abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124786838
van onze redactie
Samoa Air is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die de prijs van een vliegticket afhankelijk heeft gemaakt van het gewicht van de reiziger.

Vanaf nu betalen reizigers een vaste prijs per kilogram, die kan variëren per route. Dat meldt Het
Laatste Nieuws. Het tarief voor de kortste binnenlandse vlucht is ongeveer 0,78 euro per kilogram (reiziger plus bagage). Voor de route van Samoa naar Amerikaans-Samoa wordt zo’n 3,24 euro berekend.

Overgewicht
De directeur van de luchtvaartmaatschappij, Chris Langton, ziet er wel brood in. Op Samoa, een eilandengroep in Polynesië, kampt 65 tot 75 procent van de bevolking met overgewicht. “Andere maatschappijen berekenen vaak extra kosten, wij doen dat niet. Een kilo is bij ons gewoon een kilo.”

Volgens Langton doen vooral families hier hun voordeel mee. “Voorheen moesten gezinnen ook voor hun kinderen een stoel betalen, nu worden de kleintjes gewoon gewogen.”

Bron

Uitstekend idee. Meteen uitvoeren op alle vluchten. Belachelijk dat je voor een beetje extra baggage per kilo de hoofdprijs betaald, terwijl zo'n vatsige malloot 40 kilo aan vet gratis en voor niets mee mag nemen en als je pech hebt en je er naast zit kost het jou ook nog ruimte!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_124786901
Wat een goed plan, ik verbaas me er al jaren over dat ik maar 20 kg bagage mee mag nemen terwijl iemand die zonder begage al zwaarder is dan ik dat ook mag zonder extra te betalen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:52:57 #3
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_124786910
_O_

eindelijk!

al is het nu wachten op de mensen die helium gaan slikken voordat ze gewogen worden
We zullen zien, zei de blinde.
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:53:48 #4
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_124786929
Eerst even naar de wc voor het inchecken. En alleen je zwembroek aandoen. _O-
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:55:26 #5
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_124786970
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:53 schreef Killaht het volgende:
Eerst even naar de wc voor het inchecken. En alleen je zwembroek aandoen. _O-
moet je alleen wel op de plaats van bestemming alle kleren nieuw kopen :') al kan dat best wel lonend zijn bij een lange vlucht :D
We zullen zien, zei de blinde.
pi_124787027
*O*

goed plan :)
pi_124787051
Zeer goed plan. Met helicopter-vluchten wordt men trouwens standaard al jaren gewogen.
pi_124787081
Alsof gewicht de enige bepalende factor is. Als vliegtuigen nou staanplaatsen hadden en je er tot een maximumgewicht mensen in kon proppen zou het kloppen. Maar zover is het nog niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:59:49 #9
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_124787089
Geen 1 aprilgrap?
Mensen met schildklierproblemen vragen er niet om toch?
pi_124787094
justin bieber oefende alvast laatst, shirtje uit.
pi_124787112
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:55 schreef Doodloper het volgende:

[..]

moet je alleen wel op de plaats van bestemming alle kleren nieuw kopen :') al kan dat best wel lonend zijn bij een lange vlucht :D
Ik ga meestal met een lege koffer als ik naar Azië ga. Nike shirts van hier 50 euro kosten in Greenbelt een tientje.
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:01:39 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_124787154
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:50 schreef DS4 het volgende:
[i]van onze redactie
Uitstekend idee. Meteen uitvoeren op alle vluchten. Belachelijk dat je voor een beetje extra baggage per kilo de hoofdprijs betaald, terwijl zo'n vatsige malloot 40 kilo aan vet gratis en voor niets mee mag nemen en als je pech hebt en je er naast zit kost het jou ook nog ruimte!
Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat het verschil in gewicht niet alleen maar bepaald wordt door over-/ondergewicht van de reiziger. Normale mensen kunnen varieren van 40 kg voor oosterse vrouwen tot 100 kg voor lange westerlingen. Dan wordt je dus ook gewoon hard afgestraft voor hoe je geboren wordt. Misschien zouden ze de prijs met de BMI moeten indexeren ?
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:03:00 #13
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_124787200
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:58 schreef niels0 het volgende:
Zeer goed plan. Met helicopter-vluchten wordt men trouwens standaard al jaren gewogen.
Dat heeft meer te maken met het maximum-gewicht dat een helicopter kan vervoeren, en de plaatsing van de verschillende passagiers om het zwaartepunt van de beladen helicopter niet teveel naar een kant te verschuiven.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_124787236
Slaat nergens op naar mijn mening, waarom zou ik als lang persoon (zonder overgewicht trouwens) meer moeten betalen dan iemand die toevallig een kop kleiner is en daardoor ook een stuk minder weegt. Op deze manier krijg je ook verschil tussen mannen en vrouwen. Ik vind het maar een rare gang van zaken. Het doet mij erg denken aan een verlate 1 april grap.
pi_124787287
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:03 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Dat heeft meer te maken met het maximum-gewicht dat een helicopter kan vervoeren, en de plaatsing van de verschillende passagiers om het zwaartepunt van de beladen helicopter niet teveel naar een kant te verschuiven.
Dit klopt. Ik ben een paar jaar HLO geweest.
pi_124787386
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:04 schreef Dennis101 het volgende:
Slaat nergens op naar mijn mening, waarom zou ik als lang persoon (zonder overgewicht trouwens) meer moeten betalen dan iemand die toevallig een kop kleiner is en daardoor ook een stuk minder weegt.
Omdat jij meer brandstof kost. Da's nogal logisch.
Ik zal het eens omdraaien. Waarom moet ik met m'n 60Kg meebetalen aan iemand anders z'n overgewicht?

Brandstof is verre weg de grootste kostenpost van vliegen. Bij een Airbus A-380 ongeveer 16.000 liter per uur.
pi_124787526
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:08 schreef niels0 het volgende:

[..]

Omdat jij meer brandstof kost. Da's nogal logisch.
Ik zal het eens omdraaien. Waarom moet ik met m'n 60Kg meebetalen aan iemand anders z'n overgewicht?
Niet iedereen die zwaarder is heeft overgewicht. Dat is mijn probleem hiermee, waarom zou ik nu ineens met een normaal postuur meer moeten gaan betalen voor dezelfde stoel? Het argument dat ik meer brandstof gebruik vind ik nogal onzin, die 20 kilo extra zal weinig verschil maken op het totale gewicht.
pi_124787625
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Alsof gewicht de enige bepalende factor is. Als vliegtuigen nou staanplaatsen hadden en je er tot een maximumgewicht mensen in kon proppen zou het kloppen. Maar zover is het nog niet.
Is niet veilig.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_124787677
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:12 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Niet iedereen die zwaarder is heeft overgewicht. Dat is mijn probleem hiermee, waarom zou ik nu ineens met een normaal postuur meer moeten gaan betalen voor dezelfde stoel? Het argument dat ik meer brandstof gebruik vind ik nogal onzin, die 20 kilo extra zal weinig verschil maken op het totale gewicht.
http://www.volkskrant.nl/(...)dje-luchtvaart.dhtml

quote:
Volgens cijfers die door de industrie beschikbaar zijn gesteld, verbruikt een vliegtuig dat per vliegtuigstoel een kilo extra meesleept jaarlijks 34.000 liter kerosine meer. Het Amerikaanse National Center for Environmental Health becijferde in 2004 dat als de doorsneepassagier 5 kilo zwaarder wordt, de brandstofkosten van de luchtvaart met 214 miljoen euro per jaar stijgen.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2013 12:17:39 ]
pi_124787760
quote:
Ah, dat is meer dan ik dacht. Maar gelukkig gebruiken ze daar hetzelfde bezwaar als ik net aanhaal:

quote:
Een andere complicatie is dat iemand van 1,90 meter met een normaal postuur evenveel weegt als iemand van 1,70 meter met overgewicht. Ook lange mensen zouden dan meer moeten betalen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:21:09 #21
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124787792
Er wordt in de luchtvaart dan nu ook met gemiddelde gewichten gerekend. Het grappige is dat ze voor Amerikanen al een hoger gemiddeld gewicht rekenen dan voor Europeanen _O-

Maar ik ben net bijna 4 kg afgevallen, dus dat bespaart me weer een 3 euro op deze manier :P
Don't let my username fool you...
pi_124787805
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:20 schreef Dennis101 het volgende:
Ah, dat is meer dan ik dacht. Maar gelukkig gebruiken ze daar hetzelfde bezwaar als ik net aanhaal

:quote:Een andere complicatie is dat iemand van 1,90 meter met een normaal postuur evenveel weegt als iemand van 1,70 meter met overgewicht. Ook lange mensen zouden dan meer moeten betalen.
Dat is idd nogal lullig. Zometeen moet je eerst nog naar het ziekenhuis om je vetpercentage te laten meten :')
pi_124788060
Nou en? Het gaat toch ook niet om BMI. In een auto verbruik je ook meer benzine als je zwaarder bent, die denkt ook niet 'oh, de bestuurder is 2 meter dus dan kan ik zuiniger aan doen.'

En dat verschil is echt wel merkbaar. Ik heb een keer gedragraced in identieke auto's en ruim gewonnen van een langere en dus zwaardere man.
pi_124788124
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:04 schreef Dennis101 het volgende:
Slaat nergens op naar mijn mening, waarom zou ik als lang persoon (zonder overgewicht trouwens) meer moeten betalen dan iemand die toevallig een kop kleiner is en daardoor ook een stuk minder weegt. Op deze manier krijg je ook verschil tussen mannen en vrouwen. Ik vind het maar een rare gang van zaken. Het doet mij erg denken aan een verlate 1 april grap.
In Samoa was het denk ik nog 1 april toen ze dit schreven :')
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_124788197
Gewoon betalen naar lichaamsvetpercentage. Hoe hoger hoe duurder je ticket.

Lengteprobleem ook opgelost, en een mooie stimulator voor een gezond vetpercentage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')