quote:De 48e Amstel Gold Race finisht dit jaar niet meer op de kop van de Valkenburgse Cauberg. De nieuwe finishstreep zal vanaf dit jaar 1.8 kilometer verderop getrokken worden, op precies dezelfde plek als waar het WK wielrennen in 2012 eindigde. Verder zullen de renners in de slotfase de Cauberg een keer extra moeten bedwingen.
De organisatie van de enige Nederlandse wielerklassieker heeft voor de verhuizing van de finish naar de Rijksweg in Vilt gekozen naar aanleiding van de positieve ervaringen rondom het WK. Amstel Gold Race-koersdirecteur Leo van Vliet was tijdens dit WK bondscoach van de Nederlandse heren.
Door het verleggen van de finish verwacht de organisatie een nog spannendere, interessantere slotfase en aankomst. Immers het overwinnen van de slotklim alleen zal niet meer voldoende zijn. Na de Cauberg (800 meter, stijgingspercentage 12%) volgt namelijk nog 1.8 kilometer richting finish.
Ook is gekozen voor de verhuizing omdat aan de nieuwe finishlocatie niet alleen meer ruimte voor de toeschouwers is, ook kunnen er meer faciliteiten worden geboden.
In de slotfase van de wedstrijd zullen de deelnemers aan deze UCI WorldTour-wedstrijd de Cauberg een keer extra dienen te beklimmen. Na de laatste doorkomst aan de nieuwe finish worden de renners richting Geulhemmerberg (970 meter, stijgingspercentage 7.9%) gedirigeerd. Aansluitend zetten ze koers richting Maastricht. Via de Bemelerberg (900 meter, stijgingspercentage 7%) en Sibbe keren de renners terug in Valkenburg waar het peloton opnieuw de Cauberg voor de kiezen krijgt. Het altijd massaal aanwezige publiek op de Cauberg krijgt op deze manier de Amstel Gold Race op de meest beroemde Nederlandse berg vier keer te zien.
De renners dienen in de 48e Amstel Gold Race 251 kilometer af te leggen. Tijdens de koers staan er 33 beklimmingen op het programma. In totaal zal het peloton 4.000 hoogtemeters dienen te overwinnen.
Ere wie ere toekomt.quote:Recente winnaars
2002 ˇ Bartoli Ferrari
2003 ˇ Aleksandr Vinokoerov Fuentes
2004 ˇ Davide Rebellin Lazzaro
2005 ˇ Danilo Di Luca Santuccione
2006 ˇ Fränk Schleck Fuentes
2007 ˇ Stefan Schumacher Moeder
2008 ˇ Damiano Cunego Pallini
2009 ˇ Sergej Ivanov Michailov
2010 ˇ Philippe Gilbert Ibarguren
2011 ˇ Philippe Gilbert Ibarguren
2012 ˇ Enrico Gasparotto Ferrari
[..]
Even opgezocht, blijkbaar is het 2x voorgekomen. In 1997 werd de beste Nederlander 20e en in 1996 was het nog "een beetje" slechter.quote:Op zondag 7 april 2013 20:36 schreef Ereinion het volgende:
Nee, de Gold Race is veel zwaarder dan het WK. Dit zou wel eens de eerste keer in lange tijd (of ooit?) kunnen zijn dat er geen Nederlander in de top-10 eindigt.
Vorm is prima hoor. Als die ziekte niet teveel heeft aangericht, dan zal hij er echt wel staan hoor.quote:Op zondag 7 april 2013 20:45 schreef Ereinion het volgende:
Mwah, moet het nog zien, vorig jaar werd hij in topvorm 10e, deze finish moet hem beter liggen, maar zijn vorm op dit moment is nog een compleet vraagteken.
Ging het zo slecht? Hij was gewoon ziek. Logisch dat je dan niet lekker op een fiets zit. Heb inmiddels alweer gelezen dat hij sinds een halve week weer beter is en aan het trainen is.quote:Op zondag 7 april 2013 21:22 schreef Ereinion het volgende:
Een week geleden ging het zo slecht dat hij nauwelijks op zijn fiets kon zitten, ik heb daarna niks meer gehoord (kan wat gemist hebben), lijkt mij een groot vraagteken, maar als je echt goed ziek bent kan de conditie zo helemaal weg zijn, aangenomen dat hij al weer beter is. Daarvoor was hij idd uitstekend bezig. Maar als hij niet goed is is er ook niet echt iets van een back up.
Goed nieuws dat hij weer kan trainen. Maar net in de week waarin je je vorm naar 100% moet brengen heeft hij niet kunnen fietsen, ik kan me niet voorstellen dat dat geen effect gaat hebben. Ik verwacht hem dan nog eerder in Luik dan in de Gold Race.quote:Op zondag 7 april 2013 21:28 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ging het zo slecht? Hij was gewoon ziek. Logisch dat je dan niet lekker op een fiets zit. Heb inmiddels alweer gelezen dat hij sinds een halve week weer beter is en aan het trainen is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zondagochtend eerst naar de markt in 'Mestreech' voor de ploegenpresentatie. Daarna als de wiedeweerga naar de rand van Maastricht rijden voor de renners de 1e keer te zien passeren.
Vervolgens kris/kras door het Zuid-Limburgse waar ik hoop ze een keer of 15 te zien passeren.
Kortom: IK HEB ER ZIN IN!!!!!Net efkes anges
quote:Op zondag 7 april 2013 22:55 schreef Ereinion het volgende:
Ik moet zeggen dat ik Boogerd toch wel een beetje mis in deze wedstrijden. We hebben de laatste weken lekker om hem kunnen lachen, maar hij was wel iemand die echt altijd goed was in deze periode. 7 keer op het podium van de Gold Race, dat is echt wel erg knap. Daarnaast was het toch wel leuk om een favoriet in deze koers te hebben, ook als wist je dat de kans heel klein was dat hij ging winnen, je kon altijd stiekem hopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |