7,5 euro. Dat is het bedrag waarvoor de 81-jarige Leen van Groningen vorig jaar het leven liet. De dementerende bejaarde uit Capelle aan den IJssel zou veel geld in huis hebben, zo 'tipte' een medewerkster van thuiszorginstelling De Zellingen de daders. De onberouwvolle pleger van de roofmoord, Saferio D (20), vindt niet dat er bij hem een steekje los is: 'Nee, er is niks aan de hand met mij.'
Saferio's halfzus, die namens De Zellingen bij Van Groningen over de vloer kwam, wist het zeker: Bij Leen moest veel geld te halen zijn. Rotterdammer Sefario D. en zijn vriendin smeedden een plan. Na enig uitstel trekken ze 9 april 2012 de stoute schoenen aan, en stappen bij Leen binnen. Via de zus wisten ze waar de sleutels hingen, en hoe het alarm werkte.
Dat Leens kluis gebruikt werd om zijn medicijnen in te bewaren, konden de werkloze daders niet bevroeden. Van Groningen wordt later die ochtend met een kussen op zijn bebloede gezicht gevonden door iemand van thuiszorg. Hulp mag niet meer baten. Leen moet zich, ondanks zijn hoge leeftijd, flink verzet hebben getuige het dna-materiaal dat later onder zijn nagels wordt aangetroffen.
De sporen van de zware mishandeling leiden naar Saferio, die nog maar net uit de gevangenis is. Zijn daad heeft hem niet het fortuin opgeleverd waarop gehoopt was. Met 7 euro 50 nam het laffe tweetal de benen. Pas bij het sporenonderzoek wordt Leens geld gevonden, elders in zijn woning, zo schrijft het Algemeen Dagblad.
Saferio's 18-jarige mededader, en vriendin, Annabelle S. wilde naar eigen zeggen niet dat hij naar de oude baas toe zou gaan. Vorig jaar verklaarde ze 'uit blinde liefde' voor Saferio te hebben meegeholpen. 'Ik heb Saferio gesmeekt de sleutels terug te geven. Hij zwoer dat hij niets zou doen', zei ze toen.
Saferio's versie is enigszins anders. S. zou juist op de overval hebben aangedrongen, en hem zelfs hebben geholpen Van Groningens kluis open te maken en te dumpen. Ook zou ze, nadat haar vriend vertelde Leen te hebben vermoord, hebben geweigerd de politie te bellen. 'ik was bang Saferio kwijt te raken', was haar lezing vorig jaar.
'Ik wilde hem niets aandoen', snotterde Saferio dinsdag tegenover de rechter. De officier van justitie omschreef de roofmoord als een 'laffe daad', en eiste 16 jaar cel. 'U heeft er een puinhoop van gemaakt', constateerde de rechter streng. Niet alleen doelend op de tragische overval.
Al op 15-jarige leeftijd verwerkte D. een zoontje, dat wordt opgevoed door zijn moeder. 'Wat moet zo'n jongen nou? Zijn vader hang op de bank of zit vast. Uw zus heeft voor deze zaak vastgezeten, uw ex-vriendin zit nog vast, en dat allemaal voor 7,50 euro!' Schulden blijken de drijfveer voor de moord op Leen.
Van enige spijt is geen sprake bij het stel. 'Schokkend', aldus de officier. Saferio weigert daarbij elk onderzoek naar zijn geestelijke gesteldheid. 'Bang voor TBS', vroeg de rechter. 'Nee, er is niks aan de hand met mij.' Justitie eiste één jaar jeugddetentie tegen Annabel S. De uitspraak in de zaak is op 26 maart.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-voor-7-5-euro.dhtml
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !