Goede lijst, om daar nog aan toe te voegen vind ik het jammer dat je nu maar 2 wapens tegelijk mee kan dragen. Daarom heb ik eigenlijk de hele tijd dezelfde 2 wapens bij me, om in elke situatie uit de voeten te kunnen. Munitie ligt toch overal dus je kunt sproeien wat je wil, in tegenstelling tot de vorige edities waar je moest zoeken naar munitie en daardoor vaak gedwongen werd andere wapens uit te proberenquote:Op donderdag 4 april 2013 13:22 schreef Forbry het volgende:
Voor geïnteresseerden (voor velen waarschijnlijk “tl dr”), dit is trouwens mijn "eindoordeel" (had die al eerder op een ander forum geplaatst):
Minpunten:
- Ik vond de moeilijkheidsgraad van de combat niet in balans. Ik heb het spel op medium/normaal gespeeld. Hele stukken vond ik veel te makkelijk, maar er waren ook stukken die ik juist weer te moeilijk vond (misschien op die momenten niet de juiste tactiek te pakken?). Er zat weinig tussenin.
- Vreselijk savesyteem! Ondervonden op momenten dat ik de combat moeilijk vond, maar ook op de momenten dat ik het spel gewoon stopte om later weer te hervatten. Erg vervelend om steeds een eind terug te moeten en alles weer opnieuw te moeten doen/verzamelen. Bovendien gebeurde het autosaven volgens mij onregelmatig en was het mij (ook daardoor) zeer onduidelijk wanneer er weer een autosave zou plaatsvinden of had plaatsgevonden. Het systeem houdt replay tegen en het is zo ook niet mogelijk om meerdere games tegelijk te spelen (op verschillende manieren).
Waarom niet een systeem als bij Mass effect? Dat je altijd kunt saven, behalve tijdens combat (en eventueel ook niet tijdens andere cruciale momenten). Hoi hoi (behouden) uitdaging, doei doei frustratie en tijdverspilling!
- Het (kunnen) horen van mensen vond ik niet soepel/geleidelijk verlopen. OF je hoorde ze goed, OF je hoorde ze gewoon niet. Op dezelfde afstand staan, maar omgedraaid… meteen helemaal weg het geluid. Dat je wel tekst zag (door ondertiteling) maar helemaal niks hoorde zeggen.
- Geen ondertiteling bij het afspelen van de Voxophones. (Gelukkig kon je ze in het spelmenu lezen, maar dat is toch minder).
- Hoewel ik het zelf niet zo storend vond (omdat je als maker qua tijd en geld toch keuzes moet maken neem ik aan), waren de (zeer) weinige modellen van de NCP’s wel een “verarming” van/in het spel.
- Soms iets te veel “bloom” qua graphics.
- Geen mogelijkheid tot het skippen van bepaalde scenes/conversaties als je het verhaal al kent, bijvoorbeeld als je “doodgaat” of (voor de combat) wil herspelen?
- Dat je wapen altijd voor een gedeelte zichtbaar blijft, ook op de rustige momenten. Verstoort toch net de mooie beelden wat, vind ik dan (zeker bij een groot wapen).
- Paar kleine onvolkomenheden/glitches tegengekomen (relatief weinig voor zo’n net uitgekomen spel en niet het nader specificeren waard).
Pluspunten:
- Setting.
- Sfeer.
- Verhaal.
- Climax einde. Einde waar je echt wel even over na moet denken en dat als het je duidelijk is geworden, het nog “klopt” in het verhaal ook, erg knap gedaan!
- Stijl graphics.
- Kwaliteit graphics.
- Originaliteit (in verhaal, settting en combat).
- Spelduur (!) (Ben véél langer bezig geweest dan ik van anderen hoor/lees en dat op “medium”). Sowieso, maar zeker tegen relatief lage prijs afgezet.
- De vele, geweldige details
- Goede, soepele gameplay.
- Goede balans combat-avontuur/exploratie. (Misschien voor een shooter iets te weinig combat, vooral in de eerste helft?).
- Audio (muziek, sfx, voiceacting).
- Combat. Vooral door de skylines(rails)/ skyhooks en tears, maar ook door hulp Elizabeth, gears, vigors, hazards en (zich verplaatsende) luchtschepen. Vele verschillende tactieken mogelijk volgens mij, wat replaywaarde op zich verhoogt (maar dat savesysteem… arrrrghhh). Wapens heb ik (nog) niet zo veel over te zeggen eigenlijk. Heb bijna alleen maar de shotgun, sniper rifle of RPG gebruikt…
- Had ik de skylines/skyrails al genoemd![]()
- De Undertow vigor, als je die “hold/charged” (en helemaal opgewaardeerd hebt). Die vond ik erg leuk om te gebruiken! (Overigens vond ik “Return to sender” de meest “behulpzame”, het is maar goed dat je die pas op het laatst krijgt )
- Leuk(e) en pittig(e) “eindgevecht(en)”.
- Het hele spel getuigt van liefde van de makers voor het verhaal, de setting en gaming in het algemeen![]()
- De Handymen. Vond het lastig om die (zonder Return to sender) te verslaan, maar als creatie/creatuur wel erg leuk.
- Heel goed gebruik van de Voxophones. Als in kort, maar krachtig. Nooit te lang en altijd erg nieuwsgierigmakend, verrassend of bepaalde zaken duidelijk makend (vond ik van die kinetoscopes minder). Sommige logs vond ik zelfs wel een beetje ontroerend.
- Het verhaal speelt zich echt af gedurende de tijd dat je speelt (niet in allerlei aparte filmpjes/scenes ofzo). (Wat het skippen van stukken bij replay ook lastig maakt?).
Al met al, ondanks ook wat minpunten, WOW en een 9 of 9,5 (ben ik nog niet helemaal uit) van 10!
Het is wel iets uitdagender als je maar 2 wapens tegelijk kan meenemen? Zeg maar een variant op de beperkte munitie in de vorige edities?quote:Op donderdag 4 april 2013 15:53 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Goede lijst, om daar nog aan toe te voegen vind ik het jammer dat je nu maar 2 wapens tegelijk mee kan dragen. Daarom heb ik eigenlijk de hele tijd dezelfde 2 wapens bij me, om in elke situatie uit de voeten te kunnen. Munitie ligt toch overal dus je kunt sproeien wat je wil, in tegenstelling tot de vorige edities waar je moest zoeken naar munitie en daardoor vaak gedwongen werd andere wapens uit te proberen
quote:Op donderdag 4 april 2013 12:57 schreef Forbry het volgende:
Op medium is het inderdaad niet echt moeilijk. Met een volleygun kun je haar met twee magazijnen killen. 1999 mode heeft ze echter wat meer health en door de npc's die ze ressed kun je niet echt makkelijk naar nieuwe magazijnen, wapens of salts zoeken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die gevechten gingen me juist heel gemakkelijk af (in vergelijking met andere gevechten dan, heb het spel sowieso slechts op "medium" gespeeld). Ik liep gewoon met Return to sender + shotgun achter haar aan te knallen. Denk dat als ik Return to sender niet had kunnen gebruiken, dat ik het dan wel lastig had gevonden. Ga het ooit nog wel eens zonder proberen
[..]
Burning bridges gives you so much more
Oh, dat geloof ik meteen!quote:Op donderdag 4 april 2013 17:17 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Op medium is het inderdaad niet echt moeilijk. Met een volleygun kun je haar met twee magazijnen killen. 1999 mode heeft ze echter wat meer health en door de npc's die ze ressed kun je niet echt makkelijk naar nieuwe magazijnen, wapens of salts zoeken.
Is 1999 mode niet newgame plus?quote:Op zaterdag 6 april 2013 18:05 schreef Forbry het volgende:
Er kan nog een extra minpunt aan mijn lijst worden toegevoegd, geen "new game plus"![]()
Vind ik erg jammer! Snap dat het op sommige punten lastig zou zijn, omdat sommige dingen die je krijgt/update met het verhaal verweven zijn (zie bijvoorbeeld het krijgen van "Shock Jockey"), maar shit zeg, wat had ik het leuk(er) gevonden om het spel opnieuw te spelen met met name alle vigors (maar ook met alle updates en verkregen gears) vanaf het begin. Met sommige dingen kan je maar heel ff spelen, doordat je ze pas héél laat in het spel krijgt...Alles "out maxen" is nu ook niet mogelijk
![]()
Misschien dat DLC daar nog verandering in aan kan brengen? Ik hoop daar in ieder geval enorm op!
Voor zover ik overal gelezen heb:quote:
Vond de standaard fov zelf ook (te) klein, maar kun je in het menu bijstellen (op PC tenminste), weet niet of je dat hebt gedaan? Ik heb het op de grootste stand gezet en dat vond ik ook meer dan prima. Skylines hadden in principe idd nog wel wat meer kunnen worden gebruikt, maar vond ze al wel genoeg aanwezig om als grote (extra) "funfactor" te ervaren.quote:Op maandag 8 april 2013 16:30 schreef speknek het volgende:
Soepel zou ik het door de kleine fov niet echt noemen, en voor de rest worden de skylines niet heel veel gebruikt. Helaas, want het is inderdaad wel de leukste toevoeging.
Possession gebruiken op die ene vendor voor dat hekquote:Op maandag 8 april 2013 23:41 schreef Santello het volgende:
Ik ben net begonnen en kom er nu al niet meer uit![]()
Ben alle vendors langs gegaan op het festival maar heb geen kaartje kunnen bemachtigen om achter het hek te komen!
fov?quote:Op maandag 8 april 2013 16:30 schreef speknek het volgende:
Soepel zou ik het door de kleine fov niet echt noemen, en voor de rest worden de skylines niet heel veel gebruikt. Helaas, want het is inderdaad wel de leukste toevoeging.
field of view.. je gezichtsveld..quote:
dacht al zoiets. tnx, wist niet eens dat het aan te passen wasquote:Op dinsdag 9 april 2013 01:36 schreef mschol het volgende:
[..]
field of view.. je gezichtsveld..
ik weet niet helemaal of ik de standaard fov heb gebruikt eigenlijk (ik kan mij herinneren dat ik er wel mee heb gespeeld...)
Ik heb dus op de PC gespeeld en kan het nu niet nakijken, maar als je in het menu naar graphic of evt gameplay options gaat en je kiest voor "custom" settings, krijg je dan ook geen optie om met de fov te schuiven te zien?quote:Op dinsdag 9 april 2013 07:32 schreef speknek het volgende:
Op de xbox waar ik op speelde niet dacht ik.
Volgens mij wordt er in het spel op dat moment heel duidelijk gemaakt wat je precies moet doen ;-) Misschien heb jij ook wat aan de tip die ik ergens eerder in dit topic gaf ;-)quote:Op maandag 8 april 2013 23:41 schreef Santello het volgende:
Ik ben net begonnen en kom er nu al niet meer uit![]()
Ben alle vendors langs gegaan op het festival maar heb geen kaartje kunnen bemachtigen om achter het hek te komen!
Dat zag ik in de guide -als eerste gelezen bruikbare tip- ook staan ja. Had echt geen idee dat je dat "alarm" van die "Boys of silence" ook kon ontwijken. Had ik wel een paar keer geprobeerd, maar leek toen geen vermijden aan... blijkbaar moet dat dus wel kunnen idd!quote:Op donderdag 4 april 2013 02:32 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Waarom dollar machines gebruiken @ 1999 mode? :S
Bovendien kun je al die gekken @ comstocks ontwijken als de silent men je niet zien. Op 1999 mode was dat wel heel erg handig.
bioshock op hard uitgespeeld maar heb die "boy of silence" nog nooit gezien.quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:03 schreef Forbry het volgende:
[..]
Dat zag ik in de guide -als eerste gelezen bruikbare tip- ook staan ja. Had echt geen idee dat je dat "alarm" van die "Boys of silence" ook kon ontwijken. Had ik wel een paar keer geprobeerd, maar leek toen geen vermijden aan... blijkbaar moet dat dus wel kunnen idd!
Ik wist ook niet hoe ze heetten en wat ze precies waren hoor, maar zag dat er in de guide een apart stuk aan werd gewijd en daar stond dat dus in. Zijn schijnbaar (ook) blinde jongens die -mede door die gevallen op hun hoofd neem ik aan- heel goed kunnen horen en je kan er dus blijkbaar (in mijn geval toch) voor zorgen dat ze jou niet opmerken en dan heb je dus geen last meer van al die psy patienten.quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:19 schreef Curlbrah het volgende:
[..]
bioshock op hard uitgespeeld maar heb die "boy of silence" nog nooit gezien.(ligt aan mij hoor)
ik probeer alle hoeken en gaten te verkennen maar mis snel dingen.
edit: herken 'm nu wel, dacht dat het robots waren.
Enige deel van het spel waarbij je moest sneaken inderdaad. Was wel lijp om een stuk gear te pakken die vlak achter een Boy of Silence stond, was echt bang dat hij me zo horen/zien en ik al die anderen in die zaal moest bevechten.quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:56 schreef The_Substitute het volgende:
Je moet ze simpelweg voorbij sprinten als ze een andere kant opkijken en uit de schijnwerper blijven. Zo is het mij gelukt.
Op medium kun je je er nog doorheen komen met melee, in 1999 mode had ik er zelfs moeite mee met wapens.quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:26 schreef Curlbrah het volgende:
Dacht dat het een soort lady comstock encounter was dus knapte er telkens op los. Waren wel moeilijke gevechten met al die spoken erbij.
Ik ga het spel zeker nog eens spelen als alle DLC er is (misschien voor die tijd al) en dan ga ik dat eens proberen!quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:56 schreef The_Substitute het volgende:
Je moet ze simpelweg voorbij sprinten als ze een andere kant opkijken en uit de schijnwerper blijven. Zo is het mij gelukt.
Vraagt wel wat tijd/geduld, maar idd goede, (uit)gebalanceerde review! (Ga zo maar eens zoeken of er ook een filmpje is waar hij zijn mening over het einde geeft, zover was hij hier nog lang niet). Moest wel ff lachen dat hij maar geen "boots" kreeg en die Motorized patriot toch niet dood bleek. Die gast komt op zich met hele goede dingen, maar punten die hij ziet als negatief, zag ik meer als een compromis van de makers (tijd/geld). Ben het wat de gunplay betreft (ziet hij als een heel slecht punt) niet met hem eens. Die is idd beperkt en had vast en zeker beter/leuker gekund, maar vond het zelf nergens storend of problematisch. Hij stipt als heel goed punt van het spel aan, dat het -simpel gezegd- racisme ook van een "begrijpende" kant laat zien. Ik vond het wel interessant uitgevoerd/benaderd, maar dat wat hij zegt had ik nergensquote:Op dinsdag 9 april 2013 13:12 schreef Curlbrah het volgende:
Goede review ook al is hij in het begin een beetje vaag.
Ik vind gameplay wel belangrijk, maar je kan nou eenmaal niet alles hebben en zo lang het allemaal op zich wel soepel loopt (en dat vond ik persoonlijk dus wel), geef mij dan maar een goed verhaal en iets minder uitgebreide gameplayquote:Op dinsdag 9 april 2013 18:09 schreef Gatenkaas het volgende:
Ik vind dat iedereen wel heel erg negatief is over de gameplay. Tuurlijk, het is geen BF of CoD, maar dat pretenderen de makers ook niet.
Ik vind doorgaans in dat soort spellen gameplay zeer ondergeschikt aan het verhaal, dus als het een beetje mager is dan vind ik het wel prima. Maar soit, dat is per persoon verschillend.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:33 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind gameplay wel belangrijk, maar je kan nou eenmaal niet alles hebben en zo lang het allemaal op zich wel soepel loopt (en dat vond ik persoonlijk dus wel), geef mij dan maar een goed verhaal en iets minder uitgebreide gameplay
Eens dus, zolang de gameplay maar niet zó mager is dat het echt ongemak tijdens het spelen geeft (EDIT: of echt énorm sáai is). In dat geval haak ik toch wel af, ondanks een heel goed verhaal. Maar goed, dat is imo hier dus niet het gevalquote:Op dinsdag 9 april 2013 18:36 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Ik vind doorgaans in dat soort spellen gameplay zeer ondergeschikt aan het verhaal, dus als het een beetje mager is dan vind ik het wel prima. Maar soit, dat is per persoon verschillend.
Vind dat ook overdreven.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:09 schreef Gatenkaas het volgende:
Ik vind dat iedereen wel heel erg negatief is over de gameplay. Tuurlijk, het is geen BF of CoD, maar dat pretenderen de makers ook niet.
SPOILER: blablaOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'Three angry deathclaws make for a lotta reconstructive surgery.'
Veel van zijn gunplay kritiek beargumenteerd hij met terugblikken op de voorgaande games. Dat was van mij niet echt nodig geweest.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:02 schreef Forbry het volgende:
[..]
Vraagt wel wat tijd/geduld, maar idd goede, (uit)gebalanceerde review! (Ga zo maar eens zoeken of er ook een filmpje is waar hij zijn mening over het einde geeft, zover was hij hier nog lang niet). Moest wel ff lachen dat hij maar geen "boots" kreeg en die Motorized patriot toch niet dood bleek. Die gast komt op zich met hele goede dingen, maar punten die hij ziet als negatief, zag ik meer als een compromis van de makers (tijd/geld). Ben het wat de gunplay betreft (ziet hij als een heel slecht punt) niet met hem eens. Die is idd beperkt en had vast en zeker beter/leuker gekund, maar vond het zelf nergens storend of problematisch. Hij stipt als heel goed punt van het spel aan, dat het -simpel gezegd- racisme ook van een "begrijpende" kant laat zien. Ik vond het wel interessant uitgevoerd/benaderd, maar dat wat hij zegt had ik nergensIemand anders wel?
Ik denk dat het allemaal nóg interessanter was geweest als ze de hoeveelheid vijanden naar beneden hadden geschroefd en realistische damage hadden toegespast. (je wapens 1 hitten zowat maar vijanden kunnen jou ook snel doden)quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:09 schreef Gatenkaas het volgende:
Ik vind dat iedereen wel heel erg negatief is over de gameplay. Tuurlijk, het is geen BF of CoD, maar dat pretenderen de makers ook niet.
Ik vond het probleem niet zozeer de gameplay zelf, maar dat de gameplay tegengesteld werkte aan wat de game probeerde te doen. In reactie tot Culbrah hierboven, je wordt min of meer gedwongen er niet rustig doorheen te bewegen. Ik had daar op neogaf wat overgeschreven, dus sorry dat het in Engels is:quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:09 schreef Gatenkaas het volgende:
Ik vind dat iedereen wel heel erg negatief is over de gameplay. Tuurlijk, het is geen BF of CoD, maar dat pretenderen de makers ook niet.
quote:The problem, for me, is not really the combat itself. I quite like the gameplay puzzles they created where you can approach a setpiece from many different angles. The plas..vigors are nicely varied, I thought a few of them were useless but then I see people on here who only use those, so they must be well balanced. Same goes for the weapons, a really nice variety. I haven't really made up my mind over whether I think the weapons lack oomph, or whether I enjoy weapons that finally just let you blast away without spraying everywhere and cooldown timers. The lack of enemy variety was annoying though and the bigger machines were more annoying because of their bullet sponge nature than fun I thought.
No what really annoyed me was that the fps and loot trappings worked antithetical to what the game seemed to want to achieve. Now it could be just me; I'm a game design researcher so I'm heavily biased against anything that (I feel!) grates in this sense. Heavy action FPS games are contingent on a continuous, increasing sense of urgency. Like an avalanche that gathers up momentum. They need to have this, because why else would you massacre such ludicrous amounts of people other than that the increasing urgency demands it (you forget about the ludicrousness of the situation basically). But the game hides away a lot of the understanding of the plot in corners away from the path you are actually being directed in! In addition, you need to understand Columbia to appreciate it, but the constant shooting gets in the way of this because your attention is constantly focused on the enemies, that are not interesting to the actual understanding of the plot. This schizophrenia was constantly nagging my mind while I was playing the game. The game design says go this way there are enemies you have to shoot, the world design said go the other way, it's what it's really about.
This is exemplified in the green arrow you can conjure up. You see it veers off right, so you go left in search for loot and voxophones. Apart from killing any urgency that's left (because your mind outright refuses the idea that you have to roleplay as the protagonist in the plot and e.g. hurry quickly save Elizabeth), the loot mechanic furthermore kills any observation of the environment. Loot is everywhere. In the trashcans, on the street, in desks. You're clicking on everything without giving it conscious thought. Therefore the environment, Columbia(!) (the place it should be about), is essentially meaningless. There's no spatial cognition, because there's no need for it. You don't have to reason about the environment, like 'I bet there's a voxophone on that person's nightstand', because they are on the ground, in a crypt, in the bushes, everywhere that's illogical. As such, you don't appraise the environment like a logical place, but like it's a backdrop. And then there's the shooting again, for the fiftieth time in a row. Why were you doing this again? To pay off some kind of debt that hasn't even been explained. Okay..
quote:Op zaterdag 13 april 2013 15:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik vond het probleem niet zozeer de gameplay zelf, maar dat de gameplay tegengesteld werkte aan wat de game probeerde te doen. In reactie tot Culbrah hierboven, je wordt min of meer gedwongen er niet rustig doorheen te bewegen. Ik had daar op neogaf wat overgeschreven, dus sorry dat het in Engels is:
[..]
Ja dag toen was er nog geen eens kleurquote:Op donderdag 18 april 2013 09:14 schreef The_Substitute het volgende:
Jaren '50, '60, '70-sfeer in Infinite? Het speelt zich af in 1912.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |