prin·ci·pi·eel (bn.)
1 betr. hebbend op een grondslag of grondidee
2 volgens of berustend op een stelling of overtuiging
Ik kan tot vervelens toe vasthouden aan mijn principes waardoor ik soms ga mierenneuken.
(dat heb ik vast van Juup©)
Mensen die totaal niet principieel zijn en meelopen met de grote massa, mensen die over zich heen laten lopen of mensen die geen eigen mening hebben kan ik me soms erg aan storen.
Wrs omdat ik zelf zo anders ben.
Hoe steek jij in elkaar?
* Noot: Héél belangrijk hierbij: zonder de eigenwaarde van een ander onrecht aan te doen
En de mensen in mijn omgeving waarvan anderen altijd zeggen dat ze zo enorm opportunistisch zijn, dat zijn (toevallig?) ook de gelukkigste mensen die ik ken
als ik het niet zeker weet, en iemand komt met betere argumenten, dan kan het zijn dat mijn mening veranderd...
maar anders is hij niet te veranderen
Daarom ben ik dus ook redelijk standvastig wat betreft mijn opvattingen en principes (ik heb er tenslotte in voldoende mate over na gedacht)
Hierdoor is het alleen mogelijk om mij er vanaf te brengen, door met betere argumenten, of een compleet nieuwe invalshoek te komen....lukt dit niet, dan blijf ik bij mijn principes
Dusse... in principe wel
Sooner die than yield an inch.
Maar in pricipe mits ik gelijk heb wil dat ook krijgen
Maar aanstaande woensdag ga ik een aantal van mijn principes de deur uit werken!
Ik stuur aan op het effect dat ik wil bereiken. Als ik daarvoor eerst een tegengestelde mening moet verkondigen dan doe ik dat.
zit lekker in me vel en niemand heeft er last van dus ik blijf zo
Hoezeer principes ook bewonderenswaardig zijn. Een principe kan je hart in de knoop krijgen, je verstand als een dwaas in de rondte laten tollen. Je maag doen omkeren.
Voorbeeldje... Je bent gelovig en stelt dat God op een katholieke manier dient te worden eerbiedigd. Kom je de vrouw tegen van je leven (of man), en die is protestant... Probleem... is tegen je principes...
Of je bent zeer milieubewust, maar er is geen openbaar vervoer in Friesland om 2 uur 'snachts... toch een auto?
Whatever... je komt jezelf vrij snel tegen als je principes hebt. Je bent een verschrikking van een mens als je handelt naar je principes... Het lukt je niet. Het isoleert je.
Is het hebben van die principes dan zo rijk aan zelfwaardering dat je er zoveel aan verloren laat gaan? Is het het dat waard? Nee, ik vind van niet.
quote:Er is een verschil tussen principes en waarden...
Op zondag 08 september 2002 18:52 schreef ComComMer het volgende:
Principieel zijn is naar mijn mening principieel fout. En dat meen ik echt. Er is niets zo bekrompen of inzichtbelemmerend als principes. Het open staan voor andere (soms betere) idee-en, is nodig om zelf als mens beter te worden, te denken. Anders blijf je stilstaan in je denken.Hoezeer principes ook bewonderenswaardig zijn. Een principe kan je hart in de knoop krijgen, je verstand als een dwaas in de rondte laten tollen. Je maag doen omkeren.
Voorbeeldje... Je bent gelovig en stelt dat God op een katholieke manier dient te worden eerbiedigd. Kom je de vrouw tegen van je leven (of man), en die is protestant... Probleem... is tegen je principes...
Of je bent zeer milieubewust, maar er is geen openbaar vervoer in Friesland om 2 uur 'snachts... toch een auto?
Whatever... je komt jezelf vrij snel tegen als je principes hebt. Je bent een verschrikking van een mens als je handelt naar je principes... Het lukt je niet. Het isoleert je.
Is het hebben van die principes dan zo rijk aan zelfwaardering dat je er zoveel aan verloren laat gaan? Is het het dat waard? Nee, ik vind van niet.
En principes als het gaat om handelen werken inderdaad vaak belemmerend. Je kunt beter gewoon telkens een situatie inschatten en beoordelen en daarnaar handelen.
quote:Nou, leg uit... Volgens mij het ik het over principes...
Op zondag 08 september 2002 18:56 schreef Tranceptor het volgende:[..]
Er is een verschil tussen principes en waarden...
En ik ben het ook met ComComMer eens, dat open staan voor meningen van andere wel positief is. En dat het helemaal niet zo slecht is om je eigen mening te veranderen nadat je gehoord hebt hoe je ook tegen een bepaalde zaak zou kunnen aankijken.
quote:Principe's en respect zijn voor mij de bouwstenen van een goed leven zonder jezelf te vaak op je flikker te hoeven te geven. Ja dus!
Op zondag 08 september 2002 17:52 schreef DuchessX het volgende:
Dus:
Durf jij op te komen en te blijven vasthouden aan je eigen mening*?Of maakt het jou allemaal niet zoveel uit?
[Dit bericht is gewijzigd door mrcool op 08-09-2002 20:00]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |