijn... Bij mij is het pas in de vierde klas 'ontdekt' en dat leed tot onbegrip bij sommige leraren. Ja ik heb hoge cijfers, door de verlenging en begeleiding. Het lijkt alsof het me makkelijk afgaat maar dat is niet zo. Uren in de week taaloefeningen maken, gefrustreerd boven een lesboek met te kleine letters zitten die aan het dansen zijn... Maar dat laat ik aan niemand zien, waarom zou ik? Helaas had ik een leraar die daar vaak opmerkingen over maakte. Als ik bijvoorbeeld een aangepaste toets kreeg met vergrote letters zei hij: 'heb je nog steeds die verklaring, verwend nest!'
Of wanneer ik een hoog cijfer had gehaald voor een schrijfopdracht beweerde hij dat dat kwam door de verlenging...

Dus; niets is altijd wat het lijkt.
Volgens mij is dat niet 'het algemene idee', zeker niet onder docenten, maar ik denk wél dat er kinderen zijn die dergelijke diagnoses krijgen, maar bij wie sprake is van een heel ander probleem - bijvoorbeeld slecht onderwijs. Ik zou ook nooit dergelijke opmerkingen maken naar een student.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 01:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij hebt dat niet bij autisme? Het maakt nogal verschil of dat je bijvoorbeeld wat slechte sociale vaardigheden hebt door een slechte opvoeding of karakterproblemen of dat je die hebt ten gevolge van een (prikkel)verwerkingsstoornis. Je bent niet zomaar autistisch omdat je weinig sociale vaardigheden hebt en een eenzaat bent of iets dergelijks.
Ja, dat heb ik ook bij autisme. Ik gaf wat voorbeelden, maar het geldt m.i. voor veel meer van zulke diagnoses. Er is volgens mij tegenwoordig weinig ruimte voor kinderen om 'anders' te zijn. Drukker, of een eenling, of wat dan ook. Het Nederlandse onderwijssysteem is helaas niet voor alle kinderen geschikt, en daarbij is het erg gericht op wat traditioneel als 'vrouwelijke' kenmerken worden gezien, waardoor jongens helemaal snel buiten de boot vallen. Ik sluit helemaal niet uit dat mijn man in een stadse schoolklas tegenwoordig als ADHD'er gelabeld zou worden, hij was een nogal druk kind. Maar in het dorp in de jaren 70 waar hij opgroeide, kon hij gelukkig veel van zijn energie kwijt.

Whatshesaid: gefeliciteerd, fijn!
pi_125705375
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:36 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben mijn ICLON portfolio aan het afmaken. Huil. Wat vind ik dit verschrikkelijk zeg... helemaal omdat ik er na anderhalf jaar helemaal uit ben (ben al derdejaars in de master, betaal me blauw aan collegegeld. argh.)

ik ben nota bene wetenschapper, maar ik vind het zó moeilijk om bij de praktijk steeds de theorie te halen :@
De dagelijkse praktijk is dan ook moeilijk altijd goed te combineren met theorie.

Dat heb ik ook met de discussie over labels plakken en dyslexie. In de ideale wereld zouden alle leerlingen op maat gemaakt onderwijs krijgen. Onze dagelijkse praktijk staat zeer ver af van die wereld. Ik vind dat zelf het allermoeilijkste en het is ook het punt waar ik me het vaakst te kort op vind schieten: differentiatie, aandacht voor individuele ontwikkelingen/leer- of gedragsproblemen. Dan gaat het niet alleen om de kinderen waar iets mee is, maar ook voor die schijnbaar vanzelf meehobbelende kinderen, of de kinderen die zich vervelen, of uitblinken op een bepaald gebied maar zich op andere punten weer minder ontwikkelen (zoals Claudia schrijft over haar rekenvaardigheden). Ik zie en constateer zulke zaken vaak wel en kan ook best bedenken wat ik ermee zou kunnen doen, - ik zou me ook in de literatuur kunnen verdiepen zodat ik theorie en praktijk kan verbinden - maar de tijd en energie is er gewoonweg niet. Daarnaast wil ik (en moet ik) ook de ontwikkelingen in mijn vakgebied bijhouden, omdat ik dat als bovenbouw docent en sectievoorzitter ook erg belangrijk (en leuk!!) vind en mijn lesprogramma vernieuw en verbeter ik nog ieder jaar. Als je dat allemaal echt goed wilt doen, dan ben je dus 7 dagen in de week en in de avonduren bezig. En ja, dat gaat me dan toch te ver. :-).

Ik heb nu deze week weer mentor- en oudergesprekken gevoerd, als mentor in klas 5. Ik heb veel mentorleerlingen waar het eigenlijk allemaal redelijk vanzelf mee gaat. Enige 'probleem' waar ze ogenschijnlijk mee te maken hebben, is dat ze niet altijd voldoende discipline hebben om leerwerk te doen. Dan heb ik nog een paar hoogbegaafden voor wie er gelukkig in klas 5 wel veel mogelijkheden zijn. Maar als je dan de tijd neemt om goed te praten dan komt er van alles op tafel waar zo'n leerling dan naar mijn mening meer aandacht voor hoort te krijgen. En dan voel ik me eigenlijk een beetje tekort schieten omdat ik vind dat ik ze veel beter zou moeten volgen, vaker zou moeten spreken etc.

Echt mijn grootste frustratie.

Onderuitgezakt en niet-constructief gedrag; daar geef ik wel feedback op, maar het verschilt zo per leerling, klas en situatie hoe ik dat doe. Soms laat ik het even gaan, maar kom ik er later op terug. Maar als je voor het eerst voor een groep staat - en ze kijken even met welk gedrag ze wel/niet weg kunnen komen - kan het wel goed zijn om er meteen een opmerking van te maken. Het gaat erom dat je je verwachtingen uitspreekt en duidelijkheid schept over de regels en fatsoensnormen in jouw klaslokaal.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_125731479
Zijn leerkrachten voor de basisschool ook welkom hier? Ik ben inmiddels al bijna een jaartje afgestudeerd en helaas nog geen baan kunnen vinden. Is hier iemand die gebruik gaat maken van de lerarenbeurs?
...everyone's afraid, but that's no excuse...
pi_125731998
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:14 schreef Nitzer het volgende:
Zijn leerkrachten voor de basisschool ook welkom hier? Ik ben inmiddels al bijna een jaartje afgestudeerd en helaas nog geen baan kunnen vinden. Is hier iemand die gebruik gaat maken van de lerarenbeurs?
Wat mij betreft wel, ik ben als hbo-docent ook een beetje een vreemde eend in de bijt hier.

Wat rot dat je nog geen baan hebt. Is het nog steeds zo moeilijk in het basisonderwijs? Dat was het in 2005, toen ik van de pabo kwam, ook al...
pi_125733643
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:25 schreef Bleie het volgende:

[..]

Wat mij betreft wel, ik ben als hbo-docent ook een beetje een vreemde eend in de bijt hier.

Wat rot dat je nog geen baan hebt. Is het nog steeds zo moeilijk in het basisonderwijs? Dat was het in 2005, toen ik van de pabo kwam, ook al...
Iedereen vindt het vreemd als ik zeg dat er geen werk is hier in de omgeving. Het algemene beeld is dat de banen in het basisonderwijs voor het oprapen liggen, maar dat is absoluut niet het geval. Ik had een goed invalbaantje vanaf begin juni tot begin januari. Daar moest ik weg, omdat de stichting iemand anders aan het werk moest zetten.

Ik ben inmiddels al zover dat ik aan het kijken ben naar de wereld buiten het onderwijs. De onzekerheid hier is erg frustrerend.
...everyone's afraid, but that's no excuse...
pi_125733773
Welke regio zit je, als ik vragen mag?

Kan me voorstellen dat je buiten het onderwijs kijkt. Wel zonde, al is het maar omdat mannen in het basisonderwijs zo ontzettend schaars zijn tegenwoordig.
pi_125735958
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:14 schreef Nitzer het volgende:
Zijn leerkrachten voor de basisschool ook welkom hier? Ik ben inmiddels al bijna een jaartje afgestudeerd en helaas nog geen baan kunnen vinden. Is hier iemand die gebruik gaat maken van de lerarenbeurs?
Ik maak op dit moment gebruik van de beurs, ben dit collegejaar begonnen.
Vervelend dat je geen baan kunt vinden. Ze liggen inderdaad niet voor het oprapen... Welke regio zit je?
pi_125736909
Oh Claudia, mijn collega geschiedenis die ook op het ICLON werkt zit in de selectiecommissie (kwam ik vandaag achter), en heeft een aantal proeflesjes van sollicitanten bijgewoond. Maar jammergenoeg niet die van jou, anders had ik hem kunnen beinvloeden door te zeggen hoe geweldig je bent. :D . :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_125737570
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:57 schreef Bleie het volgende:
Welke regio zit je, als ik vragen mag?

Kan me voorstellen dat je buiten het onderwijs kijkt. Wel zonde, al is het maar omdat mannen in het basisonderwijs zo ontzettend schaars zijn tegenwoordig.
Tsja, ze zeggen ook allemaal dat scholen voor mij als man in de rij zouden moeten staan, maar er zijn gewoon géén vacatures, enkel invalwerk.

quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:30 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ik maak op dit moment gebruik van de beurs, ben dit collegejaar begonnen.
Vervelend dat je geen baan kunt vinden. Ze liggen inderdaad niet voor het oprapen... Welke regio zit je?
Ik zit in Haarlem. Ben vaste invaller op één kleine school en wordt inmiddels regelmatig gebeld door een andere school. Voor de rest is het erg stil, vandaar dus dat ik maar ben gaan kijken naar de lerarenbeurs. Heb nu toch de tijd en ik geloof dat ik aan de voorwaarden voldoe (ik ga morgen even bellen).
...everyone's afraid, but that's no excuse...
  vrijdag 26 april 2013 @ 18:24:29 #14
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_125769727
Zo, thuis na 5 dagen Maastricht met 70 2 havo leerlingen.
Erg vermoeiend maar wat een fantastische week,nu eerst bijslapen.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_125770147
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:55 schreef Nitzer het volgende:

[..]

Iedereen vindt het vreemd als ik zeg dat er geen werk is hier in de omgeving. Het algemene beeld is dat de banen in het basisonderwijs voor het oprapen liggen, maar dat is absoluut niet het geval. Ik had een goed invalbaantje vanaf begin juni tot begin januari. Daar moest ik weg, omdat de stichting iemand anders aan het werk moest zetten.

Ik ben inmiddels al zover dat ik aan het kijken ben naar de wereld buiten het onderwijs. De onzekerheid hier is erg frustrerend.
Het is echt dramatisch inderdaad. Ik kan niet eens op de invallijst van mijn gemeente geplaatst worden, want ze hebben méér dan genoeg invallers beschikbaar.
Ben me nu ook aan het voorbereiden voor volgend schooljaar. Misschien maar weer aan de studie om een akte te halen. Kan ik tenminste de switch naar het VO maken. Of misschien iets buiten het onderwijs, al liggen de banen daar ook niet voor het oprapen, natuurlijk.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zaterdag 27 april 2013 @ 22:52:01 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_125813405
Het feest der bezuinigingen is op onze school inmiddels begonnen. Een aantal collega's heeft te horen gekregen dat ze boventallig geworden zijn en dus naar een andere school moet verkassen.
.
pi_125825523
Hoe rijmt dit met het grote tekort aan eerstegraadsdocenten voor de zogenaamde bovenbouw van het HAVO en het VWO?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_125834764
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 13:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe rijmt dit met het grote tekort aan eerstegraadsdocenten voor de zogenaamde bovenbouw van het HAVO en het VWO?
Dat verschilt per vak.
  zondag 28 april 2013 @ 19:53:30 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_125837094
En regio.
.
pi_125837615
Tekort houdt in dat ze niet genoeg mensen met de vereiste opleiding kunnen vinden, niet dat er te weinig mensen in dienst zijn an sich. Er staan gewoon mensen voor elke klas. Dus als er minder leerlingen komen en/of de klassen groter worden gemaakt, raken er mensen boventallig.
pi_125837866
Ik voorzie trouwens wel een werkloosheidsgolf onder tweedegraads docenten. Die mensen worden in groten getale uitgepoept door al die hbo-instellingen, terwijl de overheid scholen gaat (proberen te) dwingen om juist meer eerstegraders in dienst te nemen.

Ze zullen wel en masse hun eerstegraads proberen te halen, maar of het onderwijs daar beter van wordt...
pi_125840378
quote:
7s.gif Op zondag 28 april 2013 20:10 schreef Sloggi het volgende:
Ik voorzie trouwens wel een werkloosheidsgolf onder tweedegraads docenten. Die mensen worden in groten getale uitgepoept door al die hbo-instellingen, terwijl de overheid scholen gaat (proberen te) dwingen om juist meer eerstegraders in dienst te nemen.
Het zou mooi zijn als de overheid de scholen zou dwingen om het type eerstegraads leraar in dienst te nemen waar ik het altijd over heb (volledig aan de universiteit opgeleid) maar we zullen volgens mij nog even moeten afwachten wat hiervan wordt waargemaakt.

quote:
Ze zullen wel en masse hun eerstegraads proberen te halen, maar of het onderwijs daar beter van wordt...
Vandaar dat ik altijd deze voorwaarde formuleer. Laat de overheid ook maar de definitie invoeren dat er enkel sprake is van eerstegraads bij een universitaire bachelor- en een universitaire masteropleiding in het vak of sterk aanverwant met het vak waarin je les geeft. We hebben er niets aan als bijv. die tweedegraadsleraren met een masteropleiding in onderwijskunde of iets dergelijks ineens een eerstegraads leraar wiskunde, natuurkunde, economie, Nederlands, ... worden. Het lijkt me verstandig om toekomstige studenten les te laten krijgen van mensen die zelf aan de universiteit een dergelijke opleiding hebben gevolgd. Zij weten uit ervaring wat er voor nodig is om aan een universiteit met succes te studeren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 28 april 2013 @ 22:38:00 #23
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_125846721


[ Bericht 100% gewijzigd door Baba-O-Riley op 28-04-2013 22:38:45 ]
.
pi_125849564
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 20:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het zou mooi zijn als de overheid de scholen zou dwingen om het type eerstegraads leraar in dienst te nemen waar ik het altijd over heb (volledig aan de universiteit opgeleid) maar we zullen volgens mij nog even moeten afwachten wat hiervan wordt waargemaakt.

[..]

Vandaar dat ik altijd deze voorwaarde formuleer. Laat de overheid ook maar de definitie invoeren dat er enkel sprake is van eerstegraads bij een universitaire bachelor- en een universitaire masteropleiding in het vak of sterk aanverwant met het vak waarin je les geeft. We hebben er niets aan als bijv. die tweedegraadsleraren met een masteropleiding in onderwijskunde of iets dergelijks ineens een eerstegraads leraar wiskunde, natuurkunde, economie, Nederlands, ... worden. Het lijkt me verstandig om toekomstige studenten les te laten krijgen van mensen die zelf aan de universiteit een dergelijke opleiding hebben gevolgd. Zij weten uit ervaring wat er voor nodig is om aan een universiteit met succes te studeren.
Ik ben het met je eens dat meer universitaire eerste graads docenten waarschijnlijk ten goede komt voor de kwaliteit van het onderwijs, maar als de overheid dit wil moeten ze lesgeven toch echt aantrekkelijker maken voor bv. Afgestuurde economen en natuurkundigen.
  maandag 29 april 2013 @ 00:11:17 #25
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_125851559
Eerstegraders voor de bovenbouw havo/vwo: prima, maar ik zie ze niet staan voor het VMBO en onderbouw havo. Met alle respect hoor, maar aan de pedagogische kant van het verhaal rammelt het bij hen nog al eens. Het onderwijs is namelijk méér dan alleen maar kennis overbrengen. Lijkt nog al eens vergeten te worden hier.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')