Anglicisme inderdaad. Waarschijnlijk was John Ewbank willekeurige Engelstalige popliedjes aan het luisteren om uit te plagiëren. Hij miste nog één regeltje. Toen kwam het ineens voorbij: "If you ever lose your way..." Tjakka! dacht John en hij vertaalde het letterlijk.quote:
quote:Op vrijdag 19 april 2013 21:33 schreef Faux. het volgende:
[..]
De luisteraar is de ik-persoon. Het lied gaat over de belofte die je aan de koning doet om er te zijn voor je landgenoten. "Hou je veilig zolang als ik leef", is dat niet iets dat wij aan elkaar verschuldigd zijn? Als land, als volk? "Ik bouw een dijk voor je met blote handen, om het water bij je vandaan te houden", zelfde idee, maar dan met een knipoog naar de Nederlandse geschiedenis.
Het lied is zoveel mooier als je het zingt voor de personen van wie je houdt. Dat je aan de koning belooft dat je er voor hun zal zijn
donder op aandachtrekkerquote:Op vrijdag 19 april 2013 21:40 schreef Faux. het volgende:
Cross-post voor nog een beetje positiviteit
[..]
Je hoeft de tekst niet te gaan uitleggen hoor.quote:Op vrijdag 19 april 2013 21:40 schreef Faux. het volgende:
[..]
Leve de koning!quote:
Dit lied staat voor alles wat fout gaat in Nederland. Dat meen ik echt.quote:Op vrijdag 19 april 2013 11:48 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik weet het echt serieus niet. Ik HAAT dit soort platte middenmoot. Maar je mag er niks van zeggen tegenwoordig want dan ben je een elitaire VPRO grachtengordel yup die dood moet. Dus stiekum vind iedereen het maar wat mooi dit soort wansmaak en ze zijn feitelijk nog blij ook, dat ze wat te klagen hebben. Kunnen ze lekker op twitter en Facebook d'r mee.
Ach. Blijkbaar zien sommige mensen onze toekomstige koning gewoon als een geestelijk gehandicapt baby'tje.quote:Op vrijdag 19 april 2013 21:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je hoeft de tekst niet te gaan uitleggen hoor.
Het simplisme druipt ervan af. Niveautje Jan Smit, 3J's, zelfs een sinterklaasgedicht is er een literair hoogstandje bij. Maar wat nog erger is, is dat het taalkundig bedroevend is.
D-lijst BNers die hopen door hun patriotisme te tonen sympathie krijgen.quote:Op vrijdag 19 april 2013 21:54 schreef -supergirl- het volgende:
Kan iemand mij het doel/nut van het 'koningslied' even uitleggen? Wat moeten we ermee? We hadden toch ook geen koninginnelied of wel dan?
"De ministerraad heeft de dag na de aankondiging van de Koningin besloten het Nationaal Comité Inhuldiging in te stellen. Het Nationaal Comité bestaat naast voorzitter Hans Wijers uit zeven externe leden, drie medewerkers van het Ministerie van Algemene Zaken, twee medewerkers van de Dienst Koninklijk Huis en een secretaris. De leden zijn op basis van hun expertise gevraagd zitting te nemen in het Nationaal Comité.quote:Op vrijdag 19 april 2013 21:54 schreef -supergirl- het volgende:
Kan iemand mij het doel/nut van het 'koningslied' even uitleggen? Wat moeten we ermee? We hadden toch ook geen koninginnelied of wel dan?
Mee eensquote:Op vrijdag 19 april 2013 21:51 schreef skrn het volgende:
[..]
Dit lied staat voor alles wat fout gaat in Nederland. Dat meen ik echt.
Elk onderbouwd commentaar op de kwaliteit van Nederlandse films of musicals wordt op progamma's als RTL Boulevard afgedaan als gezeur. En de critici als azijnpissers. En figuren als Jan Smit worden op handen gedragen en zelfs door politici bewonderd. En die figuren hebben gelijk want 'zij weten de zalen vol te krijgen'. Tegelijkertijd wordt er via de tv vooral gepromoot dat iedereen een kans verdient en moet krijgen om liedjes te maken, te dansen en beroemd te worden.
Ik hoop dat dit bijna unanieme oordeel van dit stukje baggerwerk de ogen opent van heel veel Nederlanders en vooral van de zelfvoldane 'volkszangers'.
Maar het blijft een onzintekst. "Hou je veilig" is geen Nederlands (weer een Anglicisme zeker: keep safe?), en waarom moeten wij dijken bouwen om Willem Lex droog te houden? Hij is toch de watermanager?quote:Op vrijdag 19 april 2013 21:40 schreef Faux. het volgende:
[..]
Zeg maar eerder Z-artiesten.quote:Op vrijdag 19 april 2013 22:04 schreef speknek het volgende:
[..]
D-lijst BNers die hopen door hun patriotisme te tonen sympathie krijgen.
ja man maar waar maken mensen zich druk om net zoals of de koning ofzo belangrijk is we hebben kabinet die lales beslst de koninghuis is toch kanker rijk dus waarom al dat gedoe ze kosten ons alleen belasting waar we hard voor moeten werken aan belasting en ondertussen rijden ze dikke autos en hebben 2e huis in griekenland enzoquote:Op vrijdag 19 april 2013 22:32 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik ben net terug, ik heb vanavond opgetreden. Ik zing Nederlands. Maar ik distantieer me van de groep 'volkszangers' (zo beschouw ik me sowieso al niet omdat ik zoveel andere stijlen wil verwerken in performances) als dit door deze groep Hazes-lookalikes, hitcoveraars en TV Oranje-clipmakers als een goed nummer wordt bevonden. Weet je wat, gezien de groepen die ik net opnoem distantieer ik me sowieso al van die groep.
Wat een oorkanker.
of een mark rutte lied of dierderik samsom lied, die verdienen het nog eerder die doen nog wat voor hun geld de koningging zit alleen te zwaaienquote:Op vrijdag 19 april 2013 21:54 schreef -supergirl- het volgende:
Okee.quote:Op vrijdag 19 april 2013 22:37 schreef Gulmez het volgende:
[..]
ja man maar waar maken mensen zich druk om net zoals of de koning ofzo belangrijk is we hebben kabinet die lales beslst de koninghuis is toch kanker rijk dus waarom al dat gedoe ze kosten ons alleen belasting waar we hard voor moeten werken aan belasting en ondertussen rijden ze dikke autos en hebben 2e huis in griekenland enzo
Rot toch op met je Palestina. Een gebied dat ze letterlijk van de aardbodem moeten wegvagen. Het heeft letterlijk niets in te brengen.quote:Op vrijdag 19 april 2013 22:17 schreef Gulmez het volgende:
ewa dat lijkt wel een voetbal nummer ofzo wat is dit mattie als je toch amateur rapper vind ken je beter deze rap laten horen op museum plein mss gaan mensen dan ook is bessefen van in palestina gebeurd
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |