En dat dus,,,quote:Op zaterdag 6 april 2013 14:22 schreef DomineeGremdaat het volgende:
Zoek een andere garage, want een goede garage kijkt dat soort zaken echt wel na.
Ja dat weet ik nu en zal me niet nog eens gebeurenquote:Op zaterdag 6 april 2013 14:23 schreef GoldenBatt het volgende:
Olie sowieso jaarlijks verversen is t advies. Banden op profiel letten (zoals je ook bij je rijbewijs hebt moeten leren waarschijnlijk), en controleren op de kleine scheurtjes.
Maar uberhaubt, ook een distributie riem hoord naar een x-tal jaar, of x-tal km's te worden vervangen... In mijn geval geloof iets van 3 jaar of 120.000KM. Zat je hier niet overheen ofzo? Of wat dan ook de norm is voor een Ford Focus. Kan me voorstellen dat met die 70K die jij hebt gereden, plus nog wat van de voorganger. je al wel over de km's heen zit. Laat staan dat die riem dan al aan zijn leeftijd zit...
[..]
En dat dus,,,
Ik heb m met 135k gekocht, 9 jaar oud. Dat zou betekenen dat hij net een nieuwe gehad zou moeten hebben qua kilometers toen ik m kocht. Hij is (voor ik m kreegquote:Op zaterdag 6 april 2013 15:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
elke 10 jaar OF 120.000 km moet ie vervangen worden
door de regel zit er 1 a 2 jaar garantie op het vervangen van de riem, je zult eerst moeten uitzoeken waar is de riem vervangen en waarom is de riem nu gebroken. Dan zou je eventueel de fabrikant aansprakelijk kunnen stellen, maar als het lukt ? geen ideequote:Op zaterdag 6 april 2013 15:23 schreef Highfield het volgende:
[..]
Ik heb m met 135k gekocht, 9 jaar oud. Dat zou betekenen dat hij net een nieuwe gehad zou moeten hebben qua kilometers toen ik m kocht. Hij is (voor ik m kreeg) altijd dealer onderhouden. Dat zou betekenen dat ik in de onderhoudsgeschiedenis kan terugvinden of die riem inderdaad vervangen is.
Als dat niet gebeurd is, tsja dan heb ik hoe dan ook al jaren maximale mazzel. Als dat wel gebeurd is, is de riem nog lang niet aan z'n leeftijd/kilometers. Kan ik hier nog iets mee of is het garantie tot aan de deur bij dat soort reparaties?
De beslissing is nog niet genomen, maar ik denk dat ik van de gelegenheid gebruik maak om weer een iets jongere auto te kopen. Je hebt gelijk, ik kan er een ander blok in laten plaatsen of deze toch reviseren, de vraag is of dat op de lange termijn de betere optie is.quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:23 schreef Hendroit het volgende:
Waarom laat je er geen ander blok inzetten? Ben je denk ik voor 1500 klaar al heb ik geen idee hoe duur die blokken zijn voor jouw ford
Of een ander blok erin laten zetten en dan meteen verkopen zodat je minder erop verliest?quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:30 schreef Highfield het volgende:
die 1 a 2 jaar zijn hoe dan ook verlopen dus die moeite ga ik me besparen
[..]
De beslissing is nog niet genomen, maar ik denk dat ik van de gelegenheid gebruik maak om weer een iets jongere auto te kopen. Je hebt gelijk, ik kan er een ander blok in laten plaatsen of deze toch reviseren, de vraag is of dat op de lange termijn de betere optie is.
Misschien is de auto juist verkocht met die km-stand omdat er kosten aan zaten te komen, zoals een (duurdere) beurt met vervangen van distributieriem.quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:23 schreef Highfield het volgende:
Ik heb m met 135k gekocht, 9 jaar oud. Dat zou betekenen dat hij net een nieuwe gehad zou moeten hebben qua kilometers toen ik m kocht. Hij is (voor ik m kreeg) altijd dealer onderhouden. Dat zou betekenen dat ik in de onderhoudsgeschiedenis kan terugvinden of die riem inderdaad vervangen is.
Ja dat boekje heb ik inderdaad, ik zal als ik weer bij de auto in de buurt ben eens kijken. Je hebt gelijk over die pech, de wagen is redelijk intensief gebruikt en natuurlijk ook niet meer de nieuwste. Ik heb er veel plezier van gehad en absoluut geen spijt van mijn aankoop. De vervanging kost een bak centen, en dat is zonde aangezien de Focus verder nog best ok reed. Echter, er zijn geen mensen dood en ik heb nog een dak boven mn hoofd en een goede boterham dus geen zuur gezicht hier. Het is een redelijk voldongen feit waar ik zelf niet heel veel invloed op gehad heb dus tough luck, shit happens, moving onquote:Op zaterdag 6 april 2013 22:52 schreef Palomar het volgende:
Als ie dealeronderhouden was dan is de riem denk ik echt wel vervangen als dat bij 120K moet en hij al 135K had gelopen. Zoiets hoort bij de checklist afgevinkt te worden tijdens elke beurt. Heb je geen onderhoudsboekje (met dealerstempels) waarin staat vermeld wanneer de riem is vervangen?
Los daarvan kan een motorblok altijd in de soep lopen. Ook al is de distributieriem altijd netjes vervangen. Pech heet dat
Toen de auto rare geluiden begon te maken (gelukkig net toen ik op mijn bestemming aankwam) heb ik geparkeerd, en vervolgens ontkoppelt nog even gas gegeven om te horen of het geluid een relatie met het toerental had. Dit leek niet het geval te zijn. Vervolgens heb ik de motor gestopt en weer proberen te starten, dit lukte niet. Hierop heb ik de wegenwacht gebeld.quote:Op zaterdag 6 april 2013 22:59 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Zo maar een vraag TS
hoezo weet je zo zeker dat de distributie er af licht ?
Een mooie samenvatting van mijn postsquote:Op zaterdag 6 april 2013 23:27 schreef Palomar het volgende:
Ik zou gewoon een andere auto kopen. Ander motorblok in je huidige laten zetten kost al gauw 2000 euro en voor dat geld heb je ook een zelfde Focus (of jongere als je wat extra geld bijlegt). Nieuwe motor klinkt simpel, maar volgens mij is dat best een ingrijpende operatie, waarbij als dat niet goed gebeurt je later allerlei vage (elektronische/mechanische) storingen kunt krijgen.
Tuurlijk had dat gemoeten. Bij een officiële merkdealer was dit ook niet gebeurd denk ik, want die werken met checklists. Dit soort dingen krijg je bij kleinere garage's die maar een beetje freewheelen, en dan nog is het over het hoofd zien van de onderhoudsinterval van een distributiesnaar een dikke vette faal. Als je je auto bij een garage laat onderhouden, moet je er op kunnen vertrouwen dat zulke cruciale dingen toch worden bijgehouden.quote:Op zondag 7 april 2013 11:40 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik vind nog steeds dat een garage TS hierop had moeten wijzen, zeker als TS zelf er geen oog voor heeft.
Er hoort een sticker op de afdekkap van de snaar te zitten die vermeldt wanneer hij erop is gekomen (km-stand en datum) en wanneer hij weer vervangen dient te worden. Als die ontbreekt, zou ik de eigenaar van de auto adviseren om hem preventief te doen, daar dit wel zo ongeveer het meest listige onderdeel van de motor is qua onderhoud. Visueel checken is leuk, maar is- en blijft gokken met een fikse motorschade, zoals TS heeft ondervonden.quote:Op zondag 7 april 2013 11:50 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Leuk dat je de distributieriem op je lijst hebt staan, maar vaak kan je dat niet zien omdat deze in de motor zit. Je garage moet volgens het boekje ook de distributieriem controleren op zichtbare gebreken. Misschien moet je de garage eens aansprakelijk stellen op de fouten. Zij hadden het moeten constateren of vervangen.
zit op mijn mobiel, dus niet alles gelezen. Maar als dat zo is, dan geef ik je geen ongelijk daarin.quote:Op zondag 7 april 2013 11:53 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik weet niet of dat aansprakelijk stellen zo makkelijk gaat aangezien TS zelf ook dingen probeerde en de auto dus niet standaard elders in onderhoud is.
TS komt wss bij de garage, zegt wat et moet gebeuren en gaat dan weg. Dat is wat anders dan je auto periodiek bij de garage neerzetten voor 'onderhoud'.
Ga dan eerst lezen en dan reageren. Zo groot is het topic ook weer niet.quote:Op zondag 7 april 2013 11:55 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
zit op mijn mobiel, dus niet alles gelezen. Maar als dat zo is, dan geef ik je geen ongelijk daarin.
Dit type motor 10 jaarquote:Op zondag 7 april 2013 11:53 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Overigens, bij Ford moet de riem preventief om de 7 jaar (of zelfs korter) vervangen worden als ik mij niet vergis. Ik meende dat die riemen van Ford sowieso niet zo lang meegaan. Vaak voorkomend probleem dus.
Probeer het maar eens te volgen op je mobiel.quote:Op zondag 7 april 2013 11:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ga dan eerst lezen en dan reageren. Zo groot is het topic ook weer niet.
Mijn reacties zijn ook mobiel.quote:Op zondag 7 april 2013 13:25 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Probeer het maar eens te volgen op je mobiel.
Wat is jou probleem? Doe eens ff normaal en bezoek een psychiater.quote:Op zondag 7 april 2013 13:33 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Mijn reacties zijn ook mobiel.
En nu?
quote:Op zondag 7 april 2013 15:08 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Wat is jou probleem? Doe eens ff normaal en bezoek een psychiater.
Basiszaken zoals olie bijhouden etc zelf, jaarlijks afgewisseld kleine en grote beurt i.c.m. de APK bij een kwik-fit (verschillende vestigingen ivm wisselende woonplaats). Expliciet opdracht gegeven voor deze kleine danwel grote beurt. De punten die "nu nog wel kunnen maar binnenkort wel moeten" van zowel de APK als de beurt heb ik altijd gelijk laten vervangen.quote:Op zondag 7 april 2013 16:00 schreef jitzzzze het volgende:
TS; Hoe heb je je wagen onderhouden? Bij een goedkopie, een beun of een dealer?
Het is wel een interessante optie als je het zelf kunt doen. Als dat niet zo is zou ik het mooi achterwege laten.quote:Op zaterdag 6 april 2013 23:27 schreef Palomar het volgende:
Ik zou gewoon een andere auto kopen. Ander motorblok in je huidige laten zetten kost al gauw 2000 euro en voor dat geld heb je ook een zelfde Focus (of jongere als je wat extra geld bijlegt). Nieuwe motor klinkt simpel, maar volgens mij is dat best een ingrijpende operatie, waarbij als dat niet goed gebeurt je later allerlei vage (elektronische/mechanische) storingen kunt krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |