abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123938563
Sinds ik in een nieuw zelfstandig appartementje zit (ongeveer 3 weken nu) heb ik te maken met kleinigheidjes die toch wel irritant beginnen te worden.
Het eerste verhaal kan je hier terug lezen.

Mijn tweede probleem is dat ik het gevoel heb dat het huis een soort van vacuüm getrokken word...
Klinkt gek en dat is het misschien ook, maar mijn deur naar het balkon moet met flinke kracht open geduwd worden, en wanneer de deur ongeveer 1 a 2 cm. open is is de druk er zeg maar af en werkt de deur weer normaal. Ongeveer hetzelfde als wat een koelkastdeur soms kan doen.
Ook is er een blijvend suisend geluid dat langs mijn voordeur komt, alsof er lucht met een kracht langs de kieren van de deur naar binnen komt zetten.

Even een situatieschets van mijn appartementje: je komt via de hal van de flat bij mij binnen in een gangetje van 1m2., daarna komt je in de slaapkamer/woonkamer/keuken van 30m2. aan de achterzijde langs de korte kant ramen met een deur naar het balkon.
Toen ik erin kwam hebben de monteurs een nieuwe ventilatie geplaatst in de badkamer en keuken. Dit is een ventilatie die niet te regelen is en zelf de ventilatie regelt.
Ik heb zelf het raam boven de balkondeur al open gezet en de kachel omhoog gezet, maar ik houd niet zo van energie verspillen en wil dit dan ook niet elke nacht doen.

Is er een connectie tussen mijn twee problemen en/of is er een makkelijke manier om dit probleem op te lossen?
Ook hoor ik het graag als ik gewoon een zeikerd ben of gek begin te worden. :+

Ps.: Ik ga nu slapen, morgen moet ik weer vroeg op, dan lees ik de reacties ook wel. :)
  maandag 11 maart 2013 @ 22:58:56 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_123938820
Ik heb dat ook (zowel het geluid als het vacuum zuigen), en dat komt hier door de centrale afzuiging want zodra ik 'm op de laagste stand zet heb ik er minder last van.
pi_123938909
Klinkt niet zo vreemd, er wordt geventileerd als een malle dus de lucht daar is droog. Daarom krijg je die schokjes.

Lucht vochtiger maken dus. Raam juist dicht laten. Water laten verdampen door de bekende bakjes aan/op de kachel of gewoon wat vazen met water neerzetten in de kamer.

Hier thuis trouwens hetzelfde, bij aanraken van dingen die geaard zijn zoals keukenapparatuur, kraan.
pi_123945447
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:58 schreef kwiwi het volgende:
Ik heb dat ook (zowel het geluid als het vacuum zuigen), en dat komt hier door de centrale afzuiging want zodra ik 'm op de laagste stand zet heb ik er minder last van.
Ik ben dus gelukkig niet de enige. :)
Jammer genoeg kan ik mijn ventilatie niet regelen, ik weet dat de ventilatie 's ochtends en 's middags wat harder gezet word ivm douchen en koken.

Nu maar hopen dat het snel weer warmer word. :)
pi_123946085
Heb je geen roosters welke open kunnen/horen/moeten?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 08:42:21 #6
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_123946319
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:26 schreef Deshain het volgende:
Heb je geen roosters welke open kunnen/horen/moeten?
Dat dus, natuurlijk heeft TS wel ventilatieroosters, maar die staan lekker allemaal dicht.
Als er lucht wordt afgezogen, zal er ook lucht toegevoerd moeten worden. TS zal wel geen mechanische balansventilatie hebben (anders had je geen raam die open gezet kon worden), dus er moeten toevoerroosters aanwezig zijn. Tja, en als er aan de ene kant meer afgezogen wordt dan dat er aan de andere kant binnen kan komen, trek je het geheel enigszins vacuüm.
pi_123946330
Een goede ventilatie werkt pas als er net zoveel verse lucht word aangevoerd als er vuile lucht word weg gewerkt. Als er in de woning een vacuum ontstaat is er iets niet in orde
pi_123946352
Het was een retorische vraag ueberduitser ;)
pi_123946402
Die drukverschillen kunnen ook komen doordat het flink waait, ik moest vanochtend mijn voordeur flink tegenhouden vanwege de wind die er vol op stond.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 08:52:27 #10
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_123946522
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:44 schreef Deshain het volgende:
Het was een retorische vraag ueberduitser ;)
Weet ik, ik benadrukte hem alleen... :P
pi_123949265
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Dat dus, natuurlijk heeft TS wel ventilatieroosters, maar die staan lekker allemaal dicht.
Als er lucht wordt afgezogen, zal er ook lucht toegevoerd moeten worden. TS zal wel geen mechanische balansventilatie hebben (anders had je geen raam die open gezet kon worden), dus er moeten toevoerroosters aanwezig zijn. Tja, en als er aan de ene kant meer afgezogen wordt dan dat er aan de andere kant binnen kan komen, trek je het geheel enigszins vacuüm.
Ik heb geen ventilatieroosters, het enige wat ik kan doen om verse lucht aan te voeren is het raampje boven mijn balkondeur open zetten, wat ik de komende tijd ook ga doen.
En ik ga eens bij mijn buren aankloppen om te vragen hoe het bij hun is geregeld.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 10:52:03 #12
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_123949667
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 10:41 schreef DrSnuggle het volgende:

[..]

Ik heb geen ventilatieroosters, het enige wat ik kan doen om verse lucht aan te voeren is het raampje boven mijn balkondeur open zetten, wat ik de komende tijd ook ga doen.
En ik ga eens bij mijn buren aankloppen om te vragen hoe het bij hun is geregeld.
Een raampje is géén ventilatievoorziening, tenzij het een klepraampje is die traploos regelbaar is.

Dus je hebt wel afzuiging van ventilatielucht, maar geen toevoer?
pi_123949921
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 10:52 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Een raampje is géén ventilatievoorziening, tenzij het een klepraampje is die traploos regelbaar is.

Dus je hebt wel afzuiging van ventilatielucht, maar geen toevoer?
Het dikgedrukte is dan het geval...
pi_123949980
Nieuwbouw, oud, flat?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:07:10 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_123950084
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:01 schreef DrSnuggle het volgende:

[..]

Het dikgedrukte is dan het geval...
Snap je dan dat het logisch is dat je een vacuüm krijgt?
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:03 schreef Deshain het volgende:
Nieuwbouw, oud, flat?
Oud lijkt me dan he, gezien het ontbreken van v-roosters.
pi_123950166
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:03 schreef Deshain het volgende:
Nieuwbouw, oud, flat?
Flat uit ongeveer 1970, geen nieuwbouw dus.
pi_123950263
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:07 schreef ueberduitser het volgende:
Oud lijkt me dan he, gezien het ontbreken van v-roosters.
Of geen idee hoe climarad/jaga oxygen werkt ;)
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:14:03 #18
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_123950323
quote:
[..]

Of geen idee hoe climarad/jaga oxygen werkt ;)
Wie? Ik of TS...
pi_123951015
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:09 schreef DrSnuggle het volgende:

[..]

Flat uit ongeveer 1970, geen nieuwbouw dus.
Daar zou toch genoeg natuurlijke tocht in moeten zitten. ;)
pi_123951428
Als je een gaskachel hebt kan onderdruk voor koolmonoxide zorgen doordat de rookgassen terugslaan. Het klinkt alsof je appartement veel te veel afzuigt. Het makkelijkst is om je ventilatie af te plakken en ouderwets te ventileren.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 12:02:57 #21
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_123952008
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:46 schreef machtpen het volgende:
Als je een gaskachel hebt kan onderdruk voor koolmonoxide zorgen doordat de rookgassen terugslaan. Het klinkt alsof je appartement veel te veel afzuigt. Het makkelijkst is om je ventilatie af te plakken en ouderwets te ventileren.
:|W
pi_123952779
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:46 schreef machtpen het volgende:
Dan heb ik na een paar dagen een lucht in mijn kamer hangen waar ik niet zo vrolijk van zal worden. Ik moet toch afvoer hebben als ik aan het koken ben. ^^
pi_123953737
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:02 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

:|W
Dat is vermoedelijk gewoon een centrale afzuiging die te hard staat. Dat kan levensgevaarlijk zijn icm kachels en geisers en het komt vaker voor dan dat je denkt. De flat komt uit de jaren 70 en heeft altijd prima gefunctioneerd met een passief ventilatiesysteem waar die ook voor ontworpen is dus je hebt die centrale afzuiging helemaal niet nodig.

Als je voor het openen van een buitendeur door de onderdruk behoorlijk veel kracht nodig hebt is die onderdruk veel te hoog.

quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:21 schreef DrSnuggle het volgende:

[..]

Dan heb ik na een paar dagen een lucht in mijn kamer hangen waar ik niet zo vrolijk van zal worden. Ik moet toch afvoer hebben als ik aan het koken ben. ^^
Gewoon met het koken een raam wat open zetten.
pi_123954309
Een raam openzetten is geen ventileren...

Ventilatie is een combinatie van toevoer van frisse lucht en afvoeren van 'volle' lucht. Het argument dat het in de jaren 70 voldeed gaat natuurlijk niet helemaal op. Inmiddels is men er (grotendeels dan) van doordrongen dat ventileren een must is in een woning.
pi_123954386
Zitten in de ventilatie installatie niet gewoon van die ronde dingen die je eruit kan halen en een beetje kan dichtschroeven?
pi_123973220
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:57 schreef Deshain het volgende:
Een raam openzetten is geen ventileren...

Ventilatie is een combinatie van toevoer van frisse lucht en afvoeren van 'volle' lucht. Het argument dat het in de jaren 70 voldeed gaat natuurlijk niet helemaal op. Inmiddels is men er (grotendeels dan) van doordrongen dat ventileren een must is in een woning.
Heb jezelf de jaren 70 meegemaakt dat je deze hoogstaande conclusie trekt ?
pi_123992810
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 19:59 schreef machtpen het volgende:
[..]
Moet je eerst een goed paard zijn geweest om een goede ruiter te worden?
  woensdag 13 maart 2013 @ 12:21:57 #28
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124000330
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 19:59 schreef machtpen het volgende:

[..]

Ik dus wel en ik kan bevestigen dat Deshain hier bepaald geen onzin vertelt.

Als het om een oudere flat uit de jaren 60-70 gaat, dan is het zeer waarschijnlijk dat het ventileren gaat via een passief ventilatiesysteem. Een systeem wat overigens prima werkt, alleen - en hier komt het probleem: bewoners mogen dus absoluut geen actieve systemen (afzuigkap, extra ventilator in de badkamer e.d.) monteren, want dan slaat dat hele systeem op hol, zodat je dus kan krijgen wat TS nu ervaart: extreme onderdruk in je woning. Of juist het tegenovergestelde, dat je continu in de tocht zit....

Als een goede aannemer in dergelijke woningen een nieuwe keuken of badkamer komt monteren, dan zal deze aan de opdrachtgever uitleggen dat er dus geen actieve afzuiging kan worden aangelegd vanwege dit systeem (dat geeft helemaal niks overigens en ik spreek uit ervaring).
Maar wie weet wat er gebeurt als doe-het-zelvers hier dus geen weet van hebben en toch maar die grote kekke trendy afzuigkap monteren, want "die is toch veel beter"? En dat moeten ze dus juist NIET doen. Maar je hoeft er maar één van dit type klussers in je flatgebouw hebben wonen en het hele ventilatiesysteem voor de hele flat is verstoord. (en bij de gamma hebben de jochies aldaar hier al helemaal geen weet van... :'))

TS, ik neem aan dat er bij jullie sprake is van een VVE? Leg het is aan hen voor, vraag of er nog meer mensen met dit probleem zitten. Wellicht kan de 'veroorzaker' op die manier worden opgespoord. Succes!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_124001517
Wow, goede tip! :)
Dank je wel, ik ga er achteraan en hoop dat dit het probleem is.
  woensdag 13 maart 2013 @ 13:55:04 #30
323439 HetKlusKonijn
pi_124003722
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 12:58 schreef DrSnuggle het volgende:
Wow, goede tip! :)
Dank je wel, ik ga er achteraan en hoop dat dit het probleem is.
Ik hoop het ook voor je!

Ik wist hier zelf ook niks van, tot twee jaar geleden - mijn vriend was aan een nieuwe keuken (in een flat uit 1965) toe en had iets leuks gescoord bij de blauwe doos. Wij een aannemer in de arm nemen om de hele boel te laten installeren (want uh, ik kan prima slopen maar de boel weer opbouwen laat ik toch liever aan een professional over...) en die zei dus dat de door mijn vriend uitgezochte afzuigkap niet geschikt was voor in zijn flat vanwege dat ventilatiesysteem. Dus die werd vervangen door een goedkopere passieve.

Deze aannemer had vaker in dit soort flats gewerkt en wist dus precies hoe 't zat. Maar ik kan me zo voorstellen dat er een heleboel klussers/minder goede aannemers/polen zijn die hier geen weet van hebben. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_124005780
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 12:21 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ik dus wel en ik kan bevestigen dat Deshain hier bepaald geen onzin vertelt.

Als het om een oudere flat uit de jaren 60-70 gaat, dan is het zeer waarschijnlijk dat het ventileren gaat via een passief ventilatiesysteem. Een systeem wat overigens prima werkt, alleen - en hier komt het probleem: bewoners mogen dus absoluut geen actieve systemen (afzuigkap, extra ventilator in de badkamer e.d.) monteren, want dan slaat dat hele systeem op hol, zodat je dus kan krijgen wat TS nu ervaart: extreme onderdruk in je woning. Of juist het tegenovergestelde, dat je continu in de tocht zit....

Als bewoners zelf afzuigkappen gaan aansluiten krijg je dus overdruk. Wat er vermoedelijk gebeurt is dat er een afzuiger in het passieve systeem is gebouwd wat wbv's de afgelopen jaren veel hebben gedaan. Vaak gaat dat dus fout en hier ook.

Als mensen niet normaal een jaren 70 flat kunnen ventileren zoals in de jaren zeventig werd gedaan zijn het wel smeerpoetsen. Dan ligt het niet aan het systeem maar aan de mensen.
  woensdag 13 maart 2013 @ 15:04:42 #32
323439 HetKlusKonijn
pi_124006443
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 14:46 schreef machtpen het volgende:

[..]

Als bewoners zelf afzuigkappen gaan aansluiten krijg je dus overdruk. Wat er vermoedelijk gebeurt is dat er een afzuiger in het passieve systeem is gebouwd wat wbv's de afgelopen jaren veel hebben gedaan. Vaak gaat dat dus fout en hier ook.
Tja dat vermoed ik dus ook. Gevalletje onkunde.

quote:
Als mensen niet normaal een jaren 70 flat kunnen ventileren zoals in de jaren zeventig werd gedaan zijn het wel smeerpoetsen. Dan ligt het niet aan het systeem maar aan de mensen.
Ik neem toch echt wel aan dat de meeste mensen de boel wel af en toe even schoonmaken. Ik snap echt niet hoe je zo'n systeem door vuiligheid kan verkloten, of je moet iedere dag een speenvarken braden in je keuken en niet weten wat 'glorix' is...
pi_124093658
*knip*

Jij bent wel heel enthousiast over deze firma; reclame maken is op deze manier niet toegestaan op FOK!

Ik heb je reactie daarom aangepast.
Met vriendelijke groeten,

Vonkenboer
Moderator K&W

[ Bericht 79% gewijzigd door Vonkenboer op 16-03-2013 09:29:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')