Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Er bestaat een hele waaier aan dopingmiddelen, hieronder vind je een (vereenvoudigd) beknopt overzicht:
(Androgene) Anabole steroïden: zorgen ondermeer voor een hogere eiwitaanmaak en mindere eiwitafbraak in het lichaam wat kan resulteren in extra spiergroei en kracht. Hierdoor kan een atleet meer en harder trainen omdat zijn lichaam veel beter recupereert van de verrichte arbeid. Kan ook bij blessures gebruikt worden om weer sneller op de been te zijn. Bv. Stanozolol, Nandrolon, Dianabol, Deca durabolin, Estragol, THG, ...
Groeihormonen: kunnen voor wat extra spier- en weefselgroei zorgen (regelmatig in combinatie met anabole steroïden) en helpen ook om sneller te genezen bij een blessure. Wordt sinds de jaren ’80 gebruikt en is zelfs nu nog steeds moeilijk op te sporen. HGH, GH, Somatrotopine, Somatropine
EPO: dit hormoon zorg er voor dat er meer rode bloedlichaampjes worden aangemaakt. Hierdoor kan het bloed meer zuurstof transporteren en dat zorgt er voor dat je een inspanning langer kan volhouden. Erytropoëtine, rhEPO, Darbepoëtine alfa (Aranesp), epoëtine delta (Dynepo), CERA
Bloedtransfusie: Een atleet laat bloed aftappen om later terug te injecteren. Bij de heropname van dat bloed zal de atleet zijn aantal rode bloedlichaampjes goed zien toenemen, waardoor zijn uithoudingsvermogen beter zal zijn.
Stimulantia: bevorderen de werking van het centrale zenuwstelsel, je reageert sneller/harder op prikkels en voelt je ook alerter/energieker. efedra, ritalin, amfetamine, cocaïne, cafeïne, nicotine, ...
Beta 2 agonisten : verhogen de stofwisseling en worden onder meer bij wielrenners gebruikt omdat je hiermee goed vet kan verbranden zonder kostbare spieren te verliezen. Het is mogelijk dat er een beetje extra spiergroei onder invloed van deze middelen plaatsvind. Je vindt ze bijvoorbeeld in astmamedicijnen. Clenbuterol, Salbutamol
Insuline: een hormoon dat de suikerspiegel in het bloed regelt en kan gebruikt worden om extra koolhydraten in de spieren op te slaan, waardoor de spieren een grotere energievoorraad hebben.
Diuretica: medicijnen die de urineproductie verhogen. Hierdoor kunnen verboden middelen sneller uit het lichaam verdwijnen en wordt de urine erg waterachtig. Dit resulteert dan in geen positieve test voor de dopingmiddelen die een atleet gebruikt, maar wel een positieve test voor diuretica en dat kan zoals het geval F. Schleck heel wat vragen oproepen. Furosemide, Xipamide, ...
Probenicide: een middel dat (doping)metabolieten aan zich vasthecht waardoor het dopinggebruik gemaskeerd wordt omdat ze niet in de urinetest terechtkomen. Is eigenlijk een geneesmiddel dat wordt gebruikt bij jicht.
Enkele notoire gezichten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele docu's, interviews en heroÎsche prestaties
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele bekende dopingzaken: (knip en plakwerk )
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Artikels:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leesvoer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leugentje om bestwil?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dionne was vroeger lekker
Op donderdag 9 juli 2020 21:24 schreef Zeroku het volgende: Mijn enige vrouw is @:PoezeligDing de rest hoef ik niet. Op donderdag 16 juli 2020 17:49 schreef Zeroku het volgende: @PoezeligDing is het kerstkransje op mijn piek.
Geen idee of het goed is, maar ik vind het goed, game on!
Op donderdag 9 juli 2020 21:24 schreef Zeroku het volgende: Mijn enige vrouw is @:PoezeligDing de rest hoef ik niet. Op donderdag 16 juli 2020 17:49 schreef Zeroku het volgende: @PoezeligDing is het kerstkransje op mijn piek.
Oh, je had nog een sneue toevoeging, te laat voor quote
Op dinsdag 2 april 2013 18:21 schreef THEFXR het volgende: toch gek, dat er clips/docu's in de OP staan, die ik in het topic hebt gepost
Ze nemen je hier serieuzer dan ze willen toegeven.. 100 op 100 .. Pierre betfair stuff
Als je het tegen mij hebt? Ik noem ze niet naïef maar dom, stronteigenwijs, stom zelfs, blind
Sorry voor de rest , ik had LP, geen idee hoe een nieuwe te openen
Wat ik me van Dionne herinner ooit aan een interview, wat ze mooi vond aan haar zelf is haar gebit, dat is zo kunstmatig, dat zal haar enige mooie tot aan haar dood zijn, hoeft geen doping voor aan te pas te komen
Wat ik me van Dionne herinner ooit aan een interview, wat ze mooi vond aan haar zelf is haar gebit, dat is zo kunstmatig, dat zal haar enige mooie tot aan haar dood zijn, hoeft geen doping voor aan te pas te komen
Je bedoelt Dione? In de OP staat iets over Dionne.
Je bedoelt Dione? In de OP staat iets over Dionne.
Dat staat mij daar prima, kun je het nu weer over doping hebben of zie je liever tieten?
Hopelijk kunnen we snel weer over doping praten, geen zin om 3 topics te wijden aan één of andere zusje wat geen idee heeft wat hematocriet of AICAR betekent.
Ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat het zijn moeder is.
Kun je nagaan wat jouw bronnen zijn.. om te janken. Raap je zelf even bij elkaar en probeer het hier over doping te hebben.
Op dinsdag 2 april 2013 19:33 schreef ThePlaneteer het volgende: Hopelijk kunnen we snel weer over doping praten, geen zin om 3 topics te wijden aan één of andere zusje wat geen idee heeft wat hematocriet of AICAR betekent.
Hé dat is mijn zusje niet, ik weet het wel.
Ik kan mij heugen dat de link Flecha - Clasicomano hier al besproken werd een jaar of 5 terug en dat die wel redelijk logisch werd gevonden.
En dat komt nu weer als nieuws terug.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in." Improv: Rich Tapestry of Life
oh ja, dat grote onderzoek in de Nederlandse wielrennen, 200 mensen ondervraagd, niemand had wat gezien of gedaan, allemaal schoon, Die Lipkens geloofde er helemaal niks van.
Op woensdag 3 april 2013 11:13 schreef THEFXR het volgende: oh ja, dat grote onderzoek in de Nederlandse wielrennen, 200 mensen ondervraagd, niemand had wat gezien of gedaan, allemaal schoon, Die Lipkens geloofde er helemaal niks van.
Op woensdag 3 april 2013 11:10 schreef THEFXR het volgende: Denken jullie dat die bevroren bloedzakken gaan aankomen bij de WADA voor DNA testing?
Ik verwacht dat er sowieso weinig uitkomt eigenlijk. Misschien pakken ze een Flecha of Frank Schleck nog. Maar andere sporten? Probleem is dat er eerst gerede verdenking moet bestaan voordat ze op DNA mogen testen. Dus dan zullen ze wel wat meer willen dan argumenten als 'het is een spanjaard', of 'hij is een topsporter dus hij zit sowieso aan de doping' .
Goh, clasicomano, klassiekers. Flecha rijdt graag en is redelijk constant in bepaalde klassiekers (twee maar). Dus is hij clasicomano! Geen enkele twijfel mogelijk, we gaan hem openlijk beschuldigen.
Ten tijde van Flecha's laatste bezoek, op 13 mei, werd Fuentes geschaduwd. Flecha komt echter niet in de telefoonverslagen voor. Vermoedelijk onderging hij zijn laatste transfusie niet bij Fuentes, maar bij diens manusje-van-alles Alberto León, even buiten Madrid.
Dit ook hè.
"Hé, er klopt iets niet aan onze uit de lucht gegrepen theorie. Vervelend. Och, dan gooien we er maar een andere ononderbouwde bewering tegenaan. Is het toch weer kloppend"
Ik niet. Zolang de Nederlandse ploegen dat soort dopers in dienst blijven nemen mag dat van mij mooi onthuld worden. Dat soort onthullingen over PDM uit 88 kunnen me gestolen worden, actieve renners ontmaskeren mag de pers veel vaker doen.
Op woensdag 3 april 2013 15:32 schreef Ereinion het volgende: Ik niet. Zolang de Nederlandse ploegen dat soort dopers in dienst blijven nemen mag dat van mij mooi onthuld worden. Dat soort onthullingen over PDM uit 88 kunnen me gestolen worden, actieve renners ontmaskeren mag de pers veel vaker doen.
Kom dan met fatsoenlijk bewijs en een geheel kloppend verhaal.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
Op woensdag 3 april 2013 15:38 schreef Ereinion het volgende: Met wat voor bewijs moet hij dan komen? Hij is journalist, geen officier van justitie. Meer dan bronnen kan hij niet aanvoeren.
De bewering dat Flecha daadwerkelijk Classicomano 33 is, lijkt alleen gebaseerd op het feit dat hij een Spanjaard + klassiekercoureur is. Is me wat te weinig voor een artikel in de krant.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
De bewering dat Flecha daadwerkelijk Classicomano 33 is, lijkt alleen gebaseerd op het feit dat hij een Spanjaard + klassiekercoureur is. Is me wat te weinig voor een artikel in de krant.
Dat lijkt misschien zo, maar dat is niet zo. Van Twitter:
quote:
Gerdjan Kipping @GerdjanKipping 6u @miserus Laten we Faab even zitten. Waar lees ik in artikel van vandaag waar jullie conclusie dat Flecha Clasicomano is, op gebaseerd is?
Mark Misérus @miserus 6u @GerdjanKipping Eigen onderzoek. Is veel tijd in gaan zitten. Details
@GerdjanKipping Dan begrijp je vast ook dat ik nooit over mijn bronnen spreek...
Ik vind het altijd een beetje vermoeiend dat elke keer als een Nederlandse journalist iets onthult je direct weer dezelfde Pavlov-reactie krijgt, en iedereen ineens een master in de journalistiek blijkt te hebben en alleen maar gaat discussiëren hoe de vorm en timing van het artikel weer zo slecht zijn.
Mark Misérus @miserus 6u @GerdjanKipping Eigen onderzoek. Is veel tijd in gaan zitten. Details
Maar daar niets, helemaal niets over in je eigen artikel gaan zetten. In het hele artikel staan nul komma nul aanwijzingen hoe we van Clasicómano naar Flecha kunnen komen. We moeten maar gaan aannemen dat Misérus zijn werk goed gedaan heeft, of überhaupt de waarheid spreekt? En op grond van wat dan? Een twitterbericht? Je hoeft de naam van je bron echt niet vrij te geven om aan te geven hoe je tot je conclusie gekomen bent. En als het alleen het woord en de blauwe ogen is van je bron, dan is het niet publiceerbaar op deze manier.
Goede journalistiek is controleerbaar, punt. Anders kunnen we roddelbladen als Privé en Story voortaan ook wel uiterst serieus gaan nemen.
[ Bericht 7% gewijzigd door Zelva op 03-04-2013 16:00:40 ]
Dat lijkt misschien zo, maar dat is niet zo. Van Twitter:
[..]
Ik vind het altijd een beetje vermoeiend dat elke keer als een Nederlandse journalist iets onthult je direct weer dezelfde Pavlov-reactie krijgt, en iedereen ineens een master in de journalistiek blijkt te hebben en alleen maar gaat discussiëren hoe de vorm en timing van het artikel weer zo slecht zijn.
Er zitten inderdaad mensen op dit forum die een dergelijke graad hebben. Maar over mijn bronnen spreek ik nooit.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
Maar daar niets, helemaal niets over in je eigen artikel gaan zetten. In het hele artikel staan nul komma nul aanwijzingen hoe we van Clasicómano naar Flecha kunnen komen. We moeten maar gaan aannemen dat Misérus zijn werk goed gedaan heeft, of überhaupt de waarheid spreekt? En op grond van wat dan? Een twitterbericht? Je hoeft de naam van je bron echt niet vrij te geven om aan te geven hoe je tot je conclusie gekomen bent. En als het alleen het woord en de blauwe ogen is van je bron, dan is het niet publiceerbaar op deze manier.
Goede journalistiek is controleerbaar, punt. Anders kunnen we roddelbladen als Privé en Story voortaan ook wel uiterst serieus gaan nemen.
Nee, goede journalistiek is zelden controleerbaar. Sommige van de grootste journalistieke onthullingen zijn gedaan door anonieme bronnen (niet dat de ontmaskering van Flecha nou zo belangrijk is ). We moeten inderdaad maar aannemen dat Miserus zijn werk goed gedaan heeft, maar dat moeten we altijd. Het was slordig dat hij dat zinnetje over die bronnen niet in het artikel maar op twitter heeft gezet, maar dat is niet meer dan een detail, iets waar je toch niet lang wakker van kan liggen.
Nee, goede journalistiek is zelden controleerbaar. Sommige van de grootste journalistieke onthullingen zijn gedaan door anonieme bronnen
Prima, maar als dan ook nog eens niet duidelijk wordt wat de anonieme bron heeft gezegd, dan wordt het een ander verhaal. Zo'n anonieme bron geeft dan bepaalde zaken aan, en die zaken kunnen dan weer door anderen gecontroleerd of ontkracht worden. Dat bedoel ik met controleerbaar.
Nu hebben we niets, nul komma nada. Er wordt niets aangedragen, er zijn geen feiten. Er zijn geen duidelijke aanwijzingen. Er is niets. En dus is dit niet controleerbaar.
quote:
We moeten inderdaad maar aannemen dat Miserus zijn werk goed gedaan heeft, maar dat moeten we altijd.
Eh... nee? Het is de taak van Misérus om te informeren. Dat doet ie niet, hij roddelt. Meer niet.
quote:
Het was slordig dat hij dat zinnetje over die bronnen niet in het artikel m aar op twitter heeft gezet, maar dat is niet meer dan een detail, iets waar je toch niet lang wakker van kan liggen.
Dat was niet slordig, verre van. En zeker geen detail. Het zorgt ervoor dat zijn verhaaltje alleen maar kan dromen van het niveau van Privé en Story.
Ongetwijfeld het slechtste journalistieke verhaal van de afgelopen jaren. Echt absolute troep. Ook al is het honderd procent waar.
Op woensdag 3 april 2013 16:45 schreef Szura het volgende: Het mag gewoon gezegd worden dat dit artikel van Miserus het bij lange na niet haalt bij zijn producties uit mei, over Matschiner en Rabobank.
Hij gaat kort door de bocht.
we waren het toch al wat langer eens over journalisten en doping?
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand met dopingbeschuldigingen komt aanzetten, de beschuldigde tot ieders verrassing plots besluit om vol de tegenaanval in te zetten ipv. van een huilerige schuldbekentenis te doen en het verhaal eindigt met een buitengeflikkerde journalist wiens verhaal aan elkaar hing van de geruchten en de aannames.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
Eufemiano Fuentes heeft jarenlang sporters met verboden prestatiebevorderende middelen behandeld omdat hij hen wilde behoeden voor de gevolgen van zware trainingen en een overvolle wedstrijdkalender
Euskaltel Euskadi cycling team has received this afternoon a communication from the International Cyclist Union reporting an adverse analytical finding concerning the cyclist Alexander Serebryakov, who was tested the 18th of March while he was training at his home. True to its commitment towards a clean and credible cycling, and in application of the internal rules of procedure consistent with this spirit, the team has decided to immediately expel the cyclist from the team and suspend him of employment and salary. The team is astonished that some riders have not yet understood that cycling should be a clean sport without shortcuts, so it condemns emphatically this type of behaviour.
quote:
I, Alexander Serebryakov, wish to clarify the matter of my recent positive doping control. I want to make it clear that the team has nothing to do with this situation, and that it is a personal problem that I will try to clarify in the next few days.
Team Euskaltel Euskadi and its technical, medical and support staff have always emphasized their commitment to zero tolerance with doping, and their work in favour of a clean, transparent and credible cycling. I deeply regret what happened, and I apologize to the team and my teammates for this unfortunate situation.
Ze beginnen nu eens met niet-Basken in de ploeg op te nemen , dan beginnen die gasten zich meteen te doperen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09 "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07) "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07) "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
Cancellara is toch degene die met een elektrische fiets rondrijdt ipv doping te nemen ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09 "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07) "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07) "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
"As weak as I was last week, as strong I was today. Maybe Tom Boonen's crash possibly influenced my performance then. It was hard to make the switch and I wasn't having a good day. Right after the Ronde I was having doubts for Roubaix. The next day I spent time with the kids at the playground and recharged the batteries. From there I started training again and re-adjusted things. I was very motivated to show what I was capable of. I felt so strong that I was very confident when starting Paris-Roubaix."
Maar ondertussen wel sinds die dag werkloos. Lekker dan.
Dat is wel het sneue geworden van hoe het er nu voorstaat in het algemeen. Direct opgeknoopt woor en door de stront gaan als er iets is en dan einde je daarna met 'O ja, sorry, was niet terecht. Dikke Doei!'.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in." Improv: Rich Tapestry of Life