abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 april 2013 @ 22:48:52 #1
384590 Studeur
Toen kregen wij ook patat
pi_125175649
Als kind heb je het vast wel meegemaakt, je ziet ergens een zielig klein vogeltje of muisje spartelen en neemt hem mee naar huis om er vervolgens continu mee bezig te zijn om hem van zijn ondergang te redden. Hoeveel moeite je ook doet, het arme diertje komt bruut om het leven.

Als voorbeeld maar even één van mijn vele pogingen tot redding:

Toen ik 10 was zag ik op de grond een klein musje liggen, bijna dood. Als redder der natuur nam ik hem natuurlijk in mijn handen mee naar huis om hem daar in een kartonnen doos te stoppen en hem te voeden. Dat voeden lukte nog wel, hij at zowaar het brood op wat ik in z'n bek stopte. Aan het einde van de dag leek het beestje voldoende op krachten om zelf de meedogenloze moeder natuur te kunnen overleven. In de woonkamer vloog hij al, dus ik gooide hem van het balkon af om vervolgens getuige te zijn van een prachtige vlucht die eindigde in een boom waar het beestje een uur bleef zitten, blijkbaar toch nog niet op krachten om te overleven.

En toen gebeurde het, een grote zwarte kraai zag het arme beestje zitten en zag het als een lekker hapje. Onder mijn ogen pakte de kraai het musje mee om zijn buik te vullen. Als kind was ik daar natuurlijk dagen kapot van, het arme dier ;(

Zulke dingen zijn mij als kind vele malen overkomen, je geeft alles om een diertje te redden maar het komt uiteindelijk bruut om het leven.

Klacht; Jeugdtrauma's met dieren

Post hier je eigen ervaringen
Heeft FOK!verkiring met Klojo120
pi_125175742
Ik heb een keer een egel op een skateboard naar de dierenarts vervoerd, true story :P
  donderdag 11 april 2013 @ 22:51:43 #3
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_125175802
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_125175828
Een verkreupelend egeltje de sloot in rollen is óók redden toch?
Ook te boeken voor feestjes en partijen
  PR en moderator donderdag 11 april 2013 @ 22:52:24 #5
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_125175842
Ik wou een keer een prachtig mooi groen vliegend sprinkhaan-achtig insectje vangen, omdat ik nog nooit zoiets had gezien en het aan m'n ouders wilde laten zien. Maar toen ik hem wilde pakken vloog hij recht in een spinnenweb, waar ik de spin hem ook echt zag aanvallen ;( ;(

Verder gooide mijn vader half-dode dieren tegen de buitenmuur om ze snel uit hun lijden te verlossen.
Fuck the EBU.
  donderdag 11 april 2013 @ 22:52:46 #6
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_125175864
Heb mijn eigen "volgeltje" nadat het zeker 2 weken had gerevalideerd overreden met de fiets :Y)
pi_125176214
Heb vanochtend nog een spin uit de gootsteen gered. Zo'n grote harige.
Wat is het grootste medicijn?
-Geen idee, mijn dick is op.
pi_125176258
Ik heb eens een mereltje 'gered' en dagen gevoerd met wormpjes enzo, op een dag zette ik hem lekker in de tuin in zo n zwarte cementton en ben gaan spelen, halverwege de middag was de zon gedraaid en bakte lekker in de ton en stierf mijn mereltje door uitdroging :'( RIP
Me hungry!
  donderdag 11 april 2013 @ 22:58:57 #9
401048 M0cr1nat0r
Stiekem een nederlander.
pi_125176298
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 22:57 schreef Rawberry het volgende:
Heb vanochtend nog een spin uit de gootsteen gered. Zo'n grote harige.
Verzuip die kutdingen.
Nee
pi_125176366
quote:
1s.gif Op donderdag 11 april 2013 22:58 schreef M0cr1nat0r het volgende:

[..]

Verzuip die kutdingen.
Kan ik niet, ben te gevoelig.
Wat is het grootste medicijn?
-Geen idee, mijn dick is op.
  donderdag 11 april 2013 @ 23:02:06 #11
203457 De_Dorstige
Chairface Chippendale
pi_125176470
Erg vervelend.
'De Japanners juichen, het net beweegt, maar de vis is niet gevangen.' http://www.youtube.com/watch?v=hzHKKo1oKD0
pi_125176584
quote:
14s.gif Op donderdag 11 april 2013 22:52 schreef Moira. het volgende:
Verder gooide mijn vader half-dode dieren tegen de buitenmuur om ze snel uit hun lijden te verlossen.
_O-
  PR en moderator donderdag 11 april 2013 @ 23:05:56 #13
288245 crew  Moira
pi_125176674
quote:
:D
Fuck the EBU.
pi_125176776
quote:
Mijn vader heeft laatst nog een mol in de sloot gegooid omdat hij dacht dat ze niet konden zwemmen :')
Moest ie hem onder water houden :')
pi_125177199
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 23:07 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Mijn vader heeft laatst nog een mol in de sloot gegooid omdat hij dacht dat ze niet konden zwemmen :')
gezellige boel daar _O_ *O*
pi_125177295
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 23:14 schreef dontmesswiththezohan het volgende:

[..]

gezellige boel daar _O_ *O*
Mollen moet je mollen zei mijn opa altijd :7
pi_125177466
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 23:16 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Mollen moet je mollen zei mijn opa altijd :7
lekker mollen mollen
  donderdag 11 april 2013 @ 23:37:48 #18
294141 tarantism
hups in die kont
pi_125178577
quote:

[..]

de neuk waar woon je dan? Ik heb godverdomme nog nooit een mol in het wild gezien!
pi_125178768
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 23:37 schreef tarantism het volgende:

[..]

de neuk waar woon je dan? Ik heb godverdomme nog nooit een mol in het wild gezien!
Mijn vader woont vlakbij natuurpark de peel in brabant :P
pi_125180349
Gaan ze die dolfijnen redden, zo zullen ze nooit opstaan en lopen.

pi_125180789
ik heb ooit een baby kitten gered! ik dacht dat de moeder aan het jagen was ofzo maar de kitten bleef daar gewoon 2 dagen alleen! geen spoor van de moeder dus ik heb ik hem meegenomen en in een doos gedaan met eten en drinken en een speeltje! ik was zo blij dat ik steeds met de kitten ging spelen :D :D ik was toen 7 :P dus al ruim 8 jaar terug! na paar weken moest ik hem terug in de natuur doen van mijn vader! :'( ik was er kapot van dat ik mijn vriend verloren was :'( ik vraag me nog steeds af of die nog leeft :o

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2013 00:17:43 ]
pi_125181286
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 00:15 schreef vigen98 het volgende:
ik heb ooit een baby kitten gered! ik dacht dat de moeder aan het jagen was ofzo maar de kitten bleef daar gewoon 2 dagen alleen! geen spoor van de moeder dus ik heb ik hem meegenomen en in een doos gedaan met eten en drinken en een speeltje! ik was zo blij dat ik steeds met de kitten ging spelen :D :D ik was toen 7 :P dus al ruim 8 jaar terug! na paar weken moest ik hem terug in de natuur doen van mijn vader! :'( ik was er kapot van dat ik mijn vriend verloren was :'( ik vraag me nog steeds af of die nog leeft :o
Lol wat denk je zelf, een kitten die een paar weken in een huis opgroeit en vervolgens op straat word gezet? Die heeft nooit geleerd eten/drinken te zoeken en is veel te jong om auto's te ontwijken, dus die was natuurlijk binnen een dag dood.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_125184469
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 23:37 schreef tarantism het volgende:

[..]

Nee echt, waar woon jij dan, ook nog nooit een molshoop gezien zeker,..???
Ik zal het rustig door mijn gedachte laten gaan!
pi_125187897
Een vriendin van me uit Zweden had eens een kat welke uit zijn leiden moest worden verlost. Buurman schoot m gewoon neer. Wel sneller en goedkoper dan zon spuitje. :P
pi_125187967
wij wilden eens een keer een eendenei redden, omdat we dachten dat de moeder het nest in de steek gelaten had, of hoe je een nest van een eend ook noemt.

Later bedachten we dat die eend wellicht niet terug durfde te komen naar het nest omdat wij er steeds bij rondhingen :')

Anyway, ei in een doos met een dekentje, bureaulamp erop, en er gebeurde uiteraard helemaal niets.

rip eend, je bent niet eens geboren ;(
If I had known it was harmless, I would have killed it myself.
  vrijdag 12 april 2013 @ 10:42:57 #26
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_125188389
Als kind ooit een muskusrat met een wond uit een sloot gevist, in een emmer gestopt en trots mee naar de dierenarts gefietst, ze "zouden er wel even naar kijken". Kom ik de volgende dag terug hebben ze het beest een spuitje gegeven. :')
  PR en moderator vrijdag 12 april 2013 @ 10:48:14 #27
288245 crew  Moira
pi_125188516
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 10:30 schreef HaywoodJablome het volgende:
wij wilden eens een keer een eendenei redden, omdat we dachten dat de moeder het nest in de steek gelaten had, of hoe je een nest van een eend ook noemt.

Later bedachten we dat die eend wellicht niet terug durfde te komen naar het nest omdat wij er steeds bij rondhingen :')

Anyway, ei in een doos met een dekentje, bureaulamp erop, en er gebeurde uiteraard helemaal niets.

Het kan ook zijn dat dat nest al langer in de steek was gelaten en het embryo in het ei al langer dood was omdat die daar al gewoon weken afgekoeld lag te zijn :9
Fuck the EBU.
pi_125188623
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 april 2013 10:48 schreef Moira. het volgende:

[..]

Het kan ook zijn dat dat nest al langer in de steek was gelaten en het embryo in het ei al langer dood was omdat die daar al gewoon weken afgekoeld lag te zijn :9
dat kan ook. ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet zo mee zat, maar het vriendinnetje met wie ik de eendenredder uithing was echt helemaal van haar stuk. op een gegeven moment moest ik van haar zelfs bidden voor dat ei :{
pi_125188632
Dit topic is echt tragisch..... :'(

Zelf ooit de tergend langzame dood van een egeltje meegemaakt, heeft me echt aangegrepen.
"Kill the Braavosi, bring the girl!"
  PR en moderator vrijdag 12 april 2013 @ 10:53:24 #30
288245 crew  Moira
pi_125188691
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 10:51 schreef HaywoodJablome het volgende:

[..]

dat kan ook. ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet zo mee zat, maar het vriendinnetje met wie ik de eendenredder uithing was echt helemaal van haar stuk. op een gegeven moment moest ik van haar zelfs bidden voor dat ei :{
Wat _O-
Fuck the EBU.
pi_125188730
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 april 2013 10:53 schreef Moira. het volgende:

[..]

Wat _O-
I know, het was echt een uitermate ongemakkelijke situatie.
pi_125188898
M'n buurmeisje had net een nieuw konijn, allemaal leuk en aardig enzo, maar ze wilde er mee gaan fietsen. Konijn in het mandje gedaan van haar fiets en maar rondjes fietsen, blij dat ze was :D :D . Toen sprong het konijn uit het mandje en overreed ze hem. Konijn was dood, zij moest huilen, en ik kwam niet meer bij van het lachen :')
  vrijdag 12 april 2013 @ 11:01:51 #33
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_125188967
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 00:15 schreef vigen98 het volgende:
Waarschijnlijk is hij opgegeten door een vleesetend monster :9 :Y)
pi_125189127
Gisteren een muis levend in een val gevangen, wilde hem vrijlaten in het park en dacht diervriendelijk te zijn maar zodra de muis op het gras liep beet mijn hond 'm dood :|W
  PR en moderator vrijdag 12 april 2013 @ 11:08:22 #35
288245 crew  Moira
pi_125189188
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 10:59 schreef HenkDeBroodSlaaf het volgende:
M'n buurmeisje had net een nieuw konijn, allemaal leuk en aardig enzo, maar ze wilde er mee gaan fietsen. Konijn in het mandje gedaan van haar fiets en maar rondjes fietsen, blij dat ze was :D :D . Toen sprong het konijn uit het mandje en overreed ze hem. Konijn was dood, zij moest huilen, en ik kwam niet meer bij van het lachen :')
You're going to hell for that.
Fuck the EBU.
  vrijdag 12 april 2013 @ 11:14:06 #36
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_125189376
Best een zielig verhaal en geen reddingsverhaal. Ik had, inmiddels alweer wat jaren geleden een fretje - kon ook prima met de katten overweeg - een lief beest kon je rustig aaien maar had wel streken, maar die was erg oud (11 jaar) op een gegeven moment dus dat beest sliep bijna overal en werd ook moeilijk wakker. Nu heb ik de vervelende eigenschap om nooit te kijken voor ik ergens ga zitten, hoop zonnebrillen gaan er dan ook aan, en ben dus op dat fretje gaan zitten dat in mijn stoel was gaan liggen. Ben niet bepaald licht dus dat fretje had het niet overleefd, voordeel is wel dat het waarschijnlijk snel en relatief pijnloos is gegaan.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_125190627
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 11:14 schreef Frank_Drebin het volgende:
Best een zielig verhaal en geen reddingsverhaal. Ik had, inmiddels alweer wat jaren geleden een fretje - kon ook prima met de katten overweeg - een lief beest kon je rustig aaien maar had wel streken, maar die was erg oud (11 jaar) op een gegeven moment dus dat beest sliep bijna overal en werd ook moeilijk wakker. Nu heb ik de vervelende eigenschap om nooit te kijken voor ik ergens ga zitten, hoop zonnebrillen gaan er dan ook aan, en ben dus op dat fretje gaan zitten dat in mijn stoel was gaan liggen. Ben niet bepaald licht dus dat fretje had het niet overleefd, voordeel is wel dat het waarschijnlijk snel en relatief pijnloos is gegaan.
:'(
  vrijdag 12 april 2013 @ 11:55:07 #38
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_125190720
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 11:52 schreef HaywoodJablome het volgende:

[..]

:'(
Het is wel een erg onsamenhangend verhaal nu ik het zo teruglees.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_125190822
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 april 2013 11:55 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Het is wel een erg onsamenhangend verhaal nu ik het zo teruglees.
je ging op je fret zitten en nu is hij dood, de hoofdpunten zijn duidelijk hoor :P
  vrijdag 12 april 2013 @ 11:58:36 #40
288172 pokerstars
ja, lastig.....
pi_125190829
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 11:14 schreef Frank_Drebin het volgende:
:o moordenaar.
"Wanneer de ezel honger heeft, kunnen stokslagen hem niet schelen."
pi_125191825
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 10:30 schreef HaywoodJablome het volgende:

Nog een boerenomelet van gebakken? :D
pi_125191895
quote:
14s.gif Op donderdag 11 april 2013 22:52 schreef Moira. het volgende:
Ik zie het al voor me:

Kleine Moira: Papa! Papa! Ik heb een ziek vogeltje gevonden!
Papa van Moira: Een ziek vogeltje, wat is er dan mee aan de hand?
KM: *laat vogeltje zien* Ik wil het vogeltje helpen beter worden.
PvM: Geef maar hier Moira, ik kan het vogeltje wel helpen.
KM: Wees maar niet bang vogeltje, je bent zo weer beter. *geeft vogeltje aan papa*
PvM: *smijt vogeltje tegen de muur* Zo Moira, nu heeft het vogeltje geen pijn meer.
KM: Papa? Het vogeltje?
PvM: Het vogeltje is dood Moira.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  PR en moderator vrijdag 12 april 2013 @ 12:30:19 #43
288245 crew  Moira
pi_125191985
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 12:28 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ik zie het al voor me:

Kleine Moira: Papa! Papa! Ik heb een ziek vogeltje gevonden!
Papa van Moira: Een ziek vogeltje, wat is er dan mee aan de hand?
KM: *laat vogeltje zien* Ik wil het vogeltje helpen beter worden.
PvM: Geef maar hier Moira, ik kan het vogeltje wel helpen.
KM: Wees maar niet bang vogeltje, je bent zo weer beter. *geeft vogeltje aan papa*
PvM: *smijt vogeltje tegen de muur* Zo Moira, nu heeft het vogeltje geen pijn meer.
KM: Papa? Het vogeltje?
PvM: Het vogeltje is dood Moira.
Whehehe, nee. Meestal was het "Papa! Papa! De kat heeft het hoofd van deze muis half afgebeten! Nu ligt hij hier zielig te stuiptrekken!" en dan "Oh kom maar, ik smijt hem wel even tegen de muur om hem uit z'n lijden te verlossen" :Y

We hebben ook een keer een verlaten spreeuwtje van jongs af aan opgevoed, meelwormen door de strot douwen met een pincet enzo O+ Zat tevreden in z'n kooitje, scheet de hele huiskamer onder, ging mee naar buiten en als je hem riep weer mee terug naar binnen. Tot op een dag hij niet meer terugkwam ;( Het was zeker tijd om te paren ofzo :')
Fuck the EBU.
pi_125192362
ik moest trouwens een tijd geleden zelf een half dood dier uit zijn lijden verlossen, dat was ik helemaal vergeten :o
Het was op mijn werk, ik liep naar buiten om te gaan roken, en twee collega's begonnen tegen me te roepen toen ik buiten kwam dat ik snel iets moest doen omdat er een zielig vogeltje was bladiebla. Okee, ik ging kijken, en inderdaad, tussen de geparkeerde auto's lag een half dode vogel. Hij spartelde nog wel wat enzo, maar je zag dat de kraaien al op hem zaten te azen en weet ik wat. Dus ik speur rond, zie een stapel bakstenen ergens onder een afdekzeiltje liggen, en heb vervolgens de vogel vermoord door zo hard mogelijk met een baksteen op zijn kop te slaan ;(

ik was er nog best een beetje van streek van ook, heldin die ik ben :')

wel in één klap dood overigens :7
pi_125192830
Wij doen altijd kittens in een zak en doen die samen met een baksteen de sloot in.
  vrijdag 12 april 2013 @ 13:00:19 #46
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_125193225
quote:

[..]

Wtf is er mis met die pa van je
Gr gr. de KLB Keizer
  vrijdag 12 april 2013 @ 13:02:47 #47
400958 betonrechter
streng doch rechtvaardig
pi_125193297
haha. leuk topic.

als kind heb ik een keer een muis gered uit de klauwen van mijn kat, deze was er een beetje mee aan het spelen.

vervolgens heb ik samen met een vriendje een doolhof gemaakt in zandbak waar we de muis toen in hebben gedaan....het diertje is daar overleden aan de stress

rust in vrede.

[ Bericht 0% gewijzigd door betonrechter op 12-04-2013 13:08:31 ]
pi_125193695
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 13:00 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Wtf is er mis met die pa van je
Die beesten maken de stoep kapot, daarom klemmen, alleen zijn die mollen vaak nog niet dood als ze erin zitten
pi_125193743
Ik heb alleen maar vermoord, nooit gered :'( wel alle muizen en kikkers die ik perongeluk overreden/overlopen heb een mooie begrafenis gegeven.
Alleen werden mn muizengrafjes altijd overhoop gehaald door katten.. ;(
Oh nee, 1 muisje heb ik gered! Onze hond zat eraan te snuffelen en likken/happen, in huis. Was achter een kast gekropen. Heb 'em tot rust laten komen en toen uitgezet.
I'm not a sinner.
pi_125194286
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 10:59 schreef HenkDeBroodSlaaf het volgende:
:D :'( ;(
"Dubbelop alsof ik een quote citeer"
  vrijdag 12 april 2013 @ 13:33:47 #51
351780 Piye
King of Kush
pi_125194314
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 13:13 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Die beesten maken de stoep kapot, daarom klemmen, alleen zijn die mollen vaak nog niet dood als ze erin zitten
Maar mollen kunnen juist heel goed zwemmen. _O- Ze jagen zelfs onder water. :P
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
pi_125194543
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 13:33 schreef Piye het volgende:

[..]

Maar mollen kunnen juist heel goed zwemmen. _O- Ze jagen zelfs onder water. :P
Dat wist hij dus niet :P En ik trouwens ook niet haha, best grappig eigenlijk :D
  vrijdag 12 april 2013 @ 13:48:23 #53
351780 Piye
King of Kush
pi_125194778
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 13:40 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat wist hij dus niet :P En ik trouwens ook niet haha, best grappig eigenlijk :D
Ik moet zeggen, als ik het niet toevallig laatst in een natuurserie had gezien had ik het ook niet geweten. :P
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
pi_125195140
net vandaag op school was een kleine muisje! leraar heeft hem gewoon in de prullenbak gegooid :') LEVEND!!! :o

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2013 13:59:07 ]
  Moderator / Redactie FP vrijdag 12 april 2013 @ 15:23:35 #55
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_125198043
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 13:58 schreef vigen98 het volgende:
net vandaag op school was een kleine muisje! leraar heeft hem gewoon in de prullenbak gegooid :') LEVEND!!! :o
:')
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_125199744
Ik had een hele periode muizen in mijn woonkamer. Een keer was ik 's avonds vrij stil op de bank, hoor ik een muizenval klappen. Normaal vond ik ze alleen 's ochtends, maar nu ging ik dus kijken terwijl het gebeurde. Het was een mini baby muisje, het veertje zat midden door zijn hoofd heen, en ik heb hem nog een minuut zien spartelen voor hij het opgaf. Niet tof ;( toen ben ik overgestapt op gif. Als het goed is laat ze dat minder lijden.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')