abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124405080

Introductie tot bitcoin
Het is de state-of-the-art in geld. Het is een nieuwe vorm van elektronisch geld. Het is inmiddels de gouden standaard van digitale valuta.

Gebaseerd op een aantal oude technologieën, en een aantal zeer nieuwe technologieën ... Bitcoin is het resultaat van het combineren van ... cryptografische versleuteling van gegevens + het idee van een gelimiteerde grondstof, vergelijkbaar met goud en zilver (waar de hoeveelheid beperkt is), en dit gebruiken als geld + het idee van grote aantallen computers die zijn aangesloten op de het internet ... welke een sterke, veerkrachtige, onverwoestbaar netwerk vormen.

Het heet een cryptocurrency. Sinds de uitvinding van Bitcoin ... zal geld nooit meer hetzelfde zijn.

Hoe werkt bitcoin?
Bitcoin is een digitale grondstof of munteenheid, wat betekent dat de hoeveelheid gelimiteerd is, net als goud. Maar in tegenstelling tot goud zijn bitcoins zeer gemakkelijk uit te wisselen via het internet.

Bitcoin is een netwerk dat, als een notaris, alle bitcoin transacties tussen mensen registreert en gedecentraliseerd opslaat in het bitcoin netwerk. Ieders bitcoin rekening wordt opgeslagen op elke computer in bitcoin netwerk. Het is dus praktisch onmogelijk om het bitcoin netwerk uit te schakelen. Bittorrent, wat gedeeltelijk gebaseerd is op dezelfde principes, heeft aangetoond dat dit soort netwerken niet uit te schakelen zijn.

Wat is de economische aansporing voor mensen om hun computer deel te laten nemen aan het bitcoin netwerk?
Door het registreren van bitcoin transacties in data blokken, verdienen computers bitcoins. Dit is nu 50 bitcoins per blok. Dit werkt als volgt. Elke transactie die plaats vindt op het netwerk wordt uitgezonden naar alle computers in het netwerk. Elke computer verzamelt deze transacties in een data blok en gaat vervolgens een proof-of-work algoritme uitrekenen voor dit blok.

Het proof-of-work algoritme is een soort vingerafdruk of check-sum van het blok en kost de computer processor tijd. De moeilijkheidsgraad van dit algoritme wordt, door het bitcoin netwerk, zo afgesteld dat het bitcoin netwerk gemiddeld één blok per 10 minuten genereert. Dat betekent dus dat de kans de een computer de proof-of-work voor een blok vindt binnen deze tijd gelijk is aan (de processor kracht van de computer)/(processor kracht van het totale netwerk).

Blokken worden op het bitcoin netwerk in een blok-keten opgeslagen. Elk blok bevat een vingerafdruk van het vorige blok zodat het duidelijk is wat de volgorde van de blokken is. Indien een computer het blok van het proof-of-work vingerafdruk weet te voorzien, dan mag deze computer 50 bitcoins claimen en zend deze computer het blok naar alle andere computers op het bitcoin netwerk. Alle computers zullen dit blok accepteren en aan hun blok-keten toevoegen.

Elke computer weet dat dit de beste strategie is, want anders moet er een ander blok gecreëerd worden met een proof-of-work vingerafdruk en dat kost extra processor tijd. Het is beter om te gaan werken aan een volgend blok.

Het proof-of-work algoritme vereist dat computers processor arbeid moeten verrichten om blokken te creëren. Door de moeilijkheidsgraad te regelen kan ervoor gezorgd worden dat de hoeveelheid blokken per uur gemiddeld constant is, zelfs als het aantal computers in het netwerk toeneemt of afneemt.

Hoe wordt de bitcoin inflatie onder controle gehouden?
Bovenstaand proces wordt bitcoin mijnen genoemd. De software hiervoor is open-source en kan gedownload worden van Bitcoin P2P Cryptocurrency | Bitcoin. Deze software kan tevens gebruikt worden om je bitcoin rekening te bekijken en om bitcoins te versturen.

Deze software is zo geconfigureerd dat elke 4 jaar de belonging per blok voor het genereren van een blok gehalveerd wordt. Nu is de beloning 50 bitcoins, na 4 jaar 25 bitcoins, na 8 jaar 12,5 bitcoins, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat er maximaal 21.000.000 bitcoins geproduceerd zullen worden.

Terwijl mensen investeren in bitcoin zal de prijs van bitcoin toenemen. Na verloop van tijd zal de aansporing voor computers om deel te nemen aan het bitcoin netwerk verplaatsen van de beloning per blok naar transactie vergoedingen. Computers kunnen transactie vergoedingen vragen voor het opnemen van een transactie in hun blok. Zo een vergoeding kan door de zender worden toegevoegd aan de transactie. Nu geld ook weer, dat de computer die de proof-of-work vind de vergoeding mag claimen.

Hoe start ik met bitcoin?
Ben je overtuigt van de bijzondere eigenschappen van bitcoin? Het is eenvoudig om met bitcoins te beginnen en een paar test bitcoins te verkrijgen. Ga naar de bitcoin website en download en installeer de bitcoin client.

Nadat je de bitcoin client hebt geïnstalleerd duurt het even voordat bitcoin alle blocks heeft opgehaald van het bitcoin netwerk.

Als de bitcoin client klaar is met het ophalen van alle blocks zullen je nieuwe bitcoins verschijnen in de bitcoin client. Voor de duidelijkheid, het is niet noodzakelijk om een bitcoin client te hebben draaien om bitcoins te ontvangen. De bitcoins worden door het netwerk aan een bitcoin adres toegekend. Alleen de persoon die de private sleutels heeft voor dit bitcoin adres zal ooit in staat zijn om deze bitcoins weer uit te geven. De private sleutels zijn opgeslagen in het wallet.dat bestand.

Bitcoins kopen en verkopen.
Vraag in het topic naar hoe je bitcoins momenteel het beste kan kopen/verkopen *G*.

Grafiek van 12 juni, na de 'grote crash' van 25 naar 10 dollar. De eerste rally in Juli 2010 was ten gevolge van het slashdoteffect. Na deze boom is de wisselkoers van bitcoin een beetje ingestort, mede omdat er verschillende bugs zijn opgelost in de software. Echter bitcoin is duidelijk weer in trek. Voor een uitgebreide analyse van de bitcoin markt zie bitcoincharts.

Één van de concrete zaken die je kan doen met bitcoins is anoniem doneren. Andere zaken die gemakkelijk gemaakt worden door bitcoin is het maken van kleine betalingen. Dit principe wordt op dit moment al gebruikt om software ontwikkeling voor bitcoin te stimuleren op het bitcoin forum.

Bitcoin in meer detail
Wil je de werking van bitcoin in meer detail begrijpen, ga dan naar de bitcoin wiki. Ten slotte, voor nieuws over bitcoin zie: http://reddit.com/r/bitcoin

Voor meer uitleg over Bitcoin, zie het volgende artikel: http://anarchiel.com/stortplaats/toon/bitcoin_kan_je_niet_stelen_en_dat_is_onbetaalbaar

Koersverloop van afgelopen 6 maanden:

pi_124405106
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 12:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hij accepteerde betaling in Bitcoins?
Nee, TreeCoins.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 12:59:39 #3
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_124405196
Ben nu ook aan het merged minen ^O^

De Ixcoin en Devcoin client maken alleen geen verbinding met het netwerk. :? De Namecoin client werkt wel.
pi_124405296
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 12:59 schreef Mender het volgende:
Ben nu ook aan het merged minen ^O^

De Ixcoin en Devcoin client maken alleen geen verbinding met het netwerk. :? De Namecoin client werkt wel.
Hmm, Devcoin heb ik via VirCurEx lopen. Dat is een exchange voor vrijwel alle actieve crypto-currencies.

Daar kan je ook adressen aanmaken voor IXCoin en ze direct verkopen voor BTC, tenzij je ze wil oppotten :P

Als je via http://mmpool.bitparking.com wil minen moet je gelijk alle 4 de adressen invullen dus wel handig om eerst alle adressen aan te maken. Gelukkig kan je zo weer een nieuwe gebruiker aanmaken dus als het misgaat is het geen enkel probleem.

Maar de IXCoin client doet het hier prima, heb 13 connecties.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 13:08:50 #5
320603 Maxbet
Liberté toujours
pi_124405505
En leveren die side projects ook nog wat op (Namecoin, IXCoin ect.)
Ik ben toen ik de vorige keer bezig was met minen gestopt met die Namecoins, kon ze aan de straatstenen nog niet kwijtraken..

Heb het zooitje aan het lopen nu, average van 280MH/s
Op zaterdag 18 januari 2014 20:19 schreef ikwiltrolletje het volgende:
#teammaxbet
pi_124405581
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 13:08 schreef Maxbet het volgende:
En leveren die side projects ook nog wat op (Namecoin, IXCoin ect.)
Ik ben toen ik de vorige keer bezig was met minen gestopt met die Namecoins, kon ze aan de straatstenen nog niet kwijtraken..

Heb het zooitje aan het lopen nu, average van 280MH/s
De extra coins die je mined zorgen voor een extra winst van ±10%.
Soms staat de Namecoin hoog en levert die alleen al 10% extra winst op.
Het is een beetje de koersen afwachten.
Alle interesse ging de laatste week naar Bitcoin vanwege de hoge koersen, dus LTC, NMC, IXC, etc. zakten flink in.

Hier een lijst van de verschillende coins, met winstverwachting tegen huidige koers:
http://dustcoin.com/mining
  zaterdag 23 maart 2013 @ 13:12:31 #7
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_124405628
quote:
Welke software gebruik je? Welke settings? Je kaart zou met CGMiner en de juiste settings zo'n 250Mhash/s moeten doen.

Aan de pool ligt het niet.
140Mhash/s is momenteel 0,015 BTC per dag.

Optimale settings voor jouw kaart (ruwweg):
[ code verwijderd ]

Gooi CGMiner in de map C:\cgminer (controleer of je het niet in een map daaronder hebt uitgepakt, de cgminer.exe (en rest van bestanden) moet in C:\cgminer staan.

Maak een miner.bat bestandje aan op je bureaublad en plak daar bovenstaande opdrachtregel in.
Verander je gebruikersnaam (worker) en wachtwoord (van worker) nog in en je kan los.
Ik gebruik GUIMiner, daar valt verder niet veel in te stellen (of het moet in andere files). Maar dan kan ik beter met CGMiner gaan begrijp ik.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_124405693
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 13:12 schreef Quotidien het volgende:
Welke software gebruik je? Welke settings? Je kaart zou met CGMiner en de juiste settings zo'n 250Mhash/s moeten doen.

Aan de pool ligt het niet.
140Mhash/s is momenteel 0,015 BTC per dag.

Optimale settings voor jouw kaart (ruwweg):
[ code verwijderd ]

Gooi CGMiner in de map C:\cgminer (controleer of je het niet in een map daaronder hebt uitgepakt, de cgminer.exe (en rest van bestanden) moet in C:\cgminer staan.

Maak een miner.bat bestandje aan op je bureaublad en plak daar bovenstaande opdrachtregel in.
Verander je gebruikersnaam (worker) en wachtwoord (van worker) nog in en je kan los.
Ik gebruik GUIMiner, daar valt verder niet veel in te stellen (of het moet in andere files). Maar dan kan ik beter met CGMiner gaan begrijp ik.
[/quote]

CGMiner is wel de meest complete miner, die regelt zelfs de core-snelheid, voltages, koelers, geheugensnelheid, intensity, etc en neem amper resources.

Met mijn voorbeeld-regel in het vorige topic kan je eigenlijk niets verkeerd doen, als je maar de code gebruikt die ik voor jou in de "code" tag heb gezet, iedere kaart heeft z'n eigen optimale settings.

Veel werk is het niet:

Pak cgminer.zip bestandje uit in in c:\cgminer
Gooi een miner.bat bestandje op je bureaublad (rechts klik, nieuw, tekstbestand, hernoemen naar "miner.bat")
Gooi mijn code-regel er in en pas je workernaam en wachtwoord aan.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 13:15:58 #9
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_124405729
^Dan ga ik die maar gewoon proberen. Bedankt :Y
  zaterdag 23 maart 2013 @ 13:16:37 #10
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_124405744
dubbel
  zaterdag 23 maart 2013 @ 19:35:50 #11
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_124416785
Ripple en peer to peer lending is ook interessant vind ik.

Filmpje:
http://videolectures.net/eccs07_hales_end/
pi_124417444
Fuck fuck fuck

https://products.butterfl(...)h-bitcoin-miner.html :o :D

30 Ghash/s = 6000 USD/mnd

Nu is nog maar de vraag of je dit echt zal bereiken, maar de helft zou al tof zijn.
pi_124417699
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 19:55 schreef DrNick het volgende:
Fuck fuck fuck

https://products.butterfl(...)h-bitcoin-miner.html :o :D

30 Ghash/s = 6000 USD/mnd

Nu is nog maar de vraag of je dit echt zal bereiken, maar de helft zou al tof zijn.
Ik heb de 60Ghash/s versie besteld in februari.

De eerste exemplaren verwacht ik pas eind april / begin mei en dan gaat het nog maar om de eerste 1000 van 25.000 bestellingen.

Mijn bestelling zal pas ergens in juni/juli verzonden worden, vermoed ik.

Ofwel: als je hem nu zou hebben haal je 6000$ per maand maar in de praktijk wordt dat eerder 200$.

Er is ook de Avalon maar die wordt in batches van 300 stuks besteld / verzonden, dus je bent eigenlijk al te laat zodra je ziet dat ze te koop zijn omdat ze meteen uitverkocht zijn.

En de 3e batch moet 5000$ per stuk gaan kosten :')
pi_124417754
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 19:58 schreef DrNick het volgende:
https://forums.butterflyl(...)l-asic-status-2.html

Worden binnenkort verscheept.
Een deel, ergens eind april/begin mei en dan alleen voor mensen die in juni 2012 besteld hebben...
pi_124417768
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 19:35 schreef Wouter_Drucker het volgende:
Ripple en peer to peer lending is ook interessant vind ik.

Filmpje:
http://videolectures.net/eccs07_hales_end/
Ja, heb ook 50.000 van die XRP gekregen :P
pi_124417824
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 20:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb de 60Ghash/s versie besteld in februari.

De eerste exemplaren verwacht ik pas eind april / begin mei en dan gaat het nog maar om de eerste 1000 van 25.000 bestellingen.

Mijn bestelling zal pas ergens in juni/juli verzonden worden, vermoed ik.

Ofwel: als je hem nu zou hebben haal je 6000$ per maand maar in de praktijk wordt dat eerder 200$.

Er is ook de Avalon maar die wordt in batches van 300 stuks besteld / verzonden, dus je bent eigenlijk al te laat zodra je ziet dat ze te koop zijn omdat ze meteen uitverkocht zijn.

En de 3e batch moet 5000$ per stuk gaan kosten :')
Gaat dat zo snel van 6000 naar 200!?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2013 20:05:22 ]
pi_124417971
Hoezo kost die Avalon 1500 BTC :')
pi_124418066
Schiet idd nog steeds niet echt op met die ASICs wel?
pi_124418186
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 20:04 schreef DrNick het volgende:

[..]

Gaat dat zo snel van 6000 naar 200!?
De netwerksterkte neemt in 6 maand met ongeveer een factor 30 toe als die dingen op de markt komen, uitgaande van 25,000 geleverde ASIC's.

Die 6 maand is ook ongeveer de verwachte levertijd als je nu bestelt.

Dus reken er op dat hij dan ook 30x minder opbrengt per dag dan nu.
pi_124418221
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 20:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De netwerksterkte neemt in 6 maand met ongeveer een factor 30 toe als die dingen op de markt komen, uitgaande van 25,000 geleverde ASIC's.

Die 6 maand is ook ongeveer de verwachte levertijd als je nu bestelt.

Dus reken er op dat hij dan ook 30x minder opbrengt per dag dan nu.
Of je moet een order snel 2e hands kopen.
pi_124418263
quote:
4s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 20:11 schreef r8v2 het volgende:
Schiet idd nog steeds niet echt op met die ASICs wel?
Nee, is ook wel logisch. Het ontwerpen, testen, produceren en flink opschalen van die zelfde productie neemt veel tijd. Je hebt altijd de "lucky few" die vroeg besteld hebben en hem in april/mei geleverd krijgen maar voor de rest van de bestellingen is het koffiedik kijken...
pi_124418306
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 20:15 schreef DrNick het volgende:

[..]

Of je moet een order snel 2e hands kopen.
Dan nog betaal je minimaal 10x de waarde waarvoor je 'm bij BFL kan bestellen.
Mensen bieden blind tegen elkaar op op eBay.
pi_124418338
quote:
60Ghash/s.
En dan heb je alleen maar een eerder plekje in de wachtrij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')