abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 april 2013 @ 17:18:20 #1
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_124993860
091006_725_new_logo640x395.jpg

Doctor Who
A Mad Man with a Box

110210_725_tardis.jpgMet de eerste uitzending op 23 november 1963, 33 seizoenen, 786 afleveringen en een grote schare fans is Doctor Who de langstlopende en een van de populairste sci-fi series ter wereld. Sinds de terugkeer van de serie in 2005, na een hiatus van ruim anderhalf decennium, is de show over een door tijd en ruimte reizende man die zichzelf 'the Doctor' noemt een hit in de UK. De seizoensfinales worden jaarlijks met grof geschut beschermd tegen uitlekken, de casting van hoofdpersonages is bijna voorpaginanieuws en ieder Brits kind is bang voor Daleks, Cybermen, Sontarans en Silurians.

The Doctor is een Time Lord. Dat is zijn 'species'. Zijn thuisplaneet is Gallifrey, of eigenlijk, dat was het. In de laatste grote Time War, die raasde tussen voornamelijk de Time Lords en de Daleks, heeft the Doctor een eind moeten maken aan alles, met de vernietiging van zijn thuisplaneet als de prijs. Hij is nu de enige Time Lord die nog leeft.

De Time Lords waren een samenleving van tijdreizigers. Ze gebruikten TARDIS'en om in rond te reizen; tijd/ruimtemachines die aan de buitenkant overal op konden lijken (want een TARDIS kan zichzelf vermommen om in de omgeving te passen) maar aan de binnenkant veel groter zijn dan aan de buitenkant. De TARDIS van de Doctor ziet eruit als een 'police box' uit de jaren '50. In deze huisjes konden Britse politieagenten criminelen vastzetten, of de telefoon gebruiken om naar het bureau te bellen. Het 'chameleon circuit' van de Doctor's TARDIS is kapot, daarom zal-ie altijd op de police box blijven lijken. Anno jaren 2000 is het uiterlijk van een police box, mede door het verdwijnen van de echte politiehuisjes, een iconisch beeld dat wordt geassocieerd met Doctor Who. Het begrip 'bigger on the inside' is een begrip in de UK.



The Doctor heeft de gewoonte regelmatig op Aarde langs te komen, niet in de laatste plaats omdat hij meestal iemand van onze planeet uitnodigt om mee te reizen als companion, en dat betekent dat-ie ook weer eens terug moet komen. Door de seizoenen heen heeft hij Aarde al regelmatig van de ondergang gered.

100217_725_mattsmith-publicity.jpeg

Doctor Who heeft 32 seizoenen natuurlijk niet met dezelfde cast kunnen doen. Gelukkig hoeft dat ook niet; een eigenschap van een Time Lord is dat wanneer zijn lichaam sterft, door ouderdom, verwondingen of andere ernstige schade, het overgaat tot 'regeneration'. Het hele lichaam wordt vernieuwd en veranderd. Onze Time Lord, the Doctor, heeft inmiddels tien regenerations gehad. De rol van de Eleventh Doctor wordt vertolkt door Matt Smith.

110210_725_100404-eleven-doctors.jpg


Torchwood
Torchwood is ready

Tijdens een avontuur in Schotland ontmoetten The Doctor en zijn toenmalige companion Rose Koningin Victoria. Ze redden haar van een buitenaardse dreiging die Victoria heeft doen besluiten dat het Britse Koninkrijk niet alleen beschermd moet worden tegen andere landen, maar ook tegen dreiging van bovenaf. Voor dit doel richtte ze een nieuwe organisatie op, vernoemd naar het landhuis waar eerder genoemd avontuur plaatsvond; Torchwood House.

Het Torchwood Institute groeit vanaf dat moment uit tot een organisatie die zichzelf buiten alle autoriteiten plaatst: politie, leger, VN. Het Instituut onderzoekt alles wat buitenaards is. Alles wat ze vinden houden ze, ontleden ze en maken ze zich eigen. Het is een organisatie die voornamelijk op de UK gericht is, en dus zijn er meerdere vestigingen in Schotland, Engeland en Wales.

110211_725_tw_downloads_s2_team_martha_1024.jpeg
Torchwood-cast van seizoen 2

In Cardiff, de hoofdstad van Wales, bevindt zich een Rift; een scheur in ruimte en tijd, die de veroorzaker is van vele onverklaarbare verschijningen en problemen in de stad. Het is vanwege deze Rift dat Torchwood een vestiging in Cardiff heeft. Deze vestiging wordt geleid door Captain Jack Harkness, een voormalige companion van the Doctor. Of eigenlijk werd geleid, maar als je wil weten wat dat inhoudt moet je de serie gaan volgen.

Seizoenen en uitzendingen

Doctor Who heeft jaarlijks een nieuw seizoen van 13 afleveringen. Zo'n seizoen begint doorgaans in het einde van maart of de eerste helft van april. Het seizoen van 2011, binnen dit topic wel eens afgekort tot DW6, zal bovendien halverwege een langere pauze inlassen, wat een spectaculaire cliffhanger en uiteindelijk een langer uitgerekt seizoen betekent.

Seizoen 6 zag de voortzetting zien van enkele verhaallijnen uit de seizoenen 4 en 5. Zo werd de uitspraak 'silence will fall' verklaard en leerden we meer over de mysterieuze River Song, een tijdreizigster die de Doctor herhaaldelijk in omgekeerde chronologische volgorde lijkt te ontmoeten.

Doctor Who wordt gedurende een regulier seizoen op zaterdagen uitgezonden op BBC One (alleen nieuwe afleveringen) en gedurende het hele jaar zijn er herhalingen op BBC Three. In Nederland zendt SyFy de serie uit.

Torchwood heeft twee reguliere seizoenen van 13 afleveringen gehad. Het eerste seizoen liep in 2006 (en 1 dag in 2007) en het tweede in 2008. Seizoen 3, of TW3, was een miniserie met de ondertitel Children of Earth. De vijf afleveringen van deze miniserie werden op vijf achtereenvolgende dagen uitgezonden op BBC One in 2009 en betekende grote veranderingen voor het Torchwood team.

110211_725_Torchwood_md_banner.jpeg

Het vierde seizoen werd wederom een serie met een doorlopend verhaal en een ondertitel. Getiteld 'Miracle Day' duurde TW4 tien afleveringen en dit werd geproduceerd door niet alleen de BBC, maar ook Amerikaans premium network Starz. Het verhaal beperkte zich dan ook niet langer tot de UK, maar plaatste zich ook in de VS.

Torchwood werd worden uitgezonden op BBC One en Starz, in de zomer van 2011.

Sarah Jane Adventures

Doctor Who is een 'familieserie' met zowel kinderen als volwassenen als publiek. Torchwood richt zich op de wat oudere kijker. De jongere Doctor Who-fans kunnen daarnaast terecht bij The Sarah Jane Adventures, over een oud companion van the Doctor. In theorie hoort die serie ook thuis in dit topic, maar de animo is wat minder, want het is een kinderserie. Af en toe was er een crossover tussen de series, en in zo'n geval besteedden we er natuurlijk aandacht aan.

Helaas is hoofdrolspeler Elisabeth Sladen (Sarah Jane Smith) op 19 april 2011 overleden. Seizoen 5 van The Sarah Jane Adventures was al wel in productie; er zijn zes afleveringen (drie verhalen) opgenomen. Deze zullen worden uitgezonden op een nader te bepalen datum.

Afleveringen

Seizoen 7 van Doctor Who start op 1 september op BBC One en BBC America. Er zullen vijf afleveringen worden uitgezonden in september en oktober, die vanaf eind oktober ook op dvd/blu-ray te verkrijgen zijn. De laatste van die vijf is het afscheid van companions Amy en Rory. Aflevering zes is de Christmas Special, waarin we kennis maken met nieuwe companion Clara Oswin. De overige acht afleveringen van seizoen 7 worden uitgezonden in 2013.

1. Asylum of the Daleks
2. Dinosaurs on a Spaceship
3. A Town Called Mercy
4. The Power of Three
5. The Angels Take Manhattan
(Christmas Special - The Snowman)
6. The Bells of St John
7. The Rings of Akhaten
8. Cold War
9. Hide
10. Journey to the Centre of the TARDIS
11. The Crimson Horror
12. Nightmare in Silver
  zondag 7 april 2013 @ 17:27:53 #2
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_124994312
Goede TT. :)
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
pi_124995151
Die openingtext kan ook wel eens een update gebruiken. Er staan een aantal behoorlijk gedateerde zaken in.
  zondag 7 april 2013 @ 17:42:23 #4
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_124995153
Dank, Het moest natuurlijk wel een waardige TT worden :)
Over titels gesproken, ik heb de episodelijst ook nog wat aangevuld met titels, vooral afl 10 moet wel epic worden met zo'n titel.

Ik heb zelf door die titel en de afgelopen avonturen met Clara dat Clara het tijdrijzen niet vreemd is en de TARDIS misschien wel beter kent dan de Doctor zelf, zou ze een dochter zijn van de Doctor en TARDIS? Of een creatie van TARDIS omdat de Doctor zo alleen was nadat Amy en Rory zo plots in het verleden achter moesten blijven?
We zullen er in de komende weken ongetwijffeld achter gaan komen, Clara is in elk geval (vind ik) een van de leukste en meeste enthousiaste companion tot nu toe..
  Admin zondag 7 april 2013 @ 17:46:21 #5
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_124995360
Mooi meisje die Clara ^O^
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 7 april 2013 @ 23:03:40 #6
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_125012996
Net de laatste aflevering gekeken. Zaten mooie momenten in, maar echt duidelijk was het niet.

Waarom werd dat monster nou juist nu wakker?
En als dat elke 1000 jaar standaard gebeurt, waarom is het meisje en het publiek dan verrast?

Ik moet zeggen dat ik sinds Moffat de boel runt vaker moeite heb om bepaalde sprongen en logica in de verhalen te volgen.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
pi_125019782
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 17:46 schreef yvonne het volgende:
Mooi meisje die Clara ^O^
Heel mooi.
Ik heb wel een beetje gelijk :)
  maandag 8 april 2013 @ 08:14:36 #8
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_125019958
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 23:03 schreef Wepeel2 het volgende:
Net de laatste aflevering gekeken. Zaten mooie momenten in, maar echt duidelijk was het niet.

Waarom werd dat monster nou juist nu wakker?
En als dat elke 1000 jaar standaard gebeurt, waarom is het meisje en het publiek dan verrast?

Ik moet zeggen dat ik sinds Moffat de boel runt vaker moeite heb om bepaalde sprongen en logica in de verhalen te volgen.
Omdat ze normaalgesproken de Queen zouden laten leegzuigen door die vampier. Waarschijnlijk zal die vampier er wel voor gezorgd hebben dat die God gevoed bleef.
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
  maandag 8 april 2013 @ 08:33:02 #9
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_125020099
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 08:14 schreef Ugjerke het volgende:

[..]

Omdat ze normaalgesproken de Queen zouden laten leegzuigen door die vampier. Waarschijnlijk zal die vampier er wel voor gezorgd hebben dat die God gevoed bleef.
Maar zowel het meisje als publiek leek totaal onwetend over wat er precies gebeurde toen het meisje door die straal werd gepakt.
Maar later maakte de queen wel weer een opmerking over het feit dat de The Old God zich voedt met haar ziel.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  maandag 8 april 2013 @ 08:33:53 #10
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_125020105
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 17:46 schreef yvonne het volgende:
Mooi meisje die Clara ^O^
Zeker! Goede nieuwe companion ook.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  maandag 8 april 2013 @ 09:15:29 #11
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_125020688
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2013 08:33 schreef Wepeel2 het volgende:

[..]

Maar zowel het meisje als publiek leek totaal onwetend over wat er precies gebeurde toen het meisje door die straal werd gepakt.
Maar later maakte de queen wel weer een opmerking over het feit dat de The Old God zich voedt met haar ziel.
Oh ja.

Ehm, waren ze misschien gewend dat dat niet gebeurde, dat de Old God zou blijven slapen? Ze zongen wel slaapliedjes.
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
pi_125020693
Was het niet dat doordat dat meisje haperde/twijfelde, de vampier ontwaakte? Normaliter werd de zang-dienst steeds overgenomen (continu gezang) en bleef de boel rustig.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_125020914
Nou nou.. Iemand de aflevering van zaterdag gezien?
Vond het niet de aller beste to be honest.

Goeje TT :D

*G* Souffle Girl *O*
He'll rise higher than ever before, and then fall so much further.
  maandag 8 april 2013 @ 09:39:36 #14
211083 Angelof9
I must go first
pi_125021155
quote:
2s.gif Op maandag 8 april 2013 09:15 schreef WheeleE het volgende:
Was het niet dat doordat dat meisje haperde/twijfelde, de vampier ontwaakte? Normaliter werd de zang-dienst steeds overgenomen (continu gezang) en bleef de boel rustig.
Zei die andere gast niet dat het lied over was? Ik had het idee dat dat het was, het lied was voorbij en dus werd de god wakker. Dan kon hij alleen terug in slaap worden gebracht door zich te voeden aan dat meisje. Terwijl normaal gesproken haar gezang voldoende is.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_125021200
quote:
2s.gif Op maandag 8 april 2013 09:15 schreef WheeleE het volgende:
Was het niet dat doordat dat meisje haperde/twijfelde, de vampier ontwaakte? Normaliter werd de zang-dienst steeds overgenomen (continu gezang) en bleef de boel rustig.
Nah, het was meer dat het lied geen zin meer had. Hij sliep idd de hele tijd maar het was gewoon tijd om wakker te worden.
Wel of geen lied.
He'll rise higher than ever before, and then fall so much further.
  maandag 8 april 2013 @ 09:49:40 #16
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_125021365
Ik vraag me eigenlijk af of die zang daadwerkelijk nodig was, of dat dat gewoon iets is wat de kerk daar bedacht heeft. :P
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
  maandag 8 april 2013 @ 13:38:59 #17
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125027892
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 23:03 schreef Wepeel2 het volgende:
Net de laatste aflevering gekeken. Zaten mooie momenten in, maar echt duidelijk was het niet.

Waarom werd dat monster nou juist nu wakker?
En als dat elke 1000 jaar standaard gebeurt, waarom is het meisje en het publiek dan verrast?

Ik moet zeggen dat ik sinds Moffat de boel runt vaker moeite heb om bepaalde sprongen en logica in de verhalen te volgen.
Volgens de Doctor werd het ritueel eens in de 1000 jaar opgevoerd, het meisje werd koningin toen de vorige koningin dood ging.
Ik ga ervanuit dat de vorige koningin niet 1000 jaar geleden is overleden en dus nooit voor hun "Old Grandpa" heeft hoeven zingen, dat gebeurt slechts eens in de 1000 jaar.
En als die "Grandpa" wakker wordt dan wordt de koningin leeggezogen en als ze daar geen zin in heeft wordt ze door de Vigil gepakt en alsnog leeggezogen.
Doordat de Doctor nu de koningin redde van de Vigil werd Grandpa boos en wekte de God-Parasiet.. Normaal gezien wordt de koningin niet gered.

En het was die vent die een foutje maakte in de zang had ik het idee, niet de koningin, toch?
  maandag 8 april 2013 @ 13:44:33 #18
244933 trovey
Nachtoele
pi_125028093
Ik snap er nog geen biet van. :'( :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_125028610
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 13:44 schreef trovey het volgende:
Ik snap er nog geen biet van. :'( :')
Was ook een zeer magere aflevering.
He'll rise higher than ever before, and then fall so much further.
  maandag 8 april 2013 @ 13:59:11 #20
244933 trovey
Nachtoele
pi_125028703
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 13:57 schreef Olment het volgende:

[..]

Was ook een zeer magere aflevering.
Klopt....het enige wat er leuk aan was dat de afdeling schmink weer eens flink aan de slag kon gaan. :P Voor de rest was het wazig met weinig echte spanning voor mij.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 8 april 2013 @ 14:11:28 #21
211083 Angelof9
I must go first
pi_125029281
en die aliens waren vreselijk star-trekkerig
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  maandag 8 april 2013 @ 14:13:23 #22
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_125029360
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 14:11 schreef Angelof9 het volgende:
en die aliens waren vreselijk star-trekkerig
Star Trek? Star Wars bedoel je denk ik?
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 13:59 schreef trovey het volgende:

[..]

Klopt....het enige wat er leuk aan was dat de afdeling schmink weer eens flink aan de slag kon gaan. :P Voor de rest was het wazig met weinig echte spanning voor mij.
Ik vond die strepen bij die meid mooi. Detail qua make-up maar het was wel opvalled mooi.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  maandag 8 april 2013 @ 14:14:46 #23
211083 Angelof9
I must go first
pi_125029421
Nee, Star Trek. Maar denk dan aan Next Gen/Voyager met name. Die hadden ook altijd van die lizard achtige figuren met scar tissue op hun gezicht.

Bij Star Wars denk ik meer aan pluizige konijn-achtige wezens.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_125031870
Het was een beetje van beiden. De humanoids met streepgezichten waren erg Star Trek, maar de rest van de planeet leek zo uit de Mos Eisley cantina van Star Wars weggelopen.
  maandag 8 april 2013 @ 15:26:46 #25
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_125032148
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2013 15:19 schreef lunapuella het volgende:
Het was een beetje van beiden. De humanoids met streepgezichten waren erg Star Trek, maar de rest van de planeet leek zo uit de Mos Eisley cantina van Star Wars weggelopen.
Eens. Maaaaaar ik vind dat geen slechte punt. Ik vond de episode wel leuk 'aangekleed'. Soort van kostuum-episode waar de make-up afdeling los mocht gaan :D

Maar ik hou niet zo van 'fillers'.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')