abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124720455
Dag lezer,

Ik ben nieuw op het fok! forum. Ben momenteel 22 jaar en studeer accountancy in Eindhoven. Hiervoor heb ik MBO en VMBO gedaan. Dit was in principe ver en ver onder mijn niveau, ik haal zelden onder een 7 op HBO (hoofdvakken meestal 8+).

Nu loop ik stage bij een big four kantoor en het werk bevalt me prima. Alleen heb ik de laatste jaar gemerkt dat ik veel interesse heb in Finance. Dit gevoel werd ook bevestigd bij de Financiële vakken die we kregen tijdens de studie (slechts 3). Nu begint het moment wel te komen dat ik me moet oriënteren op een vervolgstudie. Een (post)master Accountancy ligt natuurlijk voor de hand, maar ik wil hiernaast ook Finance doen. De mogelijkheden die ik voor ogen had:

- Tegelijkertijd een voltijd master Accountancy na de HBO en de master in Finance volgen (voor allebei eerst een pre-master)
- Een Finance opleiding doen in het buitenland

Ik heb dus op het VMBO totaal geen wiskunde B gehad, laat staan op VWO niveau. Ik lees op (Engelse) sites wel van alles over de opleiding, maar ik kan nergens vinden in hoe verre Finance te volgen is voor iemand die geen voorkennis heeft van VWO Wiskunde B.

Wat zijn jullie ervaringen en wat adviseren jullie mij?
pi_124720508
Zonder een vwo diploma kom je volgens mij al niet eens aan de bak bij die grote bedrijven in die richting.
pi_124720744
quote:
0s.gif
Op zondag 31 maart 2013 15:33 schreef Jahr00n het volgende:
Zonder een vwo diploma kom je volgens mij al niet eens aan de bak bij die grote bedrijven in die richting.
Het is niet mijn hoofddoel om bij de toppers als GS binnen te komen. Dat zou mooi zijn, maar zo reël ben ik wel. Daarnaast lijkt me dat sowieso niet iedere Finance student daar aan de bak komt.

Het ging me ook meer om het niveau. Ik heb nu nog een jaar de tijd om mijn Wiskunde B op te krikken naar een aanvaardbaar niveau. Aan werk kom je uiteindelijk toch wel lijkt me.

Bovendien wil ik weten hoe hoog de studielast is als ik twee masterstudies tegelijk volg. Als ik die diploma's eenmaal heb kan ik verder kijken waar ik aan de bak kom.
pi_124721422
Een toelatingseis voor een pre-master in finance is wiskunde A op vwo niveau. Dit kun je gewoon leren dmv thuisstudie (zelf heb ik hiervoor het basisboek wiskunde van craats gebruikt en khanacademy.org). Verder heb ik geen ervaring met een master in finance.

houd er wel rekening mee dat als je twee masters tegelijk volgt, je ook 2 scripties zal moeten schrijven wat wel voor een erg hoge studielast zorgt.
pi_124721552
quote:
0s.gif
Op zondag 31 maart 2013 16:01 schreef Bossmuis het volgende:
Een toelatingseis voor een pre-master in finance is wiskunde A op vwo niveau. Dit kun je gewoon leren dmv thuisstudie (zelf heb ik hiervoor het basisboek wiskunde van craats gebruikt en khanacademy.org). Verder heb ik geen ervaring met een master in finance.

houd er wel rekening mee dat als je twee masters tegelijk volgt, je ook 2 scripties zal moeten schrijven wat wel voor een erg hoge studielast zorgt.
Dat klopt. Het is dan de bedoeling om de scripties niet op hetzelfde moment te doen. Dat lijkt me haast onmogelijk.
pi_124724021
je kunt altijd nog wiskunde bijles nemen.

gr. Jeroen
5 Ferrari's op videoband!
pi_124724892
quote:
0s.gif
Op zondag 31 maart 2013 17:11 schreef Ferrari_Tape het volgende:
je kunt altijd nog wiskunde bijles nemen.

gr. Jeroen
Dat klopt. Dat is ook mijn bedoeling.

Alleen vroeg ik me af of er hier mensen zitten die weten op welk niveau je wiskunde moet beheersen. Het is zonde om bijlessen te nemen in zaken die je niet nodig hebt.

Ook heb ik gehoord dat bij Finance examens de formules worden gegeven, je hoeft ze dus alleen te begrijpen.
pi_124726021
Gewoon aanmelden als he geluk hebt kom je er door :p. Maar twee masters naast elkaar lijkt me onhaalbaar
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_124726207
quote:
0s.gif
Op zondag 31 maart 2013 18:15 schreef Haque het volgende:
Gewoon aanmelden als he geluk hebt kom je er door :p. Maar twee masters naast elkaar lijkt me onhaalbaar
Onzin. 2 masters is gewoon te doen.
pi_124726237
quote:
1s.gif
Op zondag 31 maart 2013 17:38 schreef Jr-90 het volgende:

[..]

Dat klopt. Dat is ook mijn bedoeling.

Alleen vroeg ik me af of er hier mensen zitten die weten op welk niveau je wiskunde moet beheersen. Het is zonde om bijlessen te nemen in zaken die je niet nodig hebt.

Ook heb ik gehoord dat bij Finance examens de formules worden gegeven, je hoeft ze dus alleen te begrijpen.
Maaruh, het lijkt mij dat jij bij accountancy ook het nodige aan wiskunde en finance hebt gekregen? Ik zou zeggen dat het allemaal wel te overzien is, vooral als je de premaster haalt.
pi_124727514
Hey,

Doe zelf momenteel finance (bachelor). Kan je vertellen dat wiskunde slechts een klein deel vormt, maar de wiskunde die je krijgt is wel van een behoorlijk niveau. Daarnaast is kennis van statistiek ook belangrijk. Termen als standaarddeviatie, variantie enz. moeten je bekend in de oren klinken.

Met enkel kennis van accountancy is het denk ik onmogelijk om binnen te komen bij finance, aangezien het 2 erg verschillende vakgebieden zijn.
Welke studie volg je nu precies (puur accountancy?). Welke finance georiënteerde vakken heb je al gehad, wat heb je qua kennis aan wiskunde / statistiek.

Finance is één van de lasitgere masters (economische masters heb ik het dan over). Ik zou dan ook zeker goed informeren naar de ingangseisen. Als ik zo inschat denk ik dat je met je huidige studie geen goede aansluiting zult vinden, maar ik hoor graag meer van je. Mag uiteraard ook via pm.
"Don't ever give up."
pi_124727550
Ohja, een goede beheersing van de Engelse taal is ook van belang, aangezien al je boeken in het engels zullen zijn. Daarnaast zullen ook je meeste colleges in het Engels gegeven worden tijdens je masterfase.
"Don't ever give up."
pi_124727858
Engels is niet het punt. Niet dat ik het vloeiend spreek (grammaticaal en business), maar op stage werk ik ook met buitenlandse collega's en dan is de spreektaal ook Engels. De termen die aan bod komen ken ik ook gewoon allemaal.

Verder doe ik nu echt alleen Accountancy. Wiskundige vakken hebben we niet echt veel. We hebben een finance module waar ik hoog op scoorde. Maar dat was echt peace of cake in vergelijking met een master Finance. Hierbij kun je denken aan:
Optimale financiering van een bedrijf (verhouding ev/vv), hefboom, transactiemarkten, valuta, opties, aandelen, obligaties en nog enkele zaken. De diepgang mis ik natuurlijk, de basis begrijp ik echter wel van deze onderwerpen.

Van statistiek hebben we 3 modules gehad. Hier zat bijna altijd kansberekening in. Standaarddeviatie etc. klinkt me wel degelijk bekend in de oren.

Als ik het zo lees raden jullie aan om het gewoon te proberen? Ik zou de master eigenlijk dolgraag in het buitenland willen doen. Bij voorkeur steden als London. Ik ben echter bang dat ik o.b.v. m'n wiskunde achterstand op mijn bek ga? Denken jullie niet?

(Ik zie wel bij de LOI wiskunde b cursussen staan die ik ga overwegen.)
pi_124729303
doe niet zo moeilijk
als zij bij een IB zien dat je een zeer goede accountancy basis hebt en je hebt ook een diploma finance gaan ze echt niet moeilijk doen wanneer je Wiskunde A op VWO nivo er niet is
pi_124729739
quote:
0s.gif
Op zondag 31 maart 2013 19:55 schreef BlueRoom het volgende:
doe niet zo moeilijk
als zij bij een IB zien dat je een zeer goede accountancy basis hebt en je hebt ook een diploma finance gaan ze echt niet moeilijk doen wanneer je Wiskunde A op VWO nivo er niet is
Dat snap ik, ik wou alleen weten in hoe verre het realistisch is dat ik de opleiding zonder problemen door kom.
pi_124730044
quote:
1s.gif
Op zondag 31 maart 2013 20:08 schreef Jr-90 het volgende:

[..]

Dat snap ik, ik wou alleen weten in hoe verre het realistisch is dat ik de opleiding zonder problemen door kom.
als HBO accountancy je makkelijk afgaat en je hebt interesse (nog belangrijker dan intelligentie) in finance dan zou ik het zeker proberen. Wiskunde kan je in de zomer oefenen door in het basisboek wiskunde van Craats te kijken.

Of een dubbele master lukt durf ik niet te zeggen
pi_124731392
Thanks voor de info!
pi_124759679
Om eerlijk te zijn denk ik dat je je master zonder goede wiskundige kennis niet goed doorkomt. Naast het missen van wiskundige kennis mis je zo te horen ook de nodige finance kennis.

Ik snap dat je interesse hebt in finance, maar ik vraag me toch echt ten zeerste af of je een kans maakt om deze master te halen. Ik kan je wel wat titels van boeken geven die wij op de studie gebruiken waar je eens naar zou kunnen kijken.
Maar eerst raad ik je aan telefonisch contact op te nemen met de betreffende universiteit waar je de master wilt gaan volgen. Aan hen zou je dan zo gedetailleerd mogelijk je probleem moeten voorleggen en duidelijk vragen wat de ingangseisen zijn.
Zij kunnen je tenslotte het beste helpen en ook wel belangrijk of je überhaupt aan die master mag deelnemen.
"Don't ever give up."
pi_124762842
quote:
5s.gif
Op zondag 31 maart 2013 15:32 schreef Jr-90 het volgende:
Dag lezer,

Ik ben nieuw op het fok! forum. Ben momenteel 22 jaar en studeer accountancy in Eindhoven. Hiervoor heb ik MBO en VMBO gedaan. Dit was in principe ver en ver onder mijn niveau, ik haal zelden onder een 7 op HBO (hoofdvakken meestal 8+).

Nu loop ik stage bij een big four kantoor en het werk bevalt me prima. Alleen heb ik de laatste jaar gemerkt dat ik veel interesse heb in Finance. Dit gevoel werd ook bevestigd bij de Financiële vakken die we kregen tijdens de studie (slechts 3). Nu begint het moment wel te komen dat ik me moet oriënteren op een vervolgstudie. Een (post)master Accountancy ligt natuurlijk voor de hand, maar ik wil hiernaast ook Finance doen. De mogelijkheden die ik voor ogen had:

- Tegelijkertijd een voltijd master Accountancy na de HBO en de master in Finance volgen (voor allebei eerst een pre-master)
- Een Finance opleiding doen in het buitenland

Ik heb dus op het VMBO totaal geen wiskunde B gehad, laat staan op VWO niveau. Ik lees op (Engelse) sites wel van alles over de opleiding, maar ik kan nergens vinden in hoe verre Finance te volgen is voor iemand die geen voorkennis heeft van VWO Wiskunde B.

Wat zijn jullie ervaringen en wat adviseren jullie mij?
Als je de MSc Finance wilt gaan doen aan de VU Amsterdam zul je sowieso een premaster moeten gaan doen, tegenwoordig moet je daar ook eerst een GMAT voor doen eer je wordt toegelaten tot de premaster. premaster finance zonder enige wiskunde kennis zal zwaar worden maar zeker niet onmogelijk. kijk ook eens op studeersnel.nl naar bijvoorbeeld oude tentamens van de vakken Methoden & Technieken (een 3e jaars wiskunde vak) en Kwantitatieve Methoden (1e en 2e jaars statistiek vakken) dan zie je welk niveau van je verwacht wordt.
pi_124783679
Ik heb de toetsen eens bekeken. Ziet er interessant uit. Over de moeilijkheidsgraad kan ik niet oordelen, ik heb de stof natuurlijk niet kunnen inlezen.

Ik heb al een mail gestuurd naar de universiteit van Tilburg en de Erasmus universiteit. Even afwachten wat daar uitrolt.

Overigens vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van deze studie:
http://www.nha.nl/cursus/(...)/vwo-wiskunde-b.aspx

Lijkt me dat dit de begrijpelijkheid van de wiskundigere vakken alleen maar ten goede komt, denk je niet?

quote:
0s.gif
Op maandag 1 april 2013 18:18 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Als je de MSc Finance wilt gaan doen aan de VU Amsterdam zul je sowieso een premaster moeten gaan doen, tegenwoordig moet je daar ook eerst een GMAT voor doen eer je wordt toegelaten tot de premaster. premaster finance zonder enige wiskunde kennis zal zwaar worden maar zeker niet onmogelijk. kijk ook eens op studeersnel.nl naar bijvoorbeeld oude tentamens van de vakken Methoden & Technieken (een 3e jaars wiskunde vak) en Kwantitatieve Methoden (1e en 2e jaars statistiek vakken) dan zie je welk niveau van je verwacht wordt.
pi_124783807
ja dat zou kunnen. je zou er ook voor kunnen kiezen om zelfstandig het boek van vd craats: basisboek wiskunde door te nemen en/of het boek essential mathematics for economic analysis aan te schaffen van sydsaeter, dat laatste is het boek dat bij de bachelor economie gebruikt wordt.
pi_124784192
Top! Ik ga het denk ik gewoon doen. Extra uren studie moeten geen strobreed zijn voor een mooie diploma.

Is de kans op een mooie functie reël als je vanuit het VMBO naar een master in finance doorstroomt?
Heb in een ander forum gelezen dat de recruiters streng selecteren.
pi_124784911
quote:
0s.gif
Op dinsdag 2 april 2013 09:44 schreef Jr-90 het volgende:
Top! Ik ga het denk ik gewoon doen. Extra uren studie moeten geen strobreed zijn voor een mooie diploma.

Is de kans op een mooie functie reël als je vanuit het VMBO naar een master in finance doorstroomt?
Ik zit zelf niet in het wereldje, maar wat mij betreft getuigt het alleen maar van doorzettingsvermogen, ambitie en intelligentie.
pi_124785280
Inderdaad. Alleen las ik dat bij de IB-ers hier keiharde eisen aan werden gesteld. Overigens is IB sowieso niet mijn ding, 100 uur per week werken en op je 30ste uitgeblust zijn.

quote:
0s.gif
Op dinsdag 2 april 2013 10:23 schreef netflanders het volgende:

[..]

Ik zit zelf niet in het wereldje, maar wat mij betreft getuigt het alleen maar van doorzettingsvermogen, ambitie en intelligentie.
pi_124785831
quote:
0s.gif
Op dinsdag 2 april 2013 09:44 schreef Jr-90 het volgende:

mensen die vwo hebben gedaan en 'direct' (na een bachelor) een master finance hebben gedaan, hebben natuurlijk een aantal streepjes voor. lees het IB topic eens door, vwo cijfers zijn ook een belangrijke indicatie voor recruiters. ik zou me eerst maar eens concentreren op de je premaster finance en daarna (waarschijnlijk) op je master finance, de kans dat je bij een grote investeringsbank terecht komt is sowieso klein.
pi_124786214
quote:
0s.gif
Op dinsdag 2 april 2013 11:10 schreef Adelovici het volgende:

[..]

mensen die vwo hebben gedaan en 'direct' (na een bachelor) een master finance hebben gedaan, hebben natuurlijk een aantal streepjes voor. lees het IB topic eens door, vwo cijfers zijn ook een belangrijke indicatie voor recruiters. ik zou me eerst maar eens concentreren op de je premaster finance en daarna (waarschijnlijk) op je master finance, de kans dat je bij een grote investeringsbank terecht komt is sowieso klein.
Nee, maar ik gaf ook aan dat dat niet mijn bedoeling is. Ik wil ook graag een leven hebben naast het werken 8-)

Ik gaf IB als voorbeeld omdat daar VWO cijfers belangrijk zijn.
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:15:56 #27
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_124787641
quote:
0s.gif
Op dinsdag 2 april 2013 11:25 schreef Jr-90 het volgende:

[..]

Nee, maar ik gaf ook aan dat dat niet mijn bedoeling is. Ik wil ook graag een leven hebben naast het werken 8-)

Ik gaf IB als voorbeeld omdat daar VWO cijfers belangrijk zijn.
Als jij jezelf aan de top van de markt wil positioneren dan is de vmbo -> hbo route wel een beperking. Het gebrek aan een vwo cijferlijst is voor sommige functies zelfs problematisch. De concurrentie is namelijk aanzienlijk en het enkel hebben van een dubbele master is niet zo bijzonder (tot op zekere hoogte zelfs gebruikelijk). Maar goed. Voor de meerderheid van de bedrijven is dat geen dealbreaker en wat jij een 'mooie functie' vindt kan natuurlijk ook bepalend zijn.

Een dubbele master is trouwens een redelijke grote belasting. Afhankelijk of je vrijstelling of overlap hebt verdubbeld in beginsel de toch aanzienlijke studielast. Dit kan gevolgen hebben voor je vrije tijd (waar mee te leven is) maar ook gevolgen hebben voor je cijfergemiddelde, je bijbaan en de mogelijkheid om stage te lopen. Extra studiepunten vindt men vaak minder belangrijk dan een hoger cijfergemiddelde.

De top van de markt is - zoals ik hem via mijn kennissen ken - zwaar competitief. Een jongen die hbo accountancy -> economische master gedaan heeft kon wel na zijn stage aan de slag bij een van de big four kantoren, maar moest na anderhalf jaar uitstromen wegens het niet halen van een of andere assessment. Mensen die in die branche werken weten misschien waar dat over gaat. Er zat te weinig potentie in om hem op dat niveau vast te houden. Grote teleurstelling, maar dat bleek erg gebruikelijk te zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_124867449
quote:
0s.gif
Op dinsdag 2 april 2013 12:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als jij jezelf aan de top van de markt wil positioneren dan is de vmbo -> hbo route wel een beperking. Het gebrek aan een vwo cijferlijst is voor sommige functies zelfs problematisch. De concurrentie is namelijk aanzienlijk en het enkel hebben van een dubbele master is niet zo bijzonder (tot op zekere hoogte zelfs gebruikelijk). Maar goed. Voor de meerderheid van de bedrijven is dat geen dealbreaker en wat jij een 'mooie functie' vindt kan natuurlijk ook bepalend zijn.

Een dubbele master is trouwens een redelijke grote belasting. Afhankelijk of je vrijstelling of overlap hebt verdubbeld in beginsel de toch aanzienlijke studielast. Dit kan gevolgen hebben voor je vrije tijd (waar mee te leven is) maar ook gevolgen hebben voor je cijfergemiddelde, je bijbaan en de mogelijkheid om stage te lopen. Extra studiepunten vindt men vaak minder belangrijk dan een hoger cijfergemiddelde.

De top van de markt is - zoals ik hem via mijn kennissen ken - zwaar competitief. Een jongen die hbo accountancy -> economische master gedaan heeft kon wel na zijn stage aan de slag bij een van de big four kantoren, maar moest na anderhalf jaar uitstromen wegens het niet halen van een of andere assessment. Mensen die in die branche werken weten misschien waar dat over gaat. Er zat te weinig potentie in om hem op dat niveau vast te houden. Grote teleurstelling, maar dat bleek erg gebruikelijk te zijn.
Wat mij een mooie functie lijkt is eigenlijk het volgende:
Eerst jaren ervaring opbouwen binnen de Audit met financiële bedrijven. Vervolgens de stap maken naar het bedrijfsleven. Dit doen veel RA's, meestal in de vorm van controller. Alleen wil ik dan niet enkel controller zijn, ik wil ook financieel zodanig onderlegd zijn om ook over het financiële reilen en zeilen te kunnen bemoeien.

Een andere mooie functie zou natuurlijk zijn om meteen in de finance sector werkzaam te zijn. Ik neem aan dat accountancy kennis m.b.t. jaarrekeningen zeker niet verkeerd is.
pi_124916426
quote:
0s.gif
Op donderdag 4 april 2013 10:22 schreef Jr-90 het volgende:

[..]

Wat mij een mooie functie lijkt is eigenlijk het volgende:
Eerst jaren ervaring opbouwen binnen de Audit met financiële bedrijven. Vervolgens de stap maken naar het bedrijfsleven. Dit doen veel RA's, meestal in de vorm van controller. Alleen wil ik dan niet enkel controller zijn, ik wil ook financieel zodanig onderlegd zijn om ook over het financiële reilen en zeilen te kunnen bemoeien.

Een andere mooie functie zou natuurlijk zijn om meteen in de finance sector werkzaam te zijn. Ik neem aan dat accountancy kennis m.b.t. jaarrekeningen zeker niet verkeerd is.
Snap niet helemaal waarom je dan een master of finance zou gaan doen? Denk je werkelijk dat je deze kennis over 10-15 jaar nog weet als je hier iets mee wilt doen?
Zoals jij aangeeft dat je eerst audit wilt doen en daarna bedrijfsleven, zou ik master + post master accountancy doen en dan lekker gaan werken. Ervaring opdoen.
Als je later het bedrijfsleven ingaat rond die tijd gewoon cursus of iets met finance doen. Zonde om nu al een master hiervoor te volgen als je hier pas over lange tijd iets mee wilt gaan doen...

Accountancy kennis is overigens inderdaad van groot belang in de finance sector. Financiële verslaggeving is erg belangrijk om goed te kunnen lezen en te begrijpen. Denk hierbij aan het verband tussen verschillende rekeningen en de balans, maar ook aan kengetallen (financiële ratio's).
"Don't ever give up."
pi_124926769
quote:
0s.gif
Op vrijdag 5 april 2013 15:22 schreef lucatoni het volgende:

Accountancy kennis is overigens inderdaad van groot belang in de finance sector. Financiële verslaggeving is erg belangrijk om goed te kunnen lezen en te begrijpen. Denk hierbij aan het verband tussen verschillende rekeningen en de balans, maar ook aan kengetallen (financiële ratio's).
zou het? cashflow is veel belangrijker en dat is voor iedereen te begrijpen
pi_125063775
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem.

Ik heb recentelijk de HBO opleiding Bedrijfseconomie afgerond. Hiervoor heb ik HAVO met Wiskunde A1,A2 gedaan.

Hierdoor moet ik eerst de pre-master finance gaan doen en aansluitend de master.

Kan iemand mij uitleggen welk percentage van de opleiding bestaat uit wiskunde/statitstiek?
En of het realiseerbaar is?
pi_125064950
quote:
0s.gif
Op dinsdag 9 april 2013 11:31 schreef NoordBrabantt10 het volgende:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem.

Ik heb recentelijk de HBO opleiding Bedrijfseconomie afgerond. Hiervoor heb ik HAVO met Wiskunde A1,A2 gedaan.

Hierdoor moet ik eerst de pre-master finance gaan doen en aansluitend de master.

Kan iemand mij uitleggen welk percentage van de opleiding bestaat uit wiskunde/statitstiek?
En of het realiseerbaar is?
http://www.feweb.vu.nl/nl(...)pm-finance/index.asp

zou niet zo moeilijk moeten zijn om zelf op te zoeken toch?

Dit is zoals de premaster Finance aan de VU er nu uit ziet. ik weet niet zeker of dat aankomend jaar ook nog zo is, aangezien ze nu ook een minimale GMAT score vereisen eer je wordt toegelaten en volgens mij wordt het programma een beetje aangepast.

Afgaande op de premaster van het huidige jaar (en de jaren ervoor): je hebt twee (beschrijvende) statistiek vakken Kwantitatieve methoden (Statistiek 1) en kwantitatieve methoden (Statistiek 2) (dat is een statistiek vak minder dan je in de bachelor krijgt) en twee wiskunde vakken: Kwantitatieve methoden (Wiskunde) en Methoden & Technieken AE/FE, waarvan het laatste 6 ects is (ipv 3 ects). Methoden & Technieken is een echt wiskunde vak (borduurt eigenlijk vooral voort op Kwantitatieve methoden (Wiskunde) en in mindere mate op de eerste twee statistiek vakken), hierin zit oa basis matrix algebra, rijen, limieten, optimaliseren functies (meerdere variabelen), stochastische vectoren, integratie op kansverdelingen en differentievergelijkingen.

In totaal bestaat de premaster uit 45 ects en daarvan is 15 ects gewijd aan wiskunde/statistiek (ofwel 1/3 ;)). Daarnaast is Investments een vak waar wel aardig wat tijd in gaat zitten en moet je Wetenschapsleer en Methodologie niet onderschatten, heb gehoord dat daar veel mensen over struikelen omdat het een andere manier van denken vereist.

Al met al is het prima te doen, als je je maar direct voor de volle 100% inzet. Daarnaast omvat een normaal bachelor jaar 60 ects, dus 45 zou in principe geen probleem moeten zijn. Aangezien hertentamens vaak de week voor de tentamens van het nieuwe blok worden afgenomen is het raadzaam geen achterstand op te lopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop