abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124981611
Leuk dat je de distributieriem op je lijst hebt staan, maar vaak kan je dat niet zien omdat deze in de motor zit. Je garage moet volgens het boekje ook de distributieriem controleren op zichtbare gebreken. Misschien moet je de garage eens aansprakelijk stellen op de fouten. Zij hadden het moeten constateren of vervangen.
  zondag 7 april 2013 @ 11:50:46 #27
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_124981616
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 11:40 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik vind nog steeds dat een garage TS hierop had moeten wijzen, zeker als TS zelf er geen oog voor heeft.
Tuurlijk had dat gemoeten. Bij een officiële merkdealer was dit ook niet gebeurd denk ik, want die werken met checklists. Dit soort dingen krijg je bij kleinere garage's die maar een beetje freewheelen, en dan nog is het over het hoofd zien van de onderhoudsinterval van een distributiesnaar een dikke vette faal. Als je je auto bij een garage laat onderhouden, moet je er op kunnen vertrouwen dat zulke cruciale dingen toch worden bijgehouden.
Als ik een auto had die voor onderhoud steeds bij eenzelfde garage kwam, netjes op de opgegeven intervallen, en ik had een akkefietje als wat TS nu heeft, had ik ze verbaal gefileerd, en aansprakelijk gesteld.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 7 april 2013 @ 11:53:30 #28
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_124981672
Ik weet niet of dat aansprakelijk stellen zo makkelijk gaat aangezien TS zelf ook dingen probeerde en de auto dus niet standaard elders in onderhoud is.

TS komt wss bij de garage, zegt wat et moet gebeuren en gaat dan weg. Dat is wat anders dan je auto periodiek bij de garage neerzetten voor 'onderhoud'.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 7 april 2013 @ 11:53:34 #29
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_124981674
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 11:50 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Leuk dat je de distributieriem op je lijst hebt staan, maar vaak kan je dat niet zien omdat deze in de motor zit. Je garage moet volgens het boekje ook de distributieriem controleren op zichtbare gebreken. Misschien moet je de garage eens aansprakelijk stellen op de fouten. Zij hadden het moeten constateren of vervangen.
Er hoort een sticker op de afdekkap van de snaar te zitten die vermeldt wanneer hij erop is gekomen (km-stand en datum) en wanneer hij weer vervangen dient te worden. Als die ontbreekt, zou ik de eigenaar van de auto adviseren om hem preventief te doen, daar dit wel zo ongeveer het meest listige onderdeel van de motor is qua onderhoud. Visueel checken is leuk, maar is- en blijft gokken met een fikse motorschade, zoals TS heeft ondervonden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_124981683
Overigens, bij Ford moet de riem preventief om de 7 jaar (of zelfs korter) vervangen worden als ik mij niet vergis. Ik meende dat die riemen van Ford sowieso niet zo lang meegaan. Vaak voorkomend probleem dus.
pi_124981725
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 11:53 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik weet niet of dat aansprakelijk stellen zo makkelijk gaat aangezien TS zelf ook dingen probeerde en de auto dus niet standaard elders in onderhoud is.

TS komt wss bij de garage, zegt wat et moet gebeuren en gaat dan weg. Dat is wat anders dan je auto periodiek bij de garage neerzetten voor 'onderhoud'.
zit op mijn mobiel, dus niet alles gelezen. Maar als dat zo is, dan geef ik je geen ongelijk daarin.
  zondag 7 april 2013 @ 11:58:50 #32
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_124981802
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2013 11:55 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

zit op mijn mobiel, dus niet alles gelezen. Maar als dat zo is, dan geef ik je geen ongelijk daarin.
Ga dan eerst lezen en dan reageren. Zo groot is het topic ook weer niet.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_124982310
Als je bij je auto op voorgeschreven intervallen een kleine/grote beurt laat uitvoeren door een garagebedrijf, dan zou de garage zeker moeten opmerken wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Zeker wanneer je altijd bij dezelfde garage komt, ongeacht of dit een merkdealer is of een ongebonden garage.

Een ander verhaal wordt het als je de auto alleen elk jaar even langs de garage brengt 'voor een nieuwe apk, en vervang ook gelijk de olie even'. Dan geef je geen opdracht voor onderhoud conform de voorschriften van de fabrikant en kun je het de garage ook niet echt kwalijk nemen dat ze de betreffende voorgeschreven onderhoudspunten niet controleren. Het garagebedrijf is immers geen liefdadigheidsinstelling die zomaar kosteloos allerlei extra controles gaat uitvoeren.
pi_124982682
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 11:53 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Overigens, bij Ford moet de riem preventief om de 7 jaar (of zelfs korter) vervangen worden als ik mij niet vergis. Ik meende dat die riemen van Ford sowieso niet zo lang meegaan. Vaak voorkomend probleem dus.
Dit type motor 10 jaar
pi_124984271
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2013 11:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ga dan eerst lezen en dan reageren. Zo groot is het topic ook weer niet.
Probeer het maar eens te volgen op je mobiel.
  zondag 7 april 2013 @ 13:33:03 #36
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_124984502
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2013 13:25 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Probeer het maar eens te volgen op je mobiel.
Mijn reacties zijn ook mobiel.

En nu?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_124988119
quote:
14s.gif Op zondag 7 april 2013 13:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Mijn reacties zijn ook mobiel.

En nu?
Wat is jou probleem? Doe eens ff normaal en bezoek een psychiater.
  Moderator zondag 7 april 2013 @ 16:00:11 #38
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zondag 7 april 2013 @ 17:13:25 #39
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_124993611
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2013 15:08 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Wat is jou probleem? Doe eens ff normaal en bezoek een psychiater.
:')
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_124998155
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 16:00 schreef jitzzzze het volgende:
TS; Hoe heb je je wagen onderhouden? Bij een goedkopie, een beun of een dealer?
Basiszaken zoals olie bijhouden etc zelf, jaarlijks afgewisseld kleine en grote beurt i.c.m. de APK bij een kwik-fit (verschillende vestigingen ivm wisselende woonplaats). Expliciet opdracht gegeven voor deze kleine danwel grote beurt. De punten die "nu nog wel kunnen maar binnenkort wel moeten" van zowel de APK als de beurt heb ik altijd gelijk laten vervangen.

De distributieriem is nooit ergens ter sprake gekomen, anders had ik dit ook preventief laten doen.

Aansprakelijk stellen zal moeilijk aan te tonen zijn, zoals eerder gezegd waren kilometerstand en leeftijd nog niet zodanig dat een 2e riem (vooropgesteld dat de Ford dealer die hem onderhouden heeft voordat ik m kocht) al aan de orde zou zijn. Als de dealer dat toen (4-5 jaar terug, andere eigenaar) niet gedaan heeft is dat nu niet meer aan te vechten. Dan zou iedereen z'n onderhoud kunnen verzuimen en dan als de boel in elkaar draait alsnog de garage aanklagen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Highfield op 07-04-2013 19:06:31 ]
pi_124998609
Mijn volgende wagen gaat trouwens gewoon naar de dealer voor onderhoud, geen gelul meer. 8)7
pi_124999546
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 23:27 schreef Palomar het volgende:
Ik zou gewoon een andere auto kopen. Ander motorblok in je huidige laten zetten kost al gauw 2000 euro en voor dat geld heb je ook een zelfde Focus (of jongere als je wat extra geld bijlegt). Nieuwe motor klinkt simpel, maar volgens mij is dat best een ingrijpende operatie, waarbij als dat niet goed gebeurt je later allerlei vage (elektronische/mechanische) storingen kunt krijgen.
Het is wel een interessante optie als je het zelf kunt doen. Als dat niet zo is zou ik het mooi achterwege laten.
  maandag 8 april 2013 @ 23:52:41 #43
314083 ovhees
no fear, i`m here
pi_125056111
Gewoon op de sloop een ander 2 literblok van een Mondeo halen, daar door een fatsoenlijke monteur een nieuwe distributieriem + waterpomp erop laten zetten en deze erin zetten.

Die gaan echt nooit kapot(ok,wel als je de riem nooit vervangt,,,)

Dan moet je toch onder de 1000 euro weer kunnen rijden.
(waarom een 2 liter.., die vind je vaker en alles past gewoon.., verschil zit in de boring en slag)
Idiot outside, but why?
pi_125056275
Je kunt ook een 1.6 met weinig kilometers uit een Ford Fusion halen. Dan is je donorblok tenminste van een recenter bouwjaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')