Waarom niet in de OP?quote:Vraag in het topic naar hoe je bitcoins momenteel het beste kan kopen/verkopen
Daar zit nog een overheid achter dat voor een zekere mate van garantie zorgt (moet je je ook niet al te veel illusies over maken maar het is beter dan niks) en zelfs dan is er idd nog altijd het metaal waarvan het gemaakt is.quote:Op vrijdag 12 april 2013 14:34 schreef Wouter_Drucker het volgende:
[..]
Zelfde als het geld dat je nu in je portomonaie hebt.
Oh ja momentje.![]()
Mocht het rond de 1 euro komen te liggen stap ik misschien wel in.quote:Op vrijdag 12 april 2013 15:50 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat er rond de $10 wel weer wat mensen gaan kopen....
Holy fuck, die daling is zo steil dat je bijna verwacht dat ie terug in de tijd gaat lopenquote:
Mochten ze die dingen gratis weggeven, dan wil ik er ook wel een paarquote:Op vrijdag 12 april 2013 16:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mocht het rond de 1 euro komen te liggen stap ik misschien wel in.
Ja, daar dacht ik zelf ook al aan. Zit je alleen mogelijk met verouderde informatie die de nieuweling duur kan komen te staan (maar geld dan voor alles in de OP).quote:
Zet er een disclaimer bij.quote:Op vrijdag 12 april 2013 16:40 schreef Wouter_Drucker het volgende:
[..]
Ja, daar dacht ik zelf ook al aan. Zit je alleen mogelijk met verouderde informatie die de nieuweling duur kan komen te staan (maar geld dan voor alles in de OP).
Het doel bij Bitcoin was om juist niet op vertrouwen te werken.quote:Op vrijdag 12 april 2013 15:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Daar zit nog een overheid achter dat voor een zekere mate van garantie zorgt (moet je je ook niet al te veel illusies over maken maar het is beter dan niks) en zelfs dan is er idd nog altijd het metaal waarvan het gemaakt is.![]()
Persoonlijk zie ik liever een goed gereguleerde munt gebaseerd op vertrouwen door de overheid dan een totaal ongereguleerd systeem gebaseerd op vertrouwen.
Vandaar die schommelingen een paar dagen terug.quote:Op vrijdag 12 april 2013 16:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Holy fuck, die daling is zo steil dat je bijna verwacht dat ie terug in de tijd gaat lopen
Paar mp3'tjes opsturen als troost.quote:Op vrijdag 12 april 2013 16:50 schreef EugeneKrabs het volgende:
Ik heb medelijden met de Duitsers aan wie ik een aantal verkocht heb, het is nu veel minder waard.
Een ervan was lid van Piratenpartei, ik had het zelfs bevestigd voordat ik de betaling binnen had, maar denk dat ie toch verlies heeft. Gelukkig maar 1 coin.
Boeiend.. business is businessquote:Op vrijdag 12 april 2013 16:50 schreef EugeneKrabs het volgende:
Ik heb medelijden met de Duitsers aan wie ik een aantal verkocht heb, het is nu veel minder waard.
Een ervan was lid van Piratenpartei, ik had het zelfs bevestigd voordat ik de betaling binnen had, maar denk dat ie toch verlies heeft. Gelukkig maar 1 coin.
Als bitcoin ooit de wereld munt wordt heeft hij 1/21*10^6 van de wereld economie, dat is ongeveer $3 miljoenquote:Op vrijdag 12 april 2013 16:50 schreef EugeneKrabs het volgende:
Ja ik had gemaild dat ik wel het verschil wou betalen tussen wat ik er in maart voor betaald heb en waarvoor ik het heb verkocht, maar hij heeft nog niet gereageerdquote:Op vrijdag 12 april 2013 16:52 schreef Wouter_Drucker het volgende:
[..]
Paar mp3'tjes opsturen als troost.![]()
Nee serieus, paar tientjes compensatie geven. Zou een mooi gebaar zijn! Krijg je er een vriend bij.
Dan durf ik ook nog wel mee te doen met gokken.quote:Op vrijdag 12 april 2013 16:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mocht het rond de 1 euro komen te liggen stap ik misschien wel in.
Dat is dan jammerlijk mislukt, zoals ik al zei: het is de ultieme fiduciaire valuta!quote:Op vrijdag 12 april 2013 16:41 schreef Wouter_Drucker het volgende:
[..]
Het doel bij Bitcoin was om juist niet op vertrouwen te werken.
quote:Op vrijdag 12 april 2013 16:59 schreef EugeneKrabs het volgende:
[..]
Ja ik had gemaild dat ik wel het verschil wou betalen tussen wat ik er in maart voor betaald heb en waarvoor ik het heb verkocht, maar hij heeft nog niet gereageerd.
Feit is wel dat ik er niet op hoef te 'vertrouwen' dat ik mijn 1 Bitcoin over honderd jaar nog op mijn adres heb staan. Dat is bij banken toch anders.quote:Op vrijdag 12 april 2013 17:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is dan jammerlijk mislukt, zoals ik al zei: het is de ultieme fiduciaire valuta!
quote:Ik heb mijn belangrijkste bezwaren/twijfels bij de munt (die eigenlijk een commodity is) even op een rijtje gezet.
(1) De omvang van het register waarin de Bitcoin transacties uit het verleden worden bijgehouden stijgt naarmate er meer transacties zijn geweest. Nu al moet je voordat je kan betalen meer dan 100mb downloaden, als het aantal transacties in Bitcoin zou groeien tot het aantal transacties via bijvoorbeeld Paypal zou dat in no time in de gigabytes lopen. Het wordt dan simpelweg onwerkbaar.
(2) Bitcoin is niet zo anoniem als soms wordt voorgesteld, omdat alle transacties die ooit plaatsvonden zichtbaar zijn via het transactie register. Het is op die manier bijvoorbeeld mogelijk om een transactie in Bitcoin te herleiden tot een overboeking via één van de exchanges. Bitcoin is zelfs ideaal om geldstromen in kaart te brengen.
(3) Er zijn mogelijkheden om Bitcoins twee keer uit te geven, bijvoorbeeld op twee verschillende netwerken. Nu is dat nog niet zo erg, omdat er nauwelijks transacties in Bitcoins plaatsvinden. Als echter (al daar niet door opzet) een storing ontstaat waarbij bijvoorbeeld het netwerk van een ISP wordt losgekoppeld van het internet, kunnen zowel binnen het kleinere netwerk van de ISP Bitcoins worden uitgegeven (deze worden netjes gevalideerd door Bitcoin gebruikers binnen dit kleinere netwerk), als op het internet. Zodra beide netwerken weer aan elkaar zijn gekoppeld zullen de Bitcoins die binnen het kleine netwerk zijn ontvangen niet meer kunnen worden uitgegeven.
(4) Het deflatoire karakter van de Bitcoin staat normaal gebruik in de weg. Doordat het aantal Bitcoins sterk beperkt is, zal de waarde stijgen naarmate het aantal transacties in Bitcoins toeneemt (dit volgt uit de verkeersvergelijking van Fischer). Probleem is echter dat wanneer de waarde van de Bitcoin een stijgende trend vertoont, het niet rationeel is om hem uit te geven. Als mensen echter al hun coins bewaren, is de munt dus effectief waardeloos in het normale economisch verkeer. Als echter het gebruik daalt, komt er een punt waarbij de markt instort. Wat we de afgelopen dagen hebben gezien is flinke aandacht voor de Bitcoin in de media. Dit heeft geleid tot een stijging van de vraag naar Bitcoins, wat tot toename van de verwachte deflatie leidt, dus tot meer hoarding en een lager aanbod van Bitcoins wat heeft geresulteerd in een sterke stijging van de waarde. Op het moment dat de Bitcoin elke dag met tientallen procenten in waarde toenam zullen nog maar weinig mensen met hun coins een pizza hebben besteld.
(5) De vergelijking met goud is zo slecht nog niet. Goud en Bitcoins zijn beide een soort ‘commodity’ met geen intrinsieke gebruikwaarde voor de Bitcoin, en een gebruikswaarde van goud (elektronica) die denk ik slechts een fractie van de marktwaarde bedraagt. Goud kent grofweg dezelfde nadelen als de Bitcoin, en het is dan ook niet voor niets dat het niet langer wordt gebruikt als betaalmiddel.
(6) Terwijl ik constateer dat men – wat mij betreft onterecht – blijkbaar vanuit historische gronden een soort vertrouwen heeft in de waarde van goud, kent de Bitcoin deze historie niet. De Bitcoin is volkomen waardeloos, hij ontleent zijn waarde slechts aan de vraag naar Bitcoins die volgt uit het aantal transacties in Bitcoins. Er zijn echter vrijwel geen reële transacties in Bitcoins, en die gaan er ook niet komen (zie eerdere punten). Ik denk dat de reden dat veel mensen de laatste tijd Bitcoins aan het kopen zijn voornamelijk is gelegen in de stijgende waarde opzichzelf, dus omdat de waarde stijgt en er winsten worden behaald wordt de aandacht van weer nieuwe groepen kopers gewekt die ook graag mee willen profiteren. Dat is kenmerkend voor een piramidespel. Dat er erg veel mensen in trappen is geen argument waarom er geen sprake zou zijn van een piramidespel: in 1997 eindigde in Albanië een piramidespel waar bijna iedereen aan meedeed zelfs in een volksopstand.
(7) Het extreem amateuristische karakter van het Bitcoin wereldje draagt ook niet bij aan mijn vertrouwen in de munt. Extreme schommelingen van de koersen, totaal verschillende koersen op verschillende markten, af en toe zelfs een hogere koers in euro's dan in dollars, het hele handelsverkeer dat af en toe even een dagje stilvalt zijn daar allemaal voorbeelden van. Het gebrek aan kennis van zaken van de mensen die in Bitcoins handelen verklaart mogelijk waarom er nog steeds een groep mensen is die niet inziet dat ze aaneen soort piramidespel deelnemen.
(8 ) Waar is overigens het 'gedecentraliseerde' karakter van de Bitcoin gebleven? De laatste dagen blijkt dat bijna alles om Mt. Gox. draait, dus slechts één marktpartij die niet onder democratische controle staat itt. tot bijvoorbeeld een centrale bank.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |