quote:
Op woensdag 27 maart 2013 14:48 schreef nabroer het volgende:Er zitten hier duidelijk wenig voetbalkenners. Startopstelling van Belgié van afgelopen vrijdag maakt het elk Topland lastig. Zwakke punt zijn de backs.
Het spijt me , maar werkelijke toplanden zullen belgie nu nog niet echt als héél moeilijke tegenstander zien
Belgie is daarvoor gewoon nog steeds een 'tweede categorie'.. landen die ook net onder de subtop zittten en waarvoor kwalificatie het belangrijkste doel is.
Op een toernooi een land waar je de drie punten tegen moet halen en alles daaronder zou een tegenvaller zijn.
Talent heeft Belgie zeker, en een brede spelersgroep met heel mooi en goed spelersmateriaal.
Helaas is het voor Belgie nog niet gelukt een overtuigend team neer te zetten en mist Belgie momenteel enorm de toernooiervaring van de laatste jaren als 'vormende' ervaring voor die spelers.
Deze kwalificatie hebben ze wel een goede richting ingeslagen en ik hoop zeker dat ze zich gaan kwalificeren, wat ze zeker verdienen.
Andere landen hebben ook vaak een enorm voordeel eraan als ze jonge spelers hebben die eerder ook soms als tweede keus meegingen naar toernooien of daar 'in het diepe' gegooid worden en veel leren over de druk in het nationale team, en ook veel kunnen afkijken...
Voordat ze zelf dus de dragende spelers zijn.
Bij een toernooi kan het en onmisbaar iets zijn om bepaalde legionairs te hebben met ervaring, die jonge onervaren spelers steun geven te presteren.
Bij Nederland in 1988 speelde Arnold Mühren een niet te onderschatten rol (ondanks dat die ook geen toernooiervaring had, had hij wel net meer die senioriteit en leverde daarbij een essentiele bijdrage)
Voor Belgie lijkt die rol een beetje bij Timmy Simons, een speler met bewonderenswaardige leiderscapaciteiten en enorm gerespecteerd... enkel, ook iemand die nooit werkelijk op internationaal topniveau speelde en misschien niet de internationale ervaren man.
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat iemand als Hazard net zoveel respect voor Simons, als Basten en Gullit voor Arnold Mühren (die nog met de oranjespelers in 1978 gespeeld had)
Overigens, ik ben zelf niet overtuigd of nederland zich nu een topland mag noemen, alhoewel ze er met hun probleemloze kwalificatie-run toch gewoonweg op zouden kunnen spreken... Het getoonde spel bij nederland vind ik op dit moment ook niet erg overtuigen, maar NL schijnt de laatste jaren wel in kwalificatiespelen een soort van duitse mentaliteit te hebben, praktisch onslaagbaar te zijn, met matig spel.
Nederland is wel gewoon een team waar andere of de echte toplanden in een groepsfase of kwalificatie toch wel angst voor hebben, los ervan dat je met goede argumenten kunt zeggen dat nederland ook erg kwetsbaar kan zijn op die toernooien (en laatste EK enorm door het ijs zakte).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25