abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124243895
Ik heb een vast contract en 25 vrije dagen per jaar.

Nu worden er in de zomervakantie 15 dagen genomen waarop ik verplicht vrij moet zijn omdat het volgens mijn werkgever dan geen zin heeft om aan het werk te zijn/ze kunnen geen geld aan me verdienen (wordt gedetacheerd bij bedrijven). Het gaat hier om de periode 15 juli t/m 2 augustus.

Daarnaast moet ik de week tussen kerst & oud en nieuw om dezelfde reden ook verplicht vrij nemen.
Nu hou ik hierdoor erg weinig/bijna geen vrije dagen over die ik naar eigen invulling kan besteden en ik vroeg me af of dit mag en/of hier een maximum aan verbonden is?
pi_124243954
Poe, dat weet ik niet. Ik werk in de bouw en hier geldt hetzelfde. Je kan gewoon niet alle vrije dagen vrij opnemen. Voor het onderwijs geldt zoiets ook. Dan kan je ook niet buiten de schoolvakanties weg.
pi_124244011
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:24 schreef noutie het volgende:
Poe, dat weet ik niet. Ik werk in de bouw en hier geldt hetzelfde. Je kan gewoon niet alle vrije dagen vrij opnemen. Voor het onderwijs geldt zoiets ook. Dan kan je ook niet buiten de schoolvakanties weg.
Zit in de IT dus geen CAO of iets dergelijks.. Mijn werkgever kan mij lastiger "verkopen" bij de klant in bovengenoemde periodes.
Wat niet inhoudt dat ik nauwelijks ruimte heb om zelf vrije dagen op te nemen voor een vakantie buiten het seizoen of als ik eens een losse vrije dag wil.
pi_124244117
Als het in je contract staat mag het, als er in je contract niets over staat mag het niet.
pi_124244122
Bij een ex-werkgever van mij kwam je dan in die (onverkoopbare) periode "op de bank" te zitten. Mooi moment om even iets aan je certificering te doen altijd. Misschien dat je werkgever daar voor open staat?
  dinsdag 19 maart 2013 @ 11:30:23 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_124244158
Het verschilt per bedrijfstak of per bedrijf.

Indien er sprake is van een CAO liggen de grenzen waarbinnen de werkgever dagen kan aanwijzen vast, en voor de bouw is dit landelijk geregeld middels de bouwvak-vakantie.

Bij het IT-detacherings-bedrijf waar ik werk worden in overleg met de ondernemingsraad jaarlijks een aantal dagen aangewezen, maar dit zijn er maximaal 3, en gewoonlijk zijn dit van die dagen tussen officiele feestdagen en een weekeinde in, zodat ze het gebouwencomplex van het hoofdkantoor dicht kunnen houden, wat veel geld scheelt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_124244294
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:26 schreef kvbeurden het volgende:

[..]

Zit in de IT dus geen CAO of iets dergelijks.. Mijn werkgever kan mij lastiger "verkopen" bij de klant in bovengenoemde periodes.
Wat niet inhoudt dat ik nauwelijks ruimte heb om zelf vrije dagen op te nemen voor een vakantie buiten het seizoen of als ik eens een losse vrije dag wil.
Vreemd, ik zit ook in de detachering en ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik had vorig jaar twee verplichte vrije dagen.

Het is erg vervelend voor de werkgever dat hij je lastig kan verkopen tijdens de zomervakantie en tussen kerst en oud en nieuw, maar volgens mij is dat een ondernemersrisico en ik vind het erg vreemd dat hij dat op deze manier op de werknemer probeert af te wentelen.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_124244384
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:35 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Vreemd, ik zit ook in de detachering en ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik had vorig jaar twee verplichte vrije dagen.

Het is erg vervelend voor de werkgever dat hij je lastig kan verkopen tijdens de zomervakantie en tussen kerst en oud en nieuw, maar volgens mij is dat een ondernemersrisico en ik vind het erg vreemd dat hij dat op deze manier op de werknemer probeert af te wentelen.
Wij zitten in een vrij nieuwe tak van sport, niet op techniek gericht maar op het ondersteunen/optimaliseren van de sales organisatie binnen IT bedrijven. Is ook een start-up, welliswaar snel groeiende maar de 2 directeuren zitten zelf ook nog bij klanten. Daarboven weer 2 investeerders die zich niet inhoudelijk met het bedrijf bezig houden maar puur hun netwerk gebruiken voor de zaak.

Vindt ik ook een ondernemingsrisisco, nu vindt ik het niet erg om tussen kerst en nieuw vrij te zijn. Maar in de zomer wil ik het liefste toch wel buiten het seizoen weg, en helemaal niet verplicht 3 weken achter elkaar vrij zijn.
pi_124244475
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:37 schreef kvbeurden het volgende:

[..]

Wij zitten in een vrij nieuwe tak van sport, niet op techniek gericht maar op het ondersteunen/optimaliseren van de sales organisatie binnen IT bedrijven. Is ook een start-up, welliswaar snel groeiende maar de 2 directeuren zitten zelf ook nog bij klanten. Daarboven weer 2 investeerders die zich niet inhoudelijk met het bedrijf bezig houden maar puur hun netwerk gebruiken voor de zaak.
Wij doen ook niet aan techniek. Althans, de BU waar ik voor werk doet dat niet.

quote:
Vindt ik ook een ondernemingsrisisco, nu vindt ik het niet erg om tussen kerst en nieuw vrij te zijn. Maar in de zomer wil ik het liefste toch wel buiten het seizoen weg, en helemaal niet verplicht 3 weken achter elkaar vrij zijn.
Wat staat er in je contract over de vrije dagen?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_124244540
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:40 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Wij doen ook niet aan techniek. Althans, de BU waar ik voor werk doet dat niet.

[..]

Wat staat er in je contract over de vrije dagen?
Letterlijk overgenomen:

Artikel 5. Vakantiedagen
5.1 Het aantal vakantiedagen waarop een werknemer per kalenderjaar recht heeft,
bedraagt 25 dagen, gebaseerd op een 40-urige werkweek .
5.2 De werknemer is gerechtigd, na overleg met en verkregen toestemming van de
werkgever, de tijdstippen van aanvang en einde van zijn vakantie(s) vast te stellen, voor
zover daartoe op dat moment aanspraak bestaat en rekening houdend met de belangen van
de werkgever . Hierbij zullen 3 aaneengesloten weken vakantie worden opgenomen in de
periode lopend van het begin van de week, waarin 16 juli valt tot en met het eind van de
week waarin 15 augustus valt. Tevens zal over de periode van 27 december van enig jaar tot
en met 31 december daaraanvolgend vakantie worden opgenomen. Tevens zal de vrijdag na
hemelvaart ook een verplichte vrije dag zijn.
pi_124244760
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:42 schreef kvbeurden het volgende:

[..]

Letterlijk overgenomen:

Artikel 5. Vakantiedagen
5.1 Het aantal vakantiedagen waarop een werknemer per kalenderjaar recht heeft,
bedraagt 25 dagen, gebaseerd op een 40-urige werkweek .
5.2 De werknemer is gerechtigd, na overleg met en verkregen toestemming van de
werkgever, de tijdstippen van aanvang en einde van zijn vakantie(s) vast te stellen, voor
zover daartoe op dat moment aanspraak bestaat en rekening houdend met de belangen van
de werkgever . Hierbij zullen 3 aaneengesloten weken vakantie worden opgenomen in de
periode lopend van het begin van de week, waarin 16 juli valt tot en met het eind van de
week waarin 15 augustus valt. Tevens zal over de periode van 27 december van enig jaar tot
en met 31 december daaraanvolgend vakantie worden opgenomen. Tevens zal de vrijdag na
hemelvaart ook een verplichte vrije dag zijn.
Als je dit contract al ondertekend hebt, dan ben je volgens mij met deze voorwaarden akkoord gegaan.

Ik zou er gewoon eens met je leidinggevende over gaan praten, ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle klandizie in de zomervakantie ineens stilligt en dat er wel afspraken over te maken zijn. Zeker als je een opdracht hebt en de opdrachtgever heeft geen bezwaar dat je in de perioden die genoemd zijn wel doorwerkt.
pi_124244820
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:48 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Als je dit contract al ondertekend hebt, dan ben je volgens mij met deze voorwaarden akkoord gegaan.

Ik zou er gewoon eens met je leidinggevende over gaan praten, ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle klandizie in de zomervakantie ineens stilligt en dat er wel afspraken over te maken zijn. Zeker als je een opdracht hebt en de opdrachtgever heeft geen bezwaar dat je in de perioden die genoemd zijn wel doorwerkt.
Al over gesproken, en is geen verandering in mogelijk..
pi_124244830
Dat artikel mag niet. Wettelijk kunnen ze je er maar 3 verplichten per jaar zoals hierboven is aangegeven
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_124244867
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:50 schreef Chinless het volgende:
Dat artikel mag niet. Wettelijk kunnen ze je er maar 3 verplichten per jaar zoals hierboven is aangegeven
Weet je dat zeker? Bron?
pi_124245106
Dit is wat ik hier snel even over kon vinden.

quote:
Mag ik verplichte vrije dagen aanwijzen waarop al mijn werknemers een vakantiedag op moeten nemen?

Als werkgever mag je dagen aanwijzen waarop je werknemer verplicht een vakantiedag moet opnemen. Voorwaarde is wel dat de verplichte vrije dag staat opgenomen in de arbeidsovereenkomst of cao. Deze verplichte vrije dag gaat in principe af van het vakantiedagensaldo van de werknemer. Je kunt er als werkgever echter ook voor kiezen om hiervoor een extra vrije dag of pretverlofdag toe te kennen.
http://ondernemerinbusine(...)hte-vrije-dagen/#Mag ik verplichte vrije dagen aanwijzen waarop al mijn werknemers een vakantiedag op moeten nemen?

quote:
Werkgevers moeten in principe instemmen met de vakantiewensen van de werknemer. Hierop gelden 2 uitzonderingen:
als er een collectieve vakantie is vastgesteld (zoals de bouwvakantie en de schoolvakanties) of als er afspraken in de arbeidsovereenkomst staan hierover;
als de vakantiewens grote problemen oplevert voor de bedrijfsvoering. In dat geval moet de werknemer akkoord gaan met een andere vakantieperiode.
http://www.rijksoverheid.(...)akantie/vakantieuren
pi_124245159
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:58 schreef Snapcount2 het volgende:
Dit is wat ik hier snel even over kon vinden.

[..]

http://ondernemerinbusine(...)hte-vrije-dagen/#Mag ik verplichte vrije dagen aanwijzen waarop al mijn werknemers een vakantiedag op moeten nemen?

[..]

http://www.rijksoverheid.(...)akantie/vakantieuren
Dat is ook de info die ik kon vinden. Dus lijkt erop dat het mag (onbeperkt zelfs) zolang het in de arbeidsovereenkomst of CAO staat.
pi_124245502
Lezen is niet echt je sterkste kant he? Al de zoveelste keer dat je jezelf in de shit hebt gekregen door niet te lezen?
pi_124245905
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:10 schreef Tha_Duck het volgende:
Lezen is niet echt je sterkste kant he? Al de zoveelste keer dat je jezelf in de shit hebt gekregen door niet te lezen?
Was ook het eerste wat ik dacht. Weer een "Ik heb een contract ondertekend en ben er nu achter gekomen dat ik toch niet zo blij ben met de inhoud, hoe kan ik er onderuit komen"-topic van kvbeurden.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 12:24:40 #19
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_124245962
quote:
Voor het onderwijs geldt zoiets ook.
Dat is niet waar. Ik heb 50 uur per jaar die ik vrij mag opnemen, buiten de vakanties om. Of dit in de CAO zo geregeld is weet ik niet, lijkt me van wel.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_124245984
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:50 schreef Chinless het volgende:
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Dan zouden alle (overheids)instanties die in vakantieperiodes het hele gebouw sluiten in overtreding zijn.
pi_124246718
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:10 schreef Tha_Duck het volgende:
Die van jou ook niet he? Ik heb gewoon een vast contract met een baan waar ik zeer content mee ben. Bij contractonderhandelingen moet je soms water bij de wijn doen, we zijn echter bezig met de vakantieplannning en toen kwam dit onderwerp weer ter sprake. Vandaar mijn vraag.

Andere "probleem" is trouwens ook opgelost hoor, in mijn voordeel welteverstaan :W
pi_124248115
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 12:48 schreef kvbeurden het volgende:

[..]

Die van jou ook niet he? Ik heb gewoon een vast contract met een baan waar ik zeer content mee ben. Bij contractonderhandelingen moet je soms water bij de wijn doen, we zijn echter bezig met de vakantieplannning en toen kwam dit onderwerp weer ter sprake. Vandaar mijn vraag.
Zozo, een vaste baan. En dan komt dit nu al naar boven.
pi_124248513
Gewoon je werkgever een bij elkaar gegooglede brief sturen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_124252218
Sikken en stikken TS.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_124255258
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 13:43 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dit inderdaad. En anders rechtsbijstand inschakelen. Eigen bijdrage daarvan zal ongeveer 3 tientjes zijn.
pi_124281404
quote:
Met het verschil dat je dan bijna het dubbele aantal dagen hebt om te spenderen ;)
pi_124281804
Ik zit ook bij een detacheerder en bij ons hebben we alleen de dagen tussen kerst en oud en nieuw verplicht vrij.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_124281933
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 08:35 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik zit ook bij een detacheerder en bij ons hebben we alleen de dagen tussen kerst en oud en nieuw verplicht vrij.
bedankt.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 00:39:31 #29
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_124361923
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 13:43 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Welnee, gewoon de verplicht ingelaste vakantie storneren.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
  Official ESF Kreviewer vrijdag 22 maart 2013 @ 08:48:34 #30
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_124364334
quote:
Bedankt.
pi_124364366
quote:
Goed om te weten.
pi_124365383
Als dit niet in je arbeidsovereenkomst staat, kan dit alleen als dit in een CAO is opgenomen of met toestemming van de ondernemingsraad.

Als er geen CAO van toepassing is en er is geen OR dan kan dit alleen met instemming van de medewerker (tenzij de vrije dagen voor rekening van de werkgever komen natuurlijk).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')