abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125475781
Storm van kritiek op Koningslied: 'Dit is een ouderwetse draak. Vre-se-lijk'

John Ewbank, Marco Borsato, Guus Meeuwis, Alain Clark en vele anderen hebben er hard hun best voor gedaan, maar in de eerste uren na de release van het Koningslied kan hun werk vooral rekenen op kritiek. 3FM-dj Giel Beelen noemde het lied in zijn radioprogramma al 'een draak.' Nico Dijkshoorn gaat verder en roept op tot 'een milde steniging.' .

Ook Robert van Gijssel, poprecensent voor de Volkskrant, is vernietigend in zijn oordeel. 'Dit is een ouderwetse draak. Het begint nog veelbelovend, maar na de eerste, kromme, zin gaat het fout. Het komt ook niet meer goed', zegt de recensent. 'Je hoopt nog dat het goed gaat komen maar dat is niet zo.'

Of er ook iets goed te zeggen valt over het nummer? Eigenlijk niet.' Van Gijssel ziet niemand het lied meezingen en mist een catchy refrein. 'Nu is het net een scène uit een Disneyfilm waar een vader voor het eerst zijn zoon ontmoet. En dat rapgedeelte, met de W van Willem. Vre-se-lijk.'

Twitter

Twitteraars bespotten vooral het taalgebruik. De zinnen 'Hou je veilig' en 'De dag die je wist dat zou komen', worden afgemaakt vanwege de slechte grammatica.

Maar ook los van de tekst weten de twitteraars maar weinig positiefs te melden over het koningslied, dat in korte tijd trending topic werd. Met het commentaar voldoet het koningslied wel aan de samenbindende doelstelling van het lied, zo meent een twitteraar. 'Als het #Koningslied bedoeld is om Nederland dichter bij elkaar te brengen, dan is dat nu al gelukt!! Echt IEDEREEN vindt het kut.' aldus @pvoogt.

Youtube

Maar niet alleen de reacties op Twitter zijn negatief. Ook de mensen die naar het lied luisteren op Youtube zijn overwegend afwijzend. Bij de video's kan anoniem een positief of negatief 'duimpje' gegeven worden. Van de eerste vierhonderd reacties zijn er driehonderd negatief.

In de reacties onder het filmpje wordt de draak gestoken met de intentie van het aanstaand koningspaar om te troon te bestijgen: 'Ik denk dat Wim-Lex en Máxima direct rechtsomkeert maken in hun groene draak en linea recta naar Argentinië emigreren als dit wangedrocht uit de speakers knalt.'

Componist John Ewbank liet twee dagen van te voren nog licht gespannen te zijn over de reacties op het Koningslied, maar de reacties waren volgens de schrijver toen 'vooralsnog positief.' Een blik op de eerste reacties lijkt dat beeld vooralsnog dus niet te bevestigen.

Positief

Toch is het met goed zoeken wel mogelijk fans van het koningslied te vinden. Oud-vakbondsleider Doekle Terpstra vindt het 'een fraaie compilatie van stemmen.' Ook eigenaar van een platenlabel Jack London zegt op Twitter dat hij het lied wel mee vindt vallen. 'Mooi nummer.'

Twitteraar Tine de JongVeenstra laat weten het lied wél mooi te vinden. "Het lijkt me heel ontroerend als alle kinderen meezingen.' Ook Dieuwke de Boer snapt niets van alle commotie in haar twitterlijst. 'Als ik Willem-Alexander zou ik trots zijn!'

Volkskrant

Oordeel zelf:

[ Bericht 5% gewijzigd door Misty_eyes op 19-04-2013 14:26:06 ]
  vrijdag 19 april 2013 @ 12:47:28 #2
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_125475849
quote:
'Als ik Willem-Alexander zou ik trots zijn!'
Que?
pi_125475926
Natuurlijk is het vreselijk met zo'n collectie oorvervuilers bij elkaar.
Conscience do cost.
pi_125475964
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 12:47 schreef DeTolk het volgende:

[..]

Que?
past grammaticaal perfect bij het koningslied :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_125475973
Ik vind dat beledigend. Voor draken.
  Redactie Frontpage vrijdag 19 april 2013 @ 12:51:53 #6
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_125475988

Ik ga genieten van alle mogelijke kutgrappen die gemaakt gaan worden. Ja, het brengt Nederlanders echt dichter bij elkaar, dit gaat leuk worden :9
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_125475989
ik mag toch hopen dat de volgende generatie kinderen niet langer geindoctrineerd zullen worden met dat "koningshuis" waanzin.
pi_125475998
na de groene draak voor Bea, geven we WA en M ook een draak cadeau _O_
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_125476073
De tekst komt toch van het Nederlandse Volk, nou eigen schuld dan. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_125476094
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 12:54 schreef trovey het volgende:
De tekst komt toch van het Nederlandse Volk, nou eigen schuld dan. :P
_O-
pi_125476111
Net zo slecht als het repertoire van iedereen die mee heeft gedaan aan dat nummer zeg maar.
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_125476444
BREAKING

quote:
Troonswisseling uitgesteld
AMSTERDAM - De geplande kroning van Willem-Alexander tot koning van Nederland is voor onbepaalde tijd uitgesteld. De plechtigheden op 30 april in Amsterdam zijn afgelast en ook Koninginnedag gaat niet door. Dat heeft voorzitter Hans Wijers van het Nationaal Comité Inhuldiging zojuist bekend gemaakt.

Bronnen rond het Binnenhof bevestigen de afgelasting. Premier Rutte geeft om 14.00 uur een persconferentie om het onverwachte nieuws nader toe te lichten. Volgens onbevestigde berichten zou Willem-Alexander inmiddels samen met zijn vrouw en kinderen het land hebben verlaten. Getuigen hebben de kroonprins gesignaleerd in de gate voor een vlucht richting Mozambique. Onduidelijk is of het om een tijdelijk of permanent vertrek gaat.

"Ik hoorde hem schelden", vertelt reiziger Aad de Wit, die de kroonprins in de vertrekhal zag lopen. "Ik kan veel hebben. Kritische vragen over mijn opa, gezeik over hoe streng mijn moeder is, bijnamen als Prins Pils, wc-pot werpen en zélfs een puur ceremoniële rol. Maar je kunt ook te ver gaan!", zijn de woorden die De Wit naar eigen zeggen opving.

Waar Willem-Alexander met zijn woorden precies op doelde, is onbekend. Mensen met smaak vermoeden dat de kroonprins refereert aan de première van het speciaal gecomponeerde Koningslied, eerder vandaag. De Wit: "Ik hoorde de prins nog net schelden: "De W van Stamppot Eten; wat denken ze wel niet?!"" De RVD was niet voor commentaar bereikbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2013 13:07:24 ]
pi_125476485
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 april 2013 12:56 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Net zo slecht als het repertoire van iedereen die mee heeft gedaan aan dat nummer zeg maar.
Nou, sommigen duiken nog verbazend diep onder hun - toch al niet al te hoge - niveau.
pi_125476514
quote:
9s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:05 schreef Boldface het volgende:
BREAKING

[..]

Ik schrok me een hoedje. :N
pi_125476540
quote:
15s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:06 schreef Boldface het volgende:

[..]

Nou, sommigen duiken nog verbazend diep onder hun - toch al niet al te hoge - niveau.
Wie dan?
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_125476819
Als Koningslied kun je toch gewoon het volkslied gebruiken? De naam van Willem zit al zo ongeveer in de titel, lekker makkelijk. En goedkoop.

Alles beter dan dit gedrocht.
pi_125477651
Is dit dat lied op de melodie van "15 miljoen mensen" van Fluitsma& Van Thijn?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_125477803
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:34 schreef DroogDok het volgende:
Is dit dat lied op de melodie van "15 miljoen mensen" van Fluitsma& Van Thijn?
Nee
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_125477869
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:37 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Nee
Ok, maar die is ook kut.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_125477892
Wat een verschrikkelijk slecht nummer!

En nu ga ik naar de EHBO want mijn oren bloeden.
  Redactie Frontpage vrijdag 19 april 2013 @ 13:39:42 #21
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_125477897
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:39 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ok, maar die is ook kut.
Beter dan het Koningslied.
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_125477899
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:39 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ok, maar die is ook kut.
Deze is nog duizend keer kutter.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 19 april 2013 @ 13:40:45 #23
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_125477945
Het Koningslied is inderdaad niet om aan te horen. :N Best jammer dit.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_125478008
Hoezo zou je een KONINGSLIED brengen omdat iemand koning wordt? Wat is dat voor aids?
pi_125478056
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 13:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Deze is nog duizend keer kutter.
Ik ga ff luisteren en oordelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')