abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124599179
Ik ga binnenkort verhuizen, en bij die woning kan ik mijn fiets niet meer binnen neer zetten, terwijl dat nu wel kan.
Nu is het zo dat mijn fiets een open kettingkast heeft (of eigenlijk geen kettingkast dus), zoals deze fiets ongever: http://www.vanderveentwee(...)t%20innergy%20xt.jpg

Nu zal deze ketting binnen een maand helemaal naar de filistijnen zal zijn, leek het me misschien handig daar een gesloten kettingkast (zoals deze bijvoorbeeld http://www.tweewielercent(...)s/2012/01/fiets2.jpg) op te zetten, om de roest dus te voorkomen...

Is dat mogelijk?
  donderdag 28 maart 2013 @ 10:22:57 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_124599250
Nee. De fiets waar je hem op wilt zetten, heeft een derailleur. De andere fiets heeft een versnellingsnaaf. Die twee kasten zijn niet uitwisselbaar.

Een derailleur is een open systeem, heb je daar geen zin in, dan kun je beter een fiets met een versnellingsnaaf kopen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  donderdag 28 maart 2013 @ 10:41:49 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_124599806
Als je een fiets buitenzet, zal de ketting altijd snel verroesten, waarbij een kettingkast slechts een beperkende vertragende werking heeft.
Wat wel werkt is gewoon de ketting regelmatig olieen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_124599932
Op de fiets met derailleur kan je dus nooit een kettingkast zetten als ik het goed begrijp?
  donderdag 28 maart 2013 @ 10:48:54 #5
8252 mvdejong
pi_124599999
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 10:46 schreef LaarsKaas het volgende:
Op de fiets met derailleur kan je dus nooit een kettingkast zetten als ik het goed begrijp?
Correct, een volledige gesloten kettingkast zou op een fiets met een (achter-)derailleur een dermate groot en onhandig stuk plastic worden dat het niet te doen is. En het zou het verroesten van de ketting maar beperkt tegenhouden, een kettingkast is met name bedoeld om je kleren te beschermen tegen de ketting, en de ketting te beschermen tegen vuil, en tegen opspattend water dat de olie eraf zou spoelen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_124605329
Ah ok, eigenlijk het enigste wat ik dan kan doen is heel regelmatig de ketting olien?
Op het moment doe ik dat met White Grease, dat is een goede oplossing toch?
  FOK!fotograaf donderdag 28 maart 2013 @ 13:37:55 #7
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_124605368
Industrieel kettingvet halen. Blijft er langer opzitten. Als je voldoende je ketting smeert (evenals je trappers en je voorvork/zadelpenvering) en zorgt dat je bijv. zand er voldoende en vooral, snel, uitgespoeld wordt, zal je ketting best lang meegaan.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  donderdag 28 maart 2013 @ 13:57:07 #8
8252 mvdejong
pi_124606048
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 13:36 schreef LaarsKaas het volgende:
Ah ok, eigenlijk het enigste wat ik dan kan doen is heel regelmatig de ketting olien?
Zelfs al staat je fiets binnen is het regelmatig olieen van je ketting noodzakelijk, ook omdat een beetje overschot aan olie zand en andere sterk schurende rommel van je ketting spoelt.

De mooiste oplossing is om je ketting niet te olieen, maar maandelijks af te nemen en in kokend vet te dompelen, zodat het diep doordringt in je schakels, en door de hitte goed aan het metaal bindt. Maar goed, niet echt practisch.
pi_124615283
Ketting gewoon soepel houden met olie/vet idd.
Een beetje roest op de ketting kan echt geen kwaad..
pi_124618894
Je kunt ook nog een ketting met anti-roestcoating op de fiets leggen, maar dan moet je in de meeste gevallen ook de cassette mee verwisselen. De kans op roest neemt in de komende maanden wel sterk af. Het is de pekel die in de winter gestrooid wordt die ernstige roest veroorzaakt.
pi_124624244
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 13:36 schreef LaarsKaas het volgende:
Het is ook belangrijk dat je de ketting en derailleurwieltjes regelmatig schoonmaakt voordat je hem gaat olien. Gewoon even met een doek de aangekoekte resten eraf halen en dan pas smeren. Anders wordt de ketting na verloop van tijd steeds smeriger en gaat ie zwaar lopen, slecht schakelen etc.
pi_124631171
Bedankt voor alle goeie info en tips mensen, hier kan ik wat mee!
Jammer dat een kettingkast plaatsen niet mogelijk is, dus dan maar goed onderhouden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')