abonnement Unibet Coolblue
pi_125226409
Veilige havens bestaan niet :P
Beneath the gold, the bitter steel
pi_125226651
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 10:29 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

wat is nu de veilige haven? de euro.. ?
Dan nog eerder de dollar. Als puntje bij paaltje komt wordt die in ieder geval gebacked door de US Armed Forces :7
pi_125226658
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 april 2013 10:53 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Dan nog eerder de dollar. Als puntje bij paaltje komt wordt die in ieder geval gebacked door de US Armed Forces :7
Tot dat ze zeggen dat buitenlanders geen dollars meer mogen aanhouden :P
Beneath the gold, the bitter steel
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 13 april 2013 @ 11:58:09 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125227624
Ik vind zelf een positie in euros wel redelijk aantrekkelijk.

Als je kijkt naar terugdringen van overheidstekorten dan loopt de eurozone hierin duidelijk voorop tov bijvoorbeeld Japan en de VS. Een belangrijk detail is dat dit gebeurt terwijl de economie krimpt! Als de economie uiteindelijk weer expandeert (ooit) dan is het makkelijk om tekorten verder te krimpen. De situatie is dus best wel bemoedigend.





Vergelijk dat nu met de USA, dan zie je dat die het dubbele tekort hebben bij een groeiende economie.





De eurozone zit wat dat betreft dus in een veel betere positie. Er wordt steeds net gedaan alsof het in de VS veel beter gaat dan in de eurozone maar ik ben het daar niet (geheel) mee eens. Door de structuur wordt de eurozone nu gedwongen om pijnlijke veranderingen door te voeren die in de USA nog uitblijven, ondanks dat die in een veel comfortabeler positie zitten om dat te doen. Dit zorgt er voor dat de eurozone er bij de volgende episode van de wereldwijde crisis er opeens veel aantrekkelijker uit kan zien voor investeerders. Daarom zie ik de euro nog wel een "safe haven" worden als in de USA en/of Japan de wielen er aflopen.

Een andere reden waarom ik redelijk positief ben op de euro is de manier waarop de ECB opereert. De ECB heeft nauwelijks QE gedaan en de weerstand om dat te doen blijft enorm hoog. De ECB heeft haar balancesheet wel sterk geëxpandeerd door met name LTRO maar dat zijn eigenlijk gewone repo's, zij het dan dat de looptijd langer is. De LTRO wordt momenteel gewoon volgens plan terugbetaald en de balancesheet krimpt daardoor. Over 2 jaar is de huidige LTRO geheel terugbetaald. Het kan zijn dat de ECB dan (of al eerder) een nieuw programma start maar of dat nodig is hangt af van de mate waarin banken dan weer op de kapitaalmarkt terecht kunnen. Ook dat verbetert momenteel, o.a. door bail-ins zoals SNS, Spanje en Cyprus.

Het grootste risico voor een euro belegger is wat je terugkrijgt bij een eventuele breakup. Dat weet niemand met zekerheid, maar de risico's lijken me het laagst bij Duitse (en evt Nederlandse) banken en staatsschuld.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_125231915
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 10:29 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

wat is nu de veilige haven? de euro.. ?
De valuta markt is meen ik de grootste markt ter wereld qua omzetten. Er wordt door zeer veel partijen aan meegedaan. Ik denk niet dat je als particulier een inzicht/visie kan ontwikkelen die nog moet worden ingeprijsd in de valuta koersen. Oftewel: voorspellen is zinloos.

Tegen die achtergrond is imho de meest veilige haven: spreiden. Cash is mijn grootste portfolio component op dit moment en ik heb het gespreid over EUR, CHF, GBP, AUD, SGD, HKD, RMB, USD, CAD, JPY en MXN (niet in volgorde van omvang). Goud en zilver zie ik in deze context ook als 'cash' en heb ik ook in de vorm van etf's.

Met zo'n hoge spreiding maakt een individuele zeperd zoals onlangs de JPY niet zoveel uit. De JPY wordt immers uitgedrukt in al die andere valuta's die dan relatief stijgen. Voor een optimaal overzicht moet je de waardeontwikkeling van zo'n portfolio eigenlijk ook in al die valuta laten rapporteren. Binck rapporteert meen ik alleen maar in EUR en bij Interactive Brokers kan je zelf 1 valuta as 'basecurrency' kiezen. Je krijgt dan een scheef beeld als die ene muntsoort relatief heftig gaat bewegen.

Als je bang bent voor hyperinflatie van alle valuta dan kun je de weging van goud, zilver en eventueel commodities serieus gaan verhogen. Zo ver ben ik zelf nog niet.
pi_125232206
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 11:58 schreef SeLang het volgende:
Ik vind zelf een positie in euros wel redelijk aantrekkelijk.

Als je kijkt naar terugdringen van overheidstekorten dan loopt de eurozone hierin duidelijk voorop tov bijvoorbeeld Japan en de VS. Een belangrijk detail is dat dit gebeurt terwijl de economie krimpt! Als de economie uiteindelijk weer expandeert (ooit) dan is het makkelijk om tekorten verder te krimpen. De situatie is dus best wel bemoedigend.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vergelijk dat nu met de USA, dan zie je dat die het dubbele tekort hebben bij een groeiende economie.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De eurozone zit wat dat betreft dus in een veel betere positie. Er wordt steeds net gedaan alsof het in de VS veel beter gaat dan in de eurozone maar ik ben het daar niet (geheel) mee eens. Door de structuur wordt de eurozone nu gedwongen om pijnlijke veranderingen door te voeren die in de USA nog uitblijven, ondanks dat die in een veel comfortabeler positie zitten om dat te doen. Dit zorgt er voor dat de eurozone er bij de volgende episode van de wereldwijde crisis er opeens veel aantrekkelijker uit kan zien voor investeerders. Daarom zie ik de euro nog wel een "safe haven" worden als in de USA en/of Japan de wielen er aflopen.

Een andere reden waarom ik redelijk positief ben op de euro is de manier waarop de ECB opereert. De ECB heeft nauwelijks QE gedaan en de weerstand om dat te doen blijft enorm hoog. De ECB heeft haar balancesheet wel sterk geëxpandeerd door met name LTRO maar dat zijn eigenlijk gewone repo's, zij het dan dat de looptijd langer is. De LTRO wordt momenteel gewoon volgens plan terugbetaald en de balancesheet krimpt daardoor. Over 2 jaar is de huidige LTRO geheel terugbetaald. Het kan zijn dat de ECB dan (of al eerder) een nieuw programma start maar of dat nodig is hangt af van de mate waarin banken dan weer op de kapitaalmarkt terecht kunnen. Ook dat verbetert momenteel, o.a. door bail-ins zoals SNS, Spanje en Cyprus.

Het grootste risico voor een euro belegger is wat je terugkrijgt bij een eventuele breakup. Dat weet niemand met zekerheid, maar de risico's lijken me het laagst bij Duitse (en evt Nederlandse) banken en staatsschuld.
geniale post, selang
pi_125233215
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 10:29 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

wat is nu de veilige haven? de euro.. ?
tomatenplantjes. was voor 2012 goed, ze kunnen weer de grond in!

pi_125233327
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 15:15 schreef jaco het volgende:

[..]

De valuta markt is meen ik de grootste markt ter wereld qua omzetten. Er wordt door zeer veel partijen aan meegedaan. Ik denk niet dat je als particulier een inzicht/visie kan ontwikkelen die nog moet worden ingeprijsd in de valuta koersen. Oftewel: voorspellen is zinloos.

Tegen die achtergrond is imho de meest veilige haven: spreiden. Cash is mijn grootste portfolio component op dit moment en ik heb het gespreid over EUR, CHF, GBP, AUD, SGD, HKD, RMB, USD, CAD, JPY en MXN (niet in volgorde van omvang). Goud en zilver zie ik in deze context ook als 'cash' en heb ik ook in de vorm van etf's.

Met zo'n hoge spreiding maakt een individuele zeperd zoals onlangs de JPY niet zoveel uit. De JPY wordt immers uitgedrukt in al die andere valuta's die dan relatief stijgen. Voor een optimaal overzicht moet je de waardeontwikkeling van zo'n portfolio eigenlijk ook in al die valuta laten rapporteren. Binck rapporteert meen ik alleen maar in EUR en bij Interactive Brokers kan je zelf 1 valuta as 'basecurrency' kiezen. Je krijgt dan een scheef beeld als die ene muntsoort relatief heftig gaat bewegen.

Als je bang bent voor hyperinflatie van alle valuta dan kun je de weging van goud, zilver en eventueel commodities serieus gaan verhogen. Zo ver ben ik zelf nog niet.
Dat is wel een beetje een open deur, wat je zegt is als je de waardeontwikkeling tegen een mandje van currencies afzet, je goed zit als je dat mandje aanhoudt. Ja, dan maakt het inderdaad niet uit wat de valuta doen, want je zit altijd op je benchmark. Daar is niks tegenin te brengen :)

Maar zo redeneren de meeste mensen natuurlijk niet, die benchmarken toch tegen één currency, namelijk de currency waarin ze het centrum van hun activiteiten hebben.
pi_125236126
Vandaag en morgen even aankijken of ik nog een short positie kan gaan innemen.
Hoewel ik mijn shorts heb gesloten denk ik dat we terug kunnen naar de 345.
pi_125236283
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 17:45 schreef 0108daniel het volgende:
Vandaag en morgen even aankijken of ik nog een short positie kan gaan innemen.
Hoewel ik mijn shorts heb gesloten denk ik dat we terug kunnen naar de 345.
Waarom heb je ze dan gesloten?
pi_125236596
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 17:50 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Waarom heb je ze dan gesloten?
Zie vorige pagina, 1na laatste post.
pi_125237192
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 18:00 schreef 0108daniel het volgende:

Zie vorige pagina, 1na laatste post.
Ik kan niet goed hoogte van je krijgen; ben je aan het grappen of ben je serieus? Voorspellen dat de beurs 1% daalt :7
pi_125239523
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 18:21 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Ik kan niet goed hoogte van je krijgen; ben je aan het grappen of ben je serieus? Voorspellen dat de beurs 1% daalt :7
De beurs is niet echt om grappen over te maken als je met geld 'speelt'...
De meeste laten alleen dikke winsten zien, maar ik plaats eerst wat ik denk dat er gaat gebeuren en waarop ik heb ingezet.
  zaterdag 13 april 2013 @ 20:00:25 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125240638
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 19:32 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

De beurs is niet echt om grappen over te maken als je met geld 'speelt'...
De meeste laten alleen dikke winsten zien, maar ik plaats eerst wat ik denk dat er gaat gebeuren en waarop ik heb ingezet.
1% is toch nauwelijks winst te noemen. En je kans is gewoon 50% hoor.
Sowieso geloof ik niet in het voorspellen van de beurs, maar ik kan me nog voorstellen dat iemand een visie heeft en daarom long of short gaat. Maar 1% is gewoon ruis. Niets meer dan dat.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_125240668
Beter lezen.
In het vorige topic die gesloten was staat dat de positie al open stond.
  zaterdag 13 april 2013 @ 20:57:07 #66
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_125243458
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 april 2013 16:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

tomatenplantjes. was voor 2012 goed, ze kunnen weer de grond in!

Binnenkort gaan ze bij Eigen Huis & Tuin zeker aandelen tips geven. Of dat Rudolph van Veen tussen het koken door wat fysiek goud adviseert als belegging. Ik zie een mogelijke trend ontstaan die Royce nog niet ziet! ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 13-04-2013 21:47:33 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 13 april 2013 @ 21:34:27 #67
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_125245127
Prachtig filmpje :D

Hoe denken jullie trouwens over fat taxes, het verbieden van grote cola's in NY en andere maatregelen die erop gericht zijn het nuttigen van "junk food" te ontmoedigen?

Als je echt naar de LT kijkt, lijkt me dit niet echt bullish voor aandelen zoals Yum of Coca Cola?

[ Bericht 55% gewijzigd door JimmyJames op 13-04-2013 21:43:05 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_125245921
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 21:34 schreef JimmyJames het volgende:
Prachtig filmpje :D

Hoe denken jullie trouwens over fat taxes, het verbieden van grote cola's in NY en andere maatregelen die erop gericht zijn het nuttigen van "junk food" te ontmoedigen?

Als je echt naar de LT kijkt, lijkt me dit niet echt bullish voor aandelen zoals Yum of Coca Cola?
Voor de gezondheid van die dikke Amerikanen is het gunstig maar voor aandelen als Yum en Coca Cola niet inderdaad.
pi_125256599
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 16:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat is wel een beetje een open deur, wat je zegt is als je de waardeontwikkeling tegen een mandje van currencies afzet, je goed zit als je dat mandje aanhoudt. Ja, dan maakt het inderdaad niet uit wat de valuta doen, want je zit altijd op je benchmark. Daar is niks tegenin te brengen :)

Maar zo redeneren de meeste mensen natuurlijk niet, die benchmarken toch tegen één currency, namelijk de currency waarin ze het centrum van hun activiteiten hebben.
Inderdaad en ze denken dan geheel safe te zitten met een 100% cash portfolio in euro's als ze economische onrust verwachten. Maar in feite is dit een enorme gok op 1 valuta.

Ik wilde er in mijn posting slechts op wijzen dat er nog een stap te zetten is naar verdere veiligheid door over verschillende valuta te spreiden. Binck faciliteert dit nauwelijks: ik meen dat je alleen naar dollars kunt wisselen. Bij Interactive Brokers zijn 21 valuta mogelijk, terwijl wisselen nauwelijks iets kost. Ze bieden bovendien, voor zover nog mogelijk, rente op de cash saldi aan.

Er werd gevraagd naar een 'veilige haven'. Ik denk dat een veilige haven meestal een strategie is en niet een enkele beleggings categorie.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 14-04-2013 04:34:41 ]
pi_125256810
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 20:01 schreef 0108daniel het volgende:
Beter lezen.
In het vorige topic die gesloten was staat dat de positie al open stond.
Ik denk dat je de commentaren op je postings verkeerd begrijpt. Je kondigt je posities inderdaad van te voren aan en ik geloof ook dat je die posities werkelijk hebt ingenomen. Gefeliciteerd met je winst.

Ik geloof echter niet dat je betrouwbaar kunt voorspellen dat de aex 1% daalt. Als een pensioenfonds een paar grote pakketten Shell of Unilever verkoopt dan kan dat de aex al 1% drukken. Hoe kun je in hemelsnaam voorspellen dat zoiets op korte termijn gebeurt ? (Los van voorkennis).

Als je winst maakt dankzij een beweging van 1 % dan is die winst geheel door toeval veroorzaakt. Ook als jij met een bepaalde analyse komt aanzetten, dan blijf ik volhouden dat je succes geheel aan toeval te danken is.

Als je nou met een redelijke analyse komt over het verloop van het gehele beursjaar en dit komt ook uit, dan wordt het wel interessant. Hoewel 1 jaar eigenlijk ook nog te kort is om een thesis te evalueren.
pi_125320894
Over de laatste paar dagen veel posities gesloten. Ik wacht op een correctie. Ook al kan dat nog maanden duren. Momenteel is het geen beleggen meer, maar puur gokken. Een keer positief of negatief nieuws beïnvloedt de beurs (meer dan anders). Het is doormodderen van goed naar slecht cijfer.

Momenteel heb ik enkel nog aandelen JP Morgan, Wells Fargo en wat losse aandelen in de energie sector.

Zodra energie omhoog gaat sluit ik ook die posities. China groeit máár 7,7% en totale paniek. JPM en WFC boeken recordwinsten, maar een licht lagere omzet... Paniek! JPM pakt 33% meer winst, gaat aandelen inkopen en verhoogt het dividend.
pi_125322037
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 19:15 schreef Dr.Cooper het volgende:
Over de laatste paar dagen veel posities gesloten. Ik wacht op een correctie. Ook al kan dat nog maanden duren. Momenteel is het geen beleggen meer, maar puur gokken. Een keer positief of negatief nieuws beïnvloedt de beurs (meer dan anders). Het is doormodderen van goed naar slecht cijfer.

Momenteel heb ik enkel nog aandelen JP Morgan, Wells Fargo en wat losse aandelen in de energie sector.

Zodra energie omhoog gaat sluit ik ook die posities. China groeit máár 7,7% en totale paniek. JPM en WFC boeken recordwinsten, maar een licht lagere omzet... Paniek! JPM pakt 33% meer winst, gaat aandelen inkopen en verhoogt het dividend.
Ik vind het in Europa op dit moment relatief rustig en dit trekt toch wel wat bulls met zich mee denk ik. Daarom blijf ik toch bullish voor Europa
pi_125323350
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 19:41 schreef Taciho het volgende:

[..]

Ik vind het in Europa op dit moment relatief rustig en dit trekt toch wel wat bulls met zich mee denk ik. Daarom blijf ik toch bullish voor Europa
Klopt. Op dit moment. Je hebt Cyprus, Slovenië, Spanje, Italië en Frankrijk als probleemlanden. Duitsland is een nieuwe euro-sceptische partij rijker. Nederland faalt qua beleid. De munt-oorlog en de Japanse centrale bank die assisteert bij de volgende bubbel. Allemaal olie op het vuur wat (naar verwachting) leidt tot een correctie. Daarnaast hobbelen de Europese beurzen (vaak) achter de U.S. aan. De laatste weken is met name Wall Street leidend en richtinggevend geweest voor de AEX.

Ah, nu doe ik zelf ook mee aan de paniek... |:(.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dr.Cooper op 15-04-2013 20:15:39 ]
  maandag 15 april 2013 @ 20:29:00 #74
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_125324479
Ja, ik ben ook redelijk de boot ingegaan met olie-aandelen :') Ik liet me verleiden door de lage k/w's in de sector tov de markt. Enfin het zijn allemaal LT calls (jan expi) dus ik geef het nog niet op na een paar slechte dagen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_125332509
De pro-crisis aandelen, (veel vreten vanwege de stress) zoals de McDonalds vieren hoogtij dagen.

Bizar hoe dat aandeel de afgelopen tijd is gegaan, heb het continu een beetje een oogje in het zeil gehouden .. maar is toch de laatste tijd echt veel te hard gegaan.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')