abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125629742
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2013 20:40 schreef computergirl het volgende:
Ik dacht aan dit topic toen ik vandaag in een bos bij Arnhem een vrij laaghangend nestkastje tegenkwam, met een soort van beschermingskap van gaas om de invliegopening
[ afbeelding ]
Het NIOO (Nederlands Instituut voor Ecologie) doet al lange tijd onderzoek naar de koolmezen/pimpelmezenpopulatie in onder andere de bossen bij Arnhem. Zie onder anderen hier. Super interessant project. Ik vermoed dat die nestkast binnen dit project valt.

-O- ;( SeLang...

Wat ongelooflijk jammer dat de pimpelmeesjes voor het kastje van de buren lijken te kiezen... Dat is echt pech hebben. Is er nog hoop voor een tweede lichting misschien, later dit jaar? En anders inderdaad maar gewoon vakantie gaan vieren tussen de vogeltjes en de vleermuizen (bat-detector!).

Hier weinig nieuws. Ik heb nog altijd een overnachtende pimpelmees in het nestkastje. Een paar weken geleden had ik het nestkastje uitgebaggerd, maar inmiddels is het alweer een behoorlijke troep daarbinnen. Ik zou er niet willen slapen :') Elke avond, voor zonsondergang (nu rond kwart over acht) vliegt de betreffende pimpelmees aan, gaat in de struiken onder het nestkastje zitten, zet het blauwe kruintje op en laat met verbaal geweld weten dat het nestkastje de zijne/de hare is. Daarna volgt een korte pauze om eventuele indringers de kans te geven te vluchten en dan vliegt 'ie naar binnen. Hij/zij weet het territorium goed te bewaken. Laatst nog werden twee koolmezen niet zachtzinnig verjaagd.

Ik lees uiteraard mee in dit topic (want: leuk), maar de tijd om te reageren ontbreekt. Wat ik wel tof vind om te lezen, is dat bij meerdere nestkastjes in dit topic de nestbouw begonnen is. Vorig jaar begonnen mijn koolmeesjes rond eind maart met het bouwen van hun nest. De exacte datum zou ik terug kunnen vinden in het vorige deel van deze reeks. Het nest was na twee of drie dagen af en snel daarna legde het vrouwtje het eerste ei. Vervolgens kwam er elke ochtend een eitje bij (7-9 dagen lang). En ergens eind mei kwamen de jongen uit. Huisgenoten wisten te vertellen dat de voederperiode erg cool was. Er werd af en aan gevlogen met rupsen, insecten en ander eten en elke keer wanneer pap- of mam-koolmees in de buurt kwam van het nestkastje, begonnen de kleintjes kabaal te maken. Zover ik heb begrepen is op één koolmeesje na, het hele nest uitgevlogen.
Over het algemeen waren mijn koolmezen niet erg gevoelig voor verstoring. Zelfs wanneer het terras onder het nestkastje gebruikt werd, vlogen pap- en mam-koolmees gewoon in en uit. Zolang je niet continu met je neus bovenop de nestkast zit of de nestkast van de gevel haalt, vinden ze het wel best.
  woensdag 24 april 2013 @ 10:28:33 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125672131
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 09:08 schreef Sodium het volgende:

Wat ongelooflijk jammer dat de pimpelmeesjes voor het kastje van de buren lijken te kiezen... Dat is echt pech hebben. Is er nog hoop voor een tweede lichting misschien, later dit jaar?
Een tweede lichting is ongebruikelijk hier in Engeland dus daar ga ik niet vanuit. Enige kans lijkt me als het nest om één of andere reden mislukt in de beginfase (bijvoorbeeld een andere vogel pikt het in) en ze proberen het opnieuw. Ik weet trouwens niet in hoeverre de territoria van koolmezen en pimpelmezen elkaar overlappen...

quote:
En anders inderdaad maar gewoon vakantie gaan vieren tussen de vogeltjes en de vleermuizen (bat-detector!).
Dat gaat hem dus worden :Y. De natuur is nu overal zo mooi. De afgelopen dagen was het mooi weer en ik ben zowat elke dag op pad geweest. Als er over een paar weken geen nestje is dan ga ik kamperen in de buurt van wetlands en rotsen aan de kust en kijken hoe de babies daar worden opgevoed.

quote:
Hier weinig nieuws. Ik heb nog altijd een overnachtende pimpelmees in het nestkastje. Een paar weken geleden had ik het nestkastje uitgebaggerd, maar inmiddels is het alweer een behoorlijke troep daarbinnen. Ik zou er niet willen slapen :')
Toen er bij mij vorig jaar werd overnacht toen ruimden ze de poepjes zelf op. Ik heb daar ook video van hoe ze met een poepje naar buiten vlogen. Toen ik afgelopen najaar het (mislukte) nest eruit haalde was het kastje verder vrijwel schoon van binnen.

quote:
Elke avond, voor zonsondergang (nu rond kwart over acht) vliegt de betreffende pimpelmees aan, gaat in de struiken onder het nestkastje zitten, zet het blauwe kruintje op en laat met verbaal geweld weten dat het nestkastje de zijne/de hare is. Daarna volgt een korte pauze om eventuele indringers de kans te geven te vluchten en dan vliegt 'ie naar binnen. Hij/zij weet het territorium goed te bewaken. Laatst nog werden twee koolmezen niet zachtzinnig verjaagd.
Dat laatste heb ik hier ook gezien. Mede daarom dacht ik dat een nestje wel een done deal was. Maar het is dus het vrouwtje dat beslist, niet het mannetje...

Al het echt erop aan komt dan wint die koolmees natuurlijk wel. Als die verder geen andere nest locatie kan vinden... Ik heb gevallen gelezen waar er al een pimpelmees nest met eieren was en een koolmees er gewoon een nieuw nest bovenop bouwde.

quote:
Ik lees uiteraard mee in dit topic (want: leuk), maar de tijd om te reageren ontbreekt. Wat ik wel tof vind om te lezen, is dat bij meerdere nestkastjes in dit topic de nestbouw begonnen is. Vorig jaar begonnen mijn koolmeesjes rond eind maart met het bouwen van hun nest. De exacte datum zou ik terug kunnen vinden in het vorige deel van deze reeks. Het nest was na twee of drie dagen af en snel daarna legde het vrouwtje het eerste ei. Vervolgens kwam er elke ochtend een eitje bij (7-9 dagen lang). En ergens eind mei kwamen de jongen uit. Huisgenoten wisten te vertellen dat de voederperiode erg cool was. Er werd af en aan gevlogen met rupsen, insecten en ander eten en elke keer wanneer pap- of mam-koolmees in de buurt kwam van het nestkastje, begonnen de kleintjes kabaal te maken. Zover ik heb begrepen is op één koolmeesje na, het hele nest uitgevlogen.
Over het algemeen waren mijn koolmezen niet erg gevoelig voor verstoring. Zelfs wanneer het terras onder het nestkastje gebruikt werd, vlogen pap- en mam-koolmees gewoon in en uit. Zolang je niet continu met je neus bovenop de nestkast zit of de nestkast van de gevel haalt, vinden ze het wel best.
Ik denk dat zodra er een nest met eieren (of jongen) is de band met de nestlocatie zo sterk is dat er aardig wat voor nodig is voordat ze het nest afdanken. Maar vorig jaar ontmoette ik iemand die onderzoek had gedaan naar pimpelmezen en die vertelde mij dat pimpelmezen er wel om bekend staan dat ze nesten vaak afdanken (wat mij dus ook is overkomen). In jouw geval ging het dan om een koolmees, misschien dat die meer nestvast zijn. Ik zou in elk geval geen risico's nemen als het mijn nest was.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 24 april 2013 @ 10:29:11 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125672146
Gisteren gezien: eerste gierzwaluw!
Zomer :Y
Mijn reisverslagen
pi_125679049
Gisteren hier ook wat moois gezien. Een stuk of 6 kieviten waren als een gek een buizerd aan het opjagen, constant vlak langs hem vliegen en anderszins acrobatische taferelen om hem maar weg te krijgen (ging van weiland gebied naar woongebied). Al kreeg ik de indruk dat hij al reeds toegeslagen had, er zat iets in z'n klauwen maar het was te ver weg om te kunnen zien wat het precies was.

Tof om te zien :Y
  woensdag 24 april 2013 @ 14:12:14 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125679174
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 14:08 schreef tjoptjop het volgende:
Gisteren hier ook wat moois gezien. Een stuk of 6 kieviten waren als een gek een buizerd aan het opjagen, constant vlak langs hem vliegen en anderszins acrobatische taferelen om hem maar weg te krijgen (ging van weiland gebied naar woongebied). Al kreeg ik de indruk dat hij al reeds toegeslagen had, er zat iets in z'n klauwen maar het was te ver weg om te kunnen zien wat het precies was.

Tof om te zien :Y
Ja dat soort dingen zijn prachtig om te zien!
Mijn reisverslagen
pi_125703445
Het is wel echt jammer dat de pimpelmezen bij je buren gaan zitten, SeLang. Jouw filmpjes :o Laten we hopen dat er nog wat laatkomertjes in komen. :)

Ik vraag me af wanneer ze in mijn nestkastje echt beginnen te broeden? Ik zie er eentje iedere keer nestmateriaal naar binnen brengen, terwijl zijn/haar partner buiten zit te zingen (het mannetje zingt toch?) en als de ander weer het nestkastje uitkomt vliegen ze er weer vandoor. :P (Ik neem even aan dat dit dan het paartje was. Ze zijn zo verdomd snel, hoe moet ik ze herkennen? ;) ) Binnenkort ook maar eens klaarstaan met een camera.

Even een verhaaltje: we hebben hier thuis vannacht even een loge gehad! Ik kwam laat thuis van school (ongeveer 23.00) en wordt voor mijn deur begroet door de kater van de buren.. Vind ik altijd gezellig. :P Ineens gerommel in een hoekje naast mijn deur, en ik zie iets bruins, dus ik denk OHMYGOD EEN RAT! (was naast een vuilnisbak) en de kater kijkt ernaar van wtf. Schiet dat ding ineens tevoorschijn en springt tegen mijn deur aan.. Bleek het een jong mereltje te zijn. :o Ik het dus snel pakken i.v.m. de kater (die volgens mij nog niet besefte wat er gebeurde) en bel aan zodat mijn moeder de voordeur open ging doen.. En toen waren we samen van "wat nu?". Uiteindelijk maar in een ongebruikte kamer in een schoenendoos neergezet, en vanochtend op een uitstekend stukje van ons dak gezet toen we de ouders zagen. Dus alles was fijn afgelopen.
(sorry, geen nestkast verhaal maar ik moest dit toch even kwijt, haha :P Baby merels zijn echt verdomd schattig.)
  zondag 28 april 2013 @ 10:52:02 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125822889
Daarnet toch weer even een bezoekje gehad van een pimpelmees (hij/ zij ging het kastje in). Echter, de kat ( zelfde als vorig jaar }:| ) liep gelijk naar de boom met het nestkastje toe en het tweede pimpelmeesje dat buiten het kastje in een struik zat begon daarop luid te ratelen (alarmcall).

Het is mogelijk dat die kat toch de doorslaggevende factor is geweest om niet mijn kastje te kiezen, al is die kat nu dikker en fatsiger dan vorig jaar dus ik vraag me af of die überhaupt nog kan klimmen...en met die trechter om de boom kan hij er volgens mij echt niet bij.
Mijn reisverslagen
  zondag 28 april 2013 @ 22:20:18 #83
391594 Automatique
Alles gaat vanzelf.
pi_125845635
Die (vadsige ;)) kat kan zich handhaven dankzij hun baasjes, je buren dus...
Een element dat de natuur verstoort.. Eens keer in holst van nacht in tuin van je buren sluipen, en de kat de nek om te draaien? 8-).

Kunnen we weer genieten van je filmpjes. :Y).
Neen.
  woensdag 1 mei 2013 @ 08:36:52 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125933079
Gisteren hier ook de eerste baby-eendjes gezien. Maar liefst 4x moeder + babies! O+
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 mei 2013 @ 09:53:01 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_126012544
OMG! Gaat het dan toch nog gebeuren!!!???

Momenteel worden er stukjes mos binnen gevlogen en met de vleugeltjes uitgespreid.
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Beelden volgen later.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 mei 2013 @ 10:41:50 #86
78918 SeLang
Black swans matter
pi_126013724
Er gebeuren hier rare dingen...

Het lijkt nu alsof het nest bouwende vogeltje is verjaagd door een ander vrouwtje. Er waren namelijk 3 vogeltjes: een paartje buiten het kastje (volgens mij mannetje + vrouwtje. Het bekende paartje?) en het nestbouwende vogeltje (vrouwtje).

Ik zag een aggressief display richting de opening waarin een ander vogeltje hing (volgens mij het vrouwtje van het bekende paartje, vreemd genoeg). Uiteindelijk ging die laatste naar binnen en vloog de nestbouwer naar buiten.

Ik snap er weinig van want daarnet tijdens het nestbouwen was de mannelijke helft van de nestbouwers prominent aanwezig en ik dacht dat ik met het bekende paartje te maken had :?

Er is interessant beeld maar dat post ik later!
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:41:09 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_126015606
Verwarrende situatie hier. Het nest bouwen is gestopt na wat leek op wegjagen. Er loopt wel steeds een mannetje macho en opgewonden te doen rond het nestkastje (ik heb dat lang niet meer gezien). Voor zover ik kan zien is dit het bekende mannetje.

Hij checkt steeds het kastje, gaat af en toe naar binnen en tikt op het metaal rond de ingang, hetgeen volgens mij toch wijst op evaluatie als nestplaats. Maar ik zie hem ook af en toe naar de buren vliegen waar hij gaat zitten op een paaltje recht tegenover het nestkastje van de buren...

Ik ben erg benieuwd of er toch nog verder gaat worden gebouwd aan het nest. Want als dit hetzelfde mannetje is, waarom stond hij het bouwen dan eerst wel toe? Of heeft hij misschien 2 vrouwtjes? (komt voor bij pimpelmezen).
Mijn reisverslagen
pi_126016889
Spannende ontwikkelingen SeLang! Ik ben heel benieuwd hoe dit verder afloopt.
Om nog even terug te komen op wat je eerder postte: ik vind het maf dat pimpelmezen, vergeleken met koolmezen hun nest zo gemakkelijk afstoten en elders een nieuw nest beginnen. Koolmezen lijken dus meer risico te nemen en zijn dus minder snel weggejaagd. Is het dan in jouw situatie juist niet slim om de metalen ring rondom de opening volgend jaar te verwijderen? Als pimpelmezen relatief gevoelig zijn voor verstoring en de kat in jouw omgeving toch een verstorende factor is, zou ik juist inzetten op koolmezen.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 10:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Toen er bij mij vorig jaar werd overnacht toen ruimden ze de poepjes zelf op. Ik heb daar ook video van hoe ze met een poepje naar buiten vlogen. Toen ik afgelopen najaar het (mislukte) nest eruit haalde was het kastje verder vrijwel schoon van binnen.

[..]

Mijn pimpelmees is niet zo opruimerig, geloof ik. De hoop uitwerpselen op de bodem van de nestkast groeit met de week. De bodem is helemaal bruin. Brrrr.

quote:
7s.gif Op woensdag 24 april 2013 23:18 schreef zoldernerd het volgende:

[knip, leuk verhaal]

(sorry, geen nestkast verhaal maar ik moest dit toch even kwijt, haha :P Baby merels zijn echt verdomd schattig.)
Jonge merels zijn inderdaad superschattig. Maar wel lelijk! Zo'n veel te grote snavel, amper een staart te zien, knullige manier van vliegen... Hier afgelopen week ook een jonge merel gespot. Ik was verbaasd. Het kon al rondvliegen, maar werd nog door z'n ouders in de gaten gehouden + gevoed. Dat beestje heeft het volgens mij dan niet makkelijk gehad, aangezien we tot nog korte tijd geleden best bar weer hadden.
pi_126017069
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 12:18 schreef Sodium het volgende:
Om nog even terug te komen op wat je eerder postte: ik vind het maf dat pimpelmezen, vergeleken met koolmezen hun nest zo gemakkelijk afstoten en elders een nieuw nest beginnen. Koolmezen lijken dus meer risico te nemen en zijn dus minder snel weggejaagd.
met voederen is het tegenovergestelde juist, altijd zijn de pimpelmeesjes die als haantje-de-voorste als eerste op nieuw voer afkomen. Zijn ook beduidend minder bang dan mussen
pi_126017469
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 12:22 schreef computergirl het volgende:

[..]

met voederen is het tegenovergestelde juist, altijd zijn de pimpelmeesjes die als haantje-de-voorste als eerste op nieuw voer afkomen. Zijn ook beduidend minder bang dan mussen
Helemaal waar. Pimpelmezen zijn niet schuw als het op voer aankomt...
  vrijdag 3 mei 2013 @ 12:51:02 #91
78918 SeLang
Black swans matter
pi_126018058
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 12:18 schreef Sodium het volgende:
Om nog even terug te komen op wat je eerder postte: ik vind het maf dat pimpelmezen, vergeleken met koolmezen hun nest zo gemakkelijk afstoten en elders een nieuw nest beginnen. Koolmezen lijken dus meer risico te nemen en zijn dus minder snel weggejaagd. Is het dan in jouw situatie juist niet slim om de metalen ring rondom de opening volgend jaar te verwijderen? Als pimpelmezen relatief gevoelig zijn voor verstoring en de kat in jouw omgeving toch een verstorende factor is, zou ik juist inzetten op koolmezen.
Dit voorjaar dacht ik dat een nestje al een done deal was en dat die kleinere opening zou helpen om het nest te houden omdat ze zich dan misschien veiliger zouden voelen. Maar ik heb geen idee of vogeltjes op die manier "denken"....

De situatie vorig jaar was enigszins verrassend voor mij omdat die kat niet uit de lucht kwam vallen maar die er al die tijd had rondgelopen en hij zelfs al eens in de boom was geklommen en ondanks dat kozen ze het toch als nestplaats. Het blijkt allemaal niet zo voorspelbaar te zijn...

Maar ik denk dat ik volgend seizoen de opening weer vergroot, afhankelijk van wat er dit jaar nog gebeurt.

p.s.: Het mannetje blijft elk kwartier ofzo het kastje checken maar hij vliegt ook naar het kastje van de buren.

p.s.s: Een houtduif is begonnen een nest te bouwen in de conifeer recht tegenover het raam. Helaas goed verstopt dus niet zichtbaar.

p.s.s.s.: En nu zit er ook een putter met nestmateriaal in de struiken O+

p.s.s.s.s.: Gisteravond zat er een vrouwtjes bosuil in m'n tuin. Niet kunnen zien in het donker maar wel gehoord O+
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 mei 2013 @ 17:53:51 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_126029607
Spannende tijden, SeLang! Keep us posted!!
Resistance is futile.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 19:28:39 #93
2651 svann
night-hawk
pi_126032707
Wat een weelde, die tuin van jou, SeLang!

Ik had gisteren een oude bank bij de kraak gezet en tot grote vreugde van de buurtkraaien waren er wat stukken leer uit gesneden.
De vrijgekomen wattenlaag hadden ze snel ontdekt!

Ze zijn wel allemaal laat dit jaar door die hardnekkige winter.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 4 mei 2013 @ 11:29:16 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_126052001
Geen goed nieuws helaas. Na het incident van gisteren is de nestbouwer niet meer terug gekomen. Het bekende mannetje komt wel steeds regelmatig de box checken maar misschien is dat alleen om te checken of er geen indringers in zijn territorium zijn?

Daarnet zag ik het mannetje op een struik het vrouwtje voeren, wat typisch is in de broedtijd. Volgens mij is dit het vrouwtje dat de nestenbouwer (ook een vrouwtje) gisteren wegjoeg en degene die een nest heeft bij de buren. Maar de vrouwtjes zijn moeilijk uit elkaar te houden dus ik kan het fout hebben...

Even een samenvatting van gisteren nu ik de filmpjes heb ge-edit en geupload.

Hier wordt gewerkt aan het nest. Wat een schattig vogeltje! O+

In het filmpje hieronder zie je wat er gebeurt als er een ander vogeltje in de opening verschijnt. De nestbouwer neemt een houding aan wat volgens mij een agressieve houding is. Helemaal op het eind vliegt het andere vogeltje naar binnen en de nestbouwer naar buiten. Sindsdien is er niet meer aan het nest gewerkt en voor zover ik heb kunnen zien is daarna alleen het mannetje nog een paar keer binnen geweest.

Het filmpje is lang (ruim 4 minuten), maar aangezien dit de nest bouw activiteit beëindigde en dus erg significant is wou ik de hele gebeurtenis archiveren zonder erin te knippen:

Mijn reisverslagen
  zondag 5 mei 2013 @ 17:29:39 #95
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_126097297
Zojuist gespot in onze klimop:

In een ander deel van de klimop zitten deze vriendjes (tortelduifjes):

Ik denk dat beide het deze winter goed toeven vonden met de vetbolletjes. De meesjes hebben die zich ook goed laten smaken.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_126097321
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 17:29 schreef SEMTEX het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
^O^ wat lief!
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_126097325
Baby merels, spreeuwen?
  zondag 5 mei 2013 @ 17:31:58 #98
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_126097350
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2013 17:30 schreef computergirl het volgende:
Baby merels, spreeuwen?
Merels :) vader en moeder zijn al de hele dag druk regenwormen aan het vangen O+
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  zondag 5 mei 2013 @ 19:06:16 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_126100164
quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik denk dat beide het deze winter goed toeven vonden met de vetbolletjes. De meesjes hebben die zich ook goed laten smaken.
Leuk! O+

Nu hopen dat ze niet worden gespot door een ekster of een kraai...
Mijn reisverslagen
pi_126979585
*O* We *O* hebben *O* bezoek! *O*

Twee pimpelmezen bezoeken vanaf begin deze ochtend het nestkastje. Een van de pimpelmezen is zooooo klein, vergeleken met de pimpelmezen die ik normaal zie, dat ik bijna dacht dat het een jonkie was. Maar daarvoor was 'ie dan net weer een slag te groot. Misschien is het een eerstejaars die door de koude winter wat klein gebleven is. Eens kijken waar dit toe leidt.

quote:
4s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 11:29 schreef SeLang het volgende:
Samenvatting met heel coole beelden.
Ik heb je filmpjes eens beter bekeken en vind ze enorm interessant. Het typische nestgedrag, de defensieve houding wanneer een ander vogeltje voor de nestkastopening verschijnt. Het blijft natuurlijk jammer dat ze geen nest hebben gebouwd, maar dit beeldmateriaal is toch even zo interessant, wat mij betreft.

quote:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

O+ Schattig samengepakte merels. Zijn ze inmiddels al uitgevlogen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')