abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124275260
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:50 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Met die insteek kun je het beste de ruwe sensordata als tekst printen, iemand met een beetje gevoel voor beeld kan er best een plaatje in zien.
Dat ding dat je op je schermpje te zien krijgt is namelijk al door de processor van je camera bewerkt en zeg nou zelf, dan is het toch geen fotografie meer :')
_O_ _O-
Meh
pi_124275890
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:50 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Met die insteek kun je het beste de ruwe sensordata als tekst printen, iemand met een beetje gevoel voor beeld kan er best een plaatje in zien.
Dat ding dat je op je schermpje te zien krijgt is namelijk al door de processor van je camera bewerkt en zeg nou zelf, dan is het toch geen fotografie meer :')
Ja daag :W
bekijk het even als dit zo moet.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 maart 2013 @ 23:31:36 #28
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_124276346
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 23:21 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Ja daag :W
bekijk het even als dit zo moet.
Je begint zelf te eukelen dat een foto alleen zo zou mogen zijn als ie uit de camera komt en dat is waar de onzin start, die foto is namelijk ook al nabewerkt, je camera doet dat precies zoals jij dat instelt. In jouw overtuiging ben je dan al niet meer met fotografie bezig maar met een soort artistieke zuiveringsactie.
Volgens mij telt voor iedere uitingsvorm alleen het resultaat. Hoe je er gekomen bent is minder belangrijk dan dát je er gekomen bent.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf woensdag 20 maart 2013 @ 00:29:07 #29
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_124278559
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:32 schreef Nemephis het volgende:

[..]

:N de foto is zoals 'ie uit het toestel komt.
Dus als ik jou goed begrijp is dat wanneer ik investeer in een set voorzet filters van dit systeem, ik pak een pola, een ster, een grijs verloop fen een oranje verloop filter, die gooi ik op mijn lens, ik zet mijn WB nog ergens op een uiterste en ik maak zo een foto (voorbeeld grijsverloop), dan mag het, maar wanneer ik ditzelfde in PS achteraf doe, mag het niet? Juist ja. 8)7 8)7
Jij gebruikt zeker ook geen filters als een pola e.d.? En een fish eye mag zeker ook niet?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 20 maart 2013 @ 00:51:20 #30
122997 zquing
Drama Junk
pi_124279208
Als ik analoog schiet dan kies ik mijn film uit voor het doel wat ik wil bereiken, aangezien digitale camera's veel consistenter licht vastleggen is er niet meer het verschil als vroeger bij film en zal je om dingen anders uit te drukken toch echt moeten nabewerken.

Wat mij betreft gaat het om het uiteindelijke resultaat, want wat je ook doet het beeld is toch anders dan hoe je het ziet.
quote:

[..]

Rauwe sensordata is juist bedoeld om te bewerken. Zolang wij geen JPEG processors hebben welke je kan verwisselen ben je anders overgeleverd aan de keuzes van een fabrikant, waar je vroeger gewoon een ander rolletje erin kon stoppen.
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_124279535
'K denk dat het meer een kwestie van willen is. Ik heb foto's op 1x voorbij zien komen waarvan ik dacht, dat moet ik ook eens proberen, veel in één shot proberen te vangen, niet gelukt :') komt omdat het meerendeel van die platen meer kunst dan foto is, dan is het nog wel een foto maar een ander soort. Waarom zou je niet een goede foto kunnen maken en deze om kunnen toveren tot een kunstwerk... Als ik een foto maak wil ik daar een sfeer bij creëeren, is af en toe verdomd lastig om dat in één shot te vangen.
Begrijp wel dat van een slechte foto weinig tot niks te maken is in PS, een goede foto daarintegen wel, dus heb je in feite alsnog je kunstwerk in één keer geschoten ;)
  woensdag 20 maart 2013 @ 06:50:48 #32
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_124280925
quote:

[..]

ik snap je punt ergens wel, maar lenscorrections zijn met uwA's enzo soms noodzakelijk en meestal wel aan te raden. Ik ben geen fan van extreme bewerking zoals eerder aangegeven, maar minimale bewerking is imo altijd noodzakelijk
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 20 maart 2013 @ 08:55:27 #33
27648 Weakling
available in strong mint
pi_124282138
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 00:51 schreef zquing het volgende:
Rauwe sensordata is juist bedoeld om te bewerken. Zolang wij geen JPEG processors hebben welke je kan verwisselen ben je anders overgeleverd aan de keuzes van een fabrikant, waar je vroeger gewoon een ander rolletje erin kon stoppen.
En zelfs RAW files zijn niet altijd onbewerkt. Er zijn camera's die er bijvoorbeeld al een WB overheen gooien. Pure sensordata hoeft het dus niet te zijn.
http://www.pentaxforums.c(...)-raw-really-raw.html
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_124282249
quote:

[..]

Lol. Als je in jpeg fotografeert wel ja _O- Over het algemeen dan...

Kleurcorrectie e.d. vind ik ook niet meer dan normaal hoor.
  donderdag 21 maart 2013 @ 12:20:37 #35
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_124329803
Oke, de foto is hoe die uit je toestel komt

Maar mag ik in dat toestel al een picturestyle kiezen? Mag ik in mn toestel al een sepiafilter gebruiken, of een poloroidfilter, of dat ik 1 kleur kies en de rest zwartwit, of fisheye. Is de foto dan wel of niet bewerkt omdat ie zo uit mn toestel komt
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  donderdag 21 maart 2013 @ 13:15:34 #36
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_124331516
Wat een discussie, het is gewoon zo dat het aangegeven dient te zijn of de foto's bewerkt mogen zijn, voor de rest is het persoonlijk in welke mate je dit doet.

Foto's rechtstreeks uit je camera is bs, je raw foto's processen (bijvoorbeeld exact juiste witbalans kiezen, curves etc. aanpassen) is meer dan logisch, aangezien de ruwe sensordata gewoonweg veel mooier zijn wanneer je het een beetje tweakt (in plaats van importeren en een JPG van maken, kon je net zo goed meteen in je camera de JPG mode gebruiken :') ).

Opvallende kleurcorrecties kunnen erg mooi zijn, cross processing vind ik zelf vaak wel wat toevoegen aan de sfeer (en dit is ontstaan in de darkrooms, niks photoshop):

Dit maakt een sfeer veel meer urban.

Extreme dingen als dit moet je maar van houden:

Zelf vind ik het niets, maar het blijft een persoonlijke smaak. Buiten de journalistiek om denk ik niet dat je grenzen aan bewerking zou moeten stellen, dit is namelijk een kunst op zich (goede post processing is veel moeilijker dan de meeste denken, en kan dagen in beslag nemen).
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  FOK!fotograaf donderdag 21 maart 2013 @ 13:22:31 #37
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_124331753
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 13:15 schreef Susteren het volgende:

Foto's rechtstreeks uit je camera is bs, je raw foto's processen (bijvoorbeeld exact juiste witbalans kiezen, curves etc. aanpassen) is meer dan logisch, aangezien de ruwe sensordata gewoonweg veel mooier zijn wanneer je het een beetje tweakt (in plaats van importeren en een JPG van maken, kon je net zo goed meteen in je camera de JPG mode gebruiken
Zelfs tussen processor A en processor B zit al verschil.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_124331931
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 13:15 schreef Susteren het volgende:
Wat een discussie, het is gewoon zo dat het aangegeven dient te zijn of de foto's bewerkt mogen zijn, voor de rest is het persoonlijk in welke mate je dit doet.

Foto's rechtstreeks uit je camera is bs, je raw foto's processen (bijvoorbeeld exact juiste witbalans kiezen, curves etc. aanpassen) is meer dan logisch, aangezien de ruwe sensordata gewoonweg veel mooier zijn wanneer je het een beetje tweakt (in plaats van importeren en een JPG van maken, kon je net zo goed meteen in je camera de JPG mode gebruiken :') ).

Opvallende kleurcorrecties kunnen erg mooi zijn, cross processing vind ik zelf vaak wel wat toevoegen aan de sfeer (en dit is ontstaan in de darkrooms, niks photoshop):

[ afbeelding ]

Dit maakt een sfeer veel meer urban.

Extreme dingen als dit moet je maar van houden:

[ afbeelding ]

Zelf vind ik het niets, maar het blijft een persoonlijke smaak. Buiten de journalistiek om denk ik niet dat je grenzen aan bewerking zou moeten stellen, dit is namelijk een kunst op zich (goede post processing is veel moeilijker dan de meeste denken, en kan dagen in beslag nemen).
Hier ben ik het mee eens ^O^
Meh
  donderdag 21 maart 2013 @ 14:40:40 #39
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_124334550
Het schijnt dat je gearresteerd kunt worden als je fotosjopt naast belichtingscorrecties.

Nu even serieus: Of je nou met meerdere lagen over elkaar heen legt in Photoshop of in een analoge camera het filmrolletje terugdraait en een dubbele exposie doet... het resultaat is hetzelfde. Bij de analoge fotografie zou het wel kunstzinnig en legitiem zijn, maar bij een gephotoshopte foto is het ineens geen fotografie meer. Eerlijk gezegd vind ik dat bullshit en beperk je zo je creativiteit.

Neem nou dit:

Persoonlijk vind ik het een mooi beeld.

Doordrukken, tegenhouden, kadreren, cross-processing (eerder genoemd; door chemicaliën te gebruiken die bestemd waren om dianegatieven te verwerken) zijn allemaal doka-technieken die je plaat maken en is een deel van de fotografie (het 'schrijven' met licht). Vergeet niet dat ook in je camera dit proces plaatsvindt zodra een jpegje wordt gemaakt met allerlei voorinstellingen. Wees blij dat de huidige softwarepakketten dit soort dingen toegenkelijk maken, want je hebt zo meer controle over het eindresultaat.

Toegegeven, een ontkleed kind op de schoot van iemand photoshoppen en in de Privé of Weekend publiceren is weer een hele andere discussie.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  donderdag 21 maart 2013 @ 22:19:05 #40
392060 PhotoandGrime
Vliegende Limburger
pi_124354542
Ik vind zelf dat kinderen niet bewerkt mogen worden. Toen ik een paar jaar geleden in London was hadden de dure warenhuizen met kinderkleding echt bizarre foto's van kinderen in hun reclames, die er echt niet meer menselijk uitzagen.

Ook vind ik dat iedereen die het knopje Diffuse Glow kent in Photoshop met de bezem moet krijgen, daar erger ik me echt kapot aan als ik het in foto's zie :P.

Verder vind ik een beetje rotzooien met levels, curves en color balance niet echt een probleem, alhoewel ik wel moet toegeven dat ik het een beetje bizar vind als iemand een 'Natuur Fotograaf' is, en een foto van een grijs-licht oranje hemel maakt, die na de bewerking er opeens paars-oranje-goud uitziet. Dan denk ik; had je maar eerder (of later) je nest uit moeten komen om dat echte natuur moment te schieten, want als ik BBC's Frozen Planet moet geloven kan de natuur ook echt zo mooi uitzien, zonder bewerking, als je maar op de loer blijft liggen :P.
Ik joetjoep en schiet mensen als hobby.
  donderdag 21 maart 2013 @ 22:20:17 #41
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_124354615
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 22:19 schreef PhotoandGrime het volgende:
Ik vind zelf dat kinderen niet bewerkt mogen worden. Toen ik een paar jaar geleden in London was hadden de dure warenhuizen met kinderkleding echt bizarre foto's van kinderen in hun reclames, die er echt niet meer menselijk uitzagen.
Niet bewerkt? Dus geen curves, schuifjes enzo?
  donderdag 21 maart 2013 @ 22:23:05 #42
392060 PhotoandGrime
Vliegende Limburger
pi_124354786
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 22:20 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Niet bewerkt? Dus geen curves, schuifjes enzo?
Ah, dat had ik beter kunnen uitleggen. Ik bedoel, echt 'manipuleren'; ogen groter maken, neus kleiner, mond groter, schaduwloos gezicht & retouch to the max, typische huid kenmerken zoals moedervlekjes wegwerken, etc.
Ik joetjoep en schiet mensen als hobby.
  donderdag 21 maart 2013 @ 22:30:30 #43
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_124355183
Sowieso vind ik dat apart om te doen.... Fotografie is imo het vastleggen van een bepaalde situatie met een bepaald licht op een bepaalde manier, niet achteraf alles mooier maken dan het is.
  donderdag 21 maart 2013 @ 23:10:00 #44
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_124358027
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 22:30 schreef kanovinnie het volgende:
Sowieso vind ik dat apart om te doen.... Fotografie is imo het vastleggen van een bepaalde situatie met een bepaald licht op een bepaalde manier, niet achteraf alles mooier maken dan het is.
Je wilt nu eenmaal geen model met een wrat + dikke neus op een advertentie van D&G ;)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  vrijdag 22 maart 2013 @ 00:47:49 #45
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_124362108
quote:
Sommige fotos hebben de functie een gevoel over te brengen, zeker in de modewereld en reclamewereld
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_124363039
quote:
Jij kan een foto zo perfect schieten als je wilt...
Maar als een bureau de door jou "perfect" geschoten foto
1 tint te licht vind. En je hebt een deadline van een paar minuten.
En er staat een computer klaar voor fotobewerking
Wat ga je dan doen?

En het dilemma erbij is
A. bewerken en je hebt een baan
B. je doet er niks aan en je bent nog werkzoekende.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 22 maart 2013 @ 06:12:00 #47
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_124363297
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 02:25 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Jij kan een foto zo perfect schieten als je wilt...
Maar als een bureau de door jou "perfect" geschoten foto
1 tint te licht vind. En je hebt een deadline van een paar minuten.
En er staat een computer klaar voor fotobewerking
Wat ga je dan doen?

En het dilemma erbij is
A. bewerken en je hebt een baan
B. je doet er niks aan en je bent nog werkzoekende.
heb je de rest van het topic doorgelezen? Je belichting aanpassen. Vind ik wel kunnen, maar dingen uit een foto halen, of juist toevoegen vind ik te ver gaan
  vrijdag 22 maart 2013 @ 06:12:41 #48
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_124363298
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 00:47 schreef Stefan het volgende:

[..]

Sommige fotos hebben de functie een gevoel over te brengen, zeker in de modewereld en reclamewereld
klopt, daarom doe ik niet dat soort dingen ;)
pi_124365744
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 06:12 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

heb je de rest van het topic doorgelezen? Je belichting aanpassen. Vind ik wel kunnen, maar dingen uit een foto halen, of juist toevoegen vind ik te ver gaan
Ik heb een groot aantal posts gelezen en daar ging het iedere keer over een kleur/licht verbetering.

Maar iets uit of invoegen is een ander verhaal.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 22 maart 2013 @ 12:21:25 #50
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_124369403
Ik bedenk me net dat ik nog een rolletje van 24 opnamen in een analoge camera heb zitten. Dit weekend maar eens gebruiken om wat dubbele exposies te doen :D
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')