Het bljift toch vreemd: zelfde regels, per gemeente eigen interpretatie. Maar is jouw vergunning niet gekoppeld aan het ingeschreven staan bij een onderwijsinstelling?quote:Op donderdag 20 februari 2014 10:35 schreef Njosnavelin het volgende:
Jeetje, nou zo moeilijk doet Brussel dus niet.
Ik heb nooit iets moeten laten zien dat mijn ouders of wie dan ook garant voor me zou staan. Ook niks van studieresultaten ofzo. Dat vind ik ook wel heel ver gaan
Dat zou wel kunnen ja.quote:Op donderdag 20 februari 2014 10:53 schreef Maloney het volgende:
Het foldertje van de Nederlandse les heb ik ook maar teruggegeven
[..]
Het bljift toch vreemd: zelfde regels, per gemeente eigen interpretatie. Maar is jouw vergunning niet gekoppeld aan het ingeschreven staan bij een onderwijsinstelling?
Daar heb ik geen ervaring mee, het trekt me ook niet zo om samen te komen met mensen die alleen met nederlanders samen willen komen. Zo geforceerd ofzo.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:51 schreef Yallo het volgende:
Sinds een week woon ik in Brussel omdat ik hier een baan heb gevonden. Net even rustig een paar topics doorzitten lezen en ik weet al welke restaurants ik wil gaan uitproberen en waar ik moet zijn voor de feestjes.
Nu was ik eens benieuwd of er hier mensen zijn die wel eens deelnemen aan borrels voor Nederlanders in Brussel zoals NedCafé en wat jullie ervaringen hiermee zijn? Alvast bedankt!
quote:Op donderdag 20 februari 2014 10:42 schreef Reya het volgende:
In Brussel is men al blij dat je geen analfabeet bent
Kwam er toevallig vandaag langs en heb er even op gelet (heb er vroeger ook wel eens gelogeerd) maar behalve dat het gesloten was, is er aan de buitenkant niets te zien van verkoop oid. Het restaurant (Collage) dat er zit/zat krijgt wel vernietigende recensies op internet.quote:Op woensdag 19 februari 2014 00:05 schreef bloempjuh het volgende:
Ik heb een heel gekke vraag aan de Nederbelgen die in Antwerpen wonen.
Het gebouw van Den Heksenketel -Pelgrim(s)straat 22- staat schijnbaar leeg (ik heb er een aantal jaar geleden gewoond en gewerkt). Is er ergens te vinden wie de eigenaar/verkopende partij van het gebouw is?
Ik ben gewoon nieuwsgierig, aangezien Den Heksenketel een enorm belangrijke plek voor me is geweest
Volgens de oud-eigenaar van Den Heksenketel, Raf, staat het te koop.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:23 schreef Maloney het volgende:
[..]
Kwam er toevallig vandaag langs en heb er even op gelet (heb er vroeger ook wel eens gelogeerd) maar behalve dat het gesloten was, is er aan de buitenkant niets te zien van verkoop oid. Het restaurant (Collage) dat er zit/zat krijgt wel vernietigende recensies op internet.
OK, dan zal hij vast wel meer weten.quote:Op maandag 24 februari 2014 00:41 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Volgens de oud-eigenaar van Den Heksenketel, Raf, staat het te koop.
Ja diverse keren maar dat was 12 jaar terug en langer.quote:
Ok, op de bedrijfsvloer bij internationale bedrijven is het niveau goed natuurlijk, maar gewoon in het algemeen... Hoop arrogante Franstaligen die nauwelijks Nederlands spreken en verder een hele hoop ongeschoolde import.quote:Op woensdag 26 februari 2014 16:03 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ja diverse keren maar dat was 12 jaar terug en langer.
Geen idee hoe de situatie nu is.
Mensen waren altijd erg vriendelijk op de bedrijfsafdeling waar ik de IT moest installeren en upgraden/plaatsen.
Dus het lijkt wel wat op Amsterdam?quote:Op donderdag 27 februari 2014 07:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ok, op de bedrijfsvloer bij internationale bedrijven is het niveau goed natuurlijk, maar gewoon in het algemeen... Hoop arrogante Franstaligen die nauwelijks Nederlands spreken en verder een hele hoop ongeschoolde import.
Beetje wel ja.quote:Op donderdag 27 februari 2014 16:01 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dus het lijkt wel wat op Amsterdam?![]()
![]()
quote:Op donderdag 27 februari 2014 16:01 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dus het lijkt wel wat op Amsterdam?![]()
![]()
Ben je jonger dan 26? In dat geval zou je een campuskaart kunnen kopen, dat komt dan neer op een paar euro (2 tot 3 denk ik) per enkele reis van leuven of antwerpen tot roosendaal. Maar dan moet je van daar natuurlijk nog tot breda, en elke dag op neer maakt het alsnog een dure grap natuurlijk..quote:Op zondag 9 maart 2014 19:27 schreef folkhemmet het volgende:
Beste Nederbelgen,
Ik wil misschien in België (Antwerpen of Leuven) studeren, maar in Nederland (omg. Breda) blijven wonen. Ik heb geen recht meer op een OV-studentenkaart. Is er misschien een voordelig (traject)abonnement voor grensverkeer? Ik hoop dat er hier mensen zitten die hier wat meer van af weten
Hier staan de huidige mogelijkheden: http://www.grenstreinbus.be/quote:Op zondag 9 maart 2014 19:27 schreef folkhemmet het volgende:
Beste Nederbelgen,
Ik wil misschien in België (Antwerpen of Leuven) studeren, maar in Nederland (omg. Breda) blijven wonen. Ik heb geen recht meer op een OV-studentenkaart. Is er misschien een voordelig (traject)abonnement voor grensverkeer? Ik hoop dat er hier mensen zitten die hier wat meer van af weten
Waarom in NL blijven wonen? Breda - Leuvel elke dag op en neer als je vroeg college hebt? Is niet te doen.quote:Op zondag 9 maart 2014 19:27 schreef folkhemmet het volgende:
Beste Nederbelgen,
Dankjewel! Dat is een interessante optie, zo'n campuskaart! Helaas blijft de grootste kostenpost toch het stukje Roosendaal(grens)-Breda. Volgens de site van NS Hispeed kost een retourtje Breda-Antwerpen ¤8,50 per keer. Breda-Roosendaal is ¤ 4,80. En dan komt de busrit van mijn huis naar het station in Breda er nog bij. Duur grapje iddquote:Op zondag 9 maart 2014 20:34 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ben je jonger dan 26? In dat geval zou je een campuskaart kunnen kopen, dat komt dan neer op een paar euro (2 tot 3 denk ik) per enkele reis van leuven of antwerpen tot roosendaal. Maar dan moet je van daar natuurlijk nog tot breda, en elke dag op neer maakt het alsnog een dure grap natuurlijk..
Thanks, dat er een bus was wist ik niet!quote:Op maandag 10 maart 2014 09:25 schreef Maloney het volgende:
[..]
Hier staan de huidige mogelijkheden: http://www.grenstreinbus.be/
Er loopt een bus van Breda naar Hulst waarbij je in Antwerpen kan uitstappen en er is natuurlijk de trein maar het blijven dure grapjes. Waarom wil je in Nederland blijven wonen? Praktisch is anders, zeker Leuven is niet haalbaar vanuit Nederland als je om half negen college hebt.
Het is idd niet ideaal. Helaas is het zonder StuFi/lening van de DUO voor mij financieel niet haalbaar om op kamers te gaan. Breda-Antwerpen is trouwens maar een uurtje met de trein, dat vind ik prima te doen, dus afstand/reistijd is het probleem niet. Breda-Leuven is wat lastiger ja, met een reistijd van 2 uur, maar niet onmogelijk.quote:Op maandag 10 maart 2014 12:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom in NL blijven wonen? Breda - Leuvel elke dag op en neer als je vroeg college hebt? Is niet te doen.
Ja, mijn ouders.quote:Op maandag 10 maart 2014 12:41 schreef Halcon het volgende:
Heb je dan familie in Breda o.i.d. ?
Wat je ook kunt doen, is de reistijd uitsparen en gedurende die uren wat geld verdienen met een studentenjob. Daar zijn er genoeg van in Belgie.
Een abo op de bus kost in Belgie overigens een habbekrats... Kun je in bv. Tilburg wonen, dan zou je vanaf Tilburg met de bus naar Turnhout kunnen en dan vanuit Turnhout met de bus naar Leuven.
Wat avontuurlijk, leuk!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:43 schreef eenvogeltje het volgende:
@Njosnavelin: Ik ging vroegâh best vaak naar Antwerpen om te winkelen of voor 'n weekendje weg ofzo, vond het altijd wel een heel leuke stad dus vond het wel een mooi vervolg op 3 jaar Breda![]()
Niet echt een specifieke reden dus maar gewoon om eens te kijken hoe het hier is
Weet niet wat je wil gaan studeren maar mijn ervaring met sociale wetenschappen is, dat het niveau in NL een stuk hoger lag. Heb dus gewoon twee dagen per week gewerkt naast mijn studiequote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:13 schreef folkhemmet het volgende:
Mm, zou kunnen, maar ik heb hoor van velen dat het in België bijna niet te doen is om te werken naast je studie, aangezien de studies een stuk zwaarder en van een veel hoger niveau zijn dan in NL.
Wat ik wil doen valt ook onder faculteit sociale wetenschappen, hahaquote:Op woensdag 12 maart 2014 01:14 schreef Maloney het volgende:
[..]
Weet niet wat je wil gaan studeren maar mijn ervaring met sociale wetenschappen is, dat het niveau in NL een stuk hoger lag. Heb dus gewoon twee dagen per week gewerkt naast mijn studie
Ik heb me ergens in oktober ingeschreven. Ergens in mei kan ik terugkomenquote:Op dinsdag 11 maart 2014 14:43 schreef eenvogeltje het volgende:
*Eenvogeltje meldt zich ook maar alvast hier*
Afgelopen zondag naar Antwerpen verhuisd. Nu maar 'ns wachten tot ik een afspraak kan maken met de gemeenteBen benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik m'n rijksregisternummer heb.....
een Colruyt winkel in de buurt wilt me graag op een tweede gesprek maar dat kan dus niet zonder dat nummer
Tegenover de Antwerpen Expo zo ongeveer!quote:
Nicequote:Op woensdag 12 maart 2014 14:10 schreef eenvogeltje het volgende:
[..]
Tegenover de Antwerpen Expo zo ongeveer!
En duurt dat echt ZO lang?ik wil wel graag aan de slag eigenlijk
heb via internet dat formulier ingevuld dus zelfs geen rijksregisternummer op een papiertje...
De plaatselijke hier in Antwerpen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 11:41 schreef folkhemmet het volgende:
[..]
Wat ik wil doen valt ook onder faculteit sociale wetenschappen, haha![]()
Aan welke universiteit was dat, als ik vragen mag?
Het niveau ligt hoger, afijn... het is meer stampwerk dan in Nederland in elk geval. Neemt niet weg dat je best bv vrijdagavond en zaterdag kunt werken.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:13 schreef folkhemmet het volgende:
[..]
Ja, mijn ouders.
Mm, zou kunnen, maar ik heb hoor van velen dat het in België bijna niet te doen is om te werken naast je studie, aangezien de studies een stuk zwaarder en van een veel hoger niveau zijn dan in NL.
Ik bedacht net: ik kan ook een trajectabonnement Breda-Roosendaal kopen bij de NS, en dan een campuskaart vanaf Roosendaal tot Antwerpen. Dat scheelt al een stuk in de reiskosten.
Ja maar ik heb daar ook geen werk meer (zou meer kwijt zijn aan reiskosten dan dat mn bijbaantje opbracht)quote:
Ik ben in feite een grens arbeider, maar zou alles wel meenemen als ik jou was. Misschien willen ze weten of je ooit gewerkt hebt en niet één of andere profiteur bent?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:42 schreef eenvogeltje het volgende:
[..]
Ja maar ik heb daar ook geen werk meer (zou meer kwijt zijn aan reiskosten dan dat mn bijbaantje opbracht)
Of moet ik daar ook nog loonstroken van meenemen
Voorheen was het zo dat je eerst een kaart voor 5 maanden kreeg en als je inkomen aan kon tonen, een kaart voor 5 jaar. Geen idee hoe dat nu werkt.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:16 schreef eenvogeltje het volgende:
Nou, mag over ruim 2 weken langs de gemeente om me dan in te schrijven!
Wel grappig dat ze dan vragen een arbeidscontract en recente loonstroken mee te nemen..terwijl ik niet kan werken zonder dat ik ben ingeschreven..(zal wel voor grensarbeiders en verhuizende Belgen zijn)
Nouja ik ben in ieder geval een stapje dichterbij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |