Dan heb je geen nalooptijd.quote:Op maandag 4 maart 2013 13:33 schreef FredvZ het volgende:
Zwart en blauw. (dan gaat-ie aan als je de bijhorende schakelaar in de muur schakelt)
Nee, maar wel iets over 3 draadjes.quote:Op maandag 4 maart 2013 13:35 schreef FredvZ het volgende:
Zie jij iets over nalooptijd in de OP staan?
Dan zwart en blauw aansluiten.quote:
Dan is het bruin en zwart die je moet hebben.quote:Op maandag 4 maart 2013 13:50 schreef MrSweets het volgende:
hmm net zwart met blauw gedaan, maar toen ging de stop eraan....
quote:Op maandag 4 maart 2013 13:51 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
[..]
Dan is het bruin en zwart die je moet hebben.
(ik vermoedde al zoiets, de bedrading zit nooit zoals het zou moeten)
Er zit een verschil in hoe de bedrading aangelegd MOET worden en hoe hij daadwerkelijkheid wordt aangelegd. In de praktijk kom je vaak de verkeerde kleuren tegen, vandaar ook dat ik daar bang voor was.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:05 schreef RanTheMan het volgende:
zullen we dan voortaan blauw en bruin omwisselen? en laten we dan ook de geel groene als schakeldraad gebruiken en zwart voor aarde..
Zeker als ze ook nog aangesloten worden door mensen die denken er verstand van te hebben,maar voor de goede gang van zaken nog maar een keer,quote:Op maandag 4 maart 2013 13:51 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
[..]
Dan is het bruin en zwart die je moet hebben.
(ik vermoedde al zoiets, de bedrading zit nooit zoals het zou moeten)
Je mag bruin en blauw NOOIT omwisselen. De afspraak is dat blauw de nul is en bruin de fase. Wisselspanning betekent dat de spanning op de bruine draad (de fase) varieert van + naar - en terug en dat de 'nul' ook echt de nul is. In een correct aangelegd systeem zou er weinig tot geen spanning op de nul mogen staan.quote:Op maandag 4 maart 2013 14:33 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
[..]
Er zit een verschil in hoe de bedrading aangelegd MOET worden en hoe hij daadwerkelijkheid wordt aangelegd. In de praktijk kom je vaak de verkeerde kleuren tegen, vandaar ook dat ik daar bang voor was.
En tussen haakjes over je sarcastische opmerking: Je mag altijd blauw en bruin omwisselen omdat er gebruik wordt gemaakt van wisselspanning.(je opmerking kwam dus bijna aan)
Dat komt omdat de combi stekker+stopcontact (contactstop+ wandcontactdoos) een twee polige schakelaar is. Onderbreek je die, dan is altijd zeker de spanning van blauw én bruin af.quote:Op maandag 4 maart 2013 16:05 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Overigens worden de kleuren bruin en blauw vaker omgewisseld dan dat iedereen eigenlijk weet. Neem voor de grap een stekker, die kan je op 2 verschillende manieren in een stopcontact stoppen. Van beide manieren valt niet te herleiden of blauw doorgaat op blauw en bruin doorgaat op bruin. Dát bedoel ik met dat het niet uitmaakt, het werkt allemaal wel.
Nu na 3x lezen denk ik dat je twee verschillende kleuren bij elkaar gebonden hebt? Dat zou ook verklaren dat je lamp blijft brande. Dat bij elkaar verbinden dus nooit doen. blauw en zwart aansluiten op de 2 verschillende schroefjes onder het kroonsteentje..quote:Op maandag 4 maart 2013 14:38 schreef MrSweets het volgende:
Moet de zwarte dan toch bij de blauwe ? en ging die stop per toeval stuk ?
Of helemaal geen zwarte ?
Hee, heb jij mijn vorige huis gekocht?quote:Op maandag 4 maart 2013 19:54 schreef usernaamvergeten het volgende:
Hier zat in de WC een ventilator in een verlaagd plafond van MDF. Ventilator stuk, lampjes vaak stuk, toen dacht ik hier klopt iets niet. Plafond open gebroken, geen centraaldoosdeksel, draden gelast en los over het plafond, daar ook gelast en lagen op het mdf, in de trafo van de spotjes geschroefd op een kapot contact etc. Vorige bewoner had op een zaterdag waarschijnlijk een mooi plafonnetje gemaakt met spotjes, aangezien alles scheef met de decoupeerzaag was gezaagd en de steunbalkjes gewoon los in de gipsplaten waren geschroefd, niet voor geboord, verzonken, of ik de raggels geschroefd. Sommige mensen.....
Provincie Utrecht?quote:Op woensdag 6 maart 2013 09:55 schreef 525TDS het volgende:
[..]
Hee, heb jij mijn vorige huis gekocht?
In jouw situatie de zwarte draad loshalen en afdoppen en de bruine draad doorlussen naar de plek waar nu de zwarte draad is aangesloten.quote:Op maandag 31 maart 2014 18:50 schreef das_phantom het volgende:
https://lh3.googleusercon(...)144316876-ACTION.jpg
Ik lees hierboven dat als je draden verwisselt je de ventilator altijd kan laten draaien ook al is het licht uit. Welke draden moet ik hiervoor verwisselen?
Nu is de situatie -> licht uit -> ventilator uit na enkele minuten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |