Niet m.b.t. auteursrecht hoor. Als jij het logo ontworpen hebt mag niemand anders het gebruiken. Hetzelfde geldt voor teksten die je geschreven hebt e.d.quote:Op woensdag 6 maart 2013 13:45 schreef dumrels het volgende:
Overigens kan het zo zijn dat een rechter oordeelt dat de schending zich in Nederland afspeelt als de site zich op nederlandse bezoekers richt (taal, leveren aan nederland, .nl domeinnaam etc. etc.)
Ik heb er niet zoveel moeite mee dat ze de bedrijfsnaam gebruiken. Het is een compleet andere tak van sport. Waar ik wel moeite mee heb is dat ze gewoon mijn logostijl + lettertype hebben gejat en vervolgens harde SEO op google zijn gaan doen. Dus bovenaan staan.quote:Op woensdag 6 maart 2013 13:38 schreef mvdejong het volgende:
het geval was), en je ook niet de bedrijfsnaam daar hebt geregistreerd, denk ik dat jij geen claim kunt leggen op die naam.
Dumrels zal het hier over de bedrijfsnaam hebbenquote:Op woensdag 6 maart 2013 13:48 schreef erikkll het volgende:
[..]
Niet m.b.t. auteursrecht hoor. Als jij het logo ontworpen hebt mag niemand anders het gebruiken. Hetzelfde geldt voor teksten die je geschreven hebt e.d.
Inderdaad, het auteursrecht is in de meeste landen beschermd.quote:Op woensdag 6 maart 2013 13:48 schreef erikkll het volgende:
[..]
Niet m.b.t. auteursrecht hoor. Als jij het logo ontworpen hebt mag niemand anders het gebruiken. Hetzelfde geldt voor teksten die je geschreven hebt e.d.
Met een grote zak met duiten zou ik misschien mijn recht kunnen halen. Met mijn banksaldo kom ik niet verder dan de voordeur van de rechtbank in new york. Thuis kom ik dan al niet meer.quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:04 schreef dumrels het volgende:
Overigens moet je, zelfs indien de Nederlandse rechter bevoegd is en het tot een veroordeling leidt, ook nog eens regelen dat het vonnis ge-executeerd wordt. Dat is ook niet altijd even eenvoudig.
Als dat je zorgen zijn dan moet je ze een e-mail sturen waarin je stelt dat jij als auteursrecht hebt op de naam en de huisstijl. Je hebt hun overtreding opgemerkt maar kiest er, om jouw moverende redenen, voor om je recht vooralsnog niet op te eisen. vermeld daarbij uitdrukkelijk dat je daarmee geen afstand doet van je rechten.quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:04 schreef b4kl4p het volgende:
Ik als ZZP heb het geld niet om dat logo te trademarken of anders vast te leggen.Ik zit er vooral mee dat ik geen zin heb over een jaar, of een claim van hun, of dat mijn klanten mij gaan verwijten van jatwerk omdat een of andere bedrjif dat toevallig meer geld en medewerkers heeft claimt dat logo te mogen gebruiken.
Ik ga er vanuit dat het bedrijf zelf niet eens weet dat dat ontwerp-clubje dat ze hebben ingehuurd het logo gejat heeft i.p.v. zelf een inspanning te leveren. De kans is groot dat jouw gedocumenteerde verklaring dat het jouw ontwerp is een fikse ruzie daar gaat opleveren. Om dat zeker te weten, gewoon een droog mailtje sturen met jouw claim op het ontwerp, en verdere acties af laten hangen van de reactie van het bedrijf. Je weet nu te weinig, het kost 1 mailtje om de zaak te verhelderen.quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:04 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Ik heb er niet zoveel moeite mee dat ze de bedrijfsnaam gebruiken. Het is een compleet andere tak van sport. Waar ik wel moeite mee heb is dat ze gewoon mijn logostijl + lettertype hebben gejat en vervolgens harde SEO op google zijn gaan doen. Dus bovenaan staan.
Ik als ZZP heb het geld niet om dat logo te trademarken of anders vast te leggen.
Ik zit er vooral mee dat ik geen zin heb over een jaar, of een claim van hun, of dat mijn klanten mij gaan verwijten van jatwerk omdat een of andere bedrjif dat toevallig meer geld en medewerkers heeft claimt dat logo te mogen gebruiken.
Hoeft ook niet, je hebt gewoon copyright op dat logo. Ze gebruiken het in de VS dus je zal het daar moeten aanvechten, mochten ze geen gehoor geven aan je eerste vriendelijk doch dringende kennisgeving van copyright-schending.quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:04 schreef b4kl4p het volgende:
...
Ik als ZZP heb het geld niet om dat logo te trademarken of anders vast te leggen.
...
Ze hebben veel geinvesteerd ja. Er staan foto's van stands en vlaggen enzo op hun website.quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:11 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat het bedrijf zelf niet eens weet dat dat ontwerp-clubje dat ze hebben ingehuurd het logo gejat heeft i.p.v. zelf een inspanning te leveren. De kans is groot dat jouw gedocumenteerde verklaring dat het jouw ontwerp is een fikse ruzie daar gaat opleveren. Om dat zeker te weten, gewoon een droog mailtje sturen met jouw claim op het ontwerp, en verdere acties af laten hangen van de reactie van het bedrijf. Je weet nu te weinig, het kost 1 mailtje om de zaak te verhelderen.
Als het bedrijf ter goeder trouw is en al veel geinvesteerd heeft in het logo (uithangborden, briefpapier, verpakkings- en promotie-materiaal), zijn ze mogelijk bereid jouw rechten af te kopen. Wordt het ruzie en wil je je rechten afdwingen, dan kun je in de VS nog wel eens advocaten vinden die op "no-cure, no-pay" basis voor je willen optreden.
Je hebt nog geen antwoord gegeven op de eerdere vraag of je in hetzelfde marktgebied werkzaam bent als het andere bedrijf. Dat maakt heel veel uit voor de kans om die naam te claimen. Maar, als je niet actief bent geweest op dat gebied, dan heb je toch weinig kans.quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:19 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Ze hebben veel geinvesteerd ja. Er staan foto's van stands en vlaggen enzo op hun website.
Maargoed ik wil eigenlijk mijn naam helemaal niet kwijt, mijn logo vind ik nog wel vervangbaar voor een goede prijs vooral zo voor een doorstart. Maar ik vermoed (Amerikanen kennende) dat ze me gewoon laten stikken, vooral omdat ze toch wel doorhebben dat ik geen geld heb.
Daar heb ik wel antwoord op gegeven. Maar nogmaals:quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:23 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Je hebt nog geen antwoord gegeven op de eerdere vraag of je in hetzelfde marktgebied werkzaam bent als het andere bedrijf. Dat maakt heel veel uit voor de kans om die naam te claimen. Maar, als je niet actief bent geweest op dat gebied, dan heb je toch weinig kans.
Maar voor de rest : je lijkt bezig om jezelf te overtuigen dat het geen zin heeft om iets te doen. Als je wat wil doen, zul je eerst je slagveld moeten verkennen, en dat kan door een zakelijk mailtje te sturen waarin je het andere bedrijf op de hoogte stelt dat het logo waarvoor zij betaald hebben elementair jatwerk is geweest. Doe dat nou eerst en bekijk de reactie. Of doe het niet en ga in een hoekje zitten huilen dat de wereld oneerlijk is, maar stop met hier protesteren als je toch niet bereid bent iets te doen. Er gaat hier echt niemand opstaan en roepen dat het Nederlandse leger een invasie van de VS gaat plegen om dat andere bedrijf mores te leren.
Nee sorry op dit moment lijkt me dit niet verstandig omdat er dan backlinks worden gegenereerd. Ik ben eerst bezig met onderzoek betreffende contactpersonen en hosters. En dan eerst een mailtje.quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:40 schreef D. het volgende:
[..]
Ik ben ook wel benieuwd maar kan me voorstellen TS dit niet wil delen. TS?
Geen idee wat dat betekent maar ik snap het welquote:Op woensdag 6 maart 2013 14:41 schreef b4kl4p het volgende:
Nee sorry op dit moment lijkt me dit niet verstandig omdat er dan backlinks worden gegenereerd. Ik ben eerst bezig met onderzoek betreffende contactpersonen en hosters. En dan eerst een mailtje.
OK, dat is duidelijk, jullie zitten niet in elkaars vaarwater, dus zou je zelfs geen gerechtelijke gronden hebben om hun het gebruik van die bedrijfsnaam te betwisten, tenzij deze heel erg specifiek aan jou gebonden zou zijn (extreem voorbeeld: je bent een wereldberoemdheid, en ze gebruiken jouw naam voor het bedrijf).quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:28 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Daar heb ik wel antwoord op gegeven. Maar nogmaals:
Het maakt me niet uit dat ze de naam gebruiken, ze zitten in een andere tak van sport.
Het belangrijkste is dat je zorgt dat je kunt bewijzen (of aannemelijk maken) dat jij dat logo twee jaar geleden hebt ontworpen en daarmee een internet-presence hebt gehad, hoe klein ook. Het gebruik samen met je bedrijfsnaam doet je dan een stuk sterker staan. Internet-caches zijn hiervoor mogelijk bruikbaar.quote:Het gaat me nu om het logo. Wanneer zij straks groot worden met mijn logo, die ik ook gebruik. Ben ik bang dat mij verweten wordt dat ik hun logo heb gestolen. Dit vind ik ook voor klanten die op mijn naam gaan zoeken bijzonder vervelend want zij staan bovenaan op google.
Sorry, maar op mij kwam het een beetje over dat je excuses aan het opvoeren was om niets te doen vanwege je beperkte financiele slagkracht, terwijl je nog niet eens wist wat de houding van het andere bedrijf is. En dat maakte mij wat pissig. Mijn excuses.quote:Jouw tweede stuk vind ik wat overdreven. Nergens staat dat ik ga huilen en inderdaad ik ga ze mailen. Maar ik ben ook behoorlijk pissig.
Aanvaard,quote:Op woensdag 6 maart 2013 15:13 schreef mvdejong het volgende:
[..]
OK, dat is duidelijk, jullie zitten niet in elkaars vaarwater, dus zou je zelfs geen gerechtelijke gronden hebben om hun het gebruik van die bedrijfsnaam te betwisten, tenzij deze heel erg specifiek aan jou gebonden zou zijn (extreem voorbeeld: je bent een wereldberoemdheid, en ze gebruiken jouw naam voor het bedrijf).
[..]
Het belangrijkste is dat je zorgt dat je kunt bewijzen (of aannemelijk maken) dat jij dat logo twee jaar geleden hebt ontworpen en daarmee een internet-presence hebt gehad, hoe klein ook. Het gebruik samen met je bedrijfsnaam doet je dan een stuk sterker staan. Internet-caches zijn hiervoor mogelijk bruikbaar.
Je zult ook moeten besluiten wat je doet als het bedrijf het logo wil blijven gebruiken, en (de rechten op) het logo van je willen kopen. Ben je daartoe bereid en ga je zelf een ander logo bedenken.
[..]
Sorry, maar op mij kwam het een beetje over dat je excuses aan het opvoeren was om niets te doen vanwege je beperkte financiele slagkracht, terwijl je nog niet eens wist wat de houding van het andere bedrijf is. En dat maakte mij wat pissig. Mijn excuses.
Als jij aan kunt tonen dat het allang jouw logo is zul jij toch nooit de "logo-dief" zijn?quote:Op woensdag 6 maart 2013 15:43 schreef b4kl4p het volgende:
Eigenlijk wil ik het liefst gewoon beginnen aan mijn onderneming en deze rondslomp vergeten maar goed dan zit ik straks met de problemen omdat het dan lijkt dat ik een "logo-dief" ben.
Nee, maar heb jij zin om op jouw website te zetten: Ik ben de maker van dit ^^ logo?! Of als een klant belt van: maar he jij gebruikt DIT logo!quote:Op woensdag 6 maart 2013 15:58 schreef D. het volgende:
Als jij aan kunt tonen dat het allang jouw logo is zul jij toch nooit de "logo-dief" zijn?
quote:Op woensdag 6 maart 2013 13:38 schreef mvdejong het volgende:
Een formeel mailtje naar het bedrijf zelf sturen, en de situatie uitleggen. Niet boos of verontwaardigd klinken, maar duidelijk maken dat het logo waarvoor zij betaald hebben botweg jatwerk is geweest van een logo dat al 2 jaar online zichtbaar is, en ze verzoeken someren een andere logo te kiezen. Ik denk dat dat ontwerp-bureau van hun het warm gaat krijgen.
Je bedrijfsnaam zal een groter probleem vormen, tenzij jouw bedrijfje al die tijd in de VS actief was (wat zo te horen niet het geval was), en je ook niet de bedrijfsnaam daar hebt geregistreerd, denk ik dat jij geen claim kunt leggen op die naam.
Ik ga er voorlopig van uit dat het bedrijf zelf ter goeder trouw is geweest, en aangenomen heeft dat het bureau dat hun corporate design hun werk netjes heeft gedaan. Dat dat bureau zonder hun medeweten de snelle en handige weg van het betere jatwerk heeft gekozen om hun opdracht te vervullen, is hun niet te verwijten, maar hun gebruik van dat logo maakt wel inbreuk op de auteursrechten van TS.quote:
Yepquote:Op vrijdag 8 maart 2013 08:03 schreef b4kl4p het volgende:
Ik denk straks even langs de rechtswinkel te gaan. Misschien dat zij wat tips voor me hebben. Dat is gratis toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |