abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125481701
Tegenwoordig is het tutoyeren iets dat veelal op televisie en radio wordt verspreid en in de maatschappij voor gewoon wordt aangenomen. Echter ik merk dat ik elke dag dat ik mij op straat begeef en in contact kom met anderen altijd met " U " en " mijnheer " wordt aangesproken. Zowel door leeftijdgenoten,ouderen als jongeren. Niet erg daar ik van formaliteit en netheid houd maar ik was wel benieuwd of er meer mensen zijn die dit meemaken of juist in de " jij " vorm worden aangesproken terwijl zij echt vaak ouder zijn dan de personen die dit zeggen.

Misschien in mijn geval natuurlijk overwicht dat dit mensen automatisch dwingt mij formeel en netjes aan te spreken? :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2013 11:41:23 ]
  vrijdag 19 april 2013 @ 15:05:53 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125481777
Als ze mij in een winkel, een brief of via de telefoon met 'je' aanspreken, verbreek ik meteen het contact.
The End Times are wild
  vrijdag 19 april 2013 @ 15:09:59 #3
65918 IBAZ
broeinest
pi_125481966
Ik heb meer last van "verspreidt" en "benieuwt".
  Moderator zaterdag 20 april 2013 @ 22:34:58 #4
9859 crew  Karina
Woman
pi_125538160
Ik word gek genoeg meestal met "je" aangesproken. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf ook meestal je tegen iedereen zeg.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_125538376
Ik word soms me U aangesproken en soms me je.
Deze week ging ik even snel naar de supermarkt heen en weer en toen kwam er een jochie aanlopen
van een jaar of 6 en die vroeg ''Hoe heet JIJ?'' :D

Dus ik zei mijn naam en toen vroeg ik '' en hoe heet JIJ?'' :D dus toen noemde hij zijn naam
die nogal moeilijk was :') dus hij moest het 3x herhalen en op weg naar huis dacht ik nog ik
moet dat onthouden, maar ik was nog niet thuis of ik was het alweer vergeten :'(
pi_125547499
Welk belang had die zesjarige met de kennis van jouw naam?
Zocht hij argumenten om een verwijt aan zijn ouders te onderbouwen vanwege de onmogelijke naam waar ze hem mee hadden opgezadeld?
Farts are jazz to assholes
  zondag 21 april 2013 @ 09:47:15 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125547541
quote:
2s.gif Op zondag 21 april 2013 09:43 schreef trabant het volgende:
Het kind had misschien net de ontdekking van de naam gedaan. Bijvoorbeeld dat papa niet papa maar Peter heet. 'Dus iedereen heeft een naam? Die mevrouw bij de tofu ook?'
The love you take is equal to the love you make.
pi_125547599
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2013 09:47 schreef Lienekien het volgende:
Het kind had misschien net de ontdekking van de naam gedaan. Bijvoorbeeld dat papa niet papa maar Peter heet. 'Dus iedereen heeft een naam? Die mevrouw bij de tofu ook?'
Zeer wel mogelijk. Ik weet nog dat ik alles wilde benoemen zoals het was en omdat mijn moeder immers een mens was, heb ik haar tot waanzin gedreven door haar -keurig met twee woorden- telkens te antwoorden met "Ja, mens." :%
Farts are jazz to assholes
pi_125549010
quote:
2s.gif Op zondag 21 april 2013 09:43 schreef trabant het volgende:
Zocht hij argumenten om een verwijt aan zijn ouders te onderbouwen vanwege de onmogelijke naam waar ze hem mee hadden opgezadeld?
Ik denk dat de verklaring van Lienekien wel eens zou kunnen kloppen,
Het was één van de buurtkinderen, waarschijnlijk heeft hij het aan meerdere mensen gevraagd
die dag :D

Het was een marokkaans jongetje en nu eens niet met de voor de hand liggend naam,
Mohammed of Achmed, maar een naam met vijf letters het begon met Ma... de rest ben
ik vergeten :')

Dit is trouwens ook de reden waarom ik al héél snel na mijn huwelijk besloot om mijn
Griekse achternaam niet meer te gebruiken, nou jah... alleen als het nodig was, ik moest
die naam ook altijd 10x spellen namelijk :+

Ik vond het wel schattig trouwens van dat knulletje, nog zo onbevangen O+
pi_125597458
Pas op met verterende gevoelens want bedenk maar zo dat jaren later dit jong heel anders zal zijn waarschijnlijk onder invloed van de buurt waarin hij opgroeit en zijn vriendjes.
  vrijdag 26 april 2013 @ 07:20:33 #11
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_125747854
Ik verbaas me nogal eens als ik weer eens met U wordt aangesproken. Laatste keer dat ik in Nederland was gebeurde dit best wel veel.

Ook had ik wat oudere, Nederlandse gasten in het hotel hier en die spraken mij ook met U aan.

Wel positief uiteraard. Het zijn mischien dan toch het kleine beetje grijze haren en (helaas) het verlies ervan wat mensen mischien besluit mij niet te tutoyeren.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_125859131
Maar ik blijf het apart vinden dat in deze tijd waar de grenzen toch enigszins vervagen men uit zichzelf bepaalde mensen automatisch in de juiste beleefdheidsvorm aanspreken en dat volhouden.

Dus kom je toch uit op natuurlijk overwicht (of gewicht :D)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')