abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124536735
OP:
quote:
God (een hogere macht) bewijzen: Het verstand overtuigen/aantonen (laten zien) dat God bestaat.

Om te beginnen: Bewijzen betekent het verstand overtuigen dat iets waar is. Dat is ook wat je doet wanneer je God probeert te bewijzen: dus het verstand overtuigen. Dat is meteen het probleem waarop ik wil wijzen. God bewijzen met het verstand (of God ontkennen op basis van het ontbreken van bewijs) is niet mogelijk en ik zal dit proberen uit te leggen:

Het bewijzen gebeurt door (en is bedoelt voor) het verstand. Het verstand (waarmee het bewijs gezocht/samengesteld wordt en waarvoor het bewijs ook dient) is ten eerste zelf gemaakt en ten tweede heeft het als doel om alles wat gemaakt is (wat het doorkrijgt d.m.v. de zintuigen) te onderzoeken en te begrijpen. De Maker van het verstand (of Hij nu wel of niet bestaat) moet daarom “daarachter” gezocht worden, overstijgt het en is daarom met het verstand niet te be-grijpen.

Je kunt niet zeggen: “Kijk, dát of daar is God.”, of: “Zo zit God in elkaar.” Je kunt God niet aanwijzen, vangen, onderzoeken en dan begrijpen. Maar het verstand (m.b.v de zintuigen) is wel voor dat soort zaken geschapen: om dingen waar te nemen, te onderzoeken en te begrijpen. Dat noemen we dan bewijs (voor het verstand). Terwijl ik bezig was met dit topic vond ik een mooie omschrijving in de Koran (en ik haal dit niet aan om de waarheid van de Koran te bewijzen, slechts om het punt duidelijk te maken):

Het zicht/begrip/intelligentie kan Hem niet begrijpen/bevatten/omvatten, maar Hij begrijpt/bevat/omvat het zicht/begrip/intelligentie, en Hij is de Subtiele, de Albewuste.

Als ik het anders mag/kan verwoorden: God kun je niet bewijzen, maar Hij bewijst jou. Dus alle pogingen om God te “bewijzen” is niet mogelijk, omdat dit (het bewijzen) nu eenmaal door het verstand gebeurt. En het verstand, omdat het gemaakt is, heeft een beperking om haar Maker te be-grijpen.

Het is moeilijk om dit uit te leggen of met een vergelijking te komen, maar het verstand is als een computerprocessor die op zichzelf haar maker/programmeur niet kan ontdekken/bewijzen. Het kan op zichzelf de oorsprong van haar “nullen” en “enen” niet bewijzen en grijpen, want de middelen waarmee het dat alleen kan doen zijn uiteindelijk zelf de “nullen” en “enen”. Dus blijft het in zichzelf rond cirkelen, zonder er buiten te kunnen treden.

Dus als je het bestaan (of niet-bestaan) van God wil ervaren en zekerheid wil bereiken, dan zal je je verstand moeten overstijgen, je zal op een bepaalde hoogte dat moeten leren loslaten, en afgaan op iets hogers in jezelf. Alleen op die manier kun je voor jezelf ervaren of God werkelijk (niet) bestaat. Zolang je dat niet doet, blijf je, hoe verstandig je ook bent als gelovige/niet-gelovige, in een cirkel ronddraaien.

God "bewijzen", laten zien, kan dus niet. Een mooi verhaal staat ook in de Bijbel beschreven: de Israëlieten vroegen Mozes om God te laten zien (te bewijzen), maar werden door een natuurfenomeen (storm/bliksem) gegrepen. Je kan ook niet God ontkennen omdat er "bewijzen" ontbreken. Met wetenschap kun je dus ook niet God verwerpen, omdat het gebaseerd is op het verstand met al haar beperkingen en waaruit het niet kan treden.
En verder:
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:56 schreef man1986 het volgende:

[..]

Materialisme falsifieert zichzelf.
Ben je zelf een voorstander van materialisme?
Voor waar het van toepassing is, jazeker. :Y

Een spijker sla je met een hamer, een schroef behandel je met een schroevendraaier. ;)

quote:
2s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:01 schreef Semisane het volgende:

[..]

Tja...een beetje makkelijke uitspraak om heel eerlijk te zijn.

[..]

Dat is dus niet wat de wetenschap claimt of wat wetenschappers zeggen. Men geeft wel aan dat men geen uitspraak kan doen over het immateriële en dat is toch een heel groot en niet zo'n subtiel verschil.
Dat klopt, echter zijn het mensen die stellen dat God niet bestaat door het gebrek aan bewijs degenen die hiermee een uitspraak doen over het immateriële, met wetenschap als instrument. Het is dus niet wetenschap, maar de mensen die zich wapenen met wetenschap tegen dit soort dilemma's die de fout in gaan.

quote:
Daarbij, stel dat het immateriële volkomen waar is en het bestaat en op één of andere manier kan je er buiten de wetenschap iets over zeggen, dan is het nog maar zeer de vraag of de ons bekende religies, levens-filosofieën etc daar wel iets zinnigs over te zeggen hebben.

Op geen enkele manier is het heel waarschijnlijk te maken dat religies of wat dan ook werkelijke inzichten hebben in het immateriële of bovennatuurlijke. Dat wordt wel geclaimd, maar ja er kan zoveel geclaimd worden. :P
Hoe bepaal je die waarschijnlijkheid? Wat maakt een inzicht tot een inzicht? Het is wederom een spijker met een schroevendraaier bewerken. ;)
pi_124536767
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:22 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ik kan niet bepaald voor andere gelovigen praten, maar de fysieke verschijning zal voor mij voldoende bewijs zijn. ;)
Hallucinatie toch?
quote:
Het maakt me namelijk ook niet zoveel uit of er een god is of niet, maar zolang ik meen dat een goddelijke entiteit totaal onwaarschijnlijk is dan heb ik geen enkele intentie er op wat voor een reden rekening mee te houden.
Lijkt me logisch.
quote:
En om heel duidelijk te zijn, dan accepteer ik niet zomaar de regels uit een arbitrair gekozen religie die dan denken te moeten bepalen hoe ik mijn leven moet invullen. :)
Daar heb je het recht op.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_124536998
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:36 schreef Gray het volgende:
Voor waar het van toepassing is, jazeker. :Y

Een spijker sla je met een hamer, een schroef behandel je met een schroevendraaier. ;)
Pragmatisme zou hier dan meer van toepassing zijn dan materialisme.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_124537400
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:41 schreef man1986 het volgende:

[..]

Pragmatisme zou hier dan meer van toepassing zijn dan materialisme.
Als je je gedwongen voelt de praktijk met theorie te verbinden, zeker.
pi_124537478
Dus materialisme is meer de theoretische kant?
Wat als de theorie fout blijkt te zijn?
pi_124537570
Maar nogmaals man1986, binnen het kader van het volgende verhaal ;
quote:
"God keeps the last answer in Pandora’s box. As long as humans cannot end the endless why’s, God reserves enough room as the strongest proof of God’s existence."
Wu Chi Kay

Waarom zijn er anderen en is er geschiedenis? Door de wijze waarop de realiteit in dit universum verloopt ( biologische processen, chemische processen, natuurkundige processen).
Waarom is dit universum er? Dit universum is er omdat het is ontstaan uit een fluctuatie of beweging van energie wat resulteerde in de oerknal.
Tot zover kunnen we het wetenschappelijk allemaal redelijk onderbouwen maar dan komt natuurlijk de vraag;

Waarom is die fluctuatie er?

En daar loopt de wetenschap even vast, maar als antwoord daar de bijbelse god invullen is wel zover van die bijbel af dat dat niet meer serieus te nemen is.
waarin de wetenschap dus tot een grens alles kan verklaren , kom eens met bewijzen van die bijbelse god. Dat zou namelijk heel apart zijn in relatie tot bovenstaande.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  dinsdag 26 maart 2013 @ 19:53:24 #7
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124537656
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:36 schreef Gray het volgende:
OP:

Dat klopt, echter zijn het mensen die stellen dat God niet bestaat door het gebrek aan bewijs degenen die hiermee een uitspraak doen over het immateriële, met wetenschap als instrument. Het is dus niet wetenschap, maar de mensen die zich wapenen met wetenschap tegen dit soort dilemma's die de fout in gaan.
Er zullen vast mensen zijn dit dat zeggen, maar de meesten zullen daar over het algemeen mee bedoelen dat het gebrek aan bewijs een zeer grote mate van onwaarschijnlijkheid aangeeft. Denk ik ;)

quote:
Hoe bepaal je die waarschijnlijkheid? Wat maakt een inzicht tot een inzicht? Het is wederom een spijker met een schroevendraaier bewerken. ;)
Nou ja dat is lastig, ik heb geen idee hoe je waarschijnlijkheid van het immateriële aantoont, de wetenschap doet dat voor het materiële, maar juist die onduidelijkheid bij het immateriële maakt het dat hoewel religies en levens-filosofieën er van alles over zeggen dat de claims daarover niet heel overtuigend zijn. :) Je geeft het zelf al aan, wat maakt een inzicht tot een inzicht...nou zeg het maar. Met betrekking tot het immateriële zal dat erg moeilijk zijn.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_124537679
@truthortruth

Van vorig topic:
Ik denk dat geen enkel bewijs 'voldoende' zal zijn voor een niet-gelovige.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 19:54:18 #9
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124537704
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:36 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hallucinatie toch?
Wat is er onduidelijk aan fysiek?
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_124537750
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:50 schreef man1986 het volgende:
Dus materialisme is meer de theoretische kant?
Wat als de theorie fout blijkt te zijn?
Het is een ideologie, met zijn eigen afbakening. Als het fout is, dan kan je er stug aan vast blijven houden, of kiezen voor een andere benadering. Als je geen vrede kan hebben met het niet-weten uiteraard. ;)
pi_124537882
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:54 schreef Semisane het volgende:

[..]

Wat is er onduidelijk aan fysiek?
Hoe maak je dan onderscheid tussen een ware fysieke verschijning en een hallucinatie?
Stel ik was niet-gelovig, hoe zou je op deze 'hoge drempel' reageren?
pi_124538032
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:55 schreef Gray het volgende:

[..]

Het is een ideologie, met zijn eigen afbakening. Als het fout is, dan kan je er stug aan vast blijven houden, of kiezen voor een andere benadering. Als je geen vrede kan hebben met het niet-weten uiteraard. ;)
Wat zijn de 'controversiële' claims van materialisme? Toch dat er geen immateriële zaken bestaan, of tenminste iets dat hierop lijkt.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 20:05:22 #13
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124538299
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoe maak je dan onderscheid tussen een ware fysieke verschijning en een hallucinatie?
Stel ik was niet-gelovig, hoe zou je op deze 'hoge drempel' reageren?
Tja, het fysieke is te testen hè. :) Op die manier kunnen we al een fysieke verschijning scheiden van een hallucinatie.

Ja ik snap dat dat enkel top op zeker hoogte kan, maar goed dat geld voor alles...ook de tafel waar je je aan stoot. :P Overigens hoeven we er geen discussie te houden tot op welke hoogte de wetenschap iets kan bewijzen...het lijkt me duidelijk wat ik bedoel met een fysieke verschijning. :)
pi_124538727
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:05 schreef Semisane het volgende:

[..]

Tja, het fysieke is te testen hè. :) Op die manier kunnen we al een fysieke verschijning scheiden van een hallucinatie.
Fysieke verschijningen komen niet al te vaak voor, dus mocht die verschijning bij jou toevallig plaats vinden in een laboratorium, dan mag je wel even van geluk spreken.

Maar alles buiten een laboratorium zou eigenlijk wetenschappelijk niet te valideren zijn. Veel niet-gelovigen zouden je die 'hoge drempel' toewerpen en dan zit je daar met je verschijningsverhaal. Opeens word je afgeschilderd als irrationeel, goedgelovig etc.

quote:
Ja ik snap dat dat enkel top op zeker hoogte kan, maar goed dat geld voor alles...ook de tafel waar je je aan stoot. :P Overigens hoeven we er geen discussie te houden tot op welke hoogte de wetenschap iets kan bewijzen...het lijkt me duidelijk wat ik bedoel met een fysieke verschijning. :)
Het is me wel duidelijk wat jij bedoelt met een fysieke verschijning, maar ik ben hier even de twijfelende Thomas en verklaar je voor gek ;)
  dinsdag 26 maart 2013 @ 20:25:31 #15
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124539400
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:13 schreef man1986 het volgende:

[..]

Fysieke verschijningen komen niet al te vaak voor, dus mocht die verschijning bij jou toevallig plaats vinden in een laboratorium, dan mag je wel even van geluk spreken.
Luister, we hebben het over een goddelijke entiteit, vast dat die er wel wat op weet te vinden. Constant maar allerlei voorwaarden en moeilijkheden bij een nogal hypothetische casus zoeken is niet zo heel boeiend imho. :)

quote:
Maar alles buiten een laboratorium zou eigenlijk wetenschappelijk niet te valideren zijn.
Ik spreek je wel even als je je bovenbeen stoot tegen de hoek van een tafel. ;)

quote:
Veel niet-gelovigen zouden je die 'hoge drempel' toewerpen en dan zit je daar met je verschijningsverhaal. Opeens word je afgeschilderd als irrationeel, goedgelovig etc.
Ach, zoals ik al aangaf we hebben het hier over een goddelijke entiteit. Spontaan fysiek verschijnen in een lab waar men toevallig goddelijke fysieke verschijningen aan het testen zijn moet niet al te lastig zijn lijkt me. ;)

quote:
Het is me wel duidelijk wat jij bedoelt met een fysieke verschijning, maar ik ben hier even de twijfelende Thomas en verklaar je voor gek ;)
Lijkt me redelijk. :)
pi_124539614
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:25 schreef Semisane het volgende:

[..]

Luister, we hebben het over een goddelijke entiteit, vast dat die er wel wat op weet te vinden. Constant maar allerlei voorwaarden en moeilijkheden bij een nogal hypothetische casus zoeken is niet zo heel boeiend imho. :)

[..]

Ik spreek je wel even als je je bovenbeen stoot tegen de hoek van een tafel. ;)

[..]

Ach, zoals ik al aangaf we hebben het hier over een goddelijke entiteit. Spontaan fysiek verschijnen in een lab waar men toevallig goddelijke fysieke verschijningen aan het testen zijn moet niet al te lastig zijn lijkt me. ;)

[..]

Lijkt me redelijk. :)
Je bevestigt weer de claim:
“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” - Stuart Chase
:P
pi_124539664
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:00 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat zijn de 'controversiële' claims van materialisme? Toch dat er geen immateriële zaken bestaan, of tenminste iets dat hierop lijkt.
Ik heb dat boek niet gelezen, dus ik weet niet wat die meneer ermee bedoelt. Ik gok dat de meneer het fenomeen van bewustzijn en de quantumwereld uitdiept, de aard van materie, en wat niet.
pi_124540973
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 19:53 schreef man1986 het volgende:
@truthortruth

Van vorig topic:
Jawel hoor. Als het maar herhaalbaar en dus verifieerbaar is.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 21:33:16 #19
398497 dashung
Daffy, heer en meester. Heil
pi_124543514
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:28 schreef man1986 het volgende:
“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” - Stuart Chase
Dat is dus nonsense, gelijk gooi je iedere ongelovige maar in het hoekje, Wil niet geloven. Maar daar faal je heel erg. Ik denk dat menige ongelovige bij voldoende bewijs ook mee kan gaan.

Absence of evidence is not avidence of absence. Daar kan ik in komen, maar Ockham's scheermes is toch geneigd de ongelovige gelijk te geven.

Maar jij lijkt het bijna zo bont te maken dat je bij gebrek aan bewijs(maar een overvloed aan God ego), zelfs het gebrek aan bewijs tot het bewijs maakt voor het bestaan van.

Het is gewoon bijna zo goedkkoop dat je nog net niet zegt, kijk maar het bewijs voor God is dat ik er geen bewijs voor heb. Zie je wel dat God bestaat? Hoe probeert ons gewoon uit te testen.

Voorlopig blijf je mn vraag ontwijken, bewijs voor God aan te voeren.
God is een verzinsel om jullie te onderdrukken. God is ziek en sadistisch. Een tiran pur sang.
Enkel een volslagen gestoorde had hem kunnen verzinnen. Verwerp God, laat Daffy in je leven.
pi_124545965
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 21:33 schreef dashung het volgende:

[..]

Dat is dus nonsense, gelijk gooi je iedere ongelovige maar in het hoekje, Wil niet geloven. Maar daar faal je heel erg. Ik denk dat menige ongelovige bij voldoende bewijs ook mee kan gaan.
Dat ontken ik ook niet, ik ben zelf iemand geweest die eerst niet geloofde en later wel tot geloof is gekomen.

quote:
Absence of evidence is not avidence of absence. Daar kan ik in komen, maar Ockham's scheermes is toch geneigd de ongelovige gelijk te geven.
Leg dat uit.

quote:
Maar jij lijkt het bijna zo bont te maken dat je bij gebrek aan bewijs(maar een overvloed aan God ego), zelfs het gebrek aan bewijs tot het bewijs maakt voor het bestaan van.

Het is gewoon bijna zo goedkkoop dat je nog net niet zegt, kijk maar het bewijs voor God is dat ik er geen bewijs voor heb. Zie je wel dat God bestaat? Hoe probeert ons gewoon uit te testen.
Ik zeg niet dat een gebrek aan bewijs voor God een bewijs is voor Gods bestaan.
Maar ik wil zelf wel graag bewust blijven van het feit dat geen enkel bewijs 'voldoende' zal zijn voor een niet-gelovige, omdat een niet-gelovige altijd zijn/haar drempel steeds hoger en hoger kan laten schuiven, voorbij het bereik van 'redelijkheid'. Deze manoeuvre werkt subtiel en valt vaak niet op en laat de gelovige verbaasd achter. Maar eenmaal herkent komen we tot de conclusie: “For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” - Stuart Chase

quote:
Voorlopig blijf je mn vraag ontwijken, bewijs voor God aan te voeren.
Zou mijn geloof minder waar zijn als ik slechts 1 bewijs had voor God in plaats van 100 bewijzen?
pi_124548022
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 22:07 schreef man1986 het volgende:
Zou mijn geloof minder waar zijn als ik slechts 1 bewijs had voor God in plaats van 100 bewijzen?
Dan zal die alleen maar substantiëler moeten zijn. Maar nogmaals zoals met elke theorie, herhaalbaar en verifieerbaar.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 23:44:42 #22
398497 dashung
pi_124551903
quote:
quote:
Leg dat uit.
Voor de zoveelste keer, kom eerst eens met je bewijzen. Anders stopt verdere discussie
God is een verzinsel om jullie te onderdrukken. God is ziek en sadistisch. Een tiran pur sang.
Enkel een volslagen gestoorde had hem kunnen verzinnen. Verwerp God, laat Daffy in je leven.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 23:47:45 #23
398497 dashung
pi_124552019
quote:
Maar ik wil zelf wel graag bewust blijven van het feit dat geen enkel bewijs 'voldoende' zal zijn voor een niet-gelovige, omdat een niet-gelovige altijd zijn/haar drempel steeds hoger en hoger kan laten schuiven,
Noem het eens in plaats van niet gelovige, een niet overtuigde. Dan ben je precies bij waar het om gaat.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 23:50:00 #24
398497 dashung
pi_124552078
quote:
Daarmee word duidelijk hoe graag je WILT geloven en in welke mate je bereid bent je wijn te laten verdunnen met water.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 23:51:12 #25
398497 dashung
pi_124552120
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 21:33 schreef dashung het volgende:

Het is gewoon bijna zo goedkkoop dat je nog net niet zegt, kijk maar het bewijs voor God is dat ik er geen bewijs voor heb. Zie je wel dat God bestaat? Hij probeert ons gewoon uit te testen.
pi_124555541
quote:

Ik zeg niet dat een gebrek aan bewijs voor God een bewijs is voor Gods bestaan.
Maar ik wil zelf wel graag bewust blijven van het feit dat geen enkel bewijs 'voldoende' zal zijn voor een niet-gelovige, omdat een niet-gelovige altijd zijn/haar drempel steeds hoger en hoger kan laten schuiven, voorbij het bereik van 'redelijkheid'. Deze manoeuvre werkt subtiel en valt vaak niet op en laat de gelovige verbaasd achter. Maar eenmaal herkent komen we tot de conclusie: “For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” - Stuart
Ironisch. Exact hetzelfde argument wordt vaak tegen gelovigen gebruikt als ze bijv. weigeren de evolutietheorie te accepteren :D

Maar het probleem is in het geval God vooral "er is geen bewijs VOOR God, en heel veel bewijzen TEGEN". Iig tegen de God zoals in de Bijbel beschreven - een Godsfiguur an sich zou nog best kunnen bestaan.
  woensdag 27 maart 2013 @ 07:28:10 #27
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124555560
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:29 schreef man1986 het volgende:

[..]

Je bevestigt weer de claim:
:P
Nee, ik geef je een voorbeeld welk bewijs ik zou accepteren. Ik ben bang dat je of mijn post niet begrijpt of de quote van Stuart Chase. :)
  woensdag 27 maart 2013 @ 11:41:56 #28
398497 dashung
pi_124560611
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 07:26 schreef Grouch het volgende:
een Godsfiguur an sich zou nog best kunnen bestaan.
Maar er is geen noodzaak voor, veel is prima te verklaren zonder God
pi_124561274
quote:
2s.gif Op woensdag 27 maart 2013 07:28 schreef Semisane het volgende:

[..]

Nee, ik geef je een voorbeeld welk bewijs ik zou accepteren. Ik ben bang dat je of mijn post niet begrijpt of de quote van Stuart Chase. :)
Iemand als dashung en truthortruth zou je 'verschijningsverhaal' niet accepteren als bewijs, omdat het niet herhaalbaar en dus verifieerbaar is. Hoe overtuig je de twijfelende Thomassen onder ons? Want eigenlijk is dat de kernvraag van topics als deze, hoe wordt de ander overtuigd van het bestaan van God?

Je zult vroeger of later achter komen dat de 'drempel' door de niet-gelovigen altijd hoger en hoger geschoven wordt.
Ik begrijp zowel jouw post als de quote van Stuart Chase en concludeer dan terecht:

[ Bericht 0% gewijzigd door man1986 op 27-03-2013 12:07:11 ]
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:14:29 #30
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124561632
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:01 schreef man1986 het volgende:

[..]

Iemand als dashung zou je 'verschijningsverhaal' niet accepteren als bewijs, omdat het niet herhaalbaar en dus verifieerbaar is. Hoe overtuig je de twijfelende Thomassen onder ons? Want eigenlijk is dat de kernvraag van topics als deze, hoe wordt de ander overtuigd van het bestaan van God?
Dat hij wellicht andere eisen stelt bij bewijsvoering is toch niet relevant. Het probleem met die quote is dat het een generalisatie is die gewoon weg niet klopt. Enkel je blijft het maar herhalen in de hoop voor wat?

Ik ben vrij duidelijk geweest over wat ik zou accepteren. Dat is ook het enige waar ik het over had.

quote:
Je zult vroeger of later achter komen dat de 'drempel' door de niet-gelovigen altijd hoger en hoger geschoven wordt.
Ik begrijp zowel jouw post als de quote van Stuart Chase en concludeer dan terecht:
Dat concludeer jij niet terecht en dat is iets wat ik nu al een aantal posts probeer duidelijk te maken.

Jij hebt het over een situatie waarin we het hebben over het 'ultime' bewijs dat elke ongelovige gaat overtuigen. Dat is uiteraard niet haalbaar, maar ook niet relevant.

Hoe dan ook, deze discussie komt voort uit het idee dat de claim voor bewijs .niet valide zou zijn. Eerst kwam je met plantinga aan, waarbij het duidelijk werd dat zijn argumentatie niet bepaald sterk was, althans datgene wat jij had verwoord in enkele posts.

Nu hou je weer vrij wanhopig vast aan deze quote die in mijn ogen ook niet bepaald heel sterk is. Krijgen we nu weer een nieuwe quote? :?
pi_124561638
quote:

[..]

Iemand als dashung en truthortruth zou je 'verschijningsverhaal' niet accepteren als bewijs, omdat het niet herhaalbaar en dus verifieerbaar is. Hoe overtuig je de twijfelende Thomassen onder ons? Want eigenlijk is dat de kernvraag van topics als deze, hoe wordt de ander overtuigd van het bestaan van God?

Er is niet zoiets als DE niet gelovige, dus stellen dat de drempel door niet gelovigen altijd hoger en hoger geschoven wordt is een vrij domme claim. (alsof wij, niet gelovigen, georganiseerd zijn en daar afspraken over hebben waar iedereen zich aan dient te houden)
Wat de ene niet gelovige zal overtuigen zal de andere niet gelovige niet overtuigen net zoals dat geldt voor het overtuigen van gelovigen.

Daarnaast mag jij wat mij betreft best een aantal van die, voor jou zo overtuigende "bewijzen" laten zien dan bepaalt elke niet gelovige hier voor zichzelf wel in hoeverre dit voor hem/haar overtuigend is... dus komt u maar.
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:19:18 #32
398497 dashung
pi_124561736
quote:
Iemand als dashung en truthortruth zou je 'verschijningsverhaal' niet accepteren als bewijs
Mijn bejaarde overgrootmoeder zag op het laatst overal kaboutertjes, ze werd zelfs boos op ze soms en praatte met ze, is dat bewijs dat kabouters bestaan?

Nee natuurlijk niet, dat iemand zegt iets gezien te hebben omdat het voor hem/haar het bewijs is voor het bestaan van wie of wat dan ook? Kom op zeg. Als God zo echt is dan moet er na 2000 jaar toch wel iets beters te vinden zijn dan dat?

Als ik jou zeg dat er weleens een paarse eenhoorn an mij is verschenen, geloof je mij dan ook direct op mn woord?
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:21:29 #33
398497 dashung
pi_124561800
quote:
Nope, maar ik vraag me af of jij uberhaupt wel een LAT(want ik denk dat je dat bedoeld) hebt? Zo ja? Dan ligt hij inderdaad niet hoger dan een drempel
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:23:45 #34
398497 dashung
pi_124561856
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:14 schreef TerryStone het volgende:
Daarnaast mag jij wat mij betreft best een aantal van die, voor jou zo overtuigende "bewijzen" laten zien dan bepaalt elke niet gelovige hier voor zichzelf wel in hoeverre dit voor hem/haar overtuigend is... dus komt u maar.
Ja kom nou eindelijk eens(zoveelste keer). Maar krijg een beetje het gevoel dat hij niet durft te zeggen wat zijn bewijs is omdat hij in begint te zien hoe goedgelovig je wel niet moet zijn om dat als bewijs te accepteren. Maar het is maar een gevoel
pi_124561945
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:14 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dat hij wellicht andere eisen stelt bij bewijsvoering is toch niet relevant. Het probleem met die quote is dat het een generalisatie is die gewoon weg niet klopt. Enkel je blijft het maar herhalen in de hoop voor wat?

Ik ben vrij duidelijk geweest over wat ik zou accepteren. Dat is ook het enige waar ik het over had.
Dan zie ik verder ook geen probleem rondom Gods bewijsvoering.

quote:
[..]

Dat concludeer jij niet terecht en dat is iets wat ik nu al een aantal posts probeer duidelijk te maken.

Jij hebt het over een situatie waarin we het hebben over het 'ultime' bewijs dat elke ongelovige gaat overtuigen. Dat is uiteraard niet haalbaar, maar ook niet relevant.
Ik heb het hier niet over een 'ultieme' bewijs, maar juist over redelijke/voldoende bewijs.

quote:
Hoe dan ook, deze discussie komt voort uit het idee dat de claim voor bewijs .niet valide zou zijn. Eerst kwam je met plantinga aan, waarbij het duidelijk werd dat zijn argumentatie niet bepaald sterk was, althans datgene wat jij had verwoord in enkele posts.
De claim is wél valide, maar niet per sé noodzakelijk. Andersom dus.

quote:
Nu hou je weer vrij wanhopig vast aan deze quote die in mijn ogen ook niet bepaald heel sterk is. Krijgen we nu weer een nieuwe quote? :?
Het ging mij en anderen juist niet om een 'ultiem bewijs', maar om 'voldoende bewijs' en daarin denk ik is waar de verwarring en conflict ligt.
pi_124561997
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:23 schreef dashung het volgende:

[..]

Ja kom nou eindelijk eens(zoveelste keer). Maar krijg een beetje het gevoel dat hij niet durft te zeggen wat zijn bewijs is omdat hij in begint te zien hoe goedgelovig je wel niet moet zijn om dat als bewijs te accepteren. Maar het is maar een gevoel
Daar lijkt het wel op.
Hij doet mij denken aan William Lane Craig, dezelfde soort onlogische argumenten, opzettelijk negeren/ontwijken van tegenargumenten en liegen of naief doen wanneer het zo uitkomt.
Het zou mij niet verbazen dat hij zijn nonsens van mensen als WLC heeft.
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:32:18 #37
398497 dashung
pi_124562085
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:28 schreef TerryStone het volgende:
Hij doet mij denken aan William Lane Craig
Heb hem toevallig gisteren nog gezien in discussie met Hitchens. Maar vind WLC toch wel van hoger niveau als deze "man" hoor. Maar het is wel altijd hetzelfde gedrag ja, maar deze "man" is te laf om die bewijzen aan te voeren. Denk dat God dit zou zien als verloedering hoor.
pi_124562427
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:27 schreef man1986 het volgende:

Ik heb het hier niet over een 'ultieme' bewijs, maar juist over redelijke/voldoende bewijs.

Laat maar zien dan, oftewel put up or shut up.
pi_124562494
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:14 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Er is niet zoiets als DE niet gelovige, dus stellen dat de drempel door niet gelovigen altijd hoger en hoger geschoven wordt is een vrij domme claim. (alsof wij, niet gelovigen, georganiseerd zijn en daar afspraken over hebben waar iedereen zich aan dient te houden)
Er is altijd sprake van een vorm van generalisatie, dat ontken ik niet.

quote:
Wat de ene niet gelovige zal overtuigen zal de andere niet gelovige niet overtuigen net zoals dat geldt voor het overtuigen van gelovigen.
Klopt.

quote:
Ik vind zelf dat de profetieën genoemd in de Bijbel voor mij 'voldoende' bewijs zijn voor Gods bestaan. Let wel op dat ik het nooit heb gehad over een 'ultiem' bewijs, maar redelijk/voldoende bewijs.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:19 schreef dashung het volgende:

[..]

Mijn bejaarde overgrootmoeder zag op het laatst overal kaboutertjes, ze werd zelfs boos op ze soms en praatte met ze, is dat bewijs dat kabouters bestaan?

Nee natuurlijk niet, dat iemand zegt iets gezien te hebben omdat het voor hem/haar het bewijs is voor het bestaan van wie of wat dan ook? Kom op zeg. Als God zo echt is dan moet er na 2000 jaar toch wel iets beters te vinden zijn dan dat?

Als ik jou zeg dat er weleens een paarse eenhoorn an mij is verschenen, geloof je mij dan ook direct op mn woord?
Dat zou meer een vraag zijn voor Semisane :)

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:21 schreef dashung het volgende:

[..]

Nope, maar ik vraag me af of jij uberhaupt wel een LAT(want ik denk dat je dat bedoeld) hebt? Zo ja? Dan ligt hij inderdaad niet hoger dan een drempel
Ik gebruikte 'drempel' omdat Semisane dit woord ook eerder gebruikte, daarom altijd met aanhalingstekens.
Maar de hoogte van de lat heb je zelf in de hand en hoe hoog jij deze lat legt heb ik verder eigenlijk niet veel invloed op.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:23 schreef dashung het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:13 schreef man1986 het volgende:
Opeens word je afgeschilderd als irrationeel, goedgelovig etc.
Mijn voorspellingen zijn uitgekomen ;)
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:54:11 #40
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124562637
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:27 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dan zie ik verder ook geen probleem rondom Gods bewijsvoering.

[..]

Maar dat is afhankelijk van het persoon! Gezien het feit dat religie of geloof geen systematic gebruikt zoals de wetenschap, zal bewijsvoering en de geldigheid daarvan veel meer afhangen van diegene die het bewijs moet interpreteren. Probeer dat toch eens te snappen.
quote:
De claim is wél valide, maar niet per sé noodzakelijk. Andersom dus.
Ik heb al eerder aangegeven dat de noodzakelijkheid afhangd van de situatie. Ik ga niet nogmaals in herhalung vallen. Dat doe ik al te veel in deze discussie.
[..]

quote:
Het ging mij en anderen juist niet om een 'ultiem bewijs', maar om 'voldoende bewijs' en daarin denk ik is waar de verwarring en conflict ligt.
Dat lijkt me vreemd gezien de quotes waar jij mee aankomt. Deze generaliseren veel te veel daarvoor.
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:55:41 #41
398497 dashung
pi_124562674
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:49 schreef man1986 het volgende:
Ik vind zelf dat de profetieën genoemd in de Bijbel voor mij 'voldoende' bewijs zijn voor Gods bestaan. Let wel op dat ik het nooit heb gehad over een 'ultiem' bewijs, maar redelijk/voldoende bewijs.
Welke profetieen? De Joden die terugkeren? Selffullfilling prophecy? Als je maar genoeg opschrijft in je boek dan komt er altijd wel wat uit ook, dat is niks goddelijks. Dat is onontkoombaar. En heelemaal zonder tijdsbepaling maakt het natuurlijk allemaal nog gemakkelijker. 2000 jaar tijdsspanne, vind de score nog slecht
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:56:05 #42
398497 dashung
pi_124562690
quote:
Dat zou meer een vraag zijn voor Semisane
Nee vraag het aan jou
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:56:35 #43
398497 dashung
pi_124562706
quote:
Maar de hoogte van de lat heb je zelf in de hand en hoe hoog jij deze lat legt heb ik verder eigenlijk niet veel invloed op.
Wel voor jezelf
pi_124562725
quote:

Dan ben je inderdaad goedgelovig en als dat alles wat nodig is om je te overtuigen geloof je vast ook in de koran en weetikhoeveel meer nonsens, of gelden er dan ineens andere criteria?
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:57:46 #45
398497 dashung
pi_124562750
quote:
Mijn voorspellingen zijn uitgekomen
Nee is niet uitgekomen, het is zelfkennis. Je was het altijd al. Het is als een rode auto kopen en gaan voorspellen dat iemand gaat zeggen dat ie rood is
  woensdag 27 maart 2013 @ 12:58:56 #46
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124562790
quote:
Ik gebruikte 'drempel' omdat Semisane dit woord ook eerder gebruikte, daarom altijd met aanhalingstekens.

Dit is dus exact waar ik het over heb! :')
pi_124562811
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:58 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dit is dus exact waar ik het over heb! :')
Dan zijn we het met elkaar eens :P
pi_124562853
quote:

Mijn voorspellingen zijn uitgekomen ;)
Voorspellingen die uitgekomen zijn? Dan ben jij god, dat moet haast wel, ik ben om!
  woensdag 27 maart 2013 @ 13:02:52 #49
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124562904
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 12:59 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dan zijn we het met elkaar eens :P
Kennelijk, enkel dan houden je generalisaties en je argumentatie die op die generalisaties gebasseerd zijn, in mijn ogen, gewoon weg geen stand.

Ik snap dan de discussie niet meer. :)
pi_124563089
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 13:02 schreef Semisane het volgende:

[..]

Kennelijk, enkel dan houden je generalisaties en je argumentatie die op die generalisaties gebasseerd zijn, in mijn ogen, gewoon weg geen stand.

Ik snap dan de discussie niet meer.
Valide versus noodzakelijk, ultiem versus redelijk/voldoende.
Als deze niet door elkaar heen gebruikt worden, dan komt het vast wel goed.
pi_124563421
quote:
[..]
Dan moet je het niet bewijs noemen, maar dan is het iets dat jij ervaren en dat voor jou persoonlijk telt als bewijs. Bij elke theoretische stelling die je deponeert moet je bewijs herhaalbaar en verifieerbaar zijn, dat is niet iets dat ik verzin, dat is hoe we de waarheid achterhalen.

Jij hebt geen bewijs, jij hebt iets meegemaakt, maar noem dat geen bewijs.
pi_124563512
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 13:20 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dan moet je het niet bewijs noemen, maar dan is het iets dat jij ervaren en dat voor jou persoonlijk telt als bewijs. Bij elke theoretische stelling die je deponeert moet je bewijs herhaalbaar en verifieerbaar zijn, dat is niet iets dat ik verzin, dat is hoe we de waarheid achterhalen.

Jij hebt geen bewijs, jij hebt iets meegemaakt, maar noem dat geen bewijs.
Nogmaals, dat zou meer een vraag zijn voor Semisane.
pi_124563623
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 13:23 schreef man1986 het volgende:
[..]
Nogmaals, dat zou meer een vraag zijn voor Semisane.
Het is geen vraag, het is een stelling, je hebt geen bewijs! Noem het dan ook niet zo.
pi_124563794
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 13:26 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het is geen vraag, het is een stelling, je hebt geen bewijs! Noem het dan ook niet zo.
Semisane was degene die aankwam met het 'verschijningsverhaal', dus ik ben ook benieuwd naar zijn reactie op jouw kritiek.
  woensdag 27 maart 2013 @ 14:20:52 #55
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124565767
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 13:31 schreef man1986 het volgende:

[..]

Semisane was degene die aankwam met het 'verschijningsverhaal', dus ik ben ook benieuwd naar zijn reactie op jouw kritiek.
Nou ja hij heeft een punt als hij doelt dat het geen wetenschappelijk bewijs is. Het punt wat ik al eerder aanhaalde is dat er dan enkel 'bewijs' overblijft wat enkel waarde heeft op persoonlijk vlak. Dat maakt de discussie wellicht een beetje verwarrend.

Overigens is dat ook de reden waarom de eis voor bewijs voor goddelijke entiteiten zowel valide als noodzakelijk is. Anders is het onmogelijk een inzicht te krijgen waarom iemand iets claimt. Met name als diegene ook nog bepaalde verzoeken of eisen stelt aan anderen vanuit die godsclaim. (bijvoorbeeld: homo's mogen niet trouwen, om maar een onderwerp erbij te halen)

Enkel het is dan wel bewijs wat niet persee te vergelijken is met wetenschappelijk verkregen bewijs.

anyhow...dit wordt wel een beetje herhaling van stappen niet, dit heb ik namelijk al allemaal aangegeven.
  woensdag 27 maart 2013 @ 14:49:47 #56
398497 dashung
pi_124566929
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 14:20 schreef Semisane het volgende:
Op woensdag 27 maart 2013 13:31 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nou ja hij heeft een punt als hij doelt dat het geen wetenschappelijk bewijs is. Het punt wat ik al eerder aanhaalde is dat er dan enkel 'bewijs' overblijft wat enkel waarde heeft op persoonlijk vlak. Dat maakt de discussie wellicht een beetje verwarrend.
Dan vertel dat verschijningsverhaal maar eens, deat schept dan duidelijkheid. Ook met name in hoeverre het dan ook echt een verschijning was. Was het in een droom, was het een beeld opgeroepen vanuit een verlangen, was je onder invloed van iets, drank, drugs of een traumatische ervaring

Zag je misschien iets in iemand wat je WILDE zien.

Laten we het dan eens over de verschijning hebben, want het is anders allemaal erg vaag.
  woensdag 27 maart 2013 @ 15:05:59 #57
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124567478
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 14:49 schreef dashung het volgende:

[..]

Dan vertel dat verschijningsverhaal maar eens, deat schept dan duidelijkheid. Ook met name in hoeverre het dan ook echt een verschijning was. Was het in een droom, was het een beeld opgeroepen vanuit een verlangen, was je onder invloed van iets, drank, drugs of een traumatische ervaring

Zag je misschien iets in iemand wat je WILDE zien.

Laten we het dan eens over de verschijning hebben, want het is anders allemaal erg vaag.
Nee nee er is geen verhaal :D En geen verschijning. Daar gaan we al met de verwarring.

Man1986 gaf aan dat ongelovigen nooit enig godsbewijs zouden accepteren omdat men de grens voor acceptabel bewijs constant zouden verschuiven, ik reageerde daarop dat ik persoonlijk wel degelijk godsbewijs zou kunnen accepteren; bijvoorbeeld de _fysieke_ verschijning van een goddelijk entiteit.

Daarna gleed de discussie wat uit de bocht toen man1986 zich afvroeg hoe ik dat zou verifieren, maar ik denk dat een goddelijke entiteit in fysieke vorm daar vast wel iets op weet te verzinnen. ;)
  woensdag 27 maart 2013 @ 15:07:09 #58
398497 dashung
pi_124567529
quote:
10s.gif Op woensdag 27 maart 2013 15:05 schreef Semisane het volgende:
Nee nee er is geen verhaal En geen verschijning. Daar gaan we al met de verwarring.
Dan vraag ik me nog steeds af waar man1986 blijft met zn bewijs
pi_124568760
Ik heb al eerder aangegeven dat voor mij de profetien een redelijke en voldoende bewijs zijn voor God.
Maar bewijs voor God garandeert niet noodzakelijk een geloof in God.
Het bewijs voor X staat los van een eventuele geloof/acceptatie/vertrouwen in X.

In de praktijk zou dat zich vertalen dat als het bestaan van God voor iedereen buiten kijf zou staan (bijvoorbeeld Jezus' wederkomst), dan nog zouden veel mensen overbijven die hun geloof en vertrouwen niet noodzakelijk in Jezus zouden gaan leggen. De reden daarvoor kan voor ieder verschillend van aard zijn.

In mijn gesprek met Jigzoz in een andere topic kwam dat heel duidelijk naar voren. Hij zou bijvoorbeeld God (ik neem aan ook Jezus) bij Zijn wederkomst meteen naar de rechter slepen om Hem te berechten voor, in Jigzoz ogen, misdaden tegen de mensheid.

In zo'n geval hebben we te maken met (A) ultieme bewijs voor God (Jezus' wederkomst), maar (B) een afwezigheid van geloof/acceptatie/vertrouwen in God.

Volgens de bijbel keren velen de rug om bij Jezus wederkomst, niet omdat er geen bewijzen zijn (want iedereen zal Hem aanschouwen), maar omdat men dan hun eigen vertrouwen/geloof niet in Hem willen leggen (om verschillende redenen, zoals afkeer/haat etc. tegen God ).

Dus zelfs met een ultieme bewijs voor God, namelijk Jezus wederkomst, is er dan nog geen garantie dat mensen hun geloof en vertrouwen zouden leggen in Hem.
  woensdag 27 maart 2013 @ 15:43:12 #60
398497 dashung
pi_124568842
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 15:41 schreef man1986 het volgende:
Ik heb al eerder aangegeven dat voor mij de profetien een redelijke en voldoende bewijs zijn voor God.
Is dat echt alles? Geloof je ook in Nostradamus? in ieder ander waarvan een voorspelling uitkomt?
  woensdag 27 maart 2013 @ 15:46:11 #61
398497 dashung
pi_124568980
quote:
In de praktijk zou dat zich vertalen dat als het bestaan van God voor iedereen buiten kijf zou staan (bijvoorbeeld Jezus' wederkomst)
En het feit dat die het al bijna 2000 jaar laat afweten zegt je natuurlijk niks he?

Er zijn trouwens zat debielen die claimen de nieuwe Jezus te zijn, misschien hebjehhem al wel gemist
pi_124569552
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 15:43 schreef dashung het volgende:

[..]

Is dat echt alles? Geloof je ook in Nostradamus? in ieder ander waarvan een voorspelling uitkomt?
Dat is niet alles, maar ik zei wel wat voor mij redelijk is. Misschien niet voor jou of iemand anders.
En de vergelijking met Nostradamus moet in zijn eigen context bekeken worden, net zoals die van de bijbel trouwens.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 15:46 schreef dashung het volgende:

[..]

En het feit dat die het al bijna 2000 jaar laat afweten zegt je natuurlijk niks he?
Het zegt me in welke tijdperk we nu leven, als je dat bedoelt tenminste.

quote:
Er zijn trouwens zat debielen die claimen de nieuwe Jezus te zijn, misschien hebjehhem al wel gemist
En de Bijbel waarschuwt ons juist om niet naar zulke debielen te luisteren ;)
pi_124569946
Hehe volgens mij had ik dat van die Nostradamus ook al in ander topic aangehaald als vergelijking. Maar toen was ik beledigend.... Toch vind ik het nog steeds een valide vergelijking met de profetieën. Er is niets rationeel aan het geloof ook al wil man1986 dat wel doen voorkomen.
pi_124570119
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 16:12 schreef truthortruth het volgende:
Hehe volgens mij had ik dat van die Nostradamus ook al in ander topic aangehaald als vergelijking. Maar toen was ik beledigend.... Toch vind ik het nog steeds een valide vergelijking met de profetieën. Er is niets rationeel aan het geloof ook al wil man1986 dat wel doen voorkomen.
Misschien versta je iets anders onder geloof en rationaliteit dan wat ik daaronder versta. Ik zie, net zoals vele gelovigen met mij, daar geen tegenstrijdigheden in terug.
pi_124570389
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 16:00 schreef man1986 het volgende:
En de Bijbel waarschuwt ons juist om niet naar zulke debielen te luisteren ;)
De bijbel zegt een heleboel..
Maar is de bijbel volledig waar/correct?

In hoeverre volg jij alles wat er in staat?
Het verschil tussen ken en kan kunnen we niet.
pi_124570708
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 16:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Misschien versta je iets anders onder geloof en rationaliteit dan wat ik daaronder versta. Ik zie, net zoals vele gelovigeen met mij, daar geen tegenstrijdigheden in terug.
Ontwijkende zin weer. Maar volgens mij zijn we er wel redelijk uit in dit topic. Geen bewijzen voor god, slotje.
pi_124576402
quote:
Maar bewijs voor God garandeert niet noodzakelijk een geloof in God.
Het bewijs voor X staat los van een eventuele geloof/acceptatie/vertrouwen in X.

In de praktijk zou dat zich vertalen dat als het bestaan van God voor iedereen buiten kijf zou staan (bijvoorbeeld Jezus' wederkomst), dan nog zouden veel mensen overbijven die hun geloof en vertrouwen niet noodzakelijk in Jezus zouden gaan leggen. De reden daarvoor kan voor ieder verschillend van aard zijn.

In mijn gesprek met Jigzoz in een andere topic kwam dat heel duidelijk naar voren. Hij zou bijvoorbeeld God (ik neem aan ook Jezus) bij Zijn wederkomst meteen naar de rechter slepen om Hem te berechten voor, in Jigzoz ogen, misdaden tegen de mensheid.

In zo'n geval hebben we te maken met (A) ultieme bewijs voor God (Jezus' wederkomst), maar (B) een afwezigheid van geloof/acceptatie/vertrouwen in God.

Volgens de bijbel keren velen de rug om bij Jezus wederkomst, niet omdat er geen bewijzen zijn (want iedereen zal Hem aanschouwen), maar omdat men dan hun eigen vertrouwen/geloof niet in Hem willen leggen (om verschillende redenen, zoals afkeer/haat etc. tegen God ).

Dus zelfs met een ultieme bewijs voor God, namelijk Jezus wederkomst, is er dan nog geen garantie dat mensen hun geloof en vertrouwen zouden leggen in Hem.
Je laat hier weer eens duidelijk zien dat je heel sneaky probeert de boel te besodemieteren door de twee verschillende betekenissen van geloof door elkaar te gebruiken... nice try.
pi_124576681
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 16:33 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ontwijkende zin weer. Maar volgens mij zijn we er wel redelijk uit in dit topic. Geen bewijzen voor god, slotje.
Agreed. Discussiëren met iemand die leugens en verdraaiingen niet schuwt en opzettelijk zaken onduidelijk en wazig maakt om maar niet op tegenargumenten in te hoeven gaan is geen discussie waard.
  woensdag 27 maart 2013 @ 19:13:44 #69
398497 dashung
pi_124576751
quote:
En de Bijbel waarschuwt ons juist om niet naar zulke debielen te luisteren
Ik denk dat Jezus precies in dat rijtje thuishoort
  woensdag 27 maart 2013 @ 19:16:14 #70
398497 dashung
pi_124576862
quote:
En de vergelijking met Nostradamus moet in zijn eigen context bekeken worden, net zoals die van de bijbel trouwens.
En die context is?
  woensdag 27 maart 2013 @ 19:18:30 #71
398497 dashung
pi_124576972
quote:
Dat is niet alles, maar ik zei wel wat voor mij redelijk is.
Dus niks persoonlijks? 0,0 bewijs tot nu toe, als je die profetieen ook bij de egyptenaren terug kunt vinden, stap je dan over?
  woensdag 27 maart 2013 @ 20:25:27 #72
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124580223
quote:
Geen garantie tot geloof in eventuele eigenschappen als goedheid, alwetendheid of "hem" direct blind vertrouwen nee, maar wel garantie dat mensen die goddelijke entiteit accepteren als realiteit. Daar ontkom je dan niet aan, zoals een beetje realistisch persoon ook zwaartekracht, stoelen, donkere materie en evolutie accepteert.
pi_124587482
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:06 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Je laat hier weer eens duidelijk zien dat je heel sneaky probeert de boel te besodemieteren door de twee verschillende betekenissen van geloof door elkaar te gebruiken... nice try.
In de andere topic waar ik naar refereerde met mijn gesprek met Jigzoz maakte ik wel degelijk onderscheid tussen de verschillende betekenissen van geloof. De bovenstaande post van mij is eigenlijk meer een kleine samenvatting dan een precieze uiteenzetting.
pi_124587908
quote:

Jezus was een valse profeet
Matteüs 24:34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.

En dit zal er met de valse profeet gebeuren tijdens het laatste oordeel
Openbaring 19:20 Het beest werd gevangengenomen, samen met de valse profeet die in zijn bijzijn tekenen had verricht, waardoor hij iedereen had misleid die het merkteken van het beest droeg en zijn beeld aanbad. Levend werden ze in de vuurpoel met brandende zwavel gegooid.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_124588683
quote:
4s.gif Op woensdag 27 maart 2013 20:25 schreef Semisane het volgende:

[..]

Geen garantie tot geloof in eventuele eigenschappen als goedheid, alwetendheid of "hem" direct blind vertrouwen nee,
Daarom zeg ik dus ook:

quote:
De reden daarvoor kan voor ieder verschillend van aard zijn.
Terug weer naar je post:
quote:
maar wel garantie dat mensen die goddelijke entiteit accepteren als realiteit.
Klopt.

quote:
Daar ontkom je dan niet aan, zoals een beetje realistisch persoon ook zwaartekracht, stoelen, donkere materie en evolutie accepteert.
Daarom vind ik zelf de 'twijfelende Thomas' een goede houvast om naar terug te grijpen om de 'conflict' tussen bewijs en geloof redelijk te overbruggen. De twijfelende Thomas was misschien een van de eerste empiristen. Zolang hij Jezus niet kon zien of horen, weigerde hij om in Hem te geloven. Dat is tot de dag van vandaag een grote dilemma voor velen. Wij hebben geen fysieke verschijning van Jezus ervaren zoals in het geval van Thomas om zo onze geloof te 'bewijzen'. Dat betekent eigenlijk dat er veel meer bij komt kijken dan de roep naar cold hard evidence alleen. Niet dat de laatste ongewenst is, maar om aan te geven dat het pakket meer omvat dan bewijzen alleen.
pi_124589214
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 22:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Jezus was een valse profeet
Matteüs 24:34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.

En dit zal er met de valse profeet gebeuren tijdens het laatste oordeel
Openbaring 19:20 Het beest werd gevangengenomen, samen met de valse profeet die in zijn bijzijn tekenen had verricht, waardoor hij iedereen had misleid die het merkteken van het beest droeg en zijn beeld aanbad. Levend werden ze in de vuurpoel met brandende zwavel gegooid.
Off topic, maar toch even mijn reactie:
Als Jezus een valse profeet was, dan had Hij gestenigd moeten worden, wat dus niet gebeurd is.
Als we aannemen dat het Jezus was die de Openbaring kenbaar heeft gemaakt aan Johannes, waarom zou Jezus zichzelf dan opgeven als een valse profeet?
pi_124591621
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 22:55 schreef man1986 het volgende:

[..]

Als Jezus een valse profeet was, dan had Hij gestenigd moeten worden, wat dus niet gebeurd is.
Als we aannemen dat het Jezus was die de Openbaring kenbaar heeft gemaakt aan Johannes, waarom zou Jezus zichzelf dan opgeven als een valse profeet?
Is mohammed gestenigd?
pi_124592654
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 23:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Is mohammed gestenigd?
Mohammed was geen jood.
pi_124594493
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 23:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Mohammed was geen jood.
Hierop scheurde de hogepriester zijn kleren en hij riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd! Waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebt u met eigen oren gehoord hoe hij God lastert. 66 Wat denkt u?’ Ze antwoordden: ‘Hij is schuldig en verdient de doodstraf!’

Waarom werd jezus niet gestenigd?
pi_124596165
quote:

[..]

Ik neem aan dat je Bijbel gelezen hebt en goed hebt gelet op aspecten als "lijn van David" en "messias". Jezus kan iig onmogelijk de messias zijn volgens de Bijbel ;)
pi_124597095
Tsja, nu gaat in dit topic de bewijslast omgedraaid worden en dat is zelfs nog makkelijker. De hoeveelheden stukken tekst in de bijbel die elkaar tegenspreken zijn wel zo gigantisch dat je daarin een overvloed hebt aan bewijzen tegen die bijbelse god.
pi_124597308
quote:
Om reden dat ik je al eerder heb laten weten, maar niet hebt op gereageerd. 8-)
Hij is niet gestenigd omdat hij geen jota aan de Wet heeft verandert. Hij moet niet noodzakelijk een profeet geweest zijn. Hij was een nazarener ( zoek deze betekenis maar eens op ).
Hij is wel gekruisigd en dat is een Romeinse wijze van terechtstelling voor opstandelingen tegen het Rijk. Nu jij weer. :W
pi_124597370
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 07:29 schreef Grouch het volgende:

Ik neem aan dat je Bijbel gelezen hebt en goed hebt gelet op aspecten als "lijn van David" en "messias". Jezus kan iig onmogelijk de messias zijn volgens de Bijbel ;)
Maar wel in de joodse betekenis. En Jezus de nazarener was een jood ( Mohammed niet :) )
;)
pi_124597746
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 09:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar wel in de joodse betekenis.
In de letterlijke betekenis bedoel je ? Klopt.
Maar ja, dan ben ik ook een messias :P
  donderdag 28 maart 2013 @ 09:29:35 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_124597789
quote:

[..]

Mooi om te zien hoe je het pijnpuntje (weer) omzijlt.

Wat tevens niet gebeurd is dat Jezus tijdens die generatie terugkwam. Een valse profeet dus.

En ik weet dat christenen "deze generatie" anders uitleggen. Dat moet ook wel want anders klopt de zaak niet meer. Lijmen heet dat.
pi_124602840
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 09:27 schreef Grouch het volgende:

[..]

In de letterlijke betekenis bedoel je ? Klopt.
Maar ja, dan ben ik ook een messias :P
Ik vrees dat jij daar geen aanspraak op kunt maken.
In het Jodendom is de messias vanaf de tweede eeuw v.Chr. een leider die een messiaanse periode van vrede en welvarendheid voor Joden en andere volkeren gaat inluiden, die uiteindelijk leidt tot de eindtijd. De persoon in kwestie zou afstammen van Koning David en zou het leiderschap van zijn koningshuis herstellen. De messias wordt genoemd als belangrijke profeet en koning, onder het voorbehoud dat hij als profeet minder belangrijk is dan Mozes en als koning minder belangrijk dan Koning David.

De aard van het herstel dat de messias tot stand zal brengen, was in de Oudheid onderwerp van discussie. Waar sommigen meenden dat de messias een oorlogsleider zal zijn (zoals de targoem-vertalers van Numeri), meenden anderen dat het herstel ethisch van aard zou zijn, zoals de auteur van de zeventiende psalm uit de Psalmen van Salomo. Onder de Dode-Zeerollen zijn teksten die het optreden van twee messiassen vermelden; een fragment bevat een voorspelling van een stervende messias.

Verschillende keren in de geschiedenis zijn er onder de Joden mannen opgetreden die aanspraak op de titel van messias maakten, maar in geen van deze gevallen werd zo'n claim langdurig gesteund binnen het Jodendom. Een dergelijke messias was bijvoorbeeld Sjimon bar Kochba, die tussen 132 en 136 een grote opstand tegen de Romeinen leidde. De uitgebreidste discussie van het messianisme is opgenomen in de Babylonische Talmoed (Sanhedrin 96b-99a).
pi_124614609
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 12:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik vrees dat jij daar geen aanspraak op kunt maken.
Op de letterlijke betekenis wel :P
De geestelijke niet nee.

Maar Jezus dus ook niet, want Josef was niet zijn vader. De lijn kan alleen worden doorgegeven door de mannen.
pi_124620985
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 17:42 schreef Grouch het volgende:
Maar Jezus dus ook niet, want Josef was niet zijn vader. De lijn kan alleen worden doorgegeven door de mannen.
Volgens Matteüs ( 1 : 1 ) wel hoor, en hij is niet de enige. Laten we dus dat geneuzel dat God de vader zou zijn maar aan de devoten over. Als je het wil hebben over een messias volgens joodse verwachting door een levend persoon te worden ingelost heb je wel twee mensen nodig. De rest is Hellenistische mambo-jambo. Was Maria een maagd in verwachting ? Niet volgens Matteüs, want die had het over een ' Almah ', en dat wil zeggen ' jonge vrouw ' ( Elem = jonge man ). In geval dat ze zwanger zou zijn, zou hij het hebben over een ' Isaiah ' ( jonge zwagere vrouw ), en dat staat er niet. Mythe ontkracht.
pi_124628421
Wie oprecht op zoek is naar God zal Hem zeker vinden. God forceert zich niet op mensen die Hem niet willen opzoeken.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 00:12:39 #90
398497 dashung
pi_124631960
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 22:45 schreef man1986 het volgende:
Wie oprecht op zoek is naar God zal Hem zeker vinden. God forceert zich niet op mensen die Hem niet willen opzoeken.
Maak dat eens hard
pi_124632587
quote:
Opmerkelijk, hij liet zich niet eens vinden in de 25 jaar dat ik nog oprecht in hem geloofde.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 00:56:35 #92
398497 dashung
pi_124632990
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 00:37 schreef TerryStone het volgende:
Opmerkelijk, hij liet zich niet eens vinden in de 25 jaar dat ik nog oprecht in hem geloofde.
Dan was je niet oprecht genoeg denk ik
pi_124633240
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 00:56 schreef dashung het volgende:

[..]

Dan was je niet oprecht genoeg denk ik
Denk t, hij laat zich sowieso liever en makkelijker vinden door geestelijk zieke mensen, achterlijke mensen, kinderen en criminelen. Helaas ben ik geen van allen. :(
  vrijdag 29 maart 2013 @ 01:15:59 #94
398497 dashung
pi_124633292
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 01:11 schreef TerryStone het volgende:
Denk t, hij laat zich sowieso liever en makkelijker vinden door geestelijk zieke mensen, achterlijke mensen, kinderen en criminelen. Helaas ben ik geen van allen.
Tsja dan is dat het denk ik, er is geen eer aan jou te behalen
pi_124635680
quote:
Nu zijn er de afgelopen 2000 jaar toch behoorlijk wat mensen afgeslacht en vermoord juist om die reden!
  vrijdag 29 maart 2013 @ 10:27:43 #96
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_124637743
quote:
Persoonlijk heb ik dit altijd 1 van de meest lege uitspraken ooit gevonden. Geheel in de trend van 'god werkt op mysterieuze wijze' :{

Overtuigender wordt het verhaal er niet van imho. :N
pi_124639851
quote:
Wie oprecht op zoek is naar een ei zal Hem zeker vinden. Een ei forceert zich niet op mensen die Hem niet willen opzoeken.
In het kader van de paasgedachte!
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:00:22 #98
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_124640206
Even over 'god werkt op mysterieuze wijze', dit wordt vaak genoemd als er iets vreselijks gebeurt is. Denk bijvoorbeeld aan een aardbeving of dergelijke. Dan is god onverklaarbaar en wreed, wanneer een naaste het leven bespaard blijft is god ineens goed en dergelijke.

Over Pasen: wat is de rol van de paashaas? Ik weet dat het een heidense invloed is maar meer ook niet.
Overwatch: zweef boven het systeem en neem het systeem waar voor wat het daadwerkelijk is.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:10:09 #99
398497 dashung
pi_124640484
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:00 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
Over Pasen: wat is de rol van de paashaas?
Hij die eieren verstopt
pi_124640815
quote:
Even over 'god werkt op mysterieuze wijze', dit wordt vaak genoemd als er iets vreselijks gebeurt is. Denk bijvoorbeeld aan een aardbeving of dergelijke. Dan is god onverklaarbaar en wreed, wanneer een naaste het leven bespaard blijft is god ineens goed en dergelijke.

Over Pasen: wat is de rol van de paashaas? Ik weet dat het een heidense invloed is maar meer ook niet.
Geen heidense invloed, het is helemaal heidens met Katholieke invloed om meer zieltjes te winnen.
Dat geldt voor zo'n beetje alle "christelijke" feesten.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:28:19 #101
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_124641050
Religie is gebaseerd op angst en de onwetendheid van de mens. De wortels van religie zitten helaas te diep om het te verwijderen.
Overwatch: zweef boven het systeem en neem het systeem waar voor wat het daadwerkelijk is.
pi_124641420
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:28 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
Religie is gebaseerd op angst en de onwetendheid van de mens. De wortels van religie zitten helaas te diep om het te verwijderen.
Ik verstop nooit meer een ei voor jou als je toch niet zoekt.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:44:58 #103
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_124641578
Waarom zou ik zoekende zijn als ik weet.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:50:48 #104
398497 dashung
pi_124641775
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:44 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
Waarom zou ik zoekende zijn als ik weet.
Jij weet niet, het is jouw aanname. Je denkt te weten is zelfs niet eens de juiste benaming. Je neemt de arrogantie te claimen dat je het weet. Maar die arrogantie is volledig uit de lucht gegrepen. Het is hetzelfde als dat ik zou zeggen, God bestaat niet, er is een paarse eenhoorn aan mij verschenen die mij verteld heeft dat God een verzinsel is van kwaad bedoelende mensen. De werkelijkheid is dat paarse eenhoorns alles hebben gecreeerd.

Als jij zegt het te weten, dan mag je weleens bewijs aanvoeren voor die grote arrogante stelling
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:14:51 #105
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_124642613
Ik had het over eitjes zoeken, ik weet dat die gewoon in de supermarkt liggen.

-,-
pi_124644168
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:14 schreef 95Fhetsysteem het volgende:

-,-
Warm!
  vrijdag 29 maart 2013 @ 14:04:45 #107
398497 dashung
pi_124645062
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:14 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
Ook dat is een aanname, die kunnen net uitverkocht zijn
  vrijdag 29 maart 2013 @ 14:08:34 #108
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_124645197
Nee hoor, Jumbo voorkomt out of stocks. :)
  vrijdag 29 maart 2013 @ 14:12:15 #109
398497 dashung
pi_124645328
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 14:08 schreef 95Fhetsysteem het volgende:
Nee hoor, Jumbo voorkomt out of stocks.
De vrachtauto met paaseieren kan omgevallen zijn. Tegen overmacht begin je niks
  vrijdag 29 maart 2013 @ 14:13:13 #110
398497 dashung
pi_124645377
Maar de aanname dat de paaseieren gewoon in de Jumbo liggen lijkt mij een veel aannemelijker aanname dan dat God bestaat
  vrijdag 29 maart 2013 @ 14:14:03 #111
400111 95Fhetsysteem
Niets en alles.
pi_124645411
Neem aan van wel. XD
pi_124671780
quote:

[..]

Jezus deed valse voorspellingen over gebeurtenissen na zijn dood, dode mensen worden niet gestenigd. :)
pi_124676833
quote:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')