quote:
Op woensdag 24 februari 2016 01:16 schreef Rabieluh het volgende:[..]
Dat zijn uiteraard geweldige momenten, vergelijkingen van verschillende tijden blijft lastig. Ik heb Bergkamp zelf meegemaakt maar ik durf de vergelijkingen met de hedendaagse voetballers niet te maken omdat ik het gewoon niet goed genoeg in beeld heb. Zo heb ik ook totaal geen idee van de voetballers Pele, Maradonna en Cruijf. Andere tijden andere maatstaven.
Opzich heb je hier wel gelijk in, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat Robben Cruijff en Pelé compleet van de mat had gespeeld. Cruijff die volledig ongedekt rondloopt met de bal en lekker balletjes buitenkant voet geeft, dat is nu ondenkbaar.
Ik vind zelf het voetbal van begin jaren 90 pas enigszins vergelijkbaar met nu. Vandaar ook dat ik Van Basten en Bergkamp erbij pakte. Van Basten was werelds, maar gaf ook 2 toernooien totaal niet thuis. Bovendien is een WK toch indrukwekkender dan een EK waarbij je maar 4 wedstrijden hoeft te winnen om het toernooi te pakken. Bergkamp was natuurlijk een pure momentenvoetballer. Heeft behalve de wedstrijd tegen Argentinië weinig echt grote wedstrijden beslist. Verder ook geen Europacupfinales of zelfs maar FA cup-finales beslist met doelpunten of assists.
Ben een fan van de technische voetballer Bergkamp, maar om nou te zeggen dat die altijd constant goed was is te veel eer denk ik.
Je kunt dus misschien niet de vergelijking trekken met de technische of fysieke kwaliteiten van spelers, maar wel de mate van beslissendheid en impact. Dan wint wat mij betreft Robben het van Marco en Dennis.
quote:
Over 40 jaar denken ze misschien van Ronaldo en Messi ook wel: "Toen waren ze geweldig, maar zouden ze wel meekunnen in het hedendaagse voetbal". Al zal het verschil tussen nu en 40 jaar in de toekomst wel minder zijn dan tussen vandaag en 40 jaar geleden.
Dat laatste denk ik inderdaad ook. Het zou zelfs kunnen dat het voetbal de komende 40 jaar weer omlaag gaat omdat niemand meer op straat voetbalt. Dan krijg je dus alleen op tactisch vlak verbeteringen, maar niet op technisch vlak.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-02-2016 08:49:04 ]