quote:
Op maandag 1 april 2013 18:41 schreef SeLang het volgende:Bitcoin is natuurlijk niet te vergelijken met Paypal omdat die laatste altijd een betaalsysteem is geweest met bestaande valuta.
Je mist het punt dat ik maakte. Op het moment dat mensen een Paypaltegoed aanmaken is de beslissing om dat geld uit te gaan geven eigenlijk al genomen, en dan is het 'play money' geworden. Als ze dan later iets leuks tegenkomen, een CDtje op eBay bijvoorbeeld, zullen ze daar niet zo gauw hun creditcard voor trekken, maar "Oh wacht, ik heb nog geld op Paypal!". Dat Paypal- of Bitcoin-tegoed wordt veel makkelijker, impulsiever uitgegeven dan gewoon geld, omdat je het eigenlijk toch al kwijt was (d.w.z. het was al buiten de huishoudpot waaruit je je normale onkosten betaalt).
quote:
Hier bevestig je mijn argument dat Bitcoin door de grote fluctuaties tamelijk waardeloos is als betaalmiddel. De waarde zit hem in die gevallen vooral in de publiciteitswaarde en bij illegale handel uiteraard in de anonimiteit.
Dat maakt niet uit, zolang het gebruik maar toeneemt. Die early adopters aan de accepterende kant creëren een markt, er ontstaat een groep consumenten die met BTC spullen wil kopen. Zo wordt de drempel lager voor andere bedrijven om óók BTC te gaan accepteren, want je bereikt er een nieuwe doelgroep en dus extra omzet mee. En naarmate BTC-gebruik algemener wordt, wordt niet alleen de waarde van BTC stabieler maar wordt het ook voor bedrijven met wat kleinere marges lonend om die doelgroep aan zich te verbinden. Bovendien kunnen die ondernemers hun accumulerende BTCs ook weer gemakkelijker omzetten in spullen en diensten die ze zelf nodig hebben; het netwerkeffect slaat toe. En ze ontlopen er de hoge transactiekosten van de grote banken mee, dat is ook een incentive.
Ook alle actuele publiciteit helpt om de acceptatie te vergroten. Er komen bovendien steeds meer tools waarmee websites en internationaal opererende bedrijven bitcoins eenvoudig als betaalmiddel kunnen accepteren (en desgewenst in reguliere currency omzetten, of omgekeerd). Bitcoin heeft de laatste weken flink de wind onder de vleugels gekregen en als dat aanhoudt kon het zijn belofte om heel groot te worden wel eens gaan waarmaken.
quote:
Maar die laatsten zouden liever een systeem hebben om anoniem gewoon USD te ontvangen. Als je daar een oplossing voor creëert (zoals ik een paar posts terug suggereerde) dan kan bitcoin wel inpakken.
Tja, ware het niet dat regulier geld streng gereguleerd is en dergelijk anoniem (i.e. merendeels zwart, illlegaal) gebruik uiteindelijk natuurlijk door de autoriteiten vervolgd zal worden. Of ze bitcoin nog kunnen stoppen is maar helemaal de vraag, de tools die ze daarvoor moeten ontwikkelen zijn technisch en juridisch onvergelijkbaar met wat ze kennen.
quote:
Omdat het aantal BTC vastligt zal een toenemend aantal gebruikers negatief werken voor de prijsstabiliteit. Daarmee brengt het zichzelf om zeep als betaalmiddel imo.
Die eigenschap zal vooral in deze beginfase het vasthouden (sparen) bevorderen omdat het BTC-systeem inherent deflatoir is; hoe meer gebruikers, hoe waardevoller iedere BTC (dat versterkt tevens de motivatie om ze nu al te accepteren, ongeacht hun wat ongewisse waarde). Maar dat effect wordt steeds minder krachtig, wat (samen met het ontstaan van ophopingen aan BTCs terwijl de eigenaren ook liquiditeit nodig hebben om kosten te betalen) het uitgeven geleidelijk aan juist weer zal bevorderen, waardoor er een evenwicht tussen die factoren ontstaat. Ik zie het voorlopig niet als een handicap.
quote:
Het draait nu juist om wat je in die kleine lettertjes schrijft: de dollar was namelijk gekoppeld aan een currency (zilver) met (toen) een stabiele koopkracht. Dat is nu juist precies mijn punt waarom ik denk dat BTC het niet gaat maken als betaalmiddel.
Prima, dan gaan we terug naar de eerste zilvermunt of kaurischelp.. punt is dat iedere waarde alleen maar uitgedrukt kan worden in verhouding tot andere waarden.
In de gouddiscussies was je destijds ook al gefixeerd op het kunnen uitdrukken van waarden in dollars, die weliswaar de belangrijkste financiële benchmark zijn, maar die netzomin als enige andere asset een vaste inherente waarde hebben. Wat de waarde van iets is, blijkt uitsluitend uit de vrije transacties waarin die waarde tegen iets anders verruild wordt. Dat geldt voor dollars net zozeer als voor grammen goud, huizen, tulpenbollen, onsjes gestoomde makreel of bitcoins; geen daarvan staat vast als economisch ijkpunt. Dus naarmate er meer en meer gevarieerde bitcoin-transacties komen, zal de waarde van de bitcoin stabieler en in de markt beter gekend worden. Wat dat betreft zijn we nu al verder dan twee jaar geleden, toen je met bitcoins eigenlijk helemaal niets kon kopen, behalve de lol van het bezit en de kans op waardevermeerdering.
Toegegeven, het stelt nog steeds niet veel voor; je kunt er een Redditabonnementje mee kopen, wat filehosting of een domeinnaam, een pizza of wollen sokken, maar het heeft er alle schijn van, dat dat aanbod aan spullen en diensten dit jaar sterk verruimd zal worden en dat gaat de BTC-koers zowel naar boven als beneden stutten. De enige handicap daarin is dat de BTC vooralsnog alleen online gebruikt wordt, waar bijna iedere aanbieder de waarde constant zal aanpassen aan de USD/BTC koers van de grote exchanges. Als de BTC ook gebruikt gaat worden in de offline wereld, zal dat steeds minder het geval zijn en dan wordt de waarde van de BTC steeds meer verankerd door het aantal spijkerbroeken of porties bami dat je er lokaal mee kunt halen, en waarvan de BTC-prijs niet iedere minuut automatisch aangepast wordt.
Nu de $100 gepasseerd is, hoop ik trouwens dat BTC-gebruikers snel in 'bitcents' gaan denken. Bijvoorbeeld: 'Hmm, dat CD'tje kost maar 10 bitcents". Ook dat zou de koers namelijk helpen stabiliseren.