abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123973220
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:57 schreef Deshain het volgende:
Een raam openzetten is geen ventileren...

Ventilatie is een combinatie van toevoer van frisse lucht en afvoeren van 'volle' lucht. Het argument dat het in de jaren 70 voldeed gaat natuurlijk niet helemaal op. Inmiddels is men er (grotendeels dan) van doordrongen dat ventileren een must is in een woning.
Heb jezelf de jaren 70 meegemaakt dat je deze hoogstaande conclusie trekt ?
pi_123992810
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 19:59 schreef machtpen het volgende:
[..]
Moet je eerst een goed paard zijn geweest om een goede ruiter te worden?
  woensdag 13 maart 2013 @ 12:21:57 #28
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124000330
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 19:59 schreef machtpen het volgende:

[..]

Ik dus wel en ik kan bevestigen dat Deshain hier bepaald geen onzin vertelt.

Als het om een oudere flat uit de jaren 60-70 gaat, dan is het zeer waarschijnlijk dat het ventileren gaat via een passief ventilatiesysteem. Een systeem wat overigens prima werkt, alleen - en hier komt het probleem: bewoners mogen dus absoluut geen actieve systemen (afzuigkap, extra ventilator in de badkamer e.d.) monteren, want dan slaat dat hele systeem op hol, zodat je dus kan krijgen wat TS nu ervaart: extreme onderdruk in je woning. Of juist het tegenovergestelde, dat je continu in de tocht zit....

Als een goede aannemer in dergelijke woningen een nieuwe keuken of badkamer komt monteren, dan zal deze aan de opdrachtgever uitleggen dat er dus geen actieve afzuiging kan worden aangelegd vanwege dit systeem (dat geeft helemaal niks overigens en ik spreek uit ervaring).
Maar wie weet wat er gebeurt als doe-het-zelvers hier dus geen weet van hebben en toch maar die grote kekke trendy afzuigkap monteren, want "die is toch veel beter"? En dat moeten ze dus juist NIET doen. Maar je hoeft er maar één van dit type klussers in je flatgebouw hebben wonen en het hele ventilatiesysteem voor de hele flat is verstoord. (en bij de gamma hebben de jochies aldaar hier al helemaal geen weet van... :'))

TS, ik neem aan dat er bij jullie sprake is van een VVE? Leg het is aan hen voor, vraag of er nog meer mensen met dit probleem zitten. Wellicht kan de 'veroorzaker' op die manier worden opgespoord. Succes!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_124001517
Wow, goede tip! :)
Dank je wel, ik ga er achteraan en hoop dat dit het probleem is.
  woensdag 13 maart 2013 @ 13:55:04 #30
323439 HetKlusKonijn
pi_124003722
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 12:58 schreef DrSnuggle het volgende:
Wow, goede tip! :)
Dank je wel, ik ga er achteraan en hoop dat dit het probleem is.
Ik hoop het ook voor je!

Ik wist hier zelf ook niks van, tot twee jaar geleden - mijn vriend was aan een nieuwe keuken (in een flat uit 1965) toe en had iets leuks gescoord bij de blauwe doos. Wij een aannemer in de arm nemen om de hele boel te laten installeren (want uh, ik kan prima slopen maar de boel weer opbouwen laat ik toch liever aan een professional over...) en die zei dus dat de door mijn vriend uitgezochte afzuigkap niet geschikt was voor in zijn flat vanwege dat ventilatiesysteem. Dus die werd vervangen door een goedkopere passieve.

Deze aannemer had vaker in dit soort flats gewerkt en wist dus precies hoe 't zat. Maar ik kan me zo voorstellen dat er een heleboel klussers/minder goede aannemers/polen zijn die hier geen weet van hebben. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_124005780
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 12:21 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ik dus wel en ik kan bevestigen dat Deshain hier bepaald geen onzin vertelt.

Als het om een oudere flat uit de jaren 60-70 gaat, dan is het zeer waarschijnlijk dat het ventileren gaat via een passief ventilatiesysteem. Een systeem wat overigens prima werkt, alleen - en hier komt het probleem: bewoners mogen dus absoluut geen actieve systemen (afzuigkap, extra ventilator in de badkamer e.d.) monteren, want dan slaat dat hele systeem op hol, zodat je dus kan krijgen wat TS nu ervaart: extreme onderdruk in je woning. Of juist het tegenovergestelde, dat je continu in de tocht zit....

Als bewoners zelf afzuigkappen gaan aansluiten krijg je dus overdruk. Wat er vermoedelijk gebeurt is dat er een afzuiger in het passieve systeem is gebouwd wat wbv's de afgelopen jaren veel hebben gedaan. Vaak gaat dat dus fout en hier ook.

Als mensen niet normaal een jaren 70 flat kunnen ventileren zoals in de jaren zeventig werd gedaan zijn het wel smeerpoetsen. Dan ligt het niet aan het systeem maar aan de mensen.
  woensdag 13 maart 2013 @ 15:04:42 #32
323439 HetKlusKonijn
pi_124006443
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 14:46 schreef machtpen het volgende:

[..]

Als bewoners zelf afzuigkappen gaan aansluiten krijg je dus overdruk. Wat er vermoedelijk gebeurt is dat er een afzuiger in het passieve systeem is gebouwd wat wbv's de afgelopen jaren veel hebben gedaan. Vaak gaat dat dus fout en hier ook.
Tja dat vermoed ik dus ook. Gevalletje onkunde.

quote:
Als mensen niet normaal een jaren 70 flat kunnen ventileren zoals in de jaren zeventig werd gedaan zijn het wel smeerpoetsen. Dan ligt het niet aan het systeem maar aan de mensen.
Ik neem toch echt wel aan dat de meeste mensen de boel wel af en toe even schoonmaken. Ik snap echt niet hoe je zo'n systeem door vuiligheid kan verkloten, of je moet iedere dag een speenvarken braden in je keuken en niet weten wat 'glorix' is...
pi_124093658
*knip*

Jij bent wel heel enthousiast over deze firma; reclame maken is op deze manier niet toegestaan op FOK!

Ik heb je reactie daarom aangepast.
Met vriendelijke groeten,

Vonkenboer
Moderator K&W

[ Bericht 79% gewijzigd door Vonkenboer op 16-03-2013 09:29:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')