Laten we zeggen dat ik niet met het nieuwe testament ben opgevoed, wel met Yeshua (zoals ik al zei complex in elkaar mijn familie)quote:Op donderdag 18 april 2013 23:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb jij de evangelies nog nooit gelezen ? Normaal dat ze een MAN met een waterkruik moeten volgen ? Was dit de gewoonte dat MANNEN waren gingen halen ?
[..]
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, dan begon 14 ( veertien ) Nisan ! Halloo-ooo !!!
[..]
Ach, er staat zoveel in.
[..]
Dat is zo.
[..]
Is OK.
[..]
En willen we de moslimversie er ook bijhalen ? Laat je Yochanan voor wat het is. Kom je geen stap verder bij de ware geschiedenis... of wil je dit liever niet weten zoals Veritas ? Verdoe ik verder mijn tijd niet meer aan.
[..]
Ja, goed he ? Op dit punt zijn we vast hier wel de enigen.
Eh, een beetje ja...quote:Nu kan ik hier nog veel verder over doorgaan en ook diverse plekken in de bijbel aanwijzen waarin ik mij bevestigd zie in deze waarheid maar ik neem aan dat het plaatje inmiddels wel een beetje duidelijk is ?
Ach, ik heb me al eens eerder lovend uitgelaten over de manier waarop je je geloof beleeft en in perspectief kan plaatsen. Maar dat wil ik nu niet te veel doen, want anders denkt het hardcore-atheïsten-vak van FOK! nog dat ik een beetje begin te verweken. En dat kunnen we natuurlijk niet hebben!quote:Ik ben toevallig west-europees en daarmee het meest vertrouwd met het Christelijk geloof maar ik geloof niet dat dit de enige weg is.
Mee eens! Op dit punt zijn we het dus eens dat je iemand geen stelling voor kan schotelen met de opdracht: ga het maar ontkrachten! Voor de goede orde: ik was het met het grootste deel van je post eens. Het enige stukje waar ik over viel is dat je meende dat als jij ergens geen bewijs voor kan leveren ( als je er dan toch in wil geloven is dat verder echt OK ) dat de ander dan niet met de bewijslast opgezadeld hoort te zitten.quote:Nou nee, niet direct. Ik zou dan tegen jou zeggen: dat kan ik helemaal niet. Om dezelfde reden waarom ik niet kan bewijzen dat het wel zo gebeurd is. Snap je mijn punt?
Dat begrijp ik. Ik verbaasde me alleen over de verandering van onderwerp van zelfgekozen door ATON naar opgelegd. Maar inhoudelijk was het niet mijn discussie dus je mag die opmerkingen beschouwen als geblèr vanaf de zij-lijn.quote:Ik vraag aan ATON om te bewijzen dat het niet zo is gegaan (zoals ik geloof) omdat hij er juist van overtuigd is, dat het NIET zo kan zijn gegaan, zoals ik het geloof. In feite vraag ik gewoon om z'n geloofspapieren. En omdat ik nu voor de zoveelste keer aangeef, dat ik mijn visie NIET bewijzen kan, vraag ik hem om ZIJN visie te bewijzen.
Hmm, ik probeer altijd hard op de zaak te zijn en wat minder hard op de persoon. Hoewel ik moet toegeven dat de ( verdomme nog verkeerd gespelde, kijk daar ga ik weer ) eenwoordige reacties van skillsky me behoorlijk pissig maakten. Dus misschien ben ik daardoor wat onaardig geweest. Ik vind gelovige meningen juist vreselijk interessant. Maar dat wil niet zeggen dat ik er niks tegen in te brengen heb. Ik vraag me af of gelovigen ook wel in dezelfde mate geinteresseerd zijn in atheïsten, nu ik erover nadenk. De laatste oprechte vraag van een gelovige voor een atheist over hoe wij iets zien kan ik me eigenlijk ook niet heugen. Maar dat is misschien meer iets voor een ander topic...quote:Uiteindelijk heeft het met respect te maken. Respect voor elkaars standpunt. Ook al staan die standpunten diametraal tegenover elkaar. So what. Waar komt toch dat enorme en op hol geslagen fanatisme bij jullie vandaan?
Je hoeft niet boos te worden. Ik hield alleen voor het gemak hetzelfde voorbeeld aan om je duidelijk te maken dat degene die iets stelt, dat vervolgens moet bewijzen. Hetzelfde als waar Modus je op wees, alleen deed hij dat wat korter dan ik. Jouw reacties daarop waren ook niet om over naar huis te schrijven, dus voordat je verongelijkt gaat doen over dat je geconfronteerd wordt met allemaal drogredenaties, onlogica en veronderstelde onwil van de 'atheisten', zou ik eerst eens de fundamentele regels van een discussie leren, je eigen puberale woorden naar Modus reflecteren en toegeven dat je niet van iemand kan vragen om de zelfgekozen stelling die je niet kan bewijzen dan maar door de ander onderuit te laten halen. Eerst heel stellig beweren dat je je stelling niet KON onderbouwen ( weet je nog? ), waar ik ook mijn begrip en zelfs waardering voor uitsprak. En om vervolgens heel 'stoer' tegen Modus te zeggen dat je opeens prima in staat bent om je claim te verdedigen maar niet tegen ons, zorgt er ook niet voor dat je er fraai vanaf komt in mijn opinie.quote:Je kunt dan het verhaal wel omschrijven, zodat jij jouw boodschap er in kunt persen, maar het probleem is, dat jouw boodschap me op die manier niet interesseert.
Ook nu weer een verongelijkt toontje waar dat niet bepaald gepast is. Als je goed gelezen had, had je gemerkt dat ik met testen bedoel dat ik kijk hoe letterlijk iemand zijn interpretatie is. Of word je daar ook al boos van, als ik probeer te achterhalen wat iemands visie is?quote:Kijk dat is het verschil. Jij wilt alleen maar testen. En je hoopt dan op een kans om hem af te branden.
Hetgeen jij zegt ( vetgemaakt ) geldt voor de meeste waarheidsclaimverwerpers.quote:Op vrijdag 19 april 2013 00:35 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ach, ik heb me al eens eerder lovend uitgelaten over de manier waarop je je geloof beleeft en in perspectief kan plaatsen. Maar dat wil ik nu niet te veel doen, want anders denkt het hardcore-atheïsten-vak van FOK! nog dat ik een beetje begin te verweken. En dat kunnen we natuurlijk niet hebben!
Op vrijdag 19 april 2013 01:10 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Zegt meer iets over de opleidingsniveau om God te verklaren, dan dat het God verklaart, zo zijn er vele.quote:Op donderdag 18 april 2013 19:53 schreef Uitstekelbaars het volgende:
De PanGu mythe is een beeldender verhaal, dat hierbij aansluit. PanGu is een man in een berenhuid, en heeft twee horens. Na de uitbarsting van de oerchaos, die als een soort ei openbarst, komt PanGu tevoorschijn. Met een zwaai van een bijl scheidt hij yin en yang, en maakt er aarde en hemel uit.
quote:Op vrijdag 19 april 2013 01:27 schreef Natural-Cool het volgende:
Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat het stom toeval is dat de levende wezens hier op aarde zich kunnen voortplanten.
De kans dat dit op een kansberekening berust is net zo groot als een wervelstorm dat door een schroothoop jaagt en een paar volledig functionerend Boeing 747 achterlaat welke zich ook nog kunnen voortplanten.
Ohw OK, bedankt voor deze geniale uiteenzetting, je hebt me overtuigd, ik ben nu gelovig.quote:Op vrijdag 19 april 2013 01:33 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Zegt meer iets over de opleidingsniveau om God te verklaren, dan dat het God verklaart, zo zijn er vele.
Hij heeft het nodige laten weten door diverse profeten en geschriften, met de wonderbaarlijke Goddelijke tekenen erbij. Duizenden jaren later wordt er nog over gesproken. Geschiedenis is subjectief en weerlegbaar, geschreven door en voor mensen met diverse menselijke belangen.
De natuur en de natuurwetten zijn geschreven door God, en zijn wil is nu eenmaal wet.
De wijsheid, kracht en macht van God is voor onze simpele hersenen moeilijk te bevatten en werd soms kinderlijk simpel overgebracht, indianen in de rimboe kunnen zoiets nog steeds wel aanhangen.
Ik hoef jou niet te overtuigen, jou eigen intelligentie heeft wel die taak meegekregen, om na te denken en vraagstukken op te lossen.quote:Op vrijdag 19 april 2013 01:49 schreef Modus het volgende:
Ohw OK, bedankt voor deze geniale uiteenzetting, je hebt me overtuigd, ik ben nu gelovig. .
.
Het is inderdaad heel bizar ja, niemand weet dan ook maar iets van wat 'hier' intrinsiek gaande is. Elke religie is in de basis zo eenvoudig en transparant van opzet, zo duidelijk door en voor de mens zelf geschapen, het staat in geen enkele verhouding tot die 'wondere wereld' die zij claimt te verklaren maar daar volkomen in faalt.quote:Op vrijdag 19 april 2013 01:27 schreef Natural-Cool het volgende:
Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat het stom toeval is dat de levende wezens hier op aarde zich kunnen voortplanten.
De kans dat dit op een kansberekening berust is net zo groot als een wervelstorm dat door een schroothoop jaagt en een paar volledig functionerend Boeing 747 achterlaat welke zich ook nog kunnen voortplanten.
Elk grote religie heeft zijn dogma's waarin ze zijn blijven hangen waardoor de nadenkende persoon de gehele overtuiging te makkelijk opzij schuift. De dogma's zijn vaak met simpele zelfreflectie prima overheen te stappen, jammer dat de fanatieke aanhangers vaak naar voren gebracht worden.quote:Op vrijdag 19 april 2013 02:32 schreef highender het volgende:
Het is inderdaad heel bizar ja, niemand weet dan ook maar iets van wat 'hier' intrinsiek gaande is. Elke religie is in de basis zo eenvoudig en transparant van opzet, zo duidelijk door en voor de mens zelf geschapen, het staat in geen enkele verhouding tot die 'wondere wereld' die zij claimt te verklaren maar daar volkomen in faalt.
O ja ? Kijk, zo leren we hier in de lage landen weer wat bij over berggeiten.quote:Op vrijdag 19 april 2013 02:21 schreef Natural-Cool het volgende:
Populistisch geblèr hoort meer bij berggeiten,
quote:Op vrijdag 19 april 2013 05:17 schreef ATON het volgende:
quote:
Op vrijdag 19 april 2013 02:21 schreef Natural-Cool het volgende:
Populistisch geblèr hoort meer bij berggeiten,
O ja ? Kijk, zo leren we hier in de lage landen weer wat bij over berggeiten.
Dat heb ik hier ook al gemerkt.quote:Op vrijdag 19 april 2013 05:29 schreef Natural-Cool het volgende:
Ook goedemorgen, de lage landen zitten ondertussen vol met geiten en bokken.
Met het wegvallen van de ethiek om je kwetsend uit te laten, sluipt de mutatie om te bokken als berggeitenquote:
Voel je je aangesproken ?quote:Op vrijdag 19 april 2013 09:48 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Met het wegvallen van de ethiek om je kwetsend uit te laten, sluipt de mutatie om te bokken als berggeiten
in alle lagen van de gehele bevolking als een fundamentele onvolkomenheid die wordt veroorzaakt door een versukkeling van de samenleving.
Is dat zo? Is religie wel zo eenvouding en transparant?quote:Op vrijdag 19 april 2013 02:32 schreef highender het volgende:
Elke religie is in de basis zo eenvoudig en transparant van opzet, zo duidelijk door en voor de mens zelf geschapen, het staat in geen enkele verhouding tot die 'wondere wereld' die zij claimt te verklaren maar daar volkomen in faalt.
Is dat wel zo dan?quote:Op vrijdag 19 april 2013 02:44 schreef Natural-Cool het volgende:
Elk grote religie heeft zijn dogma's waarin ze zijn blijven hangen waardoor de nadenkende persoon de gehele overtuiging te makkelijk opzij schuift. De dogma's zijn vaak met simpele zelfreflectie prima overheen te stappen, jammer dat de fanatieke aanhangers vaak naar voren gebracht worden.
Eerlijk, ik ken geen enkele, maar dan ook geen enkele katholiek die een beeld aanbid. Wie heeft je dat wijsgemaakt ! Die beeldencultuur is er gekomen om het gewone volk, wat niet lezen nog schrijven kon een idee te geven hoe bijbelse figuren er konden uitgezien hebben. Zie het als een prentenboek voor analfabeten. Maar die afbeeldingen aanbidden ? Pure misvatting !quote:Op vrijdag 19 april 2013 18:39 schreef bianconeri het volgende:
En dat terwijl bv katholieken beelden aanbidden wat duidelijk in de 10 geboden verboden werd.
Afbeeldingen?quote:Op vrijdag 19 april 2013 18:54 schreef ATON het volgende:
Eerlijk, ik ken geen enkele, maar dan ook geen enkele katholiek die een beeld aanbid. Wie heeft je dat wijsgemaakt ! Die beeldencultuur is er gekomen om het gewone volk, wat niet lezen nog schrijven kon een idee te geven hoe bijbelse figuren er konden uitgezien hebben. Zie het als een prentenboek voor analfabeten. Maar die afbeeldingen aanbidden ? Pure misvatting !
Daar had ik het over. Afbeeldingen kunnen tweedimensioneel of driedimensioneel zijn.quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Afbeeldingen?
Ik heb het over beelden, altaren die ze gebruiken bijvoorbeeld. Maria beelden zijn daar genoeg.
In hun kerken en kathedralen.
Ik ben goed genoeg geinformeerd hoor.quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:32 schreef ATON het volgende:
Daar had ik het over. Afbeeldingen kunnen tweedimensioneel of driedimensioneel zijn.
Als je hier iets komt beweren, informeer je dan eerst wat beter !
( en je bent de kapelletjes nog vergeten )
Neen hoor. Heb jij een katholieke opvoeding gehad ?quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:47 schreef bianconeri het volgende:
Ik ben goed genoeg geinformeerd hoor.
Ik heb me daar zelfs niet voor hoeven te informeren. Je kletst zoals gewoonlijk maar raak.quote:Als je gaat beweren dat katholieken geen beelden aanbidden dan ben ik niet degene die slecht geinformeerd is maar jij.
Ik denk niet enkel aan het Mariabeeld, ik denk aan alle beelden van heiligen, engelen, profeten, apostelen en ga zo maar door. Gelukkig heeft de beeldenstorm in Vlaanderen niet zo huis gehouden.quote:Het is een feit dat ze beelden aanbidden, denk alleen al aan het Maria beeld.
- Er is een Godquote:Op vrijdag 19 april 2013 18:42 schreef bianconeri het volgende:
Is dat wel zo dan?
Kun jij van elke stroming en zijn onderstromingen een dogma aanwijzen?
Wijs jij overal maar eens iets aan wat makkelijk opzij te schuiven is.
Begin wat mij betreft maar bij de christelijke stromingen.
Welke tien regels bedoel je ?quote:Op vrijdag 19 april 2013 20:18 schreef Skillsy het volgende:
Iedereen weet dat de Roomse Kerk de Tien regels van de wet hebben veranderd
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |