abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 april 2013 @ 13:47:38 #1
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_124949839
He allemaal,

Ik heb een kleine kersenboom staan, een zgn patiokers. Deze is speciaal geteeld om in een pot te kunnen groeien. Ik heb hem nu een jaar of 2 en het wordt tijd dat er meer model in gesnoeid wordt.

Nu heb ik rondgezocht op internet en verschillende meningen gelezen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen en tips van de FOK!kers met groende vingers. Ik ben benieuwd naar tips om goed vorm in te snoeien, zodat er meer vrucht aan komt en tips voor het moment van snoeien. De een adviseert om nu, voor de bloesem te snoeien, de ander na het oogsten....? Op de 'gebruiksaanwijzing' staat dat hij in de winter gesnoeid moet worden, maar dat lijkt me niet helemaal juist.

Mijn idee is om de grote tak links fors in te korten, tot een cm of 15. De lange uitlopers aan de rechter tak moeten volgens mij er ook af.

Het boompje in kwestie:

SPOILER: gebruiksaanwijzing winkel
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  zaterdag 6 april 2013 @ 13:55:44 #2
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_124950028
Evt ook in F&F / [Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 6 vragen, daar zitten wat mensen die een Japanse kers als bonsai hebben, die hebebn verstand van snoeien.
Zelf heb ik alleen naaldbomen dus ik kan je er niet echt mee helpen.
  zaterdag 6 april 2013 @ 13:55:53 #3
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_124950033
Als je de boom gaat houden puur vanwege de bloemen en dus ook het fruit, dan is het verstandig om zoveel mogelijk oud hout te laten zitten. Kersen en andere fruitbomen bloeien voornamelijk op het oude hout. De komende weken zal de boom (hopelijk) gaan bloeien en daarna zal het nieuwe takken gaan aanmaken. Het enige wat je hoeft te doen, is zorgen voor de takkenselectie. Takken voor de vorm laat je zitten, overig hout snoei je weg. Doe je dit ieder jaar, dan verjong je de boom en zal de kers blijven bloeien en vruchten blijven aanmaken. Meestal gaat de kers bloeien op hout van twee jaar oud. Snoeien doe je twee keer per jaar. Eenmaal in de zomer en nog eens in de herfst.

Ondertussen heeft de boom in de pot wel bemesting nodig. Mestkorrels kun je krijgen bij het tuincentrum, het maakt niet uit wat je koopt. Bemesten doe je vanaf april tot aan de herfst. Iedere maand kun je handje mest over de aarde heen gooien.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  zaterdag 6 april 2013 @ 17:43:47 #4
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124956498
Hee bedankt, interessant dit. Ik heb zelf een Prunus Persica pas aangeschaft.. Neem aan dat hiervoor hetzelfde geldt?

Oja, kan ik deze in volle grond overplanten? En wanneer? Staat nu nog in zo'n plastic pot.
  zaterdag 6 april 2013 @ 18:23:23 #5
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_124957994
Prunus persica kan perfect in de volle grond. Zorg er wel voor dat de boom in de volle zon komt te staan. En ja, de regels voor de kers zijn ook van toepassing voor de perzik. Mocht je bloemtakken teveel hebben, snij er gerust een paar af en zet ze op een vaas met water. Ze kunnen je gehele huiskamer doen geuren.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  zaterdag 6 april 2013 @ 21:11:34 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_124964908
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 13:55 schreef LordofLeaves het volgende:
Als je de boom gaat houden puur vanwege de bloemen en dus ook het fruit, dan is het verstandig om zoveel mogelijk oud hout te laten zitten. Kersen en andere fruitbomen bloeien voornamelijk op het oude hout. De komende weken zal de boom (hopelijk) gaan bloeien en daarna zal het nieuwe takken gaan aanmaken. Het enige wat je hoeft te doen, is zorgen voor de takkenselectie. Takken voor de vorm laat je zitten, overig hout snoei je weg. Doe je dit ieder jaar, dan verjong je de boom en zal de kers blijven bloeien en vruchten blijven aanmaken. Meestal gaat de kers bloeien op hout van twee jaar oud. Snoeien doe je twee keer per jaar. Eenmaal in de zomer en nog eens in de herfst.

Ondertussen heeft de boom in de pot wel bemesting nodig. Mestkorrels kun je krijgen bij het tuincentrum, het maakt niet uit wat je koopt. Bemesten doe je vanaf april tot aan de herfst. Iedere maand kun je handje mest over de aarde heen gooien.
Dank!

Kan ik de grote takken gewoon afknippen zoals ik in de OP beschreef, of heb je daar ook nog tips voor?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  zaterdag 6 april 2013 @ 21:51:59 #7
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_124967008
in elk geval moet je een goed scherpe snoeischaar hebben, je wil de boom zo min mogelijk verwonden, heelt ook mooier.
  zondag 7 april 2013 @ 09:06:36 #8
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_124979319
@goed_volk. Zie SIGNe's bovenstaande reactie. En nee, op deze takken zal de kers gaan bloeien. Je hebt ze ook nodig voor de zomergroei. Als in de zomer de nieuwe groei gaat verhouten, dwz het groene hout word bruin, ga je takken selecteren voor volgend jaar. De takken die je dan aan de boom laat zitten worden weer bloemtakken voor de lente van 2014. Na een dikke vijf jaar kan je overwegen om een aantal dikke takken te verwijderen om de boom weer te verjongen.
  zondag 7 april 2013 @ 09:54:32 #9
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124979736
Dank voor alle info ^O^
  zondag 7 april 2013 @ 13:07:31 #10
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124983718
Nog even een vraagje, ik twijfel of ik dit boompje in mijn voortuin kan zetten.. hier heb ik tot ongeveer 14.00uur zon. Is dat te weinig of kan dat wel?
  zondag 7 april 2013 @ 19:37:04 #11
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125000087
Dat is niet zo heel erg. De meest ideale standplaats voor een fruitboom is op het zuiden. Ik heb hier zelf ook maar tot 14:00/14:30 uur zon en iedere boom groeit fantastisch. De tuin ligt op het oosten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')