abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:28:46 #1
398144 KoningWimLex
Ik ben er helemaal klaar voor!
pi_123830028
God (een hogere macht) bewijzen: Het verstand overtuigen/aantonen (laten zien) dat God bestaat.

Om te beginnen: Bewijzen betekent het verstand overtuigen dat iets waar is. Dat is ook wat je doet wanneer je God probeert te bewijzen: dus het verstand overtuigen. Dat is meteen het probleem waarop ik wil wijzen. God bewijzen met het verstand (of God ontkennen op basis van het ontbreken van bewijs) is niet mogelijk en ik zal dit proberen uit te leggen:

Het bewijzen gebeurt door (en is bedoelt voor) het verstand. Het verstand (waarmee het bewijs gezocht/samengesteld wordt en waarvoor het bewijs ook dient) is ten eerste zelf gemaakt en ten tweede heeft het als doel om alles wat gemaakt is (wat het doorkrijgt d.m.v. de zintuigen) te onderzoeken en te begrijpen. De Maker van het verstand (of Hij nu wel of niet bestaat) moet daarom “daarachter” gezocht worden, overstijgt het en is daarom met het verstand niet te be-grijpen.

Je kunt niet zeggen: “Kijk, dįt of daar is God.”, of: “Zo zit God in elkaar.” Je kunt God niet aanwijzen, vangen, onderzoeken en dan begrijpen. Maar het verstand (m.b.v de zintuigen) is wel voor dat soort zaken geschapen: om dingen waar te nemen, te onderzoeken en te begrijpen. Dat noemen we dan bewijs (voor het verstand). Terwijl ik bezig was met dit topic vond ik een mooie omschrijving in de Koran (en ik haal dit niet aan om de waarheid van de Koran te bewijzen, slechts om het punt duidelijk te maken):

Het zicht/begrip/intelligentie kan Hem niet begrijpen/bevatten/omvatten, maar Hij begrijpt/bevat/omvat het zicht/begrip/intelligentie, en Hij is de Subtiele, de Albewuste.

Als ik het anders mag/kan verwoorden: God kun je niet bewijzen, maar Hij bewijst jou. Dus alle pogingen om God te “bewijzen” is niet mogelijk, omdat dit (het bewijzen) nu eenmaal door het verstand gebeurt. En het verstand, omdat het gemaakt is, heeft een beperking om haar Maker te be-grijpen.

Het is moeilijk om dit uit te leggen of met een vergelijking te komen, maar het verstand is als een computerprocessor die op zichzelf haar maker/programmeur niet kan ontdekken/bewijzen. Het kan op zichzelf de oorsprong van haar “nullen” en “enen” niet bewijzen en grijpen, want de middelen waarmee het dat alleen kan doen zijn uiteindelijk zelf de “nullen” en “enen”. Dus blijft het in zichzelf rond cirkelen, zonder er buiten te kunnen treden.

Dus als je het bestaan (of niet-bestaan) van God wil ervaren en zekerheid wil bereiken, dan zal je je verstand moeten overstijgen, je zal op een bepaalde hoogte dat moeten leren loslaten, en afgaan op iets hogers in jezelf. Alleen op die manier kun je voor jezelf ervaren of God werkelijk (niet) bestaat. Zolang je dat niet doet, blijf je, hoe verstandig je ook bent als gelovige/niet-gelovige, in een cirkel ronddraaien.

God "bewijzen", laten zien, kan dus niet. Een mooi verhaal staat ook in de Bijbel beschreven: de Israėlieten vroegen Mozes om God te laten zien (te bewijzen), maar werden door een natuurfenomeen (storm/bliksem) gegrepen. Je kan ook niet God ontkennen omdat er "bewijzen" ontbreken. Met wetenschap kun je dus ook niet God verwerpen, omdat het gebaseerd is op het verstand met al haar beperkingen en waaruit het niet kan treden.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:30:32 #2
398144 KoningWimLex
pi_123830075
Laatste posts.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:20 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Kennelijk ben je vatbaar voor dit soort dingen. Omdat je er in gelooft vindt er een verandering in je hersenen plaats. Bij mij zou het geen effect hebben, omdat ik er niet in geloof. Net als met homeopathie.

Al schijnt overigens wel dat het ook bij jezelf werkt. Als jij op je knie valt en je legt je eigen hand er op, dan wordt de pijn ook minder. Simpelweg omdat de zenuwen die de signalen naar je hersenen verzorgen nu niet alleen de pijn door moeten geven, maar ook de aanraking en de druk die daarbij komt (even op zijn leeks uitgelegd).
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:21 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Nee nee makker, ik was toen een klein kind van 5 dat niet eens wist wat God inhoudelijk zou inhouden.
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:27 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Ja en? Ik heb het toch ook niet over God? Ik heb het over geloven. Misschien geloofde je wel dat die man de pijn weg kon nemen. Bovendien, herinneringen van toen je vijf was zijn per definitie onbetrouwbaar.

Bovendien ben ik je makker niet. Net was ik nog een troll en nu wil je mijn makker zijn?
pi_123830475
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:04 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Maar stel je maakt het zelf mee, ik heb het mee gemaakt. Dat iemand mij de pijn weg pakte. Hoe is dat te verklaren?
Omdat er niet direct een verklaring voor is moet het wel door een god gedaan zijn :?

Dat is exact hetzelfde zoals vroegere civilisaties over regen en onweer dachten.
Conscience do cost.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:43:47 #4
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123830495
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:43 schreef ems. het volgende:

[..]

Omdat er niet direct een verklaring voor is moet het wel door een god gedaan zijn :?

Dat is exact hetzelfde zoals vroegere civilisaties over regen en onweer dachten.
Maar wat was het dan?
Do not grieve, soon I shall be one with the matrix
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:47:16 #5
398144 KoningWimLex
pi_123830633
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:43 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Maar wat was het dan?
Wat ik hier boven schrijf. Een onbetrouwbare herinnering en het feit dat je wilde geloven dat die man je pijn weg ging nemen.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:47:55 #6
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123830667
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:47 schreef KoningWimLex het volgende:
Maar wat was het dan?
Wat ik hier boven schrijf. Een onbetrouwbare herinnering en het feit dat je wilde geloven dat die man je pijn weg ging nemen.
Nee want het gebeurde in een stage van mijn leven dat ik niet eens bewust was van hogere machten god of wat dan ook.
pi_123830722
quote:

[..]

Maar wat was het dan?
Dat is dus het punt wat ik probeer te maken. Als er iets gebeurt wat je vooralsnog niet kan verklaren is het onzinnig om meteen een conclusie te trekken dat het goddelijke interventie was. Soms weet je de antwoorden gewoon niet.

Vandaar de vergelijking. Als we niet de huidige kennis hadden over hoe het weer werkt zou je dan ook concluderen dat het door god zou komen?
Conscience do cost.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:51:27 #8
398144 KoningWimLex
pi_123830788
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:47 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Nee want het gebeurde in een stage van mijn leven dat ik niet eens bewust was van hogere machten god of wat dan ook.
Lees nou eens wat ik schrijf man. Geloof in de betreffende persoon die tegenover je zat, omdat je daarin wilde geloven. Moet ik het 5x typen voor je het snapt?

En nogmaals, herinneringen van toen je 5 was zijn gewoon niet betrouwbaar. Als iemand je toen een lolly had gegeven tegen de pijn, dat had je misschien nu wel gedacht dat die lolly magisch was.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:06:15 #9
347693 BlackLodge
Beauty is truth, truth beauty
pi_123831310
quote:

[..]

Maar wat was het dan?
Stel dat het waar is dat je pijn wegging na wat voor handeling dan ook, moet er alsnog bewijs komen dat het daadwerkelijk door de bijbelse (of welke dan) God kwam, en niet door iets anders. Je kan niet zeggen dat, omdat jij wil dat het door God gedaan is, het ook zo is.

En ten tweede, waarom zou God jou wel helpen, maar al die stervende kinderen in Afrika niet? Of stel dat ik nu ga bidden dat problemen die ik heb weg gaan. En er gebeurd niks, is dat dan ook bewijs dat God niet bestaat of heb ik gewoon niet hard genoeg gebeden?
pi_123831673
quote:

[..]

Maar wat was het dan?
Je voelt pijn als je brein bepaalde prikkels interpreteert als pijn.
Pijn is te bestrijden door de bron van die prikkels weg te nemen of door het brein de prikkels te laten negeren, onder andere door vormen van (zelf)hypnose.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:19:11 #11
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123831827
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:49 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is dus het punt wat ik probeer te maken. Als er iets gebeurt wat je vooralsnog niet kan verklaren is het onzinnig om meteen een conclusie te trekken dat het goddelijke interventie was. Soms weet je de antwoorden gewoon niet.

Vandaar de vergelijking. Als we niet de huidige kennis hadden over hoe het weer werkt zou je dan ook concluderen dat het door god zou komen?
Maar ik heb alleen pijn en geen schade, op foto's vinden ze niet. Alsof God me beter houdt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:51 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Lees nou eens wat ik schrijf man. Geloof in de betreffende persoon die tegenover je zat, omdat je daarin wilde geloven. Moet ik het 5x typen voor je het snapt?

En nogmaals, herinneringen van toen je 5 was zijn gewoon niet betrouwbaar. Als iemand je toen een lolly had gegeven tegen de pijn, dat had je misschien nu wel gedacht dat die lolly magisch was.
Meh.. :')
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:06 schreef BlackLodge het volgende:

[..]

Stel dat het waar is dat je pijn wegging na wat voor handeling dan ook, moet er alsnog bewijs komen dat het daadwerkelijk door de bijbelse (of welke dan) God kwam, en niet door iets anders. Je kan niet zeggen dat, omdat jij wil dat het door God gedaan is, het ook zo is.

En ten tweede, waarom zou God jou wel helpen, maar al die stervende kinderen in Afrika niet? Of stel dat ik nu ga bidden dat problemen die ik heb weg gaan. En er gebeurd niks, is dat dan ook bewijs dat God niet bestaat of heb ik gewoon niet hard genoeg gebeden?
Geen idee.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:14 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Je voelt pijn als je brein bepaalde prikkels interpreteert als pijn.
Pijn is te bestrijden door de bron van die prikkels weg te nemen of door het brein de prikkels te laten negeren, onder andere door vormen van (zelf)hypnose.
Maar hij legde alleen zijn hand op me.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:27:05 #12
398144 KoningWimLex
pi_123832166
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:19 schreef Speedo-drager het volgende:

Meh.. :')

Ik ben klaar met jou. Jij wil geen verklaring, jij wil alleen bevestigd krijgen wat je hoopt of wilt geloven. Alles wat niet in je straatje past negeer je of noem je een troll-post. Ik hoop dat je vindt wat je zoekt, maar ik ben er ongelooflijk klaar mee.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:28:28 #13
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123832229
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:27 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Ik ben klaar met jou. Jij wil geen verklaring, jij wil alleen bevestigd krijgen wat je hoopt of wilt geloven. Alles wat niet in je straatje past negeer je of noem je een troll-post. Ik hoop dat je vindt wat je zoekt, maar ik ben er ongelooflijk klaar mee.
Nee jij zegt gewoond dat wat toen gebeurt was onzin is. Maar dat is het niet...
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:51:12 #14
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123833021
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:20 schreef KoningWimLex het volgende:

Kennelijk ben je vatbaar voor dit soort dingen. Omdat je er in gelooft vindt er een verandering in je hersenen plaats. Bij mij zou het geen effect hebben, omdat ik er niet in geloof. Net als met homeopathie.

Mooi he..hoe dat werkt....zo simpel en toch zo effectief. :)
pi_123833035
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:28 schreef Speedo-drager het volgende:
[..]
Dat is het wel. Er zijn zat manieren waarop mensen geen pijn voelen, zie Tibetaanse monniken die zich verbranden. Jij zoekt een verklaring in een interventie van god, en aangezien deze niet bestaat is je verklaring onzin.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 9 maart 2013 @ 17:55:22 #16
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123833131
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:51 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat is het wel. Er zijn zat manieren waarop mensen geen pijn voelen, zie Tibetaanse monniken die zich verbranden. Jij zoekt een verklaring in een interventie van god, en aangezien deze niet bestaat is je verklaring onzin.
God bestaat sowieso al bij de gratie van zijn geloof en hij getuigt tevens van een werkend geloof daar het datzelfde geloof is wat hem genezen heeft. Hoeveel eerste hand bewijs wil je hebben ? :+
pi_123833272
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:47 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Je was je niet bewust van sprookjes of verhalen over God en goden?
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:19 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Maar ik heb alleen pijn en geen schade, op foto's vinden ze niet. Alsof God me beter houdt.

[..]

Nu nog steeds?
en als je pijn hebt zonder schade kan de pijn ook in je hoofd zitten.
quote:
Maar hij legde alleen zijn hand op me.
Acupunctuur werkt net zo goed als de naalden ingeprikt worden door iemand zonder enige ervaring als je het vergelijkt met iemand met jarenlange ervaring, het is het idee dat het iets zou kunnen doen waarop de hersenen schijnbaar inspelen.
en 5 jarige zijn heel goed beļnvloedbaar
pi_123833354
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:55 schreef Jappie het volgende:

[..]

God bestaat sowieso al bij de gratie van zijn geloof en hij getuigt tevens van een werkend geloof daar het datzelfde geloof is wat hem genezen heeft. Hoeveel eerste hand bewijs wil je hebben ? :+
Geloof in God kan makkelijk bestaan zonder God en hij geeft zelf aan dat het ziet zijn geloof was dat hem genezen heeft aangezien hij 5 jaar was en niet (bewust) geloofde :P
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:05:04 #19
398144 KoningWimLex
pi_123833358
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 17:28 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Dan heb je niet gelezen. Jij wil alleen horen dat er een hogere macht in het spel was, ik zeg dat het gewoon biologie is.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:06:16 #20
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123833384
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:05 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Dan heb je niet gelezen. Jij wil alleen horen dat er een hogere macht in het spel was, ik zeg dat het gewoon biologie is.
Maar wat is het dan, als het dat niet was?
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:07:09 #21
398144 KoningWimLex
pi_123833405
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:06 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Ja doei. Ik ga het een vijfde keer uitleggen aan iemand die het niet wil horen. Ik ben geen langspeelplaat die blijft hangen.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:07:44 #22
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123833417
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:07 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Ja doei. Ik ga het een vijfde keer uitleggen aan iemand die het niet wil horen. Ik ben geen langspeelplaat die blijft hangen.
Dankzij jou mag ik willem alexander nog minderdan ik hem mocht. :')
pi_123833542
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:06 schreef Speedo-drager het volgende:
[..]
Ik denk dat het een lego steentje was.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:15:50 #24
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123833655
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:05 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Geloof in God kan makkelijk bestaan zonder God en hij geeft zelf aan dat het ziet zijn geloof was dat hem genezen heeft aangezien hij 5 jaar was en niet (bewust) geloofde :P
Je mist de voor de hand liggende verklaring...het geloven in iets rechtvaardigd automatisch dat iets en daarmee is het een tastbaar iets geworden zelfs als het niet reeel is.

Maar goed..ik ga met je mee als poster verklaart dat hij zelf niet bewust geloofde...dan zijn er overduidelijk andere krachten in het spel...misschien zelfs God wel. ;)
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:17:47 #25
398144 KoningWimLex
pi_123833717
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:07 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Dankzij jou mag ik willem alexander nog minderdan ik hem mocht. :')
Tja. Truth hurts.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:19:03 #26
397336 Speedo-drager
Optimus prime R.I.P.
pi_123833758
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:17 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Tja. Truth hurts.
Nee want het is niet te bepalen wat het dan was. Wat jij zegt zijn geen bewijzen voor wat ik zeg ook niet.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:20:48 #27
398144 KoningWimLex
pi_123833810
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:19 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Nee want het is niet te bepalen wat het dan was. Wat jij zegt zijn geen bewijzen voor wat ik zeg ook niet.
Wel degelijk. Zoek maar na. Er zijn diverse onderzoeken waaruit blijkt dat pijn door placebo's wordt weggenomen. De hele homeopathie-industrie is er op gebaseerd.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:29:30 #28
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123834070
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:20 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Wel degelijk. Zoek maar na. Er zijn diverse onderzoeken waaruit blijkt dat pijn door placebo's wordt weggenomen. De hele homeopathie-industrie is er op gebaseerd.
Wat zegt datzelfde principe over de basis van de "reguliere" geneeskunde?
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:34:15 #29
398144 KoningWimLex
pi_123834214
quote:
11s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:29 schreef Jappie het volgende:

[..]

Geneeskunde heeft tot doel genezen, kwakzalverij heeft tot doel geld verdienen. Nou ja, bij geneeskunde is dat deels ook zo, vrees ik :').

Maar in theorie zou het zo kunnen zijn dat het menselijk lichaam in potentie zelfhelend is, wanneer je het op de juiste manier 'aanstuurt'. Maar dat heeft niets met God te maken. Er zijn, weliswaar matig uitgevoerde, onderzoeken waaruit blijkt dat positief denken helpt in de bestrijding van ziekten.
pi_123834617
Er zit een verschil in tussen pijn wegnemen en genezen.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:47:00 #31
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123834649
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:34 schreef KoningWimLex het volgende:

[..]

Geneeskunde heeft tot doel genezen, kwakzalverij heeft tot doel geld verdienen. Nou ja, bij geneeskunde is dat deels ook zo, vrees ik :').

Maar in theorie zou het zo kunnen zijn dat het menselijk lichaam in potentie zelfhelend is, wanneer je het op de juiste manier 'aanstuurt'. Maar dat heeft niets met God te maken. Er zijn, weliswaar matig uitgevoerde, onderzoeken waaruit blijkt dat positief denken helpt in de bestrijding van ziekten.
Homeopathie is net zo min kwakzalverij als reguliere geneeskunde...de principes zijn nagenoeg gelijk. Men neme een werkzame stof en dient die toe...het is het ongeloof in het niet kunnen werken van een minieme hoeveelheid werkzame stof die maakt dat men een onderscheid maakt.

Wat men dus eigenlijk verklaart is dat als een ziekte maar ernstig genoeg is dan is de enige remedie een fikse tegenprestatie...er zal naar zware middelen gegrepen dienen te worden anders werkt het niet langer. Het is een idee wat bij veel mensen leeft waardoor het automatisch ook waarheid wordt daar het geloof in dat idee zo sterk is.

Voor wat betreft het zelfhelend vermogen en de God combi zou ik het volgende willen verklaren:
Stel dat zelfhelend vermogen op basis van geloof in dat zelfhelend vermogen in de toekomst waarheid wordt dan is daar geenzins God mee verklaart maar het sluit het zeker niet uit.

Wat het wel zou aangeven is dat het menselijk potentieel veel groter is dan algemeen wordt aangenomen en indien in ultieme vorm doorgevoerd zou het op zijn minst de mens richting Goddelijkheid duwen. :)
  zaterdag 9 maart 2013 @ 23:26:43 #32
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_123849381
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:04 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Maar stel je maakt het zelf mee, ik heb het mee gemaakt. Dat iemand mij de pijn weg pakte. Hoe is dat te verklaren?
Een bepaald deel van de mensen geneest spontaan zonder enige aanwijsbare verklaring. Hoe kom jij tot de conclusie dat in 1 specifiek geval er een relatie was met bidden?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_123858739
quote:
11s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:29 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dat het placebo effect ook in de reguliere geneeskunde werkt.
Het verschil is dat ook zonder dit effect reguliere geneeskunde meetbaar effect heeft. Voor homeopathie, bidden e.d. geldt dit niet.

Edit: nuancering: er is aangetoond dat bidden voor een patient de toestand van een patient over het algemeen meetbaar verslechtert als de patient daar van hoort. Dit wordt overigens niet toegewezen aan een sadistische god, maar aan patienten die denken dat het allemaal wel heel ernstig en dodelijk moet zijn als mensen voor hen aan het bidden zijn.

[ Bericht 19% gewijzigd door Grouch op 10-03-2013 11:45:26 ]
  zondag 10 maart 2013 @ 12:57:14 #34
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123861730
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 11:34 schreef Grouch het volgende:

[..]

Dat het placebo effect ook in de reguliere geneeskunde werkt.
Het verschil is dat ook zonder dit effect reguliere geneeskunde meetbaar effect heeft. Voor homeopathie, bidden e.d. geldt dit niet.
Als dit waar zou zijn dan zou de reguliere geneeskunde indien het juiste medicijn of de juiste behandeling zou worden toegepast 100% effectief moeten zijn en dat is bewezen niet het geval.

Dit kan 2 dingen betekenen:

Of de reguliere geneeskunde staat nog in haar kinderschoenen en is daarmee niet in staat om ten alle tijde de juiste medicatie etcetera toe te dienen en zou alleen al op basis daarvan alternatieve geneeskunde moeten toejuichen en elke genezing buiten het reguliere spectrum welke nog niet verklaard kan worden in moeten bedden ipv uitsluiten.

Of optie 2 is van toepassing welke zegt dat het niet de reguliere geneeskunde is die heelt maar mechanieken in de mens zelf en in dat geval zou men ook de wegen naar alternatieve geneeskunde waaronder homeopathie moeten openhouden vanwege de "placebo effect" wijze waarmee deze tak van geneeskunde resultaten behaalt.
pi_123874637
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:47 schreef Jappie het volgende:

[..]

Homeopathie is net zo min kwakzalverij als reguliere geneeskunde...de principes zijn nagenoeg gelijk. Men neme een werkzame stof en dient die toe...het is het ongeloof in het niet kunnen werken van een minieme hoeveelheid werkzame stof die maakt dat men een onderscheid maakt.
De essentie van homeopathie is juist dat er GEEN werkzame stof meer aanwezig mag zijn in het eindprodukt. Men claimt dat het oplosmiddel (water) op een niet nader gedefinieerde manier verandert en dat dat de genezing veroorzaakt.
pi_123874715
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 12:57 schreef Jappie het volgende:

[..]

Als dit waar zou zijn dan zou de reguliere geneeskunde indien het juiste medicijn of de juiste behandeling zou worden toegepast 100% effectief moeten zijn en dat is bewezen niet het geval.

Dit kan 2 dingen betekenen:

Of de reguliere geneeskunde staat nog in haar kinderschoenen en is daarmee niet in staat om ten alle tijde de juiste medicatie etcetera toe te dienen en zou alleen al op basis daarvan alternatieve geneeskunde moeten toejuichen en elke genezing buiten het reguliere spectrum welke nog niet verklaard kan worden in moeten bedden ipv uitsluiten.

Of optie 2 is van toepassing welke zegt dat het niet de reguliere geneeskunde is die heelt maar mechanieken in de mens zelf en in dat geval zou men ook de wegen naar alternatieve geneeskunde waaronder homeopathie moeten openhouden vanwege de "placebo effect" wijze waarmee deze tak van geneeskunde resultaten behaalt.
Werkelijk ? Als het een in 70% van de gevallen werkt en het ander in 2% moeten we beiden als volstrekt gelijkwaardig zien ? Waarbij die 2% ook nog eens verdacht zijn ?

Interessante levensvisie. Maar nee.
  zondag 10 maart 2013 @ 18:40:11 #37
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123877162
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 17:40 schreef Grouch het volgende:

[..]

De essentie van homeopathie is juist dat er GEEN werkzame stof meer aanwezig mag zijn in het eindprodukt. Men claimt dat het oplosmiddel (water) op een niet nader gedefinieerde manier verandert en dat dat de genezing veroorzaakt.
Of het mag weet ik niet..dat het niet waarschijnlijk is daar wil ik in meegaan. Wat dat betreft is mijn uitspraak niet handig als je hem zoals jij doet test op datgene wat je uiteindelijk in het geneeskundige middel aantreft. De homeopathie gaat immers uit van het "overdragen van informatie" van de stof zelf welke net zo goed zou moeten werken.
  zondag 10 maart 2013 @ 18:55:44 #38
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_123877789
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:40 schreef Jappie het volgende:

[..]

Of het mag weet ik niet..dat het niet waarschijnlijk is daar wil ik in meegaan. Wat dat betreft is mijn uitspraak niet handig als je hem zoals jij doet test op datgene wat je uiteindelijk in het geneeskundige middel aantreft. De homeopathie gaat immers uit van het "overdragen van informatie" van de stof zelf welke net zo goed zou moeten werken.
Het selectieve geheugen van dat water is dan natuurlijk wel lastig te verklaren, want al die moleculen zijn in het verleden meermalen in aanraking geweest met zaken zoals stront en allerlei soorten gif. :+
  zondag 10 maart 2013 @ 18:58:17 #39
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123877896
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het selectieve geheugen van dat water is dan natuurlijk wel lastig te verklaren, want al die moleculen zijn in het verleden meermalen in aanraking geweest met zaken zoals stront en allerlei soorten gif. :+
Ik heb nooit gezegd dat het een schone methode was... :D
  zondag 10 maart 2013 @ 20:07:04 #40
16305 Jappie
parttime reverend
pi_123880734
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 17:42 schreef Grouch het volgende:

[..]

Werkelijk ? Als het een in 70% van de gevallen werkt en het ander in 2% moeten we beiden als volstrekt gelijkwaardig zien ? Waarbij die 2% ook nog eens verdacht zijn ?

Interessante levensvisie. Maar nee.

Pfft hele reactie getypt ..verdwenen tijdens het internet schudden...so much for chello als betrouwbare informatiedrager . :+

Anyway..je cijfers kloppen niet helemaal...die 70% is overdreven en die 2% hebben geen bestaansrecht. Homeopathie kent geen grootschalige empirische onderzoeken conform hun eigen principes waarbij ze stellen dat een middel niet een kwaal bestrijdt maar een patient geneest. Onderzoeken die geprobeerd hebben de werking te testen middels empirisch bewijs waaronder dubbel blind onderzoeken onderzoeken dus een gebied welke niet door de homeopathie geclaimed wordt.

Voor wat betreft mijn levensvisie..ikzelf ben overtuigd van het zelfhelende vermogen van de mens en dus zal ik mijn verdediging voor homeopathie bij deze dan ook staken. Mijn oorspronkelijke reactie vroeg wat over de reguliere geneeskunde en van daaruit is homeopathie een beetje naar voren geschoven.

Mijn reactie zelf kwam voort uit het idee dat homeopathie zou zijn gebaseerd op het placebo effect en dat is in zijn geheel genomen onwaar. Mijn vraag was echter bedoeld om stil te staan bij het idee dat als een placebo effect werkt dat dat ook iets zegt over de resultaten van de reguliere geneeskunde.

Dit zou niet het geval zijn bij een 100% werkende reguliere geneeskunde echter zelfs als ik jouw 70% erbij pak is dat bij lange na niet aan de hand. Je kunt daardoor gewoon niet uitsluiten dat resultaten die nu aan de reguliere geneeskunde worden toegeschreven simpelweg worden veroorzaakt door het "placebo effect" wat in mijn ogen niet meer of minder is dan een uitdrukking van het zelfhelend vermogen veroorzaakt door de goddelijke natuur van de mens.

Daarmee zijn we weer terug bij het eigenlijke topic onderwerp en daar wil ik me na deze post graag weer toe beperken. ;)
  dinsdag 12 maart 2013 @ 11:13:16 #41
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_123950289
quote:
Op zaterdag 9 maart 2013 16:04 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

En bij diegenen waar de pijn NIET verdwijnt? Ook door God?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 15:10:38 #42
398497 dashung
Daffy, heer en meester. Heil
pi_123960041
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 16:28 schreef KoningWimLex het volgende:
God (een hogere macht) bewijzen
Dit topic hoort dus gewoon leeg te zijn
God is een verzinsel om jullie te onderdrukken. God is ziek en sadistisch. Een tiran pur sang.
Enkel een volslagen gestoorde had hem kunnen verzinnen. Verwerp God, laat Daffy in je leven.
pi_124002860
juist niet, kijk maar naar de schepping is bewijs genoeg :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_124004031
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:19 schreef Speedo-drager het volgende:

[..]

Misschien was het de kerstman die in een cloaking device zat waardoor je hem niet zag.
Conscience do cost.
  woensdag 13 maart 2013 @ 14:19:24 #45
398497 dashung
pi_124004606
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 13:35 schreef sjoemie1985 het volgende:
juist niet, kijk maar naar de schepping is bewijs genoeg
Schepping? Je bedoel de oerknal en vervolgens de 14 miljard jaar die vervolgens via een zeer geleidelijk proces tot een uitkomst kwam die we nu kennen?

Waar is God daar dan? Heeft God de dinosauriers gemaakt?
God is een verzinsel om jullie te onderdrukken. God is ziek en sadistisch. Een tiran pur sang.
Enkel een volslagen gestoorde had hem kunnen verzinnen. Verwerp God, laat Daffy in je leven.
pi_124010047
God staat boven de ruimte en tijd en wie weet heeft hij juist wel die oerknal veroorzaakt als die echt gebeurt is.
En God heeft inderdaad dinosauriers gemaakt.
Er staan namelijk zelfs zulk soort beesten beschreven in de bijbel.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 13 maart 2013 @ 17:10:37 #47
398497 dashung
pi_124011759
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 16:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
God staat boven de ruimte en tijd en wie weet heeft hij juist wel die oerknal veroorzaakt als die echt gebeurt is.
Het feit dat je geloof doorspekt is met misschien dit en misschien dat, maakt het er niet echt geloofwaardig op he?

Het geeft totaal geen antwoorden
  woensdag 13 maart 2013 @ 17:12:10 #48
398497 dashung
pi_124011824
quote:
Hoe kunnen de dino's nou bestaan hebben hebben op een aarde die maar 6000 jaar oud is?

Wat is er dan beschreven? De griffioen bedoel je?
  woensdag 13 maart 2013 @ 17:12:50 #49
398497 dashung
pi_124011859
quote:
Maar er is net zo veel bewijs voor dat God het heeft gedaan als dat de eenhoorns het hebben gedaan
pi_124015983
quote:
"God keeps the last answer in Pandora’s box. As long as humans cannot end the endless why’s, God reserves enough room as the strongest proof of God’s existence."
Wu Chi Kay

Op zo'n manier kan god natuurlijk wel alles zijn en kan je altijd je gelijk halen. Wat de bijbel dan nog voor rol heeft is mij een raadsel, die beschrijft in ieder geval geen god die alles met een oerknal heeft veroorzaakt.
pi_124016187
quote:
Bewijs genoeg van het tegendeel ja.

pi_124017360
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 18:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bewijs genoeg van het tegendeel ja.

an entertainment complex in the middle of a sewage system.... _O-
  woensdag 13 maart 2013 @ 19:25:44 #53
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_124017558
Mooi, Maar wat houd t woord 'god'in? het past het best in het mooie verhaal als god staat voor alles waar wij geen antwoord op kunnen vinden. op een hoop onder het kopje god. done
pi_124017653
quote:
2s.gif Op woensdag 13 maart 2013 19:25 schreef Slip het volgende:
Mooi, Maar wat houd t woord 'god'in? het past het best in het mooie verhaal als god staat voor alles waar wij geen antwoord op kunnen vinden. op een hoop onder het kopje god. done
Prima, maar dan moet je ook alle richtlijnen (bijbel, thora, weetikveelwat) overboord gooien.
  woensdag 13 maart 2013 @ 19:30:32 #55
398497 dashung
pi_124017859
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 19:27 schreef truthortruth het volgende:
Prima, maar dan moet je ook alle richtlijnen (bijbel, thora, weetikveelwat) overboord gooien.
Niemand heeft ook het alleenrecht op het woord God, elke debiel kan er iets bij verzinnen. Dat maakt het allemaal wel des te lachwekkender
pi_124018700
quote:

[..]

Nee hoor, slaafjes moet je goed verzorgen.
pi_124040158
quote:

Wat men dus eigenlijk verklaart is dat als een ziekte maar ernstig genoeg is dan is de enige remedie een fikse tegenprestatie...er zal naar zware middelen gegrepen dienen te worden anders werkt het niet langer. Het is een idee wat bij veel mensen leeft waardoor het automatisch ook waarheid wordt daar het geloof in dat idee zo sterk is.

Voor wat betreft het zelfhelend vermogen en de God combi zou ik het volgende willen verklaren:
Stel dat zelfhelend vermogen op basis van geloof in dat zelfhelend vermogen in de toekomst waarheid wordt dan is daar geenzins God mee verklaart maar het sluit het zeker niet uit.

Wat het wel zou aangeven is dat het menselijk potentieel veel groter is dan algemeen wordt aangenomen en indien in ultieme vorm doorgevoerd zou het op zijn minst de mens richting Goddelijkheid duwen. :)
De werkzame stof bij Homeopathie is juist een stof waarbij dezelfde symptomen voorkomen. Dus wanneer je slapeloos bent gebruiken ze bijvoorbeeld cafeļne. Tevens is het dan zo dat veel van deze verdunning een zo goed als 0 kans hebben dat er maar één molecuul van de werkzame stof aanwezig is.

Ook het idee dat de remedie een forse tegenprestatie moet zijn is compleet fout. Een mooi voorbeeld hier zijn de antibiotica. Men weet heel goed dat het heel slecht is hier teveel van toe te dienen Deze medicijnen kennen juist heel weinig antibiotica en worden verder volgestopt met versterkers.

Dat het niet altijd perfect is en dat medicijnen soms te vaak worden voorgeschreven ben ik zeker met je eens.

Voor wat betreft helend vermogen van God, Dit is nog nooit aangetoond.
pi_124040220
quote:
Nee hoor, slaafjes moet je goed verzorgen.
Zoals in de Bijbel beschreven staat?
pi_124040337
Kan er vrij kort over zijn, het heet geloven om een reden. Met andere woorden, geen doorslaggevend bewijs dat god bestaat. Als dat er wel was zou je het niet meer geloven noemen.
Touching from a distance ~
pi_124040662
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 10:01 schreef Purplesparks het volgende:
Kan er vrij kort over zijn, het heet geloven om een reden. Met andere woorden, geen doorslaggevend bewijs dat god bestaat. Als dat er wel was zou je het niet meer geloven noemen.
En daar komt bij:
Falsifiability is the ability of a theory—a working framework for explaining and predicting natural phenomena—to be disproved by an experiment or observation.[1] The ability to evaluate theories against observations is essential to the scientific method, and as such, the falsifiability of theories is key to this and is the prime test for whether a proposition or theory can be described as scientific.

God is niet falsifieerbaar en daarmee niet wetenschappelijk te bewijzen.
pi_124054937
quote:
Wie schiep god, of is die ook geevolueerd? })
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_124054974
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Wie schiep god
Zijn vader, Satan.
pi_124054991
quote:

[..]

met plezier, ik draag toch al kleding met twee soorten vezels. *O*
pi_124055032
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:23 schreef Grouch het volgende:

[..]

Zijn vader, Satan.
wie schiep satan?
pi_124055135
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

wie schiep satan?
Zijn vader, Atum-Ra ;) ?
En die schiep zichzelf volgens de Egyptische mythologie :P
pi_124071491
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:27 schreef Grouch het volgende:

[..]

Zijn vader, Atum-Ra ;) ?
En die schiep zichzelf volgens de Egyptische mythologie :P
Ra, dat is toch de zon?
Inderdaad, die schiep zichzelf. _O_
pi_124090299
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Wie schiep god, of is die ook geevolueerd? })
God was er altijd al, Hij staat buiten de tijd en ruimte.
I am a child of God
God is not dead.
pi_124090711
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 17:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

wie schiep satan?
satan is niet geschapen, maar een Engel die het dichtst bij God stond en die God's troon wou over nemen en toen heeft God hem uit de hemel weg gestuurd.
I am a child of God
God is not dead.
pi_124092705
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 14:03 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

satan is niet geschapen, maar een Engel die het dichtst bij God stond en die God's troon wou over nemen en toen heeft God hem uit de hemel weg gestuurd.
Dus de engelen zijn ook eeuwig en bestaan naast God?
  vrijdag 15 maart 2013 @ 15:43:56 #70
398497 dashung
pi_124094652
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 13:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
God was er altijd al,
Kom eerst eens met iets overtuigends voor dat je je domheid tentoonstelt. Er is net zoveel bewijs voor het bestaan van die God van jou dan dat er is voor het bestaan van paarse eenhoorns.

Echt Grrrrristenen en andere gelovigen zijn zooooooo naief
  vrijdag 15 maart 2013 @ 15:45:12 #71
398497 dashung
pi_124094710
quote:
Snap je dan niet dat het allemaal enkel symboliek is van een tijdgeest van een tijd ver ver terug?
pi_124097957
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 14:58 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Dus de engelen zijn ook eeuwig en bestaan naast God?
ja, daarom kunnen ze ook niet meer terug naar de Hemel toen er een aantal met (lucifer zoals de engel heette die nu Gods tegenstander is) zijn mee gegaan en nu dus als demonen leven.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 17:02:30 #73
398497 dashung
pi_124098065
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
ja, daarom kunnen ze ook niet meer terug naar de Hemel toen er een aantal met (lucifer zoals de engel heette die nu Gods tegenstander is) zijn mee gegaan en nu dus als demonen leven.
roflol, en jij geloofd dat dat ook echt allemaal gebeurd is?
pi_124098411
Ik begrijp niet helemaal hoe het in elkaar zit. God is een noob en maakt een imperfecte engel. Vervolgens wordt die engel helemaal zwart gemaakt door god zelf, ondanks dat de duivel een stuk rationeler en vriendelijker overkomt dan god. En ondanks de beschrijvingen in de bijbel waaruit je kan concluderen dat de duivel veel minder mensen dood en niet racistisch is zoals god wordt hij gezien als de grote slechterik :?

Ik denk dat de meeste christenen gewoon de bijbel niet goed gelezen hebben en de verkeerde persoon aanbidden.
Conscience do cost.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 17:13:37 #75
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_124098483
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 17:11 schreef ems. het volgende:
Ik begrijp niet helemaal hoe het in elkaar zit. God is een noob en maakt een imperfecte engel. Vervolgens wordt die engel helemaal zwart gemaakt door god zelf, ondanks dat de duivel een stuk rationeler en vriendelijker overkomt dan god. En ondanks de beschrijvingen in de bijbel waaruit je kan concluderen dat de duivel veel minder mensen dood en niet racistisch is zoals god wordt hij gezien als de grote slechterik :?

Ik denk dat de meeste christenen gewoon de bijbel niet goed gelezen hebben en de verkeerde persoon aanbidden.
mensen kunnen niet eens lezen hoe lang een pizza in de oven moet dus dat is een valide punt
pi_124099904
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 15:45 schreef dashung het volgende:

[..]

Snap je dan niet dat het allemaal enkel symboliek is van een tijdgeest van een tijd ver ver terug?
Waarom was het dan slecht van satan om boven God te willen staan
het is niet zijn maker en ze bestaan even lang
pi_124102140
quote:

[..]

Heeft iets van Star Wars, is het niet ? :Y
pi_124104500
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 18:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Heeft iets van Star Wars, is het niet ? :Y
(Satan) Jezus, I am your father....
pi_124107769
  vrijdag 15 maart 2013 @ 21:45:47 #80
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_124110133
quote:

[..]

Kan je dat eens in detail uitleggen. Op wat voor wijze bestaat god eeuwig buiten tijd en ruimte?
Wat zijn de structurele aspecten en wat zijn de functionele aspecten en hoe is de interactie op een manier die tijdsloos tot het ontstaan van tijd leidt?
Dit is namelijk niet geheel oncontroversieel.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_124111335
quote:

[..]

God is een dus een timelord zoals Doctor Who?
pi_124121564
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 17:11 schreef ems. het volgende:

Ja maar, dat is toch mens eigen ? Bij de Harry Potter boeken haddden "slechteriken" Snape en Malfoy ook veel meer fangirls dan de held Harry ;)
pi_124121585
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:07 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ra, dat is toch de zon?
Inderdaad, die schiep zichzelf. _O_
En schiep vervolgens water en leven door zichzelf een blowjob te geven. Je moet het de Egyptenaren nageven - it does make some sense ;)

Met als extra bonus dat dit verhaal duizenden jaren ouder is dan het Joodse scheppingsverhaal. En laten we eerlijk zijn: als God de aarde had geschapen conform Genesis is het wel erg raar dat mensen dat vervolgens meteen vergaten en millenialang in plaats daarvan hele andere scheppingsverhalen hadden...
pi_124128101
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 07:15 schreef Grouch het volgende:

[..]

Ja maar, dat is toch mens eigen ? Bij de Harry Potter boeken haddden "slechteriken" Snape en Malfoy ook veel meer fangirls dan de held Harry ;)
Maar waarom dus niet bij de bijbel?
Conscience do cost.
pi_124128960
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 13:42 schreef ems. het volgende:

[..]

Maar waarom dus niet bij de bijbel?
De god van het oude testament telt wat mij betreft wel als slechterik. :)
pi_124205911
hoezo de God van het oude testament?
Is dat een andere dan die van het nieuwe testament dan?
I am a child of God
God is not dead.
pi_124209248
En die van geen van beide testamenten?
pi_124209302
quote:
12s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:03 schreef Gray het volgende:
En die van geen van beide testamenten?
Die noemen we de duivel.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_124210673
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:34 schreef sjoemie1985 het volgende:
hoezo de God van het oude testament?
Is dat een andere dan die van het nieuwe testament dan?
Blijkbaar wel. Die van het N.T. was deelbaar door 3 en de ouwe niet.
pi_124210692
quote:
12s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:04 schreef man1986 het volgende:

[..]

Die noemen we de duivel.
Maar dat is geen god.
pi_124210988
quote:
7s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:35 schreef Gray het volgende:

[..]

Maar dat is geen god.
De duivel is een god (kleine g).
De duivel wordt de god van deze wereld genoemd in het testament.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_124211136
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Blijkbaar wel. Die van het N.T. was deelbaar door 3 en de ouwe niet.
maar daar zit je al verkeerd, Toen God de aarde schiep bestond er al de 3 eenheid :)
want in genesis staat: komt laat ONS mensen maken, wat dus inhoud dat niet alleen God zelf er was, maar de Heilige Geest en ook Jezus waren er toen.
I am a child of God
God is not dead.
pi_124215152
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:42 schreef man1986 het volgende:

[..]

De duivel is een god (kleine g).
De duivel wordt de god van deze wereld genoemd in het testament.
Als Mara uit het boeddhisme dus.
pi_124215360
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:46 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar daar zit je al verkeerd, Toen God de aarde schiep bestond er al de 3 eenheid :)
want in genesis staat: komt laat ONS mensen maken, wat dus inhoud dat niet alleen God zelf er was, maar de Heilige Geest en ook Jezus waren er toen.
Je zou toch eens wat basiskennis moeten opdoen hoor. De meervoudsvorm in Genesis heeft totaal niks te maken met de 4e eeuwse Drievuldigheid. Genesis is een Akkadische erfenis en gaat over Mesapotamische mythes. Jij zit dus duidelijk verkeerd.
http://nl.wikipedia.org/w(...)sche_betrouwbaarheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid#Dogmatiseringsproces
pi_124215445
quote:
7s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:17 schreef Gray het volgende:

[..]

Als Mara uit het boeddhisme dus.
Nee, want volgens het testament is de duivel een (spirituele) entiteit en niet zoals de Mara in boedhisme.
pi_124216008
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:23 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nee, want volgens het testament is de duivel een (spirituele) entiteit en niet zoals de Mara in boedhisme.
Vanuit bepaalde perspectieven wordt Mara gezien als een entiteit, een wezen, maar in andere wordt het gezien als een mentale toestand, vergelijkbaar met wat de woestijnvaders de noonday-devil noemden, beter bekend als Acedia.

Mara was de vader van de illusie, de illusie omtrent ons bestaan, onze wereld. In die zin is Satan net zo.
pi_124216454
quote:
7s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:37 schreef Gray het volgende:

[..]

Vanuit bepaalde perspectieven wordt Mara gezien als een entiteit, een wezen, maar in andere wordt het gezien als een mentale toestand, vergelijkbaar met wat de woestijnvaders de noonday-devil noemden, beter bekend als Acedia.

Mara was de vader van de illusie, de illusie omtrent ons bestaan, onze wereld. In die zin is Satan net zo.
Ik denk niet dat er een vergelijking doorgetrokken kan worden met Mara en de duivel in het testament.
De duivel is een bewuste wezen met gedachten en een doel. Hij heeft een vrije wil en heeft verlangens en is antagonistisch tegenover een hogere macht dan hemzelf.

Wat Mara betreft is dat meer een innerlijke strijd dat overwonnen moet worden door het individu zelf om zo tot een juiste waarneming van de realiteit te komen en de onjuiste waarneming te doorzien. Althans wat ik opmaak uit traditionele boedhisme.
pi_124216570
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:50 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er een vergelijking doorgetrokken kan worden met Mara en de duivel in het testament.
De duivel is een bewuste wezen met gedachten en een doel. Hij heeft een vrije wil en heeft verlangens en is antagonistisch tegenover een hogere macht dan hemzelf.

Wat Mara betreft is dat meer een innerlijke strijd dat overwonnen moet worden door het individu zelf om zo tot een juiste waarneming van de realiteit te komen en de onjuiste waarneming te doorzien. Althans wat ik opmaak uit traditionele boedhisme.
Het boeddhisme heeft evengoed goden. In bepaalde tradities wordt Mara ook zo gezien. Zo wordt ie ook geportretteerd in de verhalen; als mensachtig wezen.
pi_124216717
quote:
7s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:53 schreef Gray het volgende:

[..]

Het boeddhisme heeft evengoed goden. In bepaalde tradities wordt Mara ook zo gezien. Zo wordt ie ook geportretteerd in de verhalen; als mensachtig wezen.
Het testament ontkent geen goden. Sterker nog, we worden door God geboden om ons aan andere goden niet over te geven.
pi_124216741
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 18:57 schreef man1986 het volgende:

[..]

Het testament ontkent geen goden. Sterker nog, we worden door God geboden om ons aan andere goden niet over te geven.
Het is mij niet bekend dat men ook in de kerkelijke tradities andere goden erkent. Of wel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')