abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125260336
Tenzij je snel wordt vrijgelaten (zoals Agron), sterf je na een kruisiging. Niet meteen, maar uiteindelijk wel.

Daarnaast stierf de echte Gannicus ook. ;) (al hoeft dat voor de TV-serie natuurlijk geen reden te zijn)
pi_125260982
Prachtige laatste episode... jammer dat de serie voorbij is zeg, deze ga ik zeker over een tijdje nog 'ns als marathon bekijken...

En wat een focking badass was die Crassus zegg.... jesus... na een prachtige scene met z'n slavin haar zo te straffen... prachtige scene trouwens eerst de onthulling, Caesar die de situatie nog probeert te redden en dan later de ontknoping. Meesterlijk !

Een klein beetje teleurstelling had ik wel dat Spartacus en Gannicus niet op 't slachtveld sterven als helden in het harnas, maar goed, zo geef je misschien meer romantiek aan de afsluiting.

Erg blij nog een laatste prachtige liefdesscene tussen Gannicus en Sibyl te mogen zien.. heerlijk !

Ontroerend einde... zorg dat je de complete aftiteling ziet en alle helden en monsters van de hele serie nog 'ns te zien... prachtige afsluiting.

[ Bericht 0% gewijzigd door SickPuppiesNeedLove2 op 14-04-2013 12:19:17 ]
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.” ― Mark Twain
  zondag 14 april 2013 @ 13:11:59 #178
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_125262890
quote:
6s.gif Op zondag 14 april 2013 00:53 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Oh, maar je kunt over veel legeraanvoerders/generaals een serie maken. Helaas heb je wel een punt. Ik denk eerder dat ze het gaan zoeken bij Alexander de Grote, Djengis Khan en Hannibal Barkas. Die zijn stuk voor stuk bekend.
Volgens mij las ik pas dat men bezig is met een serie over Hannibal.

Mooie laatste ep. De geschiedenis legt in dit geval de schrijvers een hoop beperkingen op, omdat de uitkomst voor de hoofdkarakters vast staat. Viel me wel op dat het dialoog tussen Caesar en Crassus wel duidelijk het Triumviraat inluidt, wat wel op een spin-off hint.

Waar ik ook wel een serie over zou willen zien is Odoaker en die tijd sowieso.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_125264225
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 11:59 schreef SickPuppiesNeedLove2 het volgende:
Een klein beetje teleurstelling had ik wel dat Spartacus en Gannicus niet op 't slachtveld sterven als helden in het harnas, maar goed, zo geef je misschien meer romantiek aan de afsluiting.
Waarschijnlijk omdat het lichaam van de echte Spartacus ook nooit is weergevonden (al hadden ze dat op een andere manier kunnen oplossen). Net als de kruisiging op het eind.

quote:
While most of the rebel slaves were killed on the battlefield, some 6,000 survivors were captured by the legions of Crassus. All 6,000 were crucified along the Appian Way from Rome to Capua.
Vond het trouwens jammer dat Spartacus door anderen van achteren werd geraakt, had liever gezien dat Crassus het helemaal zelf had gedaan. :)
pi_125264443
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 13:51 schreef Nic1 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat het lichaam van de echte Spartacus ook nooit is weergevonden (al hadden ze dat op een andere manier kunnen oplossen). Net als de kruisiging op het eind.
[..]
Vond het trouwens jammer dat Spartacus door anderen van achteren werd geraakt, had liever gezien dat Crassus het helemaal zelf had gedaan. :)
Yup... dat bedoel ik... zo'n dood verdienden Spartacus en Gannicus niet.

Alhoewel dat eindshot van Gannicus in gedachten terug in de arena wel ontroerend was.
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.” ― Mark Twain
pi_125264835
Klopt, net als Crixus. :)
  zondag 14 april 2013 @ 14:36:39 #182
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125265699
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 13:11 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Volgens mij las ik pas dat men bezig is met een serie over Hannibal.

Mooie laatste ep. De geschiedenis legt in dit geval de schrijvers een hoop beperkingen op, omdat de uitkomst voor de hoofdkarakters vast staat. Viel me wel op dat het dialoog tussen Caesar en Crassus wel duidelijk het Triumviraat inluidt, wat wel op een spin-off hint.

Waar ik ook wel een serie over zou willen zien is Odoaker en die tijd sowieso.
Verbaast mij niks. Hannibal Barkas verdient een groots spektakel. Zowel als serie als een trilogie. Als je Spartacus naar het 'witte doek' brengt, dan kan deze grootheid niet achterwege blijven. Waarschijnlijk een van de beste generaals ooit samen met Napoleon. Heeft 15 jaar oorlog gevoerd tegen Rome. Daar kun je vele seizoenen over maken. Dan zullen we ook Carthago gaan zien, de thuisbasis van Barkas (het huidige Tunesië).

[ Bericht 2% gewijzigd door Jellereppe op 14-04-2013 14:47:43 ]
pi_125266554
Ik moet de laatste episode nog kijken, maar vind het lastig om er aan te beginnen merk ik, nu al wetende dat het toch slecht gaat aflopen :@

(Dit ondanks dat ik normaliter helemal geen "I want a happy ending" type ben. Als het een goede serie (itt tot een niet zo'n goede serie of "slechts" een film) betreft leef je toch meer (met de "good guys") mee ofzo...).
Tails tell tales
  zondag 14 april 2013 @ 15:13:24 #184
167185 Ziewoarut
Shitpoepfuck
pi_125266906
Net gekeken... KIPPENVEL.
  zondag 14 april 2013 @ 15:27:43 #185
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125267443
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 15:02 schreef Forbry het volgende:
Ik moet de laatste episode nog kijken, maar vind het lastig om er aan te beginnen merk ik, nu al wetende dat het toch slecht gaat aflopen :@

(Dit ondanks dat ik normaliter helemal geen "I want a happy ending" type ben. Als het een goede serie (itt tot een niet zo'n goede serie of "slechts" een film) betreft leef je toch meer (met de "good guys") mee ofzo...).
Ga kijken. Het is episch.
pi_125267553
quote:
14s.gif Op zondag 14 april 2013 15:27 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ga kijken. Het is episch.
Komt goed, mijn nieuwsgierigheid zal deze innerlijke strijd uiteindelijk wel winnen :') ;)
Tails tell tales
  zondag 14 april 2013 @ 15:47:08 #187
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125268258
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 15:30 schreef Forbry het volgende:

[..]

Komt goed, mijn nieuwsgierigheid zal deze innerlijke strijd uiteindelijk wel winnen :') ;)
Mwah, je moet het zo zien. Velen hebben nu eindelijk rust. Vooral Spartacus. Wat heeft die als een leeuw gevochten. Hij was letterlijk en figuurlijk helemaal op aan het einde van de aflevering. Vooral toen hij naar de wolken keek, een paar keer slikte en toen die lege blik. ;(
  zondag 14 april 2013 @ 15:51:37 #188
167185 Ziewoarut
Shitpoepfuck
pi_125268443
Eigenlijk mede ook door de aftiteling had ik de minuten erna ook nog kippenvel. Wat ga ik dit missen zeg...
  zondag 14 april 2013 @ 15:53:12 #189
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125268532
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 15:51 schreef Ziewoarut het volgende:
Eigenlijk mede ook door de aftiteling had ik de minuten erna ook nog kippenvel. Wat ga ik dit missen zeg...
Wat ook een van de mooiste momenten was toen Spartacus als eerste over die ladders op de legioenen van Crassus afrende en hoe al die rebels hem dan rennend volgen. Die blik van Caesar toen die ladders de lucht in gingen. _O_ Niemand had het zien aankomen.
  zondag 14 april 2013 @ 15:59:49 #190
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125268827
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 15:51 schreef Ziewoarut het volgende:
Ik weet niet, maar ik het het al vele malen aangekaart in dit topic, maar Spartacus was niet de enige grote tegenstander van Rome. Sertorius en Hannibal Barkas zijn door Romeinse schrijvers ook als grote tegenstanders van Rome beschreven in hun geschriften. Sertorius leefde in dezelfde tijd als Spartacus en vocht tegen Pompei.
  zondag 14 april 2013 @ 17:37:28 #191
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125273354
Deze man zal het op het witte doek misschien ook goed doen. Een Germaan. Hij werd 53 jaar na de dood van Spartacus geboren. Ook een grote man die Rome in haar gloriedagen heeft uitgedaagd.

quote:
Arminius (ca. 18 v.Chr.-ca. 19 n.Chr.) was een Germaanse aanvoerder. Hij stond aan het hoofd van een verbond van Germaanse stammen, dat erin slaagde de Romeinen een vernietigende slag toe te brengen in het Slag bij het Teutoburgerwoud, en van de Elbe naar de Rijn terug te dringen. Arminius was afkomstig van de stam de stam der Cherusken en diende een tijdlang als officier in het Romeinse leger.

De opstand

Hoe Arminius ertoe is gekomen een opstand te ontketenen weten we niet, maar waarschijnlijk hebben zijn persoonlijke ervaringen in Germania hierbij een rol gespeeld. Uit de verwijten die Arminius maakt na de ontvoering van zijn vrouw Thusnelda door haar vader Segestes, kunnen we opmaken dat de Romeinse straffen zoals kruisiging en de belastingen samen met de ontberingen, die een lange oorlog meebrengen, hem tot verzet prikkelen.

Deze Segestes, eveneens een Cherusk en de onvrijwillige schoonvader van Arminius verwijt hem zijn dochter te hebben geroofd. Uit de beschrijving van de uitlevering van Thusnelda kunnen we echter opmaken dat ze eerder geschaakt dan ontvoerd is. Dat wil zeggen dat Thusnelda vrijwillig met Arminius is meegegaan. Segestes doet zijn beklag bij Varus en licht hem in omtrent de dreigende opstand. Varus onderneemt geen actie, in de veronderstelling dat de Germanen zich bij een Romeinse overheersing hebben neergelegd. Er volgt een laatste banket, waarbij zowel Varus als Segestes aanwezig zijn.

Zeker is dat Arminius zich in een ideale positie manoeuvreert om een opstand te ontketenen, enerzijds door intensieve contacten met de verschillende stammen te onderhouden en anderzijds door het vertrouwen van Varus te winnen. Met het bericht dat verschillende stammen in opstand zijn gekomen, lokt hij Varus weg van de gebruikelijke route naar een smalle landstrook tussen de Kalkrieser Berg bij Osnabrück en het veen, zodat hij de lange en zwaarbepakte colonne in de flank kan aanvallen en de legionairs de keuze hebben tussen bergop aanvallen of het veen ingedreven worden, zonder tijd om zich te groeperen in slagorde.

Na deze eerste klap trekken de restanten van de drie legioenen verder. Echter in vijandelijk terrein, ver van de gebruikelijke route en zonder de hulp van Germaanse gidsen maken de Romeinen geen schijn van kans. Varus pleegt ten slotte zelfmoord en slechts een enkeling kan aan de slachting ontsnappen. Samen met de manschappen gaan de aquilae (adelaars) van het XVIIe, XVIIIe en XIXe legioen verloren.

Dit is de grootste ramp die de Romeinen ooit heeft getroffen sinds de invallen van de Cimbren en Teutonen. Augustus dwaalt 's nachts door zijn paleis en smeekt de schim van Varus hem zijn legioenen terug te geven. De gehele bezettingsmacht van Germania is vernietigd en de Romeinen trekken zich terug op de Rijn.

De wraak van Germanicus

Pas vijf jaar later, in 14 na Christus, steekt Germanicus de Rijn weer over, in eerste instantie om de schande van de rebellie in Germania Inferior met het bloed van de Marsen uit te wissen, later openlijk met het doel de nederlaag van Varus te wreken. Na diverse moordpartijen te hebben aangericht onder nietsvermoedende Marsen en de Chatten, begint Germanicus een achtervolging op Arminius.

Ondertussen (16 na Christus) is de controverse tussen Segestes, die tegen zijn wil in de oorlog is meegesleept, en Arminius op zijn hoogtepunt beland. Segestes ontvoert de vrouw van Arminius, Thusnelda. Segestes, die inmiddels door zijn landgenoten belegerd wordt, stuurt een gezantschap naar de Romeinen. Hij wordt door Germanicus ontzet, loopt over en levert Thusnelda, die zwanger is, uit aan Germanicus.

Dit jaagt niet alleen de Cherusken, maar ook alle omringende stammen in het harnas. Arminius is woedend en vliegt in razende galop langs de stammen om hun steun te verkrijgen. Ook Inguiomerus, de oom van Arminius en een invloedrijk man, zowel bij de Romeinen als bij de Germanen, kiest hierdoor de kant van Arminius.

De troepen van Germanicus worden in de val gelokt, niet ver van de plaats waar Varus zijn nederlaag leed en Germanicus weet ternauwernood een ramp te voorkomen. Ondertussen (15 n.C) is de zomer vergevorderd en Germanicus breekt zijn achtervolging af om naar zijn winterkwartieren terug te keren. Op de terugweg naar de winterkwartieren echter wordt Caecina, onderbevelhebber van Germanicus, die op weg is naar Castra Vetera (Xanten) bij de Ponti Longi (lange bruggen), door Arminius overvallen. Omdat de Germaanse troepen lichtbewapend zijn en een grote mate van terreinkennis hebben, zijn ze veel sneller dan de Romeinse troepen, die zwaar beladen zijn, zwaar bewapend en vergezeld worden door (voor die tijd) zware artillerie. Dit geeft Arminius en Inguiomerus de keuze van het slagveld. Caecina moet zijn aandacht verdelen tussen het herstellen van de ponti longi - een stelsel van bruggen en dijken door het veen, die door L. Domitius in de tijd van Drusus zijn aangelegd - en de troepen van Inguiomerus en Arminius.

De laatste wil Caecina bestrijden zoals Varus en wachten tot de Romeinen het kamp verlaten. Inguiomerus is ongeduldig en wil het kamp overrompelen en krijgt een groot gedeelte van zijn manschappen achter zich en het kamp wordt aangevallen. Caecina echter weet de Germanen, die op een gedemoraliseerd legioen rekenen, te verrassen en kan ternauwernood naar de Rijn ontsnappen.

Het jaar daarop organiseert Germanicus een nog grootsere veldtocht. Hij laat duizend schepen bouwen, en na de Marsen en de Chatten nogmaals te hebben overvallen, valt hij nu aan over de Oceaan (de Noordzee) en de monding van de Eems, waarbij de Chauken hem hulptroepen aanbieden. Bij de Weser komt het eerst tot het bovengenoemde twistgesprek tussen Arminius en zijn broer Flavus en later tot een veldslag op de vlakte van Idavisto, ten oosten van de Weser. Germanicus behaalt de overwinning en drijft de Germanen op de vlucht. Arminius blijft ongedeerd, maar Inguiomerus raakt zwaargewond. In Romeinse gelederen gaat het gerucht dat de Chauken Arminius hebben laten ontsnappen.

Arminius en Maroboduus

Spoedig hierna (17 n.C.) raken de Cherusken in conflict met de Sueben. De Sueben hebben een vredesverdrag gesloten met Tiberius, toen deze nog veldheer in Germania was, en Maroboduus ziet mogelijkheden voor een makkelijke gebiedsuitbreiding. Arminius is echter, dankzij de opstand, zeer populair. Maroboduus heeft de koningstitel aangenomen en dit zet kwaad bloed bij de Sueben.

Arminius is daarom niet alleen verzekerd van de steun van de Cherusken en hun oude bondgenoten, maar kan ook rekenen op de steun van twee Suebische stammen: de Semnonen en de Longobarden. Inguiomerus loopt naar Maroboduus over en vecht aan diens zijde omdat hij als oom en met het oog op zijn hoge leeftijd weigert bevelen aan te nemen van de zoon van zijn broer. Het komt tot een veldslag en Maroboduus wordt verslagen. De positie van Maroboduus is nu zeer wankel en na een staatsgreep door Catualda, op instigatie van Drusus, de zoon van Tiberius, wordt hij ten val gebracht en vlucht over de Donau, overgeleverd aan de genade van Tiberius met wie hij eens een vredesverdrag heeft gesloten. Catualda wordt later verjaagd door de Hermunduren onder hun aanvoerder Vibilius.

De dood van Arminius

In het jaar 19 biedt Adgendestrius, de leider van de Chatten, de Senaat aan Arminius te vergiftigen, als de Romeinen het vergif leveren. De Romeinen weigeren, zeggende dat zij slechts wraak zullen nemen met de wapens in de hand. Maar nadat de Romeinen waren vertrokken en Maroboduus verdreven, komt Arminius in conflict met zijn stamgenoten omdat hij de titel koning opeist. Men neemt de wapens tegen hem op en beide partijen hebben afwisselend succes. Uiteindelijk komt hij door verraad in eigen kring om het leven.

Tacitus over Arminius

De Romeinse schrijver Tacitus over Arminius, Annales II, 88.

"...zonder twijfel de bevrijder van Germania, en iemand die, anders dan andere koningen en leiders, niet het Romeinse volk in zijn beginperiode, maar het rijk in zijn volle bloei heeft uitgedaagd -- met wisselend succes in de strijd, maar niet verslagen in de oorlog. Hij is zevenendertig jaar oud geworden en had twaalf jaar de macht, en wordt nog steeds bezongen bij de barbaarse volkeren, is onbekend in de annalen van de Grieken (die alleen bewondering hebben voor hun eigen geschiedenis) en geniet geenszins dezelfde roem bij ons Romeinen, die het verleden verheerlijken en niet nieuwsgierig zijn naar recente gebeurtenissen."[1]
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Arminius_(veldheer)
Standbeeld Arminius, Duitsland.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 14-04-2013 17:51:26 ]
pi_125273484
Maar die slag heeft daar nooit plaatsgevonden :+
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  zondag 14 april 2013 @ 17:40:11 #193
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125273537
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 17:38 schreef Beach het volgende:
Maar die slag heeft daar nooit plaatsgevonden :+
Hoe bedoelt U?
pi_125273670
quote:
6s.gif Op zondag 14 april 2013 17:40 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Hoe bedoelt U?
In het Teutoburgerwoud.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  zondag 14 april 2013 @ 17:44:10 #195
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125273715
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 17:43 schreef Beach het volgende:

[..]

In het Teutoburgerwoud.
Deel wat u wilt delen! We wachten er met smart op.
  zondag 14 april 2013 @ 18:09:52 #196
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125274970
Misschien gaan we Vercingetorix zien in de Caesar-Spinoff. Geen idee hoeveel seizoenen ze willen maken. Die het verzet van Gallië leidde tegen de troepen van Julius Caesar.

quote:
Vercingetorix wordt door Julius Caesar beschreven in zijn werk Commentarii de bello Gallico. In 58 v.Chr. was de Romeinse veldheer over de Alpen getrokken om Gallië te veroveren. Zijn campagne verliep voorspoedig, totdat Vercingetorix erin slaagde meerdere stammen te verenigen in zijn verzet tegen de Romeinen. Aanvankelijk boekte hij succes, dankzij de tactiek van de verschroeide aarde, het afsnijden van de Romeinse aanvoerwegen en door verrassingsaanvallen op het veel tragere Romeinse leger. Echter, een jaar na het begin van de opstand werden de Gallische troepen in 52 v.Chr. bij Alesia ingesloten. Alhoewel in de meerderheid, moest Vercingetorix zich na een maandenlang beleg overgeven, waarna Caesar hem meevoerde naar Rome als oorlogstrofee. Met de beslissende slag bij Alesia werd Gallië voorgoed verslagen en ingelijfd in het Romeinse Rijk.

Vercingetorix verbleef zes jaar in een Romeinse kerker te Rome; de Mamertijnse gevangenis. Hij kreeg alleen schaars eten en water om zich in leven te houden. Zijn haren, snor en baard waren zodanig gegroeid, dat hij, toen hij uit de kerker werd gehaald voor de executie aan de garrote (wurgpaal), eerst grondig gewassen moest worden en zijn haren moest laten knippen, om weer "herkenbaar" te zijn.[bron?] Door de zeer slechte hygiëne zag en was hij zeer onderkomen en stonk hij enorm, maar omdat hij voor het Romeinse tribunaal, de adel en het publiek, als voormalig Gallische koning gevonnist zou worden, moest hij er "toonbaar en proper" uitzien.[bron?]
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vercingetorix
pi_125276033
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 18:09 schreef Jellereppe het volgende:
Misschien gaan we Vercingetorix zien in de Caesar-Spinoff. Geen idee hoeveel seizoenen ze willen maken. Die het verzet van Gallië leidde tegen de troepen van Julius Caesar.

[..]

[ afbeelding ]
Hebben we die in een van de eerdere seizoenen van Spartacus niet al gezien? Er staat me iets van bij dat ie al het loodje had gelegd.
Of misschien ben ik in de war met Rome... :%
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  zondag 14 april 2013 @ 18:33:40 #198
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125276108
quote:
2s.gif Op zondag 14 april 2013 18:32 schreef WheeleE het volgende:

[..]

Hebben we die in een van de eerdere seizoenen van Spartacus niet al gezien? Er staat me iets van bij dat ie al het loodje had gelegd.
Of misschien ben ik in de war met Rome... :%
Kan mij daar niks van herinneren. Hij komt pas 13 jaar na de dood van Spartacus om de hoek kijken.
pi_125276230
quote:
6s.gif Op zondag 14 april 2013 18:33 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Kan mij daar niks van herinneren. Hij komt pas 13 jaar na de dood van Spartacus om de hoek kijken.
Dan zal dat wel in een van de twee seizoenen van Rome hebben gezeten.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  zondag 14 april 2013 @ 18:37:54 #200
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_125276262
quote:
2s.gif Op zondag 14 april 2013 18:36 schreef WheeleE het volgende:

[..]

Dan zal dat wel in een van de twee seizoenen van Rome hebben gezeten.
Dat lijkt mij ook. :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')