Inmiddels een keer de tijd gevonden om de RS6 echt uit te laten op de Nordschleife (de eerste keer was het nat en had ik de auto net opgehaald, dus mijzelf beperkt tot het verdienen van de sticker).
Altijd weer leuk om te ervaren in hoeverre autojournalisten de RS6 goed hebben weten te typeren. De meesten vonden dat de RS6 veel te veel onderstuur had en daardoor op het circuit in zijn geheel niet tot haar recht komt.
Ik ben het daar maar weer eens niet mee eens. Ja, de auto heeft veel gewicht voorin en dus ook wel onderstuur, maar daar is goed omheen te rijden. Het draait zoals altijd om de juiste balans vinden (dat geldt ook voor overstuur, maar dwars gaan schijnt nog altijd te horen bij een perfecte wegligging als je het autojournalisten vraagt).
De grote makke van de auto is met name het gewicht. De banden moeten te hard werken en de voorbanden zaten al snel boven de 90 graden... Dat is voor R-compound de sweetspot, maar de P-zero's gaan smeren, waardoor onderstuur verergert (immers, achter blijft de temperatuur wel prima). Dat is eigenlijk alleen op te lossen door met R-compound te gaan rijden en R-compound zou de rondetijd van de RS6 enorm veel kunnen beïnvloeden.
Remmen houden zich prima. Al was aan de schijven wel te zien dat ze op hun donder gekregen hadden. Maar dat was bij de Porsche niet anders. Ik denk echter wel dat als je onervaren bent (en daardoor teveel gaat remmen) je in de problemen kan komen met de remmen.
Rondetijd was nog niet zo geweldig. BTG van 8.45, wat met correctie van de stukken waar je terug moest naar 30 km/u zeker terug mag naar 8.30. Ruimte voor verbetering dus. Met de Porsche reed ik 7.40 BTG als ik echt een keer vrij kon knallen. Origineel was de turbo ongeveer 13 seconden sneller dan de RS6. Beiden in gelijke mate motorisch getuned. Bij de 911 heeft dat waarschijnlijk meer resultaat op de rondetijd, want het gas kon bij de 911 (ook met de P-zero rosso's) vaker vol open dan bij de RS6. Daarnaast is de RS6 ondersteltechnisch geheel origineel, waar de Porsche flink aangepast was. Tel daarbij op dat die 7.40 met R-compound is en R compound scheelde 10-15 seconden... Met de RS6 zou ik dan zonder R-compound niet sneller moeten kunnen dan 8.10 (ter vergelijk, de Ringtaxi (M5) rijdt met 8.20 rond). Dat is dan een mooi doel, 20 seconden er af gaan rijden. Zal zeker 5 seconden te winnen zijn met de juiste bandenspanning en dan nog 15 seconden halen bij mijzelf.
En wie weet ben ik nog wel een keer gek genoeg om R-compound onder de RS6 te mikken, dan zou onder de 8 min. BTG makkelijk haalbaar zijn. En dan kun je echt irritant worden...
Gelet op de bandenproblemen is 2 rondes achter elkaar maximaal en met passagiers (toch weer snel 10% meergewicht) moet dat beperkt worden tot 1... Het is helaas niet anders. Eigenlijk was het ook wel heel bijzonder dat ik de Porsche ronde, na ronde, na ronde zonder enig gezeik over de Ring kon jagen. Dus voor de 30e zit er wel een beperking op met rondjes rijden (sowieso zal het kwa rondetijd niet bijzonder zijn, want waarschijnlijk verschrikkelijk druk).
Nog even een mooie foto van een drietal die ik toch ook met de bandenproblemen redelijk eenvoudig in kon halen. Daar rij je dan met een geprepareerde 3 serie... en nog wat pijnlijker... een GT3RS 4.0...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]
Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.