abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125388936
40 jaar is wel lang ja, Mijn auto is nu 31 jaar oud.... betekend dat ik nog 9 jaar belasting moet betalen. Das een kleine 3000 euro. Dat stop ik liever bij in de restauratie...
pi_125389139
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 10:37 schreef Bart-Willem het volgende:
Slecht nieuws: de PvdA gaat inzetten op een verhoging van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. :{ Dat vindt de PvdA het best werkbaar (stond op Twitter, bij de woordvoerder van de PvdA over deze kwestie). Wat de PvdA betreft dus geen 30 jaar maar ineens 40 jaar (en geen uitzonderingen of moeilijke constructies voor LPG/diesel etc). De woordvoerder van de VVD lijkt dit te steunen, niet echt goed nieuws dus. :( Dit is dus de 4e optie uit de brief van Weekers.
40 jaar, maar dan wel 100% zonder gezeik belastingvrij? Dat is laat, maar wel redelijk voor de échte die-hards. Kun je tenminste weer gewoon schorsen en ontschorsen.

ik ben overigens voor 1/4 tarief, van de mogelijke oplossingen in het eerder geposte document van Weekers. Ik wil vrij zijn om te rijden wanneer ik wil.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  woensdag 17 april 2013 @ 11:16:47 #28
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125389534
Onder de huidige regeling worden veel voertuigen incl. mijn motor nooit meer belastingvrij. Een harde 40 jaar grens zou ervoor zorgen dat al die voertuigen opnieuw kans maken! Nog 21 jaar belasting betalen, dan is m'n motor belastingvrij! Bij 20% stijging per jaar is dat nog slechts ruim 20.000 euro -O-

Zou het wellicht een leuke optie zijn voor de geldbeluste politiek om dit te kunnen afkopen?
Dus: je hebt nog x jaar te gaan, de verwachting is dat je nog x * y euro belasting moet betalen, maar ook dat er een kans z is dat je voertuig het voor die tijd begeeft (diefstal/total loss/niet meer te repareren). Betaal nu x * y * z euro, en je krijgt de garantie nooit meer motorrijtuigenbelasting te hoeven betalen. Voordeel: je voertuig is weer belastingvrij (en ook zo te verkopen), en de overheid heeft z'n geliefde extra geld binnen. En je hebt alle reden om er extra zuinig op te zijn!
censuur :O
pi_125389776
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:04 schreef powerflux het volgende:

[..]

40 jaar, maar dan wel 100% zonder gezeik belastingvrij? Dat is laat, maar wel redelijk voor de échte die-hards. Kun je tenminste weer gewoon schorsen en ontschorsen.

ik ben overigens voor 1/4 tarief, van de mogelijke oplossingen in het eerder geposte document van Weekers. Ik wil vrij zijn om te rijden wanneer ik wil.
Vooral daarom inderdaad. Het is toch achterlijk dat de overheid gaat bepalen wanneer je rijdt :{
Hoop dat er eind van de dag/middag meer nieuws is ook dan. Duidelijkheid is gewoon wat iedereen nodig heeft.
pi_125389813
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Onder de huidige regeling worden veel voertuigen incl. mijn motor nooit meer belastingvrij. Een harde 40 jaar grens zou ervoor zorgen dat al die voertuigen opnieuw kans maken! Nog 21 jaar belasting betalen, dan is m'n motor belastingvrij! Bij 20% stijging per jaar is dat nog slechts ruim 20.000 euro -O-

Zou het wellicht een leuke optie zijn voor de geldbeluste politiek om dit te kunnen afkopen?
Dus: je hebt nog x jaar te gaan, de verwachting is dat je nog x * y euro belasting moet betalen, maar ook dat er een kans z is dat je voertuig het voor die tijd begeeft (diefstal/total loss/niet meer te repareren). Betaal nu x * y * z euro, en je krijgt de garantie nooit meer motorrijtuigenbelasting te hoeven betalen. Voordeel: je voertuig is weer belastingvrij (en ook zo te verkopen), en de overheid heeft z'n geliefde extra geld binnen. En je hebt alle reden om er extra zuinig op te zijn!
Je betaalt toch ook niet je IB ofzo voor een aantal vooruitlopende jaren af :P dus lijkt mij niet dat dat werkt.
pi_125389856
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 10:40 schreef daNpy het volgende:

[..]

Voor mn DAF geen verschil, de Golf is van '86.
Maar is het dan na 40 jaar belastingvrij of is het dan na 40 jaar alsnog een dagenkaart of 25%MRB?
Na 40 jaar volledig belastingvrij, geen kwartbelasting en ook geen dagenkaart. Gewoon zoals de regeling nu is maar dan 40 jaar leeftijdsgrens i.p.v. 25 jaar.

Net was het Algemeen Overleg al gaande over de oldtimers. Begin volgende week komt Weekers met een nieuwe brief met daarin "de ultieme poging". Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk 1 voorstel zijn.

De PVV wil dat mensen kunnen kiezen tussen een dagenkaart of kwartbelasting, de SP wil dat hobby-auto's geheel ontzien worden en er geen kwartbelasting komt. PvdA lijkt voor een 40-jaar-grens te zijn (evenals de VVD-woordvoerder in deze kwestie) en hoe het met de rest zit is nog onduidelijk.
  woensdag 17 april 2013 @ 11:25:18 #32
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125389860
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Onder de huidige regeling worden veel voertuigen incl. mijn motor nooit meer belastingvrij. Een harde 40 jaar grens zou ervoor zorgen dat al die voertuigen opnieuw kans maken! Nog 21 jaar belasting betalen, dan is m'n motor belastingvrij! Bij 20% stijging per jaar is dat nog slechts ruim 20.000 euro -O-

Zou het wellicht een leuke optie zijn voor de geldbeluste politiek om dit te kunnen afkopen?
Dus: je hebt nog x jaar te gaan, de verwachting is dat je nog x * y euro belasting moet betalen, maar ook dat er een kans z is dat je voertuig het voor die tijd begeeft (diefstal/total loss/niet meer te repareren). Betaal nu x * y * z euro, en je krijgt de garantie nooit meer motorrijtuigenbelasting te hoeven betalen. Voordeel: je voertuig is weer belastingvrij (en ook zo te verkopen), en de overheid heeft z'n geliefde extra geld binnen. En je hebt alle reden om er extra zuinig op te zijn!
Dus jij vind het een goed idee om alvast 20.000 * z over te maken om er over 4 jaar achter te komen dat ze de regeling weer willen aanpassen? ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 17 april 2013 @ 11:28:20 #33
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125389979
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:25 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Na 40 jaar volledig belastingvrij, geen kwartbelasting en ook geen dagenkaart. Gewoon zoals de regeling nu is maar dan 40 jaar leeftijdsgrens i.p.v. 25 jaar.

Net was het Algemeen Overleg al gaande over de oldtimers. Begin volgende week komt Weekers met een nieuwe brief met daarin "de ultieme poging". Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk 1 voorstel zijn.

De PVV wil dat mensen kunnen kiezen tussen een dagenkaart of kwartbelasting, de SP wil dat hobby-auto's geheel ontzien worden en er geen kwartbelasting komt. PvdA lijkt voor een 40-jaar-grens te zijn (evenals de VVD-woordvoerder in deze kwestie) en hoe het met de rest zit is nog onduidelijk.
Eerlijk is eerlijk, auto's vanaf de jaren 80 houden het ondertussen echt wel langer dan 25 jaar vol. Maar om in 1x naar 40 jaar te gaan vind ik wel een grote overbrugging. De MRB grens zou elke 10 jaar, 5 jaar op moeten schuiven oid. Het systeem wat in eerste instantie verzonnen was om naar 30 jaar te gaan was zo slecht nog niet.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125390078
Naar 40 jaar is inderdaad wel een hele grote stap. 30 jaar voor benzine-auto's en 40 jaar voor LPG/diesel-auto's is dan een stuk beter. :P
pi_125390480
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 11:25 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Na 40 jaar volledig belastingvrij, geen kwartbelasting en ook geen dagenkaart. Gewoon zoals de regeling nu is maar dan 40 jaar leeftijdsgrens i.p.v. 25 jaar.

Net was het Algemeen Overleg al gaande over de oldtimers. Begin volgende week komt Weekers met een nieuwe brief met daarin "de ultieme poging". Dat zal dus hoogstwaarschijnlijk 1 voorstel zijn.

De PVV wil dat mensen kunnen kiezen tussen een dagenkaart of kwartbelasting, de SP wil dat hobby-auto's geheel ontzien worden en er geen kwartbelasting komt. PvdA lijkt voor een 40-jaar-grens te zijn (evenals de VVD-woordvoerder in deze kwestie) en hoe het met de rest zit is nog onduidelijk.
Zou je willen delen waar je al deze handige informatie vandaan gehaald hebt? :P
  woensdag 17 april 2013 @ 12:10:32 #36
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125391616
Hee da's mijn Twitter! :P

Auto & Motor Klassiek reageerde meteen, en vroeg me of ik een artikel voor ze wilde schrijven. Meteen gedaan en doorgemaild. Ze willen het op de site plaatsen, dus hopelijk doen ze dat ook echt. :P

@ Actaeon: die informatie had ik live van het overleg met Weekers, er was vandaag een Algemeen Overleg (soort van mini-debat voor de financieel woordvoerders) en dat werd gewoon live uitgezonden op internet. Hierin is de brief van Weekers behandeld.
  woensdag 17 april 2013 @ 12:18:53 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_125391718
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 12:15 schreef Bart-Willem het volgende:
Hee da's mijn Twitter! :P
:D

quote:
Auto & Motor Klassiek reageerde meteen, en vroeg me of ik een artikel voor ze wilde schrijven. Meteen gedaan en doorgemaild. Ze willen het op de site plaatsen, dus hopelijk doen ze dat ook echt. :P
Ben benieuwd.
pi_125391822
Misschien net zo handig om de "raw version" ook hier neer te zetten:

quote:
Weekers komt met “ultieme poging” voor nieuwe oldtimerregeling

Vandaag vond het Algemeen Overleg Belastingplicht, waarbij staatssecretaris Weekers van Financiën zijn brief met daarin 6 mogelijkheden voor de nieuwe oldtimerregeling zou gaan toelichten en vragen hierover zou beantwoorden.

De 6 opties voor de nieuwe oldtimerregeling die Weekers in zijn brief aan de Tweede Kamer noemde zijn als volgt:
1. Leeftijdsgrens voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2014 verhogen naar auto’s van 30 jaar en ouder, met daarbij het heffen van LPG-toeslag en dieseltoeslag in de structurele situatie.
2. Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder.
3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s).
4. Gehele rijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar (geen onderscheid in brandstofsoort).
5. Invoering van een 30-dagenkaart (op basis van schorsing waarbij 30 dagen per jaar de auto de weg op mag, dit moet digitaal gemeld worden).
6. Kilometerregistratie en heffing op basis van verreden kilometers voor auto’s van 30 jaar en ouder.

Zoals reeds bekend is het overleg met de oldtimer-alliantie mislukt omdat deze oldtimer-alliantie alleen akkoord wilde gaan met een verhoging van de leeftijdsgrens, zonder verdere financiële consequenties. Volgens staatssecretaris Weekers was dit geen realistische mogelijkheid omdat deze te duur zou zijn. Weekers gaf in zijn brief aan een voorkeur te hebben voor optie 3, 5 en in mindere mate optie 4.

Bij het overleg werden de standpunten van de diverse politieke partijen al gauw duidelijk:
• Neppèrus (VVD) heeft twijfels over de uitvoerbaarheid van de dagenkaart. De echte oldtimers die het cultureel erfgoed weerspiegelen moeten wat haar betreft ontzien worden en daarom ziet zij het meest in optie 4: het verhogen van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. Ook het kwarttarief (optie 3) vindt zij bespreekbaar.
• Groot (PvdA) heeft ook twijfels over de uitvoerbaarheid van de 30-dagenkaart. Groot ziet het meest in optie 3 omdat iedereen dan een steentje bijdraagt, en optie 4 is voor Groot zeker bespreekbaar omdat dit het cultureel erfgoed beschermt en aansluit op de eerdere motie van Bashir (SP).
• Bashir (SP) is geen voorstander van het kwarttarief. Volgens Bashir zou de invoering van het kwarttarief leiden tot een export van oldtimers.
• Van Vliet (PVV) verzoekt Weekers om opnieuw in overleg te treden en te kijken naar welke opties het meest haalbaar zijn en op draagvlak van de branche-organisaties kan rekenen. Van Vliet ziet het meest in een optie waarbij oldtimerbezitters kunnen kiezen uit een dagenkaart-systeem en kwartaalbelasting. Ook zouden auto’s van 50 jaar en ouder volledig vrijgesteld moeten worden.

Weekers betreurt het dat hij er met de oldtimer-alliantie er niet uitgekomen is. Volgens hem wilden de oldtimer-alliantie alleen vasthouden aan de leeftijdsverhoging en andere opties waren bij de branche-organisaties niet bespreekbaar. Zo gaf Weekers aan dat het idee van Van Vliet (oldtimerbezitter krijgt keuze uit dagenkaart of kwarttarief) aan de branche-organisaties was voorgelegd maar dat deze er geen heil in zagen.

De staatssecretaris erkende dat auto’s die op dit moment geen APK-plicht hebben (zoals auto’s uit de jaren ’40 en ’50) ook vrijgesteld moeten blijven in de nieuwe regeling. Volgens Weekers zal dit ook passen binnen het budget.

De mogelijkheid voor de oldtimerbezitter om te kiezen tussen een dagenkaart en kwarttarief vindt Weekers een zeer goede optie: auto’s die gekoesterd worden zullen niet op straat staan en is een 30-dagenkaart een goede oplossing, maar auto’s die buiten staan (bij de dagenkaart is een voertuig geschorst en mag daarom niet op de openbare weg staan) kunnen dan prima uit de voeten met een kwarttarief. Weekers vindt het kwarttarief, dat gemiddeld 130 Euro zal zijn, zeer schappelijk en betaalbaar.

Weekers gaf aan dat hij een “ultieme poging” zal doen, waarbij hij probeert om tot een nieuw ontwerp voor de oldtimerregeling te komen. Dit voorstel zal uitgaan van optie 3, 4 en 5 met daarbij de kanttekening dat de kosten niet hoger dan 20 miljoen Euro mogen bedragen. Wanneer een optie rond (of boven) de 30 miljoen Euro blijkt te komen valt deze optie af. Weekers hoopt dat de branche-organisaties dit voorstel zal steunen, zo niet dan hoopt hij een meerderheid in de Kamer hiervoor te vinden. Dit nieuwe voorstel zal Weekers per brief aan de Tweede Kamer begin volgende week bekend maken, zodat het voorstel vóór het mei-reces behandeld kan worden.

Volvotips.com

pi_125391875
doe mij optie 4 dan maar :)

Maar met recht moet ik er dan wel eerlijk bijzeggen dat ik het erg jammer vind voor degenen die wel hobbymatig bezig zijn en niet onder optie 4 vallen.

zoals eerder door iemand aangegeven, pak het dan via eerste toelating nederland op, en op 25 jaar, heb je al zo meer dan de helft van de weg denk ik.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  woensdag 17 april 2013 @ 12:24:22 #41
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125391920
Optie 3 is dan toch veel beter?
Edit: fout gelezen/ begrepen.

Wat is er idem aan optie 2 bij optie 3?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125391924
Doe mij maar optie 1
Facts don't care about your feelings
  woensdag 17 april 2013 @ 12:26:07 #43
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125391967
Optie 1 is idd ook niet verkeerd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 17 april 2013 @ 12:29:13 #44
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125392069
quote:
3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s).
4. Gehele rijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar (geen onderscheid in brandstofsoort).
5. Invoering van een 30-dagenkaart (op basis van schorsing waarbij 30 dagen per jaar de auto de weg op mag, dit moet digitaal gemeld worden).

Weekers gaf aan dat hij een “ultieme poging” zal doen, waarbij hij probeert om tot een nieuw ontwerp voor de oldtimerregeling te komen. Dit voorstel zal uitgaan van optie 3, 4 en 5 met daarbij de kanttekening dat de kosten niet hoger dan 20 miljoen Euro mogen bedragen
De kombi: 25% MRB voor auto's van 40 jaar of ouder + een 30 dagen kaart waarop je moet melden wanneer je gaat rijden :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125392114
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 12:24 schreef daNpy het volgende:
Optie 3 is dan toch veel beter?
Edit: fout gelezen/ begrepen.

Wat is er idem aan optie 2 bij optie 3?
Wat er idem aan is: Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder

Dat dus, plus kwartaalbelasting. ;)

Weekers gaf al in zijn brief aan dat optie 1 niet haalbaar is: zou teveel kosten.
pi_125392247
1. Leeftijdsgrens voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2014 verhogen naar auto’s van 30 jaar en ouder, met daarbij het heffen van LPG-toeslag en dieseltoeslag in de structurele situatie.

Gaat m niet worden, wie monitored of iets structureel of incidenteel is?, tevens administratieve klotezooi

2. Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder.

Wenselijk

3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s)

Administratieve klotezooi, geen zin in.

4. Gehele rijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar (geen onderscheid in brandstofsoort).

Mijn persoonlijk favoriet, ik wil die tyfusmercedessen ook van de weg hebben, serieus erg jammer voor andere jaren 70-pareltjes.

5. Invoering van een 30-dagenkaart (op basis van schorsing waarbij 30 dagen per jaar de auto de weg op mag, dit moet digitaal gemeld worden).


Ja, en bij storing mag u een complete meeting afzeggen, dank je de koekkoek

6. Kilometerregistratie en heffing op basis van verreden kilometers voor auto’s van 30 jaar en ouder.

Zeer fraudegevoelig, niet wenselijk.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_125392308
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  woensdag 17 april 2013 @ 12:36:06 #48
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125392312
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 12:30 schreef Bart-Willem het volgende:

[..]

Wat er idem aan is: Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder

Dat dus, plus kwartaalbelasting. ;)
Dus géén vrijstelling, maar kwartaalbelasting.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 17 april 2013 @ 12:37:53 #49
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_125392371
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 12:34 schreef ellevehC86 het volgende:

3. Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s)

Administratieve klotezooi, geen zin in.

Wat is er administratieve klote zooi aan?
Verschilt niet veel van het huidige systeem met de oldtimers, nieuwe kleine auto's MRB vrij, elektrische auto's MRB vrij, ander tarief voor grijs kenteken, etc etc
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_125392779
En m'n artikel is online gezet door Auto Motor Klassiek: http://www.amklassiek.nl/(...)timerregeling/64762/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')