quote:De 48e Amstel Gold Race finisht dit jaar niet meer op de kop van de Valkenburgse Cauberg. De nieuwe finishstreep zal vanaf dit jaar 1.8 kilometer verderop getrokken worden, op precies dezelfde plek als waar het WK wielrennen in 2012 eindigde. Verder zullen de renners in de slotfase de Cauberg een keer extra moeten bedwingen.
De organisatie van de enige Nederlandse wielerklassieker heeft voor de verhuizing van de finish naar de Rijksweg in Vilt gekozen naar aanleiding van de positieve ervaringen rondom het WK. Amstel Gold Race-koersdirecteur Leo van Vliet was tijdens dit WK bondscoach van de Nederlandse heren.
Door het verleggen van de finish verwacht de organisatie een nog spannendere, interessantere slotfase en aankomst. Immers het overwinnen van de slotklim alleen zal niet meer voldoende zijn. Na de Cauberg (800 meter, stijgingspercentage 12%) volgt namelijk nog 1.8 kilometer richting finish.
Ook is gekozen voor de verhuizing omdat aan de nieuwe finishlocatie niet alleen meer ruimte voor de toeschouwers is, ook kunnen er meer faciliteiten worden geboden.
In de slotfase van de wedstrijd zullen de deelnemers aan deze UCI WorldTour-wedstrijd de Cauberg een keer extra dienen te beklimmen. Na de laatste doorkomst aan de nieuwe finish worden de renners richting Geulhemmerberg (970 meter, stijgingspercentage 7.9%) gedirigeerd. Aansluitend zetten ze koers richting Maastricht. Via de Bemelerberg (900 meter, stijgingspercentage 7%) en Sibbe keren de renners terug in Valkenburg waar het peloton opnieuw de Cauberg voor de kiezen krijgt. Het altijd massaal aanwezige publiek op de Cauberg krijgt op deze manier de Amstel Gold Race op de meest beroemde Nederlandse berg vier keer te zien.
De renners dienen in de 48e Amstel Gold Race 251 kilometer af te leggen. Tijdens de koers staan er 33 beklimmingen op het programma. In totaal zal het peloton 4.000 hoogtemeters dienen te overwinnen.
Ere wie ere toekomt.quote:Recente winnaars
2002 ˇ Bartoli Ferrari
2003 ˇ Aleksandr Vinokoerov Fuentes
2004 ˇ Davide Rebellin Lazzaro
2005 ˇ Danilo Di Luca Santuccione
2006 ˇ Fränk Schleck Fuentes
2007 ˇ Stefan Schumacher Moeder
2008 ˇ Damiano Cunego Pallini
2009 ˇ Sergej Ivanov Michailov
2010 ˇ Philippe Gilbert Ibarguren
2011 ˇ Philippe Gilbert Ibarguren
2012 ˇ Enrico Gasparotto Ferrari
[..]
Even opgezocht, blijkbaar is het 2x voorgekomen. In 1997 werd de beste Nederlander 20e en in 1996 was het nog "een beetje" slechter.quote:Op zondag 7 april 2013 20:36 schreef Ereinion het volgende:
Nee, de Gold Race is veel zwaarder dan het WK. Dit zou wel eens de eerste keer in lange tijd (of ooit?) kunnen zijn dat er geen Nederlander in de top-10 eindigt.
Vorm is prima hoor. Als die ziekte niet teveel heeft aangericht, dan zal hij er echt wel staan hoor.quote:Op zondag 7 april 2013 20:45 schreef Ereinion het volgende:
Mwah, moet het nog zien, vorig jaar werd hij in topvorm 10e, deze finish moet hem beter liggen, maar zijn vorm op dit moment is nog een compleet vraagteken.
Ging het zo slecht? Hij was gewoon ziek. Logisch dat je dan niet lekker op een fiets zit. Heb inmiddels alweer gelezen dat hij sinds een halve week weer beter is en aan het trainen is.quote:Op zondag 7 april 2013 21:22 schreef Ereinion het volgende:
Een week geleden ging het zo slecht dat hij nauwelijks op zijn fiets kon zitten, ik heb daarna niks meer gehoord (kan wat gemist hebben), lijkt mij een groot vraagteken, maar als je echt goed ziek bent kan de conditie zo helemaal weg zijn, aangenomen dat hij al weer beter is. Daarvoor was hij idd uitstekend bezig. Maar als hij niet goed is is er ook niet echt iets van een back up.
Goed nieuws dat hij weer kan trainen. Maar net in de week waarin je je vorm naar 100% moet brengen heeft hij niet kunnen fietsen, ik kan me niet voorstellen dat dat geen effect gaat hebben. Ik verwacht hem dan nog eerder in Luik dan in de Gold Race.quote:Op zondag 7 april 2013 21:28 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ging het zo slecht? Hij was gewoon ziek. Logisch dat je dan niet lekker op een fiets zit. Heb inmiddels alweer gelezen dat hij sinds een halve week weer beter is en aan het trainen is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zondagochtend eerst naar de markt in 'Mestreech' voor de ploegenpresentatie. Daarna als de wiedeweerga naar de rand van Maastricht rijden voor de renners de 1e keer te zien passeren.
Vervolgens kris/kras door het Zuid-Limburgse waar ik hoop ze een keer of 15 te zien passeren.
Kortom: IK HEB ER ZIN IN!!!!!Net efkes anges
quote:Op zondag 7 april 2013 22:55 schreef Ereinion het volgende:
Ik moet zeggen dat ik Boogerd toch wel een beetje mis in deze wedstrijden. We hebben de laatste weken lekker om hem kunnen lachen, maar hij was wel iemand die echt altijd goed was in deze periode. 7 keer op het podium van de Gold Race, dat is echt wel erg knap. Daarnaast was het toch wel leuk om een favoriet in deze koers te hebben, ook als wist je dat de kans heel klein was dat hij ging winnen, je kon altijd stiekem hopen.
2009 alweer. Gaat snelquote:Op zondag 7 april 2013 22:58 schreef Evertjan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
paar jaar geleden stonden Kroon en Gesink nog op het podium
Is enigzins jammer. Wat ik me alleen afvraag: Hoe zou je de vrouwenkoers er op dit parcours tussen kunnen duwen? En hoe zouden ze moeten rijden. Alle klimmetjes in de buurt worden door de mannen vlak achter elkaar al aangedaan.quote:Op zondag 7 april 2013 23:05 schreef Evertjan het volgende:
jammer dat er geen vrouwen versie meer wordt georganiseerd. Was een leuke koers voor Vos
Was ook ongeveer de enige keer dat EBH in een lange koers echt goed was, in het voorjaar is hem dat nog nooit, volgens mij.quote:Op maandag 8 april 2013 10:36 schreef Sheepcidus het volgende:
Waarom stelt Sky hier geen EBH op? die was toch 2e op het wk
Betancur, Henao en Uran staan op de startlijst. Quintana voorlopig alleen op de startlijst voor WP en LBL, maar misschien dat ze hem na afgelopen week alsnog opstellen.quote:Op maandag 8 april 2013 11:05 schreef theodoor9 het volgende:
Woensdag zal er wel het een en ander duidelijk worden. Ik verwacht een strijd tussen Sagan en Gilbert.
Edit: Al duidelijk wie er van de Colombianen meedoet?
Och, dat geloof ik niet meer zo sinds Cunego zonder veel verkenning voor de eerste keer in de Amstel kwam kijken en direct won.quote:Op maandag 8 april 2013 10:28 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Moeilijk te zeggen. Parcourskennis speelt in Amstel ook een grote rol.
Die had wel Ballan toen, die hem tot vlak voor de finish bijstond en volgens mij Cunego ook niet uit het wiel van Ballan geweest toen totdat de finale losbarstte.quote:Op maandag 8 april 2013 13:24 schreef OProg het volgende:
[..]
Och, dat geloof ik niet meer zo sinds Cunego zonder veel verkenning voor de eerste keer in de Amstel kwam kijken en direct won.
1e klim klopt niet.quote:Op maandag 8 april 2013 18:54 schreef Littlecreep het volgende:
Het nieuwe parcours in sneltreinvaart:
Ah, nog niet eens opgemerkt. Filmpje is overigens niet mijn creatie.quote:Op maandag 8 april 2013 20:35 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
1e klim klopt niet.
Ze pakken namelijk niet de Maasberg maar de Slingerberg (enkele kilometers zuidelijker)
Overigens zondag een kleine parcours wijziging ivm wegwekzaamheden
http://www.l1.nl/sport/21(...)ld-race#.UWMN4aK-3To
Terpstra en Langeveld dit jaar?quote:Op zondag 7 april 2013 22:58 schreef Evertjan het volgende:
paar jaar geleden stonden Kroon en Gesink nog op het podium
quote:Mollema: Kan snel fit worden
Bauke Mollema heeft de afgelopen week uitgeziekt in Spanje. Zondag maakt hij zijn opwachting in de Amstel Gold Race. De Blanco-renner zou als voorbereiding eigenlijk de Ronde van het Baskenland rijden, maar werd door griep in bed gehouden.
Mollema: „Ik heb zeker vijf dagen helemaal niks kunnen doen. Afgelopen weekeinde heb ik voor het eerst weer goed kunnen trainen. Ik was de tweede dag al weer zo’n 10 procent beter dan de eerste. En de komende drie dagen hoop ik grote stappen te maken met het oog op de Amstel Gold Race van zondag. Ik weet van mezelf dat ik in korte tijd ook weer snel fit kan worden.”
Mollema werd vorig jaar nog derde in de Spaanse rittenkoers en legde daar een stevige basis voor de Amstel (tiende), Waalse Pijl (zevende) en Luik-Bastenaken-Luik (zesde).
„Het Baskenland is eigenlijk een ideale voorbereiding, vandaar dat ik pas op het laatste moment heb afgezegd. Ik had mijn koffer al gepakt om af te reizen, maar was door die inspanning al helemaal kapot. Toen wist ik wel dat het geen zin had om daar te rijden. Hoewel mijn voorbereiding nu niet geweldig is, hoop ik het in die drie klassiekers toch beter te doen dan vorig jaar.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |