In de vierde was alles nog boemchille hè! Gewoon alles opzoeken in Binas, hoppa 9,8. Maar nu faal ik ook echt, ik begrijp de inleiding bij de vragen niet eens en de begrippen in de opgaven ook niet hahaquote:Op maandag 1 april 2013 20:37 schreef OudeBok het volgende:
Dit wordt toch wel het examen waar ik het meest tegen op zie, samen met Grieks.
Begon in de vierde met negens voor Scheikunde, ging toen lui doen en sta nu een 6,3. Ik ga voor een 7 als CE-cijfer, zodat ik op m'n eindlijst ook een 7 kan staan :].
Ja.quote:Op donderdag 4 april 2013 20:20 schreef ulq het volgende:
Moet je ook analyse technieken enz leren? Zoals gaschromotogafie enzo?
http://www.examenblad.nl/(...)526z0/f=/bestand.pdfquote:Subdomein F3: Stoffen aantonen
De kandidaat kan een aantal methoden noemen om stoffen aan te tonen en de resultaten die daarbij worden verkregen, interpreteren.
Specificatie
De kandidaat kan:
139 papier- en dunnelaagchromatogrammen interpreteren ten behoeve van het herkennen van stoffen.
140 gaschromatogrammen interpreteren ten behoeve van het herkennen van stoffen.
141 aangeven dat in spectrogrammen van stoffen kenmerkende patronen kunnen voorkomen en deze patronen interpreteren om die stoffen of soorten stoffen te herkennen:
• absorptiespectra (visueel, UV, IR);
• massaspectra.
Subdomein F4: Analysetechnieken
De kandidaat kan een aantal technieken noemen om de hoeveelheid van een stof te bepalen en de daarbij behorende berekeningen uitvoeren.
Specificatie
De kandidaat kan:
142 het principe van een titratie beschrijven:
• bij zuur-base titraties: titratiecurve, indicatorkeuze.
143 gaschromatogrammen gebruiken ter bepaling van een hoeveelheid van een stof.
144 aangeven op welke wijze een hoeveelheid van een stof colorimetrisch kan worden bepaald.
145 hoeveelheden van een stof bepalen gebruik makend van gegevens uit experimenten en van de wet van Lambert-Beer.
aha, ok. thanks.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:16 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja.
[..]
http://www.examenblad.nl/(...)526z0/f=/bestand.pdf
Redox CO:quote:Op woensdag 8 mei 2013 13:08 schreef ShortyGirl het volgende:
In de syllables staat onder het onderwerp redoxreacties het volgende:
de naam en de formule noemen van enkele bekende reductoren:
• koolstofmono-oxide;
• koolstof;
Kan iemand mij vertellen wat hun halfreacties zijn? Ik heb dit namelijk nooit gehad.
En ook dit kan ik nergens vinden
202 aangeven op welke wijze de vermoedelijke aanwezigheid kan worden nagegaan van:
• chloor;
• jood;
• sulfiet;
• zwaveldioxide;
• waterstof.
Bedankt alvast
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een polaire binding, een waterstofbrug en een dipool-dipoolbinding? Ik zou zeggen dat ze alle 3 hetzelfde zijn?quote:-Aangeven hoe de volgende typen bindingen tot stand komen en aangeven welk(e) van die
bindingstypen aanwezig is/zijn bij een zout, moleculaire stof (zowel polair als apolair), stof met
een atoomrooster, respectievelijk een metaal:
•atoombinding of covalente binding;
•polaire binding;
•waterstofbrug;
•vanderwaalsbinding;
•ionbinding;
•metaalbinding;
•dipool-dipoolbinding.
Polaire binding is een binding tussen atomen waarbij er een verschil in de lading ontstaat op de verschillende atomen in een molecuul, bijvoorbeeld H2O:quote:Op vrijdag 10 mei 2013 03:07 schreef Nafi het volgende:
Ik heb ook even het syllabus erbij gepakt. Dit staat erin:
[..]
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een polaire binding, een waterstofbrug en een dipool-dipoolbinding? Ik zou zeggen dat ze alle 3 hetzelfde zijn?
Oké, een waterstofbrug wordt dus gevormd vanwege het polaire karakter van water. Zonder polariteit is er dus ook geen vorming van waterstofbruggen? Wat zijn dan voorbeelden van polaire moleculen zonder waterstofatomen, stoffen die dus polair zijn maar geen waterstofbruggen vormen?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 04:08 schreef yosander het volgende:
[..]
Polaire binding is een binding tussen atomen waarbij er een verschil in de lading ontstaat op de verschillende atomen in een molecuul, bijvoorbeeld H2O:
[ afbeelding ]
Het zuurstofatoom heeft immers een grotere elektronegativiteit dan de twee waterstofatomen: daarom het verschil in lading: het molecuul heeft een dipoolmoment (di: twee; oftewel twee polen).
Een waterstofbrug is een binding tussen moleculen. Deze binding wordt veroorzaakt doordat het ene molecuul een negatief geladen zuurstof- of stikstofatoom bezit en het andere molecuul een positief geladen waterstofatoom bezit (dit is ook weergeven in bovenstaande afbeelding).
Een dipool-dipoolbinding is dus een binding tussen twee moleculen die een dipoolmoment bezitten. In principe hetzelfde als een waterstofbrug. Echter wordt zo'n binding tussen een zuurstof- of stikstofatoom en een waterstofatoom een waterstofbrug genoemd en geen dipool-dipoolbinding. Een waterstofbrug is tevens ook een vele sterkere binding dan een een dipool-dipoolbinding!
Misschien heb ik 't een beetje verkeerd verwoord, maar polaire verbindingen (moleculen) kunnen weldegelijk waterstofbruggen vormen, bijvoorbeeld trichloormethaan (chloroform). Zonder polariteit is er inderdaad geen vorming van waterstofbruggen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 04:18 schreef Nafi het volgende:
[..]
Oké, een waterstofbrug wordt dus gevormd vanwege het polaire karakter van water. Zonder polariteit is er dus ook geen vorming van waterstofbruggen? Wat zijn dan voorbeelden van polaire moleculen zonder waterstofatomen, stoffen die dus polair zijn maar geen waterstofbruggen vormen?
Oké, ik snap hem denk ik, thanks!quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:28 schreef yosander het volgende:
[..]
Misschien heb ik 't een beetje verkeerd verwoord, maar polaire verbindingen (moleculen) kunnen weldegelijk waterstofbruggen vormen, bijvoorbeeld trichloormethaan (chloroform). Zonder polariteit is er inderdaad geen vorming van waterstofbruggen.
Succesquote:
Oud idee:quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:54 schreef Tiezol het volgende:
Ook al hebben we een Binas bij ons examen, toch is het leuk om te delen omdat het vandaag geüpload is:
Je weet dat FeS2 als reductor optreedt, die gaat dus elektronen afgeven, dus sowieso:quote:Op zaterdag 18 mei 2013 11:13 schreef Ascarona het volgende:
Kan iemand mij helpen met CE2011 II vraag 13? Gaat over Redox reacties, zelfs na 2 jaar havo en 2 jaar vwo is mijn scheikunde kennis nog steeds niet genoeg om dat te begrijpen.
http://www.examenblad.nl/(...)pparent=vg41h1h4i9qe
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |