abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Vis een optie? woensdag 17 april 2013 @ 12:52:05 #51
70532 loveli
N
pi_125392821
Als ze die stomme prustautootjes nou eens niet wegenbelastingvrij maken, dan worden er meer duurdere leasebakken gekocht, krijgt de overheid meer PBM, wordt er meer benzine verstookt, vangen ze daar ook nog eens meer belasting over.
crap in = crap out
  woensdag 17 april 2013 @ 12:52:54 #52
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125392847
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 12:52 schreef loveli het volgende:
Als ze die stomme prustautootjes nou eens niet wegenbelastingvrij maken, dan worden er meer duurdere leasebakken gekocht, krijgt de overheid meer PBM, wordt er meer benzine verstookt, vangen ze daar ook nog eens meer belasting over.
_O_
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125393054
die kleine prutsauto's zijn vanaf 1 januari 2014 dan ook niet meer belastingvrij....
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_125393082
Jep, ik denk dat er bij de Ampera- en Prius-rijders (werkelijk verbruik is echt VEEL hoger dan de cijfers waar de vrijstelling op gebaseerd is) meer te halen valt dan bij de oldtimerrijders. Maar ja: dit is natuurlijk ook een stukje symboolpolitiek. En de groep leaserijders is veel groter dan de groep oldtimerrijders en dus durven ze een grotere groep niet boos te maken. :X
pi_125395038
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 12:15 schreef Bart-Willem het volgende:
Hee da's mijn Twitter! :P

Auto & Motor Klassiek reageerde meteen, en vroeg me of ik een artikel voor ze wilde schrijven. Meteen gedaan en doorgemaild. Ze willen het op de site plaatsen, dus hopelijk doen ze dat ook echt. :P

@ Actaeon: die informatie had ik live van het overleg met Weekers, er was vandaag een Algemeen Overleg (soort van mini-debat voor de financieel woordvoerders) en dat werd gewoon live uitgezonden op internet. Hierin is de brief van Weekers behandeld.
Ik ben bekend met de procedures van de Staten-Generaal maar ik heb dit hele AO gemist. :o Thanks voor de info iig, ben benieuwd naar de brief van de Staatssecretaris. :P
pi_125395388
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 13:01 schreef Bart-Willem het volgende:
Jep, ik denk dat er bij de Ampera- en Prius-rijders (werkelijk verbruik is echt VEEL hoger dan de cijfers waar de vrijstelling op gebaseerd is) meer te halen valt dan bij de oldtimerrijders. Maar ja: dit is natuurlijk ook een stukje symboolpolitiek. En de groep leaserijders is veel groter dan de groep oldtimerrijders en dus durven ze een grotere groep niet boos te maken. :X
De Ampera/Volt heeft volgens mij echt een schandalig praktijkverbruik van minder dan 1:20 ofzo :{ èn hij rijdt niet fijn vind ik persoonlijk.
pi_125395506
Minder dan 1 op 20? Maak daar gerust 1 op 10 van. :P
pi_125395608
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:00 schreef Bart-Willem het volgende:
Minder dan 1 op 20? Maak daar gerust 1 op 10 van. :P
Ik wist het niet meer zeker, ik meende iets van 1:12 te herinneren, dus ik dacht ik neem het ruim. :P En hij kan ook maar 160 dacht ik.
pi_125396667
Jep da's gemiddeld, omdat grapjassen weigeren het ding electrisch op te laden. Dus je hebt grapjassen die niet eens 1 op 10 ermee rijden. :X

Zie http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html. Het is beschamend dat zoiets wel belastingvrij blijft, en ook bijtellingsvriendelijk. Nog krommer is dat lease-rijders ook beschermd worden: auto's waar per 1-1-2014 toch weer wegenbelasting op komt hebben geen fiscaal voordeel meer, maar dat blijft dus wel geldig voor lease-auto's die vóór 1-1-2014 op kenteken gezet zijn en zullen de fiscale voordelen behouden zolang het leasecontract loopt. Beetje schraal is dat.
pi_125397072
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Jep da's gemiddeld, omdat grapjassen weigeren het ding electrisch op te laden. Dus je hebt grapjassen die niet eens 1 op 10 ermee rijden. :X

Zie http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhybrides-minder-zuinig.html. Het is beschamend dat zoiets wel belastingvrij blijft, en ook bijtellingsvriendelijk. Nog krommer is dat lease-rijders ook beschermd worden: auto's waar per 1-1-2014 toch weer wegenbelasting op komt hebben geen fiscaal voordeel meer, maar dat blijft dus wel geldig voor lease-auto's die vóór 1-1-2014 op kenteken gezet zijn en zullen de fiscale voordelen behouden zolang het leasecontract loopt. Beetje schraal is dat.
Dat laatst vind ik nog niet eens heel raar. Fiscale terugwerkende kracht is niet echt eerlijk hè ;) maar het is wel idioot dat ze uberhaupt zo fiscaal gefacilieerd worden terwijl er vrij weinig groens aan is. Het is gewoon zo'n hypocriet GroenLinks (in mijn ogen een beetje het politieke equivalent van een Ampera) ding, naar mijn mening.
pi_125397304
Natuurlijk, maar goed dat is vaak ook de reden dat mensen die auto nemen. Dus ze hadden niet rond gereden zonder alle fiscale voordelen.

Maar goed de voordelen zijn iets te overdreven, vooral voor ondernemers. Als je zo'n prius / ampera van ongeveer 40k koopt, ben je netto iets van 10k kwijt. Gratis dus eigenlijk... maar goed je moet wel winst maken en ver in der 52% schijf zitten wil je optimaal van benutten.
Facts don't care about your feelings
pi_125397344
quote:
1s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:37 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Dat laatst vind ik nog niet eens heel raar. Fiscale terugwerkende kracht is niet echt eerlijk hè ;) maar het is wel idioot dat ze uberhaupt zo fiscaal gefacilieerd worden terwijl er vrij weinig groens aan is. Het is gewoon zo'n hypocriet GroenLinks (in mijn ogen een beetje het politieke equivalent van een Ampera) ding, naar mijn mening.
Het is niet eens terugwerkende kracht, want degene die níet least heeft maar voor x-tijd fiscaal voordeel (zoals ons moeder, die rijdt een Aygo en mag straks wel weer wegenbelasting gaan betalen). Aangezien de fiscus ook gewoon bijtelling per maand kan uitrekenen kunnen ze dus ook zeggen dat wanneer er nieuwe regels in gaan dit ook voor bestaande gevallen is. Dus stel dat je in januari dit jaar een auto hebt die onder 14% bijtelling valt maar per 2014 20% dat je het eerste jaar 14% bijtelling betaalt en vanaf 2014 gewoon 20%. Vervelend als je een contract aangegaan bent, maar als je particulier die auto zou rijden had je hetzelfde nadeel gehad (door wegenbelasting). Voor ondernemers die een auto gekocht hebben geldt dit nadeel namelijk ook. ;)
pi_125397515
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:43 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Het is niet eens terugwerkende kracht, want degene die níet least heeft maar voor x-tijd fiscaal voordeel (zoals ons moeder, die rijdt een Aygo en mag straks wel weer wegenbelasting gaan betalen). Aangezien de fiscus ook gewoon bijtelling per maand kan uitrekenen kunnen ze dus ook zeggen dat wanneer er nieuwe regels in gaan dit ook voor bestaande gevallen is. Dus stel dat je in januari dit jaar een auto hebt die onder 14% bijtelling valt maar per 2014 20% dat je het eerste jaar 14% bijtelling betaalt en vanaf 2014 gewoon 20%. Vervelend als je een contract aangegaan bent, maar als je particulier die auto zou rijden had je hetzelfde nadeel gehad (door wegenbelasting). Voor ondernemers die een auto gekocht hebben geldt dit nadeel namelijk ook. ;)
In die zien niet nee. Dat is waar. Maar blijkbaar is er gekozen om de regeling voor mensen die leasen te eerbiedigen, sterke lobby waarschijnlijk. En het is ook makkelijker nog wat langer te handhaven dan bij koop omdat lease per definitie gebonden is aan een bepaalde termijn en na afloop van die vaak relatief korte termijn gewoon overgegaan kan worden op het nieuwe regime. Bij koop anders dan door ondernemers is dat veel lastiger natuurlijk omdat mensen hun Aygo ook 25jaar kunnen houden. :P
pi_125397585
Een leasemaatschappij kan een Aygo ook 25 jaar aanhouden. ;) Er zijn genoeg poel-auto's die al een jaar of 7-8 oud zijn en als tijdelijk hok ingezet worden, om over tweedehands leasen maar niet te beginnen (al is dat laatste vaak niet erg interessant in Nederland).
pi_125397813
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:50 schreef Bart-Willem het volgende:
Een leasemaatschappij kan een Aygo ook 25 jaar aanhouden. ;) Er zijn genoeg poel-auto's die al een jaar of 7-8 oud zijn en als tijdelijk hok ingezet worden, om over tweedehands leasen maar niet te beginnen (al is dat laatste vaak niet erg interessant in Nederland).
Dat kan maar dan is er tussentijds waarschijnlijk al een nieuw leasecontract oid gekomen waardoor het nieuwe regime van kracht wordt. En het ging mij specifiek even om de relatie leasemij.- lessee. Het lijkt mij niet de bedoeling dat lopende duurovereenkomsten zoals lease nadelig aangetast worden door een verandering in de fiscale bijtellingsregels.
pi_125398246
Ik zeg niet dat het aangepast moet worden, ik zeg alleen dat het ergens wel een beetje krom is. :P
pi_125398513
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:06 schreef Bart-Willem het volgende:
Ik zeg niet dat het aangepast moet worden, ik zeg alleen dat het ergens wel een beetje krom is. :P
Ergens wel inderdaad. :P
  woensdag 17 april 2013 @ 15:33:08 #68
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125399332
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 10:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dus omdat jij mensen kent die geen stalling hebben mag niemand zijn auto schorsen? |:(

[..]

Inderdaad, als je een oldtimer wil importeren die nooit in NL geleverd is ben je dan wel de sjaak.
je gaat te snel ging over 30 dagenkaart en schorsing als je niet rijd
o.k. nog mooier ik heb een stalling maar er staan ook auto's van mij op straat. die kan ik niet schorsen nee want mijn stallingen zijn al vol. of moet voor de lol een garagebox huren voor de prijs waar je ook een huis van huurt in de stand :')
en dan zou je kunnen denken moet je een paar auto's verkopen maar ik heb ze net gered van de sloop.
pi_125399440
Er is 1 klein voordeeltje aan die 30-dagenkaart: omdat het gebaseerd is op een schorsing heb je dus geen APK-plicht meer. :P Dus in het geval van T42 kan 'ie haast iedere dag een andere auto rijden die nooit meer naar de keuring hoeft. :+

Nadeel is alleen dat elke 30-dagenkaart circa 100 Euro gaat kosten (plus 22-30 Euro voor het schorsen aldus Weekers). :P
  woensdag 17 april 2013 @ 15:41:00 #70
53151 T42
Pinball Wizard
pi_125399688
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:36 schreef Bart-Willem het volgende:
Er is 1 klein voordeeltje aan die 30-dagenkaart: omdat het gebaseerd is op een schorsing heb je dus geen APK-plicht meer. :P Dus in het geval van T42 kan 'ie haast iedere dag een andere auto rijden die nooit meer naar de keuring hoeft. :+

Nadeel is alleen dat elke 30-dagenkaart circa 100 Euro gaat kosten (plus 22-30 Euro voor het schorsen aldus Weekers). :P
geen apk :P dan mogen ze allemaal de weg weer op. (veilig idee!!!)

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 22:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom zegt die kamerbrief niets over de hele eenvoudige en logische optie dat auto's 30 jaar motorrijtuigenbelasting in Nederland betaald moeten hebben om vrijstelling te krijgen? Dat lost toch alle importproblemen op? En als je een "echte" oldtimer wilt importeren heb je dan gewoon pech.
wat is volgens jou een import? (voorbeeldje)

deze benz met kenteken 12-wtg-1
deze bus met kenteken: ah-12-34

en wat als je een jaar schorst of een auto van de sloop hebt?
meeste oldtimers zijn al import alleen een daf is nederlands :') maar zonder gekkigheid meeste echte oude auto's komen uit het buitenland! zie in nederlandse films van de laaste jaren alleen maar oldtimers met import platen hoor. (als het over de oorlog gaat of jaren 70)
pi_125400088
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:41 schreef T42 het volgende:

[..]

geen apk :P dan mogen ze allemaal de weg weer op. (veilig idee!!!)

[..]
maar de dag dat je de weg weer op gaat is voor die dag je schorsing opgeheven en moet je die dag wel aan de APK plicht voldoen :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  woensdag 17 april 2013 @ 15:52:31 #72
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_125400203
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 14:26 schreef Bart-Willem het volgende:
Het is belachelijk inderdaad en riekt naar discriminatie. Hoe moeilijk kan het zijn om een MRB-vrij autootje vier jaar na het op kenteken zetten belastingvrij te houden? Bij die leasebakken lukt het ze immers ook?
Where law ends, tyrrany begins.
  woensdag 17 april 2013 @ 15:58:22 #73
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125400477
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:33 schreef T42 het volgende:

[..]

je gaat te snel ging over 30 dagenkaart en schorsing als je niet rijd
Ik heb het over 25% MRB regeling waarbij schorsen schijnbaar niet meer mogelijk is.

Bij 30 dagen kaart is hij namelijk altijd geschorst behalve op max 30 aan te geven dagen.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125402259
quote:
13s.gif Op woensdag 17 april 2013 15:52 schreef Gunner het volgende:

[..]

Het is belachelijk inderdaad en riekt naar discriminatie. Hoe moeilijk kan het zijn om een MRB-vrij autootje vier jaar na het op kenteken zetten belastingvrij te houden? Bij die leasebakken lukt het ze immers ook?
Die discussie hebben we hierboven al gehad, maar dan in de vorm andersom. :+ Maar aangezien de normen steeds scherper worden zal het straks voor lease-auto's ook gauw ophouden, dus over 5-6 jaar betalen veel mensen weer 25% bijtelling. Tenzij autofabrikanten met nóg zuinigere auto's komen (en dat lijkt eraan te komen door nieuwe dieseltechnieken, mocht dat niet lukken dan is de rek er momenteel al aardig uit).

@ T42: het voertuig moet inderdaad aan de APK-normen voldoen, maar je hoeft er geen keuring op te hebben. :P Veilig is anders inderdaad, maar een auto uit bijvoorbeeld 1955 hoeft ook geen APK te hebben (en mogen op dit moment meer dan die 30 dagen rondrijden maar gebeurt in de praktijk nauwelijks).
  woensdag 17 april 2013 @ 16:42:29 #75
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125402415
Gek eigenlijk, af en toe is het wel zo verstandig dat er iemand een keer naar kijkt of de remmen etc nog naar behoren werken op zo'n ding. Lang niet iedereen die een dergelijke auto heeft, heeft ook de kennis of mogelijkheden om de technische staat van de auto op peil te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')