LaTeX leer je echt in 2 dagen, krijgen er geen les in.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:20 schreef Novermars het volgende:
[..]
Echt niet? Moeten jullie geen verslagen maken waar enigszins moeilijke (lees: uitgebreide) formules in staan ofwel lange berekeningen?
Alleen van het idee dat ik het met Word zou moeten doen word ik al bang.
2 dagen is wat overdreven maar je kan het zeker binnen een week leren.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:40 schreef Adelovici het volgende:
[..]
LaTeX leer je echt in 2 dagen, krijgen er geen les in.
We zijn begonnen met 150 ofzo, onze laatste midterm was gemaakt door ~100 mensen incl. mensen die het vak voor de tweede keer doen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:33 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Wij hoeven echt voor geen enkel vak verslagen te maken. Misschien komt het wel omdat wij met een relatief grote groep zijn, ik weet niet hoe groot de lichting aan de RUG is?
Klopt, maar net zoals programmeren is het heel erg handig als je 'code' ook beoordeeld wordt. Ik werk al sinds de middelbare school met LaTeX, maar heb tijdens die lessen wel nog nieuwe dingen c.q. trucjes geleerd.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:41 schreef Shreyas het volgende:
[..]
2 dagen is wat overdreven maar je kan het zeker binnen een week leren.
Voor bčtastudies wel (waar ik econometrie ook toe reken), voor alfastudies is het niet veel handiger dan bijvoorbeeld Microsoft Word en het merendeel van de VWO leerlingen gaat toch vaak een alfastudie doen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:49 schreef Novermars het volgende:
[..]
Klopt, maar net zoals programmeren is het heel erg handig als je 'code' ook beoordeeld wordt. Ik werk al sinds de middelbare school met LaTeX, maar heb tijdens die lessen wel nog nieuwe dingen c.q. trucjes geleerd.
Eigenlijk zou een cursus LaTeX verplicht moeten worden op het VWO. Het is gewoon zo super handig om dat te kunnen...
Mwah, dat lijkt me niet echt nodig. Bij programmeren kan je vaak ofwel op een simpelere manier hetzelfde effect verkrijgen ofwel veel rekenwerk of onnodig geheugengebruik (RAM en registers) besparen. Daarom is het erg belangrijk dat er naar je code wordt gekeken, plus dat het ook echt nodig is dat je vragen kan stellen om de trucjes te leren als je geen goede bron hebt waarmee je het aan de hand van voorbeelden kan leren. LaTeX is nogal straightforward en zou ik daarom geen programmeren willen noemen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:49 schreef Novermars het volgende:
[..]
Klopt, maar net zoals programmeren is het heel erg handig als je 'code' ook beoordeeld wordt.
Nergens voor nodig, die tijd en energie kan beter worden besteed aan onderwijs in wiskunde, een vreemde taal of iets dergelijks. Natuurlijk zou iedere bčtastudent met LaTeX moeten kunnen werken, gewoon een goede tutorial opzetten die vooral als insteek heeft om je op gang te helpen en dat komt wel goed voor de student die daarmee aan de slag wil. De code van LaTeX is best wel simpel, die leer je snel. Het grote obstakel om ermee te beginnen is dat je eerst nog eens moet uitzoeken wat voor software je moet installeren (inclusief de teksteditor) en dat je uit moet zoeken hoe je precies die teksteditor gebruikt op een handige manier.quote:Eigenlijk zou een cursus LaTeX verplicht moeten worden op het VWO.
Zie dat je het goed doet bij je opleiding, zoek uitdagingen op en volg je interesses. Dat zet meer zoden aan de dijk dan al dat CV-pimping.quote:Op woensdag 5 maart 2014 22:10 schreef krullendhaar het volgende:
Wat zou dan een goede manier zijn om je te onderscheiden van andere econometrie studenten.
Dan praat ik over specialisaties, vervolgstudies enz.
Zijn er bepaalde dingen die echt waarde toevoegen aan je studie en waar je in de toekomst veel aan kan hebben.
Je studie goed doen is natuurlijk een basisvoorwaarde. Afhankelijk van de richting die je daarna op wilt is dat wel of niet voldoende om je ambitie te verwezenlijken. Als je IB of SC wilt doen, kun je (enigszins gechargeerd) achteraan in de rij aansluiten bij mensen die cum laude zijn afgestudeerd (om je voor te zijn: ja, uiteraard ook mensen met een bčta-studiequote:Op donderdag 6 maart 2014 02:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zie dat je het goed doet bij je opleiding, zoek uitdagingen op en volg je interesses. Dat zet meer zoden aan de dijk dan al dat CV-pimping.
Ik zou vooral aan de eerstejaars willen meegeven dat ze zich focussen op hun vakken en kijken of de studie ze ligt en zich hier volop voor inzetten. Als je dan een 8 of hoger haalt voor een tentamen is dit mooi meegenomen en als je een 6-7 haalt is dat echt niet erg. Nogmaals, op de VU ken ik niemand die zijn bachelor ectrie cum laude heeft gehaald, ik ken twee personen die de bachelor nominaal hebben gehaald. Als het eerste jaar goed is bevallen kunnen ze aan het begin van het tweede jaar altijd kijken of ze er extra vakken bij willen doen (als je aan de VU studeert kun je extra vakken volgen aan de exacte faculteit) of je gaat in je derde jaar een mooie stage lopen. Je nu al gaan bezig houden met eventuele honours programs, stages, bestuursjaren en super cijfers voordat je uberhaupt bent begonnen heeft echt geen zin. De studie is moeilijk genoeg, focus je eerst maar op de vakken die je krijgt in je eerste jaar en probeer al je punten in een jaar te halen, dat zou al echt een prestatie van formaat zijn.quote:Op donderdag 6 maart 2014 10:10 schreef Valid het volgende:
[..]
Je studie goed doen is natuurlijk een basisvoorwaarde. Afhankelijk van de richting die je daarna op wilt is dat wel of niet voldoende om je ambitie te verwezenlijken. Als je IB of SC wilt doen, kun je (enigszins gechargeerd) achteraan in de rij aansluiten bij mensen die cum laude zijn afgestudeerd (om je voor te zijn: ja, uiteraard ook mensen met een bčta-studie) - waarmee je je dus waarschijnlijk niet voldoende onderscheidt. Andere dingen (EC's, talen, buitenland, etc.) zijn dan mede belangrijk. Let wel: goede cijfers blijven de basis. Over het algemeen beter een 8,3 gemiddeld en weinig EC's, dan een 6,5 gemiddeld en twee bestuursjaren en half jaar buitenland. Wil je een functie die weinig mensen ambiëren, dan heb je dat minder nodig.
Buiten dat: ben het wel met je eens dat je niet allerlei dingen moet gaan doen waar je geen zin in hebt, omdat het leuk is voor je cv. Maar als je van alle toffe, nuttige en gezellige mogelijkheden die er (naast je studie) zijn, eigenlijk nergens echt zin in hebt, kun je je gelijk afvragen of een functie waarvoor dat belangrijk zou zijn wel bij je past.
Ja, geheel mee eens. Geldt overigens voor elke studie wat mij betreft: zorg dat je eerst je studie goed op de rit hebt en beoordeel dan of er nog zin en vooral tijd is voor andere dingen.quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:47 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Ik zou vooral aan de eerstejaars willen meegeven dat ze zich focussen op hun vakken en kijken of de studie ze ligt en zich hier volop voor inzetten. Als je dan een 8 of hoger haalt voor een tentamen is dit mooi meegenomen en als je een 6-7 haalt is dat echt niet erg. Nogmaals, op de VU ken ik niemand die zijn bachelor ectrie cum laude heeft gehaald, ik ken twee personen die de bachelor nominaal hebben gehaald. Als het eerste jaar goed is bevallen kunnen ze aan het begin van het tweede jaar altijd kijken of ze er extra vakken bij willen doen (als je aan de VU studeert kun je extra vakken volgen aan de exacte faculteit) of je gaat in je derde jaar een mooie stage lopen. Je nu al gaan bezig houden met eventuele honours programs, stages, bestuursjaren en super cijfers voordat je uberhaupt bent begonnen heeft echt geen zin. De studie is moeilijk genoeg, focus je eerst maar op de vakken die je krijgt in je eerste jaar en probeer al je punten in een jaar te halen, dat zou al echt een prestatie van formaat zijn.
quote:Student econometrie studeert summa cum laude af met gemiddeld een 9,7
"Een wetenschappelijk artikel met een scriptiekaft"
Datum: 19 mei 2011
Ward Romeijnders
Ward Romeijnders
Met de uitzonderlijke toevoeging 'summa cum laude' ontvangt Ward Romeijnders op vrijdag 20 mei zijn masterbul Econometrics, Operations Research and Actuarial Studies (EORAS) van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de Rijksuniversiteit Groningen. Ward verdient deze bijzondere kwalificatie vanwege het cijfer 10 op zijn scriptie en een gemiddeld cijfer van 9,7 op zijn andere vakken. In augustus rondt de 22-jarige Romeijnders zijn tweede master af, de research master, en begint daarna aan een promotietraject bij de FEB.
Ook volgens scriptiebegeleider professor Gerard Sierksma is de prestatie van Ward bijzonder: "Er zijn niet vaak studenten zoals hij, die de lastigste wiskunde al begrijpen voordat ik begin met de uitleg." De hoogleraar geeft zelden een 10 voor een scriptie, maar de kwaliteit van die van Ward is van zo'n hoog niveau, dat hij het passend vond: "Eigenlijk is het een wetenschappelijk artikel met een scriptiekaft eromheen. Zijn denkwijze is die van een ervaren onderzoeker. We zijn als opleiding en faculteit zeer trots dat we Ward ook na zijn afstuderen kunnen behouden als onderzoeker en hopen dat hij ook die hoge verwachtingen waarmaakt."
Hard werken en talent
"Uiteraard zijn mijn familie en vrienden trots op deze prestatie en ikzelf ook," vertelt Ward, "Het is de combinatie van hard werken entalent die me dit heeft opgeleverd." Na de middelbare school -het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen waar Ward achten en negens haalde op zijn eindexamen- koos hij voor econometrie vanwege zijn interesse voor wiskunde en dan vooral een toegepaste variant. Meteen vanaf de start merkte hij dat de studie hem goed lag: "Medestudenten die net zo hard werkten als ik, haalden toch een lager cijfer op een tentamen. En sinds mijn tweede jaar ben ik steeds student-assistent geweest, waarbij ik eerstejaars hielp met wiskunde." Zijn bacheloropleiding rondde Ward ook al met een gemiddelde van 9,3 af.
Scriptie over helikoptervervoer
Ward studeert in zijn master af in de specialisatie Operations Research, waarvoor hij een theoretische scriptie schreef over een zeer praktisch onderwerp: het zoeken naar het meest efficiënte vluchtschema om personen per helikopter van en naar olieboorplatforms in de Noordzee te vervoeren. "Bij het modelleren van dit proces heb je veel variabelen en beperkingen, die het tot een complex geheel maken: een helikopter heeft een beperkte hoeveelheid brandstof aan boord en kan dus niet te ver vliegen, er kan maar een beperkt aantal mensen mee, en er gaan niet steeds even veel mensen mee heen als terug. Het is een mooie uitdaging om dan toch tot de meest efficiënte oplossing te komen."
Spreken op internationaal congres
Scriptiebegeleider Sierksma deed zelf in het verleden ook al onderzoek naar het modelleren van dit helikoptervervoersprobleem: "Ward heeft echter een methode ontwikkeld die veel beter is dan tot nu toe uit de wetenschappelijke literatuur bekend isen dat is een bijzondere prestatie, die hem het cijfer 10 meer dan terecht heeft opgeleverd."Zijn masterscriptie is inmiddels geaccepteerd voor een internationaal wetenschappelijk congres over scheduling in Arizonain augustus. Ward gaat daar zijn resultaten aan collegawetenschappers presenteren. In september begint hij vervolgens aan een promotieonderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Cum laude en summa cum laude
Een student komt bij de Rijksuniversiteit Groningen in aanmerking voor de toevoeging summa cum laude op de bul als hij of zij minimaal een 9 heeft voor zowel de scriptie als gemiddeld voor de vakken (bij cum laude is dat het cijfer 8). Bovendien mag geen cijfer lager zijn dan een 7 en moet de student elk vak in een keer gehaald hebben.
Haha, die Ward Romeijnders ken ik toevallig. Is ook echt een briljante gast - en wat dat betreft ook een uitzondering.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:44 schreef Ryon het volgende:
Interessant. Als je googled op dat onderwerp kom je op het volgende grafiekje:
http://www.dub.uu.nl/plus(...)halen-cum-laude.html
[ afbeelding ]
De cijfers zijn al wat verouderd. Maar tegen de 10% van de studenten haalt dus een bachelor cum laude. De mensen die ik ken die een bachelor cum laude hebben afgerond (sociologie, planologie, wiskunde en natuurkunde) is dat het van het type student is waarvan je al in het eerste half jaar weet dat die wel cum laude blijven staan. Het type wetenschapper in spé dat regelrecht uit een aflevering van the big bang theory lijkt te zijn weggelopen.
In dat opzicht doen de cum laude gangers van econometrie het niet anders, maar qua kop wellicht wel wat beter:
http://www.rug.nl/feb/news/2011/110519summacumlaude
[..]
In het rechten topic stipte ik ook al het probleem aan, maar men doet erg geheimzinnig over cijfers en beoordelingen. Is vanwege alle privacy beschermende maatregelen ook niet erg inzichtelijk. Hierdoor heb je eigenlijk geen idee wat gebruikelijk is om als cijfergemiddelde (over de gehele linie) te halen. Puur op grond van de cijfers van een werkgroep kan je wel een inschatting maken maar dat vertekent natuurlijk ook heel erg. Studenten speculuren ongetwijfeld wel heel veel, maar het is natuurlijk ook maar de vraag of andere studenten wel de volle waarheid vertellen als zij pochen met hun cijfers of daar juist vragen over ontwijken.quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:55 schreef Valid het volgende:
[..]
Haha, die Ward Romeijnders ken ik toevallig. Is ook echt een briljante gast - en wat dat betreft ook een uitzondering.
Bij exacte studies (als econometrie) is het overigens op een bepaalde manier wel veel makkelijker om cum laude te halen dan bij pak 'm beet geschiedenis. Klinkt misschien raar, maar als je briljant bent in wiskunde, kun je negens en tienen halen op tentamens. Bij paper-based studies als geschiedenis heb je (@RuG) vanaf jaar twee meer papers dan tentamens, in jaar drie nog maar twee tentamens en in master enkel papers. Over het algemeen is de schaal van een paper niet 1-10, maar 5-8,5 waarbij dat laatste al uitzonderlijk is. Een zeven is dus eigenlijk al niet meer te compenseren, omdat je bij de meeste docenten simpelweg voor een paper geen 10 kunt halen. Een 10 is voor god, een 9 voor de docent. Heel demotiverend.
10% cum laude had ik echt niet verwacht, overigens. Kan het me zelfs bijna niet voorstellen: dat betekent 2 of 3 per middelgrote werkgroep. Om mij heen ken ik uit honderden studenten echt maar enkelen (drie of vier) met cum laude bachelor. Misschien is dat bij de exacte studies om bovengenoemde reden meer. En de eisen verschillen natuurlijk per universiteit.
quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:19 schreef Ryon het volgende:
[..]Voor de beoordeling of iemand de wetenschap in gaat is de master natuurlijk veel belangrijker dan de propedeuse. Groot verschil is wel dat niet bij alle universiteiten/studies de propedeuse meetelt voor de cum laude regeling. Zoals op een bepaald faculteit van universiteit Leiden (ben even kwijt welke precies, kan het googlen), is het voldoende dat je in jaar 2 en jaar 3 gemiddeld een 7,7 haalt. Jaar 1 doet niet mee. Dan kan ik me voorstellen dat een heel hoog percentage cum laude slaagt. Een zes of aantal zevens in je eerste jaar is snel gehaald. Het eerste is hier gelijk exit, het tweede moeilijk te compenseren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afgelopen twee jaar was ik bij de buluitreiking van bachelor geschiedenis @RuG en toen was er een keer 1 cum laude en een keer 2 cum laude, op ongeveer 70-80 studenten (grove schatting) per keer. Werd ook goed aandacht aan besteed. Die 10% wordt hier bij die studie in elk geval never nooit niet gehaald; nog niet een fractie ervan. Dat weet ik zekerder dan wat geluiden die ik toevallig opvang tijdens colleges.
[ Bericht 14% gewijzigd door Valid op 06-03-2014 13:35:16 ]
In de laatste drie jaar was er wel iemand die de bachelor cum laude heeft gehaald (je kent Annelieke toch wel?). Ik weet dat minstens twee anderen (van hetzelfde jaar) vanwege één of twee zesjes cum laude zijn misgelopen. Het is heel lastig want er is dus weinig coulance, maar het kan dus wel.quote:Op donderdag 6 maart 2014 11:47 schreef Adelovici het volgende:
(...) Nogmaals, op de VU ken ik niemand die zijn bachelor ectrie cum laude heeft gehaald, ik ken twee personen die de bachelor nominaal hebben gehaald. (...)
Met het Honours programma (zowel in de bachelor als master) zou je je kunnen onderscheiden. Maar als je student-assistent ergens kan zijn, is dat in heel veel opzichten ook een grote plus (goed op je CV, verdient goed, leerzaam, en bovenal leuk, weliswaar afhankelijk van het vak). Elk jaar zijn meestal wel wat vacatures hiervoor, maar het is doorgaans alleen voor de betere studenten en dus onderscheidend.quote:Op woensdag 5 maart 2014 22:10 schreef krullendhaar het volgende:
Wat zou dan een goede manier zijn om je te onderscheiden van andere econometrie studenten.(...)
Zijn er bepaalde dingen die echt waarde toevoegen aan je studie en waar je in de toekomst veel aan kan hebben.
Deze post is van een half jaar geleden, maar ik wil toch opkomen voor Business Analytics want er is maar 1 kant van de discussie aan je verteld (en ook nog eens door iemand waarover, op zijn zachtst gezegd, de meningen sterk verdeeld zijn). Je hebt dit namelijk aan de minst objectieve persoon gevraagd van de hele VU. Het is algemeen bekend dat hij een hekel heeft aan Business Analytics, en Business Analytics en Econometrie zijn in zekere zin concurrenten, dus je kon sowieso niet verwachten dat hij iets positiefs zou zeggen over Business Analytics.quote:Op dinsdag 3 september 2013 13:36 schreef synthesix het volgende:
Misschien een long shot maar iemand hier ervaring met de Master Business Analytics (of vergelijkbaar: bedrijfswiskunde oid)?
Ik zit erover te twijfel over te stappen als ik mn bachelor af heb. Ik vind namelijk van Ectrie alleen de deterministische OR vakken (routing problems, combinatorial optimization) echt leuk. Wachtrijen een stuk minder en Wiskundige Eco vind ik wel interessant maar de manier waarop het tot nu toe word gegeven nogal saai. Daarentegen vind ik Informatica achtige vakken als data mining en neural nets wel heel interessant. Kan ik ook als keuzevak kiezen bij OR maar daar ligt de nadruk niet echt op volgens mij, en kan dus ook niet in mijn thesis terug komen, denk ik. Er is bij Business Analytics echter genoeg keuze ruimte om leuke OR vakken wel te doen.
Krijg alleen de indruk uit het curriculum (zowel bsc als msc) dat Business Analytics een soort econometrie-light, uitgesmeerd over 5 jaar is. Verplichte koek in de master zitten algemeenheden als linear models, time series models, renewal processes enzo in. Heb ik al meerdere vakken over gehad bij Econometrie. Applied Analysis is ook verplicht en dat is een derdejaars vak bij Ectrie. Bovendien zijn derdejaars vakken gewoon toegestaan in je keuzeruimte, echt bizar.
Punt is een beetje dat ik niet de rest van mijn leven het gevoel wil hebben dat ik op het laatste moment toch de makkelijke weg gekozen heb. Je moet toch door je studie een beetje gedwongen worden dieper op de stof in te gaan dan je uit jezelf zou doen. Ook ben ik een beetje bang voor de waarde op mn cv. Ik zie bij werkgevers die ik leuk vind heel vaak staan: we zoeken een analytisch persoon met bijv. wiskunde, natuurkunde of econometrie. Bedrijfswiskunde zie ik echter nooit.
Iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen?
Edit: Ik ga mijn eigen vraag maar beantwoorden. Net even langs de studieadviseur geweest. Die zei dat Business Analytics een beetje een uitvalstudie is voor Econometrie en om de studentenpopulatie van de Wiskundeafdeling op te hogen. Scheen eerst vroeger veel samen te doen met econometrie maar hebben ze gesplitst om die studenten niet mee konden komen.
Wel grappig, hij begon over iets wat eerder dit topic gezegd is: dat ze kansrekening afgesplitst hebben van Wiskunde omdat het niveau te laag was voor de rest van de studie. Hij noemde de tentaminering van Kansrekening zelfs - vrij opgewonden - regelrechte fraude omdat het niveau ver onder het boek dat ze gebruiken zit en het zo net lijkt of ze veel meer leren dan daadwerkelijk het geval is. Moest ik wel om lachen. Blijkbaar willen ze ook Statistiek, Lineaire Algebra en Analyse weer zelf gaan geven vanwege het niveau bij Wiskunde.
Ik ben na dit korte gesprekje in ieder geval weer helemaal gemotiveerd om OR te gaan doen en stiekem ook wel een beetje trots (A). Wel bizar though, zou dit nou aan wiskunde op de VU liggen of is het overal zo?
Bij de opleiding die ik volg werd dit ook bijlange na niet gehaald voor de bachelorfase ondanks dat wel een aanzienlijk deel van de studenten veel achten of hoger haalt (nergens een steek laten vallen is blijkbaar wat roet in het eten gooit), voor de masterfase wel. Ik weet niet of dat dit nog steeds zo gaat zijn vanaf volgend jaar gezien nieuwe universiteitsbrede ontwikkelingen. Maar goed, bij technische opleidingen geldt in het algemeen dat de bachelorfase als lastiger wordt ervaren dan de masterfase, ook is het voor mensen die van het HBO komen gemakkelijk om via een schakelprogramma aan te sluiten bij de masterfase dan via het eerste jaar van het HBO bij de bachelorfase. Het heeft m.i. met de breedte en de werkdruk van de bachelorfase te maken, je laat snel wel ergens een steekje vallen, ook als je gemiddeld een 8+ haalt.quote:Op donderdag 6 maart 2014 13:28 schreef Valid het volgende:
[..]
Voor de beoordeling of iemand de wetenschap in gaat is de master natuurlijk veel belangrijker dan de propedeuse. Groot verschil is wel dat niet bij alle universiteiten/studies de propedeuse meetelt voor de cum laude regeling. Zoals op een bepaald faculteit van universiteit Leiden (ben even kwijt welke precies, kan het googlen), is het voldoende dat je in jaar 2 en jaar 3 gemiddeld een 7,7 haalt. Jaar 1 doet niet mee. Dan kan ik me voorstellen dat een heel hoog percentage cum laude slaagt. Een zes of aantal zevens in je eerste jaar is snel gehaald. Het eerste is hier gelijk exit, het tweede moeilijk te compenseren.
Afgelopen twee jaar was ik bij de buluitreiking van bachelor geschiedenis @RuG en toen was er een keer 1 cum laude en een keer 2 cum laude, op ongeveer 70-80 studenten (grove schatting) per keer. Werd ook goed aandacht aan besteed. Die 10% wordt hier bij die studie in elk geval never nooit niet gehaald; nog niet een fractie ervan. Dat weet ik zekerder dan wat geluiden die ik toevallig opvang tijdens colleges.
Annelieke? Nee die ken ik volgens mij niet?quote:Op zaterdag 8 maart 2014 22:16 schreef Irving het volgende:
[..]
In de laatste drie jaar was er wel iemand die de bachelor cum laude heeft gehaald (je kent Annelieke toch wel?). Ik weet dat minstens twee anderen (van hetzelfde jaar) vanwege één of twee zesjes cum laude zijn misgelopen. Het is heel lastig want er is dus weinig coulance, maar het kan dus wel.
[..]
Met het Honours programma (zowel in de bachelor als master) zou je je kunnen onderscheiden. Maar als je student-assistent ergens kan zijn, is dat in heel veel opzichten ook een grote plus (goed op je CV, verdient goed, leerzaam, en bovenal leuk, weliswaar afhankelijk van het vak). Elk jaar zijn meestal wel wat vacatures hiervoor, maar het is doorgaans alleen voor de betere studenten en dus onderscheidend.
[..]
Deze post is van een half jaar geleden, maar ik wil toch opkomen voor Business Analytics want er is maar 1 kant van de discussie aan je verteld (en ook nog eens door iemand waarover, op zijn zachtst gezegd, de meningen sterk verdeeld zijn). Je hebt dit namelijk aan de minst objectieve persoon gevraagd van de hele VU. Het is algemeen bekend dat hij een hekel heeft aan Business Analytics, en Business Analytics en Econometrie zijn in zekere zin concurrenten, dus je kon sowieso niet verwachten dat hij iets positiefs zou zeggen over Business Analytics.
Als je zoiets navraagt, moet je ook naar bijv. de studieadviseur van Business Analytics gaan, en dan hoor je een ander verhaal met andere argumenten. Econometrie gaat dieper in op de stof, is dus inderdaad voor de meesten lastiger dan Business Analytics, en bereidt je beter voor op een wetenschappelijke carričre in fundamenteel onderzoek (promoveren dus). Daarentegen is Business Analytics meer toegepast en worden dus meer dingen geleerd die je daadwerkelijk bij een bedrijf kan gebruiken, dus worden studenten aanzienlijk beter voorbereid op de arbeidsmarkt (iets waar veel OR-studenten minder tevreden mee zijn). Ieder zijn eigen voorkeur dus (fundamenteel vs. toegepast onderzoek). (Ik heb zelf trouwens zowel de master Business Analytics als Econometrie gedaan).
Gezien jouw interesses/ambities ben ik er vrij zeker van dat je er goed aan doet om bij OR te blijven, want je kan de master OR zodanig kiezen dat je bijna geen wiskundige economie/wachtrijtheorie krijgt. Wachtrijtheorie komt trouwens bij Business Analytics meer aan bod, en is dus juist één van de onderwerpen waar Business Analytics dieper op in gaat in de master. Daarnaast kan je je thesis trouwens wél bij de FEW doen (en dus in Data Mining of Neural Networks) en daar kan je ook begeleiding krijgen, al moet je wel formeel een begeleider bij de FEWEB hebben (die niet per se veel hoeft te doen).
Je zal wat deficiënties moeten wegwerken maar het lijkt me geen al te onlogische combinatie. Je zal bij informatica wat minder diep gaan voor wat basiswiskundevakken (analyse in ieder geval).quote:Op vrijdag 28 maart 2014 17:08 schreef Martin-Ssempa het volgende:
Ik overweeg om een major Informatica te doen, maar zou het liefst een master Econometrie daarna doen. Denken jullie dat het mogelijk is om informatica major en een minor in de richting van econometrie/wiskunde te volgen en zo toegelaten worden tot een econometrie master te volgen?
je zal met informatica een schakelprogramma moeten gaan volgen vanwege je wiskundige basis.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 17:08 schreef Martin-Ssempa het volgende:
Ik overweeg om een major Informatica te doen, maar zou het liefst een master Econometrie daarna doen. Denken jullie dat het mogelijk is om informatica major en een minor in de richting van econometrie/wiskunde te volgen en zo toegelaten worden tot een econometrie master te volgen?
Vaak staan er bij toelatingseisen dat je kwantitatieve studie moet volgen zoals wis- en natuurkunde, maar het is niet helemaal duidelijk hoe het met informatica zit.
Iemand een idee?
Met een schakelprogramma/pre-master kan dit gewoon. Als je in je vrije deel een paar wiskundevakken kiest moet het schakelprogramma goed te doen zijn.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 17:08 schreef Martin-Ssempa het volgende:
Ik overweeg om een major Informatica te doen, maar zou het liefst een master Econometrie daarna doen. Denken jullie dat het mogelijk is om informatica major en een minor in de richting van econometrie/wiskunde te volgen en zo toegelaten worden tot een econometrie master te volgen?
Vaak staan er bij toelatingseisen dat je kwantitatieve studie moet volgen zoals wis- en natuurkunde, maar het is niet helemaal duidelijk hoe het met informatica zit.
Iemand een idee?
Waarom word je niet lid van een studentenvereniging in je tweede jaar? Dat zou ik je aanraden in ieder geval.quote:Op donderdag 10 april 2014 18:19 schreef buglesmetroomkaas het volgende:
Ik zit nu in 6 VWO en wil volgend jaar in Groningen econometrie studeren. Ik wil ook graag bij een studentenvereniging, alleen schijnt dit lastig te combineren te zijn. Wat zou ik kunnen doen om extra voorbereid m'n studie in te gaan en dus econometrie met een vereniging te combineren?
Dit jaar zijn er redelijk veel mensen bij Albertus/Vindicat/Dizkartes gegaan en bij de meesten gaat het gewoon goed. Ja, in het begin is het pittig. Maar als jij op de juiste momenten de juiste prioriteiten onderkent, dan is het goed te combineren.quote:Op donderdag 10 april 2014 18:19 schreef buglesmetroomkaas het volgende:
Ik zit nu in 6 VWO en wil volgend jaar in Groningen econometrie studeren. Ik wil ook graag bij een studentenvereniging, alleen schijnt dit lastig te combineren te zijn. Wat zou ik kunnen doen om extra voorbereid m'n studie in te gaan en dus econometrie met een vereniging te combineren?
Zorgen dat je discipline hebt. Je kunt prima een paar avonden in de week zuipen, als je de rest van de week maar shit voor elkaar krijgt.quote:Op donderdag 10 april 2014 18:19 schreef buglesmetroomkaas het volgende:
Ik zit nu in 6 VWO en wil volgend jaar in Groningen econometrie studeren. Ik wil ook graag bij een studentenvereniging, alleen schijnt dit lastig te combineren te zijn. Wat zou ik kunnen doen om extra voorbereid m'n studie in te gaan en dus econometrie met een vereniging te combineren?
Omdat je dan een spijtknor bent natuurlijk.quote:Op donderdag 10 april 2014 19:22 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Waarom word je niet lid van een studentenvereniging in je tweede jaar? Dat zou ik je aanraden in ieder geval.
Dit dus. Er zijn ook genoeg niet-leden die de studie falen.quote:Op donderdag 10 april 2014 19:28 schreef Novermars het volgende:
[..]
Dit jaar zijn er redelijk veel mensen bij Albertus/Vindicat/Dizkartes gegaan en bij de meesten gaat het gewoon goed. Ja, in het begin is het pittig. Maar als jij op de juiste momenten de juiste prioriteiten onderkent, dan is het goed te combineren.
Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar het hoeft geen probleem te zijn.
Ik wil graag het eerste jaar al lid worden, omdat ik dan gelijk een soort houvast heb. Bovendien regelen zij vaak huisvesting dacht ik. Leek me ook wel handig.quote:Op donderdag 10 april 2014 19:22 schreef Adelovici het volgende:
[..]
Waarom word je niet lid van een studentenvereniging in je tweede jaar? Dat zou ik je aanraden in ieder geval.
Gezelligquote:Op donderdag 10 april 2014 18:59 schreef ibri het volgende:
@buglesmetroomkaas, komen we bij elkaar in de 'klas'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |