abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zondag 3 maart 2013 @ 19:20:06 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_123584646
Twee van de zeven gestolen schilderijen uit de Kunsthal in Rotterdam zouden zijn verbrand. De moeder van de Roemeense hoofdverdachte zou dat gedaan hebben, meldde de televisiezender Antena3 zondag. Het zou gaan om de werken van Matisse en Gauguin.

Haar zoon zou met de twee schilderijen tevergeefs door Roemenië hebben gereisd in de hoop ze te kunnen verkopen. Door ze te verbranden zou de moeder haar zoon hebben willen helpen.

De moeder en de tante van hoofdverdachte Radu Dogauru zijn het afgelopen weekend verhoord. Beiden zouden betrokken zijn bij het verbergen van de gestolen schilderijen in hun woonplaats, het dorpje Carcaliu in de Roemeense provincie Tulcea. De afgelopen week is in het dorpje een aantal huizen doorzocht. De politie hoopte de schilderijen te vinden. De waarde van de gestolen meesterwerken ligt tussen de 100 en 200 miljoen euro.

De tante van de hoofdverdachte wordt vervolgd voor overtreding van de wapenwet, zei eerder deze week een politiewoordvoerder. In haar woning zijn vier wapens gevonden die van de drie verdachten van de roof zijn. Dat drietal zit sinds januari vast. De woordvoerder zei dat met de vrijlating van de familieleden de verhoren niet beëindigd zijn.

Ze kon niets zeggen over de kansen dat de schilderijen op korte termijn onbeschadigd worden teruggevonden. Ze noemde het verbranden door de moeder van twee van de zeven schilderijen één van de vele wilde verhalen die de ronde doen over de schilderijenroof.

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_123586117
Wel een grote zonde als het waar is. De historische waarde is natuurlijk veel groter dan de monetaire waarde van de schilderijen.
  zondag 3 maart 2013 @ 20:13:28 #3
143001 Prospera
Verfrissend
pi_123587208
De geroofde schilderijen van Monet, http://nl.wikipedia.org/wiki/Triton_Collectie, daarvan valt het verf van het doek als het niet goed vervoerd word en deze zijn opgerold meegenomen.
Dat zijn al 2 doeken die kapot zijn.

Nog eens een schilderij van Matisse en 1 van Gaugain die verbrandt zijn door een roemeense moeder :?
Dat zijn 4 doeken.

[ Bericht 13% gewijzigd door Prospera op 03-03-2013 20:54:47 ]
Alles wordt tussen de regels bepaald.
  Trouwste user 2022 zondag 3 maart 2013 @ 20:41:48 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_123588863
quote:
14s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:50 schreef superdrufus het volgende:
Wel een grote zonde als het waar is. De historische waarde is natuurlijk veel groter dan de monetaire waarde van de schilderijen.
Ik dacht ook niet in geld. Maar dat alles van waarde weerloos is.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_123590682
Ophangen die mensen
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
  Trouwste user 2022 maandag 4 maart 2013 @ 15:14:15 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_123618608
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:11 schreef Haque het volgende:
Ophangen die mensen
In Rotterdam is maandagmiddag een 19-jarige Roemeense vrouw gearresteerd. Zij wordt verdacht van medeplichtigheid bij het onderbrengen van de zeven gestolen schilderijen die in oktober uit de Kunsthal werden geroofd.

De schilderijen zouden na de roof, zo is het vermoeden, direct naar een woning in Rotterdam zijn gebracht. 'Daar zijn vermoedelijk de lijsten van de doeken afgehaald en op een later moment naar Roemenië overgebracht. In de woning verbleef op dat moment onder anderen de maandag aangehouden 19-jarige vrouw', aldus de politie.

De politie meldt dat er inmiddels veel in kaart is gebracht. 'Ook als het gaat om andere personen die mogelijk bij de heling betrokken zijn geweest', zegt de politie. Politiemensen keken ook tientallen uren naar camerabeelden van de Kunsthal en beelden van camera's uit de ruime omgeving. Daaruit kwamen twee mannen naar voren die door hun gedrag en frequentie van de bezoeken als verdachten werden gezien. Deze mannen van 25 en 28 jaar zijn eerder dit jaar in hun thuisland Roemenië aangehouden.

De 19-jarige vrouw zou de vriendin zijn van de 28-jarige verdachte die op 21 januari in zijn eigen land werd aangehouden. Samen met de andere aangehouden, 25-jarige man wordt hij verdacht van het voorbereiden van de kunstroof. De derde persoon die in Roemenië werd aangehouden, is 23 jaar. Alle drie zitten ze nog vast en worden door de plaatselijke politie verhoord.

pi_123631982
Ze pinkt er zelf ook een traantje van weg zie ik.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_123696670
Gelukkig hebben we de foto's nog.
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2013 @ 10:02:23 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_123780343
De 19-jarige Natasha Timofei die sinds maandag vastzit voor betrokkenheid bij de kunstroof in Rotterdam in oktober, biedt zichzelf aan als prostituee op een sekssite. Op Kinky.nl vraagt de Roemeense 150 euro per uur in ruil voor seksuele diensten. Dat meldt GeenStijl, die doorlinkt naar haar profielpagina.

Op haar profiel noemt de Roemeense zichzelf Alessia en schrijft uit Rusland te komen, maar op de foto's lijkt toch echt Timofei (of een hele goede look-a-like) te poseren. Haar advertentietekst is geschreven in gebrekkig Nederlands en luidt als volgt: 'Ik kan alle uw erotische fantasien waar maken. Bij u of bij mij kan ik u onvergetelijke momenten bezorgen. Ik spreek allen maar Engels. Half uur 100 euro, een uur 150 euro. Als ik niet tijdig opneem probeer aub opnieuw of laat mij een boodschaap en ik zal u terug bellen. Dikke kusjes.'

Natasha is het liefje van de hoofdverdachte in de Rotterdamse Kunsthalroof, die in januari is opgepakt in Boekarest. De politie in Roemenië en Rotterdam werken nog steeds nauw samen in het onderzoek naar de roof van zeven uiterst kostbare schilderijen. Timofei zou betrokken zijn geweest bij het onderbrengen van de doeken in een huis aan de Jonker Fransstraat in het centrum van de Maasstad.

Donderdag wordt de Roemeense voorgeleid aan de rechter-commissaris op verdenking van heling, zo maakte Openbaar Ministerie bekend. Ze blijft nog zeker twee weken vastzitten.

Trouwste user 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 02:42:34 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_123818407
De moeder van de Roemeense hoofdverdachte van de schilderijenroof uit de Kunsthal in Rotterdam, is vrijdag opnieuw aangehouden en overgebracht naar het politiebureau voor verhoor. Dat melden het persbureau Mediafax en televisiezender Antena3.

De rechtbank heeft beslist dat de vrouw 29 dagen blijft vastzitten. De moeder van hoofdverdachte Radu D. uit het dorpje Carcaliu wordt ervan verdacht de gestolen schilderijen tijdelijk in haar woning te hebben verborgen.

Ook is zij volgens de politie een belangrijke pion in de kunstroof en zou ze kunnen helpen bij het terugvinden van de schilderijen. Daarvan ontbreekt tot op dit moment nog steeds ieder spoor

Trouwste user 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 08:49:05 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_123819692
De moeder van een van de verdachten van de roof uit de Kunsthal in Rotterdam is in Roemenië aangehouden. Dat meldt het Roemeense persbureau Mediafax vrijdag. De vrouw mag voorlopig 29 dagen vast worden gehouden.

Maandag werd een 19-jarige Roemeense aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de kunstroof. De vrouw, de vriendin van een 28-jarige verdachte die eerder samen met twee anderen werd aangehouden in Roemenië, wordt verdacht van heling. De kunstwerken zouden na de roof in het huis in Rotterdam waar zij destijds woonde zijn ondergebracht. Donderdag werd bepaald dat de vrouw nog twee weken vastblijft.

Bij de roof in oktober werden in enkele minuten zeven schilderijen meegenomen uit de Kunsthal. Het ging om werken van Claude Monet, Pablo Picasso, Henri Matisse, Paul Gauguin, Meyer de Haan en Lucian Freud. De waarde van de buit werd tussen de vijftig en honderd miljoen euro geschat.

Trouwste user 2022 woensdag 13 maart 2013 @ 09:01:24 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_123994006
De drie Roemenen die in Boekarest zijn opgepakt voor de grote schilderijenroof uit de Rotterdamse Kunsthal, worden in hun eigen land vervolgd en berecht. Dat meldt De Telegraaf. Het OM Rotterdam heeft niet om uitlevering gevraagd van de verdachten.

Nederland laat de zaak volledig aan Roemenië over. Over de reden van die beslissing is het OM vaag. 'We hebben ervoor gekozen het zo te doen", is de enige reactie. Justitie zegt niets te weten over een conflict met de Roemeense justitie.

Op 16 oktober drongen twee mannen de Kunsthal binnen aan de zijde van het Museumpark. Ze namen zeven schilderijen mee, waaronder werken van Claude Monet, Pablo Picasso en Henri Matisse. De kunstwerken zouden vele miljoenen waard zijn.

Trouwste user 2022 donderdag 14 maart 2013 @ 12:12:12 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_124044424
'De weggeroofde schilderijen komen alleen boven water als wij in Nederland voor de rechter komen.' Dat hebben de Roemeense verdachten van de schilderijenroof uit de Kunsthal via hun advocaat aan De Telegraaf laten weten.

'Nederland moet weten dat de Roemeense verdachten in Nederland vervolgd willen worden', zegt de advocaat. De verdachten zouden bang zijn dat in Roemenië hun rechten worden geschonden.

De verdachten willen een deal sluiten met het Openbaar Ministerie, aldus de advocaat. 'De officier van justitie weet dat nog niet, maar zal dat via deze publicatie in De Telegraaf vernemen', aldus de advocaat.

Twee mensen drongen op 16 oktober het gebouw van de Kunsthal binnen. In korte tijd namen ze zeven schilderijen mee, waaronder werken van Claude Monet, Pablo Picasso, Henri Matisse en Paul Gauguin. De werken zouden vele miljoenen waard zijn. In januari werden drie Roemenen opgepakt voor de roof. Begin deze maand pakte deze politie in Rotterdam een 19-jarige Roemeense op, omdat ze zou hebben geholpen bij het verstoppen van de schilderijen.

Trouwste user 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 11:33:46 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_124085173
Justitie in Nederland werkt in de kunstroofzaak veel te langzaam. Dat zegt de advocaat van de in Roemenië vastgehouden verdachte Radu Dogaru, die betrokken zou zijn geweest bij de diefstal van schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal.

Advocaat Bogdan Cimbru laakt de Nederlandse traagheid bij het afhandelen van het verzoek van Dogaru om in Nederland berecht te worden. Er is zelfs nog geen enkele reactie gekomen, zei de advocaat vrijdag tegen het ANP. 'De onderzoekers die zich in Nederland met deze zaak bezighouden zouden een andere baan moeten zoeken', aldus Cimbru.

Dat de 19-jarige vriendin van Dogaru nog altijd vastzit, noemt Cimbru 'onvoorstelbaar'. 'Het is al lang duidelijk dat zij verder nergens iets vanaf wist en nooit een rol heeft gespeeld in de diefstal. En toch blijft ze maar vastzitten. Waarom? Niemand begrijpt er nog iets van.'

De verdachten van de kunstroof willen in Nederland worden berecht en niet in Roemenië. Pas als dat geregeld zou zijn, zouden zij bereid zijn de plaats bekend te maken waar de zeven gestolen meesterwerken nu zijn. Zo niet, dan blijven de schilderijen voor altijd onvindbaar, zei de advocaat namens zijn cliënten.

De Roemeense televisiezender Antena 3 meldde vrijdagochtend dat uit de verhoren van Dogaru en zijn moeder is gebleken dat de schilderijen een tijd lang begraven zijn geweest op de begraafplaats van het dorpje Carcaliu. Dat verklaart waarom de Roemeense politie 2 weken geleden daar opgravingen heeft gedaan.

Er werd alleen een lege tas aangetroffen. De schilderijen zouden toen al bij de moeder van Dogaru zijn opgehaald door een vriend van haar zoon. Bij opgravingen in het dorp diezelfde dag werden ook een laptop en een koffer gevonden, waarin de schilderijen naar Roemenië zijn vervoerd.

Trouwste user 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 18:50:19 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_124101933
De 19-jarige Roemeense Timofei die vastzit voor betrokkenheid bij de kunstroof in Rotterdam is slachtoffer, geen dader, verklaart haar advocaat Martin Iwema vrijdag tegen het ANP. 'Zij heeft in Nederland geen misdrijf gepleegd', benadrukt hij.

De vrouw was nog maar kort in Nederland toen zij volgens haar advocaat ongewild betrokken werd bij de diefstal van zeven kostbare schilderijen.

Hij vindt het daarom van groot belang dat de verdachten snel in Roemenië worden ondervraagd om zo vast te kunnen stellen wie waar verantwoordelijk voor is. 'Ik zie de verdachten in Roemenië graag naar Nederland komen', zegt Iwema.

Omdat zijn cliënt in zogeheten beperking zit, mag de advocaat niet veel zeggen. Daarom kan hij niet vertellen waarom zij slachtoffer is. Ook wil hij niet kwijt of de 19-jarige de schilderijen ooit heeft gezien en waar ze nu zouden zijn.

De raadsman stelt dat het gunstig voor zijn cliënt is als de Roemenen in Nederland worden berecht. Dan kan in Nederland de hele zaak door de rechter worden beoordeeld. Nu zit alleen Timofei in Nederland vast voor in ieder geval betrokkenheid bij de roof.

Trouwste user 2022 zaterdag 16 maart 2013 @ 07:27:48 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_124121637
BOEKAREST (ANP) - De Roemeense justitie heeft vrijdag laten weten nog een andere verdachte te zoeken in verband met de schilderijenroof in de Rotterdamse Kunsthal vorig jaar. De identiteit is niet vrijgegeven, meldde de nieuwssite Mediafax in Boekarest.

De man is voorzover bekend de zevende verdachte in de zaak, maar de Roemeense justitie sprak van een vierde verdachte. Daarmee wordt mogelijk bedoeld dat hij na de drie hoofdverdachten die vastzitten, als belangrijkste dader wordt ingeschat.

Roemeense media speculeren dat het gaat om een vriend van hoofdverdachte Radu Dogaru.

Trouwste user 2022 woensdag 27 maart 2013 @ 11:46:45 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_124560752
De daders van de kunstroof in de Kunsthal in Rotterdam vertrokken direct na de megaroof met een vluchtauto die klaarstond in de omgeving. Volgens Roemeense autoriteiten is de wagen na de roof naar een autosloperij in Nederland gebracht om hem te ontmantelen.

'Ze hebben alles gedaan om de sporen uit te wissen', aldus de Roemenen. Vorig jaar rees het scenario dat de kunstrovers mogelijk te voet kwamen, maar dat blijkt niet zo.

De gebruikte vluchtauto was volgens de Roemeense autoriteiten eigendom van Mihai-Alexandru Bitu, de jongste van het stel. Bitu wachtte in een pizzeria op drie kilometer afstand van de Kunsthal op zijn kompanen.

Radu Dogaru, het brein van de roof, was waarschijnlijk de bestuurder. De doeken werden verzekerd voor 18 miljoen euro.

pi_124563954
Zonde.
Ура для россии
  Trouwste user 2022 woensdag 27 maart 2013 @ 17:22:37 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_124572636
quote:
9s.gif Op woensdag 27 maart 2013 13:37 schreef Woestijnvos het volgende:
Zonde.
Kun je wel zeggen :{

pi_124582962
samenvatting?
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
  Trouwste user 2022 woensdag 27 maart 2013 @ 21:31:13 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_124584094
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:11 schreef Haque het volgende:
samenvatting?
Morgen in het jeugdjournaal

Trouwste user 2022 zondag 7 april 2013 @ 12:22:40 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_124982405
BOEKAREST - De Roemeense politie en justitie hebben een internationaal opsporingsbevel doen uitgaan naar de vierde belangrijke verdachte van de schilderijenroof uit de Rotterdamse Kunsthal. Het zou gaan om de Roemeen Adrian Procop, een goede vriend van de hoofdverdachte Radu Dogaru. Procop zou het brein zijn achter de roof van eind vorig jaar. Dat meldt de Roemeense internetkrant Ring.

Volgens de nieuwssite, die zich beroept op betrouwbare bronnen binnen justitie, zou Procop samen met zijn vader zijn ondergedoken in Italië. Het is de eerste keer dat de naam van de vierde belangrijke verdachte wordt bekendgemaakt, wiens aanhouding ruim twee weken geleden door de Roemeense media werd voorspeld.

Naast Dogaru zitten nog twee andere Roemenen sinds begin januari vast in verband met de kunstroof. In Rotterdam werd de vriendin van Dogaru aangehouden. De afgelopen maanden zijn ook de moeder en de tante van Dogaru aangehouden en verhoord over hun betrokkenheid bij het verbergen van de schilderijen. Overigens heeft de moeder van Dogaru een aanklacht tegen de recherche ingediend omdat deze tijdens huiszoekingen vernielingen in haar huis zou hebben aangericht, aldus de krant. Volgens Ring worden Dogaru en zijn twee vastzittende kompanen komende week opnieuw verhoord.

Van de schilderijen ontbreekt nog steeds ieder spoor.

Moderator dinsdag 16 juli 2013 @ 19:07:27 #23
42184 crew  DaMart
pi_129015972
Inmiddels blijken alle schilderijen te zijn verbrand... enorm zonde -O-.

quote:
Alle schilderijen Kunsthalroof zijn verbrand

De schilderijen die vorig jaar uit de Kunsthal in Rotterdam zijn gestolen, zijn allemaal verbrand. Dat heeft het onderzoeksteam van justitie in Roemenië dinsdag laten weten.

NRC meldt op de website dat uit de maandag gepubliceerde tenlastelegging voor de verdachten door één van de zes verdachten - namelijk Olga D., de moeder van de aangehouden Radu D. - is toegegeven dat alle werken zijn verbrand.

In kachel verbrand
De moeder zou verklaard hebben dat ze, zonder het iemand te vertellen, vier dagen na de huiszoeking in februari besloten heeft de werken te verbranden in een verwarmingskachel. De doeken zouden volgens haar snel vlam hebben gevat. De asresten heeft ze in haar tuin gestort.

Waarde 18 miljoen euro
Het betreft zeven schilderijen met een geschatte waarde van 18 miljoen euro. Het gaat om de volgende schilderijen: 'Tête d'Arlequin' (1971) van Pablo Picasso; 'La Liseuse en Blanc et Jaune' (1919) van Henri Matisse; 'Waterloo Bridge, London' (1901) en 'Charing Cross Bridge, London' (1901) van Claude Monet; 'Femme devant une fenêtre ouverte, dite la Fiancée' (1988) van Paul Gauguin; 'Autoportrait' (circa 1889 - '91) van Meyer de Haan en 'Woman with Eyes Closed'(2002) van Lucian Freud.
  Trouwste user 2022 dinsdag 16 juli 2013 @ 20:42:34 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_129019342
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:07 schreef DaMart het volgende:
Inmiddels blijken alle schilderijen te zijn verbrand... enorm zonde -O-.

[..]

Te triest :{

De schilderijen die vorig jaar uit de Kunsthal in Rotterdam zijn gestolen, zijn allemaal verbrand. Dat heeft het onderzoeksteam van justitie in Roemenië dinsdag laten weten.

Het gaat om zeven schilderijen met een geschatte waarde van 18 miljoen euro van onder anderen Monet, Matisse, Picasso en Gauguin. De kunstwerken zijn verbrand in de de woning van de moeder van hoofdverdachte Radu Dogaru in het Roemeense dorpje Carcaliu, zo meldde de Roemeense televisiezender PRO TV. Kunstexperts van het Nationaal Museum in Roemenië hebben in opdracht van justitie gevonden as-resten onderzocht en daar bleek uit dat het resten van de kunstwerken zijn.

Het Openbaar Ministerie in Rotterdam heeft nog niet gehoord van de Roemeense collega's dat de schilderijen allemaal zijn verbrand. Een woordvoerster van het OM liet dinsdag weten dat 'onze justitiekanalen zeggen dat dat nog niet vaststaat' en dat er nog onderzoek wordt gedaan, dat nog niet is afgerond. 'Wij zijn afhankelijk van wat we daar vandaan krijgen.'

Twee minuten
De kunstwerken werden in de nacht van 15 op 16 oktober vorig jaar binnen twee minuten uit de Kunsthal ontvreemd in wat in de volksmond al snel de 'kunstroof van de eeuw' werd genoemd.

Zes Roemenen worden van de roof verdacht, en gisteren werd bekend dat zij in hun thuisland zullen worden aangeklaagd. Twee van hen zouden de schilderijen hebben gestolen, de andere vier worden als medeplichtigen beschouwd. Een van de medeplichtigen is voortvluchtig. Wanneer het proces tegen de zes plaatsvindt, is nog niet duidelijk.

Er waren al eerder aanwijzingen dat (een deel van) de gestolen werken mogelijk verbrand zouden zijn. De Roemeense zender Antena3 meldde in maart dat de nu aangeklaagde moeder van een van de twee hoofdverdachten zou hebben gezegd dat de gestolen werken van Matisse en Gauguin verbrand zijn. Haar zoon zou met de twee schilderijen tevergeefs door Roemenië hebben gereisd in de hoop ze te kunnen verkopen. Zijn moeder zou hem hebben willen helpen door ze te verbranden. De politie in Rotterdam zei toen in een reactie dat er geen enkel bewijs is dat het verhaal klopt. In het huis van de moeder werden eind mei resten van een verbrand kunstwerk aangetroffen.

Maffia
De moeder van Radu Dogaru heeft de gestolen schilderijen in haar woning in het dorpje Carcaliu in Oost-Roemenië verstopt, nadat de drie hoofdverdachten de schilderijen aan de straatstenen niet kwijt konden. De verdachten wilden de schilderijen verkopen aan de Russische maffia, aldus justitie. Ook werd een Roemeense modekoning benaderd door de drie, die letterlijk met de schilderijen opgerold in een boodschappentasje door de Roemeense hoofdstad Boekarest leurden in de hoop ze kwijt te raken.

Toen ze uiteindelijk begrepen dat de werken zo beroemd waren dat ze nooit te gelde konden worden gemaakt, werden de schilderijen naar de moeder van Dogaru gebracht. Daar werden ze eerst verstopt, daarna begraven op het lokale kerkhof en uiteindelijk samen met huisvuil en rubber laarzen opgestookt in de houtkachel. 'Het werd me duidelijk dat ze iets verschrikkelijks hadden gedaan en we waren bang gestraft te worden', zo zou de moeder in haar bekentenis hebben verklaard.

:{
  Trouwste user 2022 woensdag 17 juli 2013 @ 08:49:14 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_129034510
De schilderijenroof uit de Kunsthal in Rotterdam was een aaneenschakeling van toevalligheden, blijkt uit het Roemeense strafdossier. Hoofdverdachte Radu Dogaru en zijn handlangers belandden via hun Tomtom eerst bij een ander museum en hadden geen idee hoe waardevol hun buit was toen ze de schilderijen lukraak van de muur van de Kunsthal plukten. Dat schrijft het AD woensdag.

Als Radu Dogaru naar het enorme walvisgeraamte boven de entree van het Natuurhistorisch Museum kijkt, weet hij: hier inbreken is zinloos. Het is begin oktober en de Roemeense crimineel en zijn handlanger Eugen Darie zijn op verkenning. De twee beramen een kunstroof en hebben op hun Tomtom gezocht naar een geschikt museum. Maar de topstukken uit het Natuurhistorisch Museum, zoals opgezette vogels, kalfjes met twee hoofden en andere dieren zijn niet echt de ultieme buit. Zeker niet voor iemand die zich op internet voordoet als John Dillinger, misschien wel de grootste crimineel uit de Amerikaanse geschiedenis.

Toeval leidt Roemeense criminelen naar Kunsthal
De twee druipen af en zien bij toeval het affiche van de expositie van de Triton-collectie in de Kunsthal. Dat biedt de criminelen nieuwe hoop. En wat een toeval: de aangekondigde tentoonstelling is vanaf 6 oktober in de Kunsthal. Pal tegenover het Natuurhistorisch Museum.

In de dagen voor de roof in de nacht van 15 op 16 oktober wordt het museum door de groep Roemeense criminelen - gekleed in trainingsbroeken - en hun vriendinnen verkend.

Radu Dogaru en Adrian Procop, die nog altijd voortvluchtig is, weten die nacht om 16 minuten over drie 's nachts het museum binnen te komen. Ze zijn welgeteld 2 minuten en 48 seconden binnen en weten de zeven schilderijen in rugzakken mee te nemen. Eerdere verkenningstochten hebben uitgewezen dat alleen bij de in- en uitgangen camera's staan. Het is die nacht bewolkt en regenachtig, precies zoals gepland.

Geen controle bij aanhouding door politie
De schilderijen worden in de auto gelegd bij de wachtende Eugen Darie. Alexander Bitu assisteert vanuit een café. De mannen worden nog diezelfde nacht bijna aangehouden door de politie, maar weten ternauwernood een controle te voorkomen. Ze besluiten daarna te voet naar het huis van Dogaru te gaan.

In de tassen zitten onder meer een Picasso, een Matisse, twee Monets en een Gauguin. De Roemenen hebben geen idee welke schat ze in handen hebben. Ze leggen contact met de bekende crimineel George Hotu en proberen de werken in Brussel tevergeefs te slijten.

Pas als ze in de dagen na de kraak de televisie aanzetten, dringt de omvang van de buit tot hen door. De kunstroof is dagenlang hot news in Nederland. De Roemeense criminelen schrikken ervan. Ze halen de schilderijen uit lijsten, verpakken ze in kussenslopen en willen zo snel mogelijk terug naar Roemenië. Om de pakkans te verkleinen gaan ze via verschillende routes. De een per auto, anderen met het vliegtuig. 'We reden non-stop van Nederland naar Roemenië,' zegt Darie.

Maar ook daar raken de criminelen de kunstwerken aan de straatstenen niet kwijt.

Bange moeder crimineel verbrandt schilderijen
In februari wordt het te heet onder de voeten van Radu's moeder, Olga, die in het dorpje Carcaliu in Oost-Roemenië woont. De schilderijen zijn daar eerst verstopt bij een leegstaande woning en later bij de plaatselijke begraafplaats.

Na de arrestatie van haar zoon en een huiszoeking waarbij het wapenarsenaal van Dogaru in beslag wordt genomen, is Radu's moeder bevangen door angst. 'Als de schilderijen nooit gevonden worden, dan is er geen bewijs en worden ze ook niet veroordeeld. Nadat de politie bij mij was geweest heb ik 4 dagen later, op 13 februari, besloten de schilderijen te verbranden,' vertelt ze de politie.

In de asresten werden sporen van verf aangetroffen, zoals dinsdagavond bekend werd.

Trouwste user 2022 woensdag 17 juli 2013 @ 09:10:38 #26
7889 tong80
Spleenheup
pi_129034802

pi_129034845
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:31 schreef tong80 het volgende:

Morgen in het jeugdjournaal

Dat het allemaal de schuld is van het Schengen Verdrag
  Trouwste user 2022 donderdag 18 juli 2013 @ 09:50:02 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_129074150
ROTTERDAM (ANP) - Het is ,,eeuwig zonde'' dat de zeven meesterwerken die uit de Rotterdamse Kunsthal waren gestolen, zijn verbrand.

Dat heeft de Rotterdamse familie Cordia, eigenaar van de schilderijen, woensdag laten weten aan NRC Handelsblad. De familie betreurt het ,,dat deze kunstwerken er naar alle waarschijnlijkheid niet meer zijn en dus niet voor zowel het publiek als voor ons als familie te aanschouwen zijn. En dit allemaal door de "hebzucht" van een ander.''

Zes Roemenen zijn aangeklaagd voor de roof. De moeder van de hoofdverdachte zou degene zijn die de doeken heeft verbrand. De leider van het onderzoeksteam van justitie in Roemenië maakte dat dinsdag bekend.

In de kachel van de moeder zijn asresten gevonden met daarin de specifieke pigmenten voor de verfkleuren geel en rood en de restanten van de kopspijkers die zich nog in de doeken bevonden. De moeder hoopte dat haar zoon niet zou kunnen worden gestraft als de schilderijen zouden worden vernietigd.

Zinloosheid
De zeven schilderijen waren in de nacht van 15 op 16 oktober vorig jaar geroofd uit de Kunsthal. Op bewakingsbeelden was te zien dat twee mensen via een achterdeur het museum binnenslopen. Korte tijd later vertrokken ze met de kostbare schilderijen op hun rug. Het museum kreeg veel kritiek op de beveiliging. In januari werden de eerste verdachten opgepakt.

De gestolen werken waren gemaakt door onder anderen Monet, Matisse, Picasso en Gauguin. De doeken hadden een geschatte waarde van 18 miljoen euro. Ze behoorden tot de zogeheten Tritoncollectie, een vermaarde verzameling van in totaal ongeveer 250 schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken. Die zijn tussen 1860 en 1970 gemaakt door zo'n 170 invloedrijke kunstenaars. De verzameling werd de afgelopen 20 jaar opgebouwd door de Rotterdamse havenbaron Willem Cordia. Hij overleed vorig jaar op 70-jarige leeftijd.

De Kunsthal had officieel nog geen bevestiging van de verbranding, maar sprak dinsdag van ,,een verlies dat elke kunstliefhebber zal raken. Als het klopt, onderstreept dit de zinloosheid van de daad.''

Trouwste user 2022 donderdag 18 juli 2013 @ 13:17:31 #29
7889 tong80
Spleenheup
pi_129080689
Ze heeft spijt als haren op haar hoofd. Olga Dogaru zette de internationale kunstwereld op zijn kop door in haar badkamer in Roemenië zeven schilderijen van bij elkaar 18 miljoen euro te verbranden. Uit liefde voor haar zoon vernietigde ze het bewijs van de kunstroof in Rotterdam, meldt het AD/RD vandaag. 'Ik besefte direct dat ik een enorme fout maakte.'

De schrik van de Roemeense wordt kort na de vernietiging van de gestolen stukken nog groter als blijkt dat haar zoon, hoofdverdachte Radu Dogaru in de Rotterdamse kunstroof, juist door haar actie geen deal kan sluiten met de Nederlandse justitie. In ruil voor de zeven geroofde schilderijen had Radu vervolging in Nederland willen afdwingen. Met een strafsysteem dat in zijn ogen eerlijker is dan het systeem in Roemenië. En misschien wel het belangrijkste: waarbij zes jaar de maximumstraf is voor diefstal, veel lager dan in zijn eigen land.

'Ik besefte direct dat ik een grote vergissing had begaan door de schilderijen te verbranden,' zegt zij in processtukken die in handen zijn van deze krant. 'Vooral toen tot me doordrong dat Radu ze nu niet meer kon aanbieden in ruil voor vervolging in Nederland of het uitzitten van zijn straf in Roemenië onder betere voorwaarden.'

Piekeren
Na de arrestatie van Radu stort haar wereld in. Olga heeft niets met kunst, maar al eerder hielp ze bij de roof. Op verzoek van Radu maakte ze kiekjes van de gestolen schilderijen. De foto's zijn voor internet, waar driftig naar kopers wordt gezocht.

Thuis piekert Olga hoe ze haar zoon kan helpen. 'Nadat Radu was gearresteerd, werd ik bang.Ik zag de zaak steeds voorbijkomen op televisie. Ik kon eerst Radu niet bezoeken in de gevangenis, omdat mijn paspoort verlopen was. Mijn andere zoon zat in Engeland. Ik kon niemand advies vragen. Sinds dat moment voelde ik me psychisch slecht. Omdat ik niet wist hoe ik mijn zoon en de anderen kon beschermen.'

'Mama, wat heb je gedaan', moet Radu hebben verzucht toen hij hoorde dat de schilderijen letterlijk in rook waren opgegaan.

Beschermen
'Nadat hij mij had aangehoord, probeerde hij mij te beschermen. Hij vertelde de recherche dat hij mij had verzocht de schilderijen aan een voor mij onbekend persoon te geven. Ik vertelde hetzelfde, omdat ik bang was om toe te geven dat ik ze verbrand had. Maar ik besefte dat hij de schuld op zijn schouders laadde. Het spijt me dat ik de schilderijen niet heb teruggegeven en niet meewerkte met de politie.'

Ze moet zich binnenkort voor de rechter verantwoorden.

pi_129099965
achja...
levend verbranden dan maar :P
pi_129219140
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:11 schreef Haque het volgende:
Ophangen die mensen
Roemenen ophangen? Hoe wil je dat gaan doen....

Punt is dat dit soort mensen in Nederland vrij spel hebben vanwege het Verdrag van... waardoor met het vrije handelsverkeer het gespuis uit het Oostblok heerlijk kan roven in het Westen en de overheid vaak het nakijken heeft. Om maar te zwijgen over het gebrek aan mankracht en middelen. }:|

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2013 13:44:47 ]
  Trouwste user 2022 maandag 22 juli 2013 @ 17:51:43 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_129226318
Drie van de zeven in de Rotterdamse kunsthal gestolen waardevolle schilderijen zijn verbrand volgens de leider van de Roemeense onderzoekers naar het lot van de kunstwerken, Gheorghe Niculescu. 'Wij hebben overtuigend bewijs gevonden dat drie schilderijen door brand zijn verwoest', zei Niculescu maandag over het politieonderzoek. Een bende Roemenen wordt verdacht van de diefstal in oktober.

Niculesco kon echter niet zeggen welke van de drie werken volgens hem in de as zijn gelegd. Hij leidt het wetenschappelijke team dat de as onderzoekt. De as komt uit de kachel van Olga Dogaru, de moeder van de hoofdverdachte van de diefstal.

Trouwste user 2022 donderdag 8 augustus 2013 @ 06:51:03 #33
7889 tong80
Spleenheup
pi_129820478
De politie heeft na de geruchtmakende schilderijenroof uit de Kunsthal in Rotterdam een serieuze kans gemist de daders én de buit in handen te krijgen. Pas na 5 kwartier hadden beveiligers en agenten door dat er een roof had plaatsgevonden.

Door de late ontdekking konden de Roemenen eenvoudig ontsnappen. De zeven schilderijen, van onder anderen Picasso en Gauguin, hebben vervolgens nog urenlang onbeheerd in een geparkeerde auto gelegen, vlakbij de Kunsthal. Dat blijkt uit justitiële documenten die het AD heeft ingezien.

Politie en beveiligers waren in de nacht van 15 op 16 oktober snel ter plaatse nadat een alarm was afgegaan. Maar bij een inspectierondje om het museum merkten ze niets bijzonders op: de kunstdieven hadden de deur weer netjes dichtgedaan en de agenten zagen geen inbraaksporen.

Niemand zag dat zeven kunstwerken, met een gezamenlijke waarde van tientallen miljoenen euro's, ontbraken. Na overleg met de beveiliging vertrok de politie weer. De Roemeense kunstdieven konden hierdoor gemakkelijk vluchten.

De agenten die op de eerste melding afkwamen, hebben de daders zelfs gezien, zo hebben deze verklaard tegenover hun advocaat. 'Eén agent zwaaide nog geruststellend, zo van: niets aan de hand, jongens', zegt advocaat Maria Vasii.

Na de roof overheerste bij de beveiligers van de Kunsthal een uur lang verwarring. Zo kregen ze het alarm niet uitgeschakeld. En zelfs toen ze zeven lege haken aan de muur zagen, was er niet meteen argwaan. Pas na 5 kwartier tot anderhalf uur werd het de werknemers duidelijk dat het museum was overvallen.

De beveiliging van de Kunsthal rammelde al veel langer, blijkt uit onderzoek van het AD. Al sinds de bouw in 1992 is hierop bezuinigd, zeggen betrokkenen.

Moderator donderdag 8 augustus 2013 @ 13:23:34 #34
42184 crew  DaMart
pi_129828201
Volgens de FP is nu weer niet duidelijk of de schilderijen van de kunstroof wel verbrand zijn, of dat het toch andere schilderijen waren:

quote:
Geen duidelijkheid over schilderijen Kunsthal

Het is onduidelijk of de as van de verbrande schilderijen die in Roemenië in een kachel werd gevonden, afkomstig is van de gestolen werken uit de Rotterdamse Kunsthal. Dat concluderen experts van het Nationaal Historisch Museum na laboratoriumonderzoek, melden Roemeense media donderdag.

De onderzoekers denken dat zo'n drie of vier schilderijen werden verbrand in de kachel van de moeder van een van de hoofdverdachten, Olga Dogaru. Of het echter om de gestolen schilderijen uit de Kunsthal gaat, konden zij na onderzoek van de as niet bevestigen.

In oktober werden bij de Kunsthal zeven werken geroofd van Pablo Picasso, Henri Matisse, Paul Gauguin, Meyer de Haan, Lucian Freud en twee van Claude Monet. De schade wordt geschat op achttien miljoen euro.
  Trouwste user 2022 donderdag 8 augustus 2013 @ 13:28:27 #35
7889 tong80
Spleenheup
pi_129828366
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:23 schreef DaMart het volgende:
Volgens de FP is nu weer niet duidelijk of de schilderijen van de kunstroof wel verbrand zijn, of dat het toch andere schilderijen waren:

[..]

Het radio-1 journaal meldde net dat niet bekend is welke schilderijen. Wat wel duidelijk is is dat ze minstens 100 jaar oud zijn.

Trouwste user 2022 donderdag 8 augustus 2013 @ 15:24:35 #36
7889 tong80
Spleenheup
pi_129832675
BOEKAREST - Het is nu duidelijk welke van de zeven gestolen schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal zijn verbrand. Het gaat in elk geval om de werken van Paul Gauguin, Jacob Meyer de Haan en Henri Matisse. Dat heeft een woordvoerder van het Roemeens Nationaal Historisch Museum donderdagmorgen bekendgemaakt tijdens een persconferentie. De persvoorlichter zei ook dat er sporen van een vierde verbrand schilderij zijn aangetroffen, waarschijnlijk het werk van Lucian Freud, maar dat is niet met zekerheid te zeggen.

De overige werken zijn van de Franse impressionist Claude Monet (twee stuks) en één van de Spanjaard Pablo Picasso. Wat daarmee is gebeurd, is niet duidelijk. Volgens de woordvoerder is de kans bijzonder groot dat ze ook verbrand zijn. Maar omdat deze werken niet op doek maar op papier zijn gemaakt, zullen ze nooit in sporenonderzoek worden aangetroffen: ze verbranden letterlijk compleet.

De woordvoerder van de onderzoekers, tevens directeur van het museum, zei tijdens de persconferentie dat de wet aangescherpt moet worden als het gaat om diefstal van cultureel erfgoed van een dergelijke waarde. Hij vergeleek de kunstroof en het verbranden van de kunstwerken met „een terroristische aanslag als van de Taliban”.

Deskundigen van het Nationaal Historisch Museum hebben 3 maanden lang resten onderzocht die afkomstig waren uit de kachel van Olga Dogaru. Dat is de moeder van een van de hoofdverdachten van de kunstroof, Radu Dogaru. Zij bekende tijdens verhoren in wanhoop de zeven gestolen meesterwerken in de kachel te hebben verbrand, in de hoop haar zoon op die manier uit handen van de politie te kunnen houden.

Een woordvoerder van het onderzoeksteam maakte eind juli bekend dat alle zeven gestolen schilderijen verbrand zouden zijn. Prompt trok Olga Dogaru haar bekentenis in: de schilderijen zouden op een veilige plek zijn verstopt.

Dinsdag begint het proces tegen de vier hoofdverdachten van de schilderijenroof. Volgens hun advocaten zijn ze onschuldig en is het onderzoek naar de asresten slecht uitgevoerd. De advocaten eisen dat het onderzoek wordt overgedaan in het museum het Louvre in Parijs

Trouwste user 2022 zaterdag 10 augustus 2013 @ 07:15:26 #38
7889 tong80
Spleenheup
pi_129891571
De Roemeense politie heeft op het punt gestaan de schilderijen die waren gestolen uit de Kunsthal in Rotterdam, te redden van de ondergang. Een pseudokoper had al een deal met hoofdverdachte Radu Dogaru over de aankoop. Maar de transactie werd op het allerlaatste moment afgeblazen, waarna Dogaru de doeken door zijn moeder liet verbranden. Dat schrijft het AD.

'De infiltrant onderhandelde met de verdachten om ten minste twee uit de Kunsthal gestolen werken aan te kopen', zegt aanklaagster Botezatu. Hoofdverdachte Radu Dogaru wilde twee van de doeken, een Picasso en een Matisse, die vele miljoenen euro's waard zijn, verkopen voor slechts 50.000 euro.

De verkoop zou twee dagen later plaatsvinden. Maar in de nacht voor de koop werd hoofdverdachte Dogaru gebeld door een kennis. Die tipte hem dat de politie hem op het oog had als verdachte van de Kunsthalroof. Volgens de aanklaagster raakte hij in paniek, en besloot hij de schilderijen te verbranden.

De volgende ochtend werden Dogaru en zijn medeverdachten aangehouden. De verdachten staan dinsdag voor de rechter in Boekarest.

Trouwste user 2022 zondag 11 augustus 2013 @ 15:17:01 #39
7889 tong80
Spleenheup
pi_129938135
Roemenen schamen zich voor de Kunsthalroof. 'Ons land is te schande gemaakt in de hele wereld door cultuurbarbaren.' En: 'Dit zal gevolgen hebben voor de toetreding van Roemenië tot de Schengen-landen'. Met deze koppen typeren Roemeense media de gevolgen van de roof van zeven meesterwerken uit de Rotterdamse Kunsthal in oktober van vorig jaar.

Het enige dat wellicht het tij nog kan doen keren, is het alsnog opduiken van één of meerdere doeken, in ongeschonden staat. Maar of dat laatste gaat gebeuren is uiterst onzeker.

Dinsdag staan de plegers van 'de kunstroof van de eeuw' voor het eerst voor de rechter in de Roemeense hoofdstad Boekarest. Een van de zes verdachten wordt nog steeds gezocht.

Vijf verdachten wordt onder meer inbraak, diefstal en medeplichtigheid daaraan ten laste gelegd. De moeder van een van de verdachten wordt verantwoordelijk gehouden voor het verbergen van de kunstwerken. Zij bekende de zeven schilderijen te hebben verbrand in haar woning in Oost-Roemenië, maar trok die bekentenis later weer in.

De drie feitelijke inbrekers en kunstrovers leken geen idee te hebben van wat ze in de nacht van 15 op 16 oktober in de Rotterdamse Kunsthal van de muur gristen. Ze hadden de schilderijen gekozen op formaat: het moest in de door hen meegebrachte plastic boodschappentassen passen. Ze wilden de werken in Roemenië zien te verkopen voor 50.000 euro, terwijl de waarde ruim 10 miljoen euro bedraagt.

Eenmaal in Roemenië werden er geen kopers gevonden, hoe zeer er ook met de schilderijen werd geleurd. De tijd verstreek en daarmee sloot het net zich rondom hen. 'Verdomme, dit is hel. We zitten hartstikke vast', meldt hoofdverdachte Radu Dogaru aan een van zijn handlangers, via een afgeluisterde telefoon eind januari, zo staat te lezen in de politieverhoren. 'We moeten er vanaf. We steken ze in de fik.'

Drie dagen later, op 21 januari, werd hij samen met zijn kameraden opgepakt. De schilderijen waren op dat moment begraven op de begraafplaats van het dorpje Carcaliu.

De moeder van de hoofdverdachte bekende de politie in de nacht van 13 februari uit wanhoop alle schilderijen in de kachel te hebben opgestookt. 'Ik hoopte dat ze mijn zoon dan niets meer zouden kunnen maken.' Later trok ze die bekentenis is.

Wanneer de rechtbank toch overtuigend bewezen acht dat de schilderijen door haar verbrand zijn, kan ze rekenen op een gevangenisstraf van rond de 20 jaar. Tenzij er op de valreep nog kunstwerken zullen verschijnen. De advocaten van de verdachten hebben daar alle vertrouwen in, zo lieten ze vorige week weten.

pi_129969053
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 06:51 schreef tong80 het volgende:
De politie heeft na de geruchtmakende schilderijenroof uit de Kunsthal in Rotterdam een serieuze kans gemist de daders én de buit in handen te krijgen. Pas na 5 kwartier hadden beveiligers en agenten door dat er een roof had plaatsgevonden.

Door de late ontdekking konden de Roemenen eenvoudig ontsnappen.
:|W Niet te geloven en anderzijds ook weer niet. Maar dit soort lieden weten wel altijd vol bravoure burgers die een keer over de scheef gaan met veel bravoure aan te houden en een procesverbaal voor uit te schrijven onder het mom van "we doen ons werk"

Tuurlijk. Voor het echte werk zijn ze vaak te laf,star en eigenwijs voor. (echte boeven en problemen aanpakken)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2013 09:51:15 ]
  Trouwste user 2022 maandag 12 augustus 2013 @ 21:08:22 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_129993699
quote:
15s.gif Op maandag 12 augustus 2013 09:50 schreef Iwanius het volgende:

Tuurlijk. Voor het echte werk zijn ze vaak te laf,star en eigenwijs voor. (echte boeven en problemen aanpakken)
Echte boeven nog wel. Die ontsnapt zijn, met een loden bal aan hun enkels ?

Trouwste user 2022 maandag 12 augustus 2013 @ 21:08:45 #42
7889 tong80
Spleenheup
pi_129993717
Alle zeven gestolen schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal bestaan nog en kunnen aan het Nederlandse volk worden teruggegeven.

Vasii is de raadsvrouw van een van de hoofdverdachten van de kunstroof, die dinsdag voor de rechter in Boekarest moet verschijnen. Zij wil dat de Nederlandse politie het onderzoek naar de spectaculaire diefstal weer overneemt van de Roemenen.

Teruggave schilderijen
De advocate zal daartoe dinsdag een verzoek indienen bij de rechters. Tegelijk zal ze vragen om de behandeling van de zaak tot september aan te houden. Vasii zei ervan overtuigd te zijn dat tegen die tijd alle zeven gestolen meesterwerken teruggeven kunnen worden aan Nederland. 'En dat zal het proces natuurlijk geweldig beïnvloeden', verklaarde ze maandag tegenover het ANP.

Ze baseert haar uitspraken op verklaringen van haar cliënt, die de doeken per auto naar Roemenië vervoerd heeft. Ook verwijst ze naar de in haar ogen klungelige onderzoeken naar de as uit de kachel, waarin volgens politie en justitie de schilderijen verbrand zijn. 'Daarom wil ik ook dat het onderzoek wordt overgedaan door mensen uit Nederland. Wat de schilderijen betreft: wij zijn als advocaten op dit moment bezig ze terug te halen, op aanwijzing van mijn cliënt.' Vasii kon niet zeggen welke dat zijn, maar zal daar tijdens de zitting dinsdag op ingaan.

Dramatische verandering
Het Roemeense Openbaar Ministerie gaat er nog steeds van uit dat alle zeven schilderijen zijn verbrand. Vasii liet eind vorige week al weten daar niets van te geloven en zei dat 'ten minste twee schilderijen in ongeschonden staat weer zullen opduiken'. Ze stelt in het interview in EenVandaag wel dat dit uitsluitend mogelijk is wanneer 'er geen dramatische verandering in de situatie van de verdachten plaatsvindt'.

Het zal dinsdag druk worden bij de rechtbank. Vasii zegt dat zij het afgelopen etmaal niet alleen door Roemeense en Nederlandse media is benaderd maar ook door journalisten uit onder meer Duitsland en de Verenigde Staten.

maandag 12 augustus 2013 @ 21:12:39 #43
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129993923
Het is wel een soap dit en laten ze eerst maar wat schilderijen gaan overhandigen ipv ze als een onderhandelingsstrategie te gebruiken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_129994660
quote:
Meesterwerkje ^O^
“When there is no desire, all things are at peace.”
  Trouwste user 2022 dinsdag 13 augustus 2013 @ 12:22:31 #45
7889 tong80
Spleenheup
pi_130013170
AMSTERDAM - De rechtszaak tegen de verdachten van de schilderijenroof in de Rotterdamse Kunsthal is uitgesteld tot september.

De rechtbank in de Roemeense hoofdstad Boekarest besloot dinsdag tot het uitstel op verzoek van de advocaten van de verdachten. Ze wezen erop dat belangrijke informatie van de Triton Foundation, de eigenaar van de zeven gestolen doeken, ontbrak in het dossier. De rechters gingen daarin mee.

Vijf van de zes verdachten zouden dinsdag voor het eerst voor de rechtbank in de Roemeense hoofdstad Boekarest verschijnen. Een van de verdachten is nog voortvluchtig.

Ze worden ervan beschuldigd dat ze op 16 oktober vorig jaar zeven waardevolle schilderijen hebben gestolen uit het museum en naar Roemenië hebben vervoerd om ze te verhandelen. Het zijn doeken van onder anderen Paul Gauguin, Claude Monet, Henri Matisse en Pablo Picasso. De Roemeense aanklagers denken dat de doeken zijn verbrand in de kachel van de moeder van een van de verdachten, die ook terecht moet staan. Zij had dit aanvankelijk verklaard, maar trok die bekentenis later in.

Trouwste user 2022 dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:33:39 #46
7889 tong80
Spleenheup
pi_132426727
BOEKAREST (ANP) - De verdachten van de kunstroof in Rotterdam beginnen zelf een rechtszaak tegen de gemeente Rotterdam en de Kunsthal.

Advocaat Catalin Dancu zei dat dinsdag namens de verdachten. Zij moeten later op de dag voor de rechter in de Roemeense hoofdstad Boekarest verschijnen wegens de kunstroof.

Narcistisch
De rechtszaak tegen de zes verdachten werd al twee keer opgeschort, op 13 augustus en op 10 september. Volgens Dancu valt het de gemeente Rotterdam en de Kunsthal te verwijten dat het huidige proces niet op rolletjes loopt. Hij doelt onder meer op stukken die niet op tijd naar Roemenië zijn verstuurd. Dancu verwijt de Nederlanders ,,narcistisch gedrag'' in de zaak, omdat ze bij alles wat misgaat, de schuld bij de Roemenen leggen.

De zes verdachten worden ervan beschuldigd dat ze een rol hebben gespeeld bij de diefstal en verduistering van zeven waardevolle schilderijen uit de Kunsthal in Rotterdam. Die werden op 16 oktober vorig jaar gestolen en naar Roemenië gebracht om te verhandelen. Het zijn doeken van onder anderen Paul Gauguin, Claude Monet, Henri Matisse en Pablo Picasso. Een van de zes verdachten is nog spoorloos.

Volgens Dancu waren de kunstwerken zeer slecht beschermd. ,,Ik sluit daarom niet uit dat het om kopieën ging.''

Trouwste user 2022 dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:01:33 #47
7889 tong80
Spleenheup
pi_132427576
Ze zitten in de Hel van Roemenië, de drie verdachten van de schilderijenroof uit de Rotterdamse Kunsthal. AD-verslaggeefster Ingrid de Groot bezocht exclusief de gevangenis Rahova in Boekarest. Schilderijendief Eugen Darie bekent tegenover haar de diefstal. 'Maar ik dacht dat het om replica's ging, zó slecht was de beveiliging van het museum.' Vandaag gaat het proces tegen het drietal verder.

Ik hoop dat mijn leven door deze stomme fout niet wordt vernietigd
Eugen Darie'De kunstroof is de grootste vergissing in mijn leven geweest', zegt hij. Financieel zware omstandigheden brachten hem tot zijn daden.

Samen met zijn medeverdachten Radu Dogaru en Mihai-Alexandru Bitu ging hij er vorig jaar oktober met zeven meesterwerken uit de Kunsthal vandoor. De schilderijen van onder anderen Gauguin, Matisse en Picasso zijn 18 miljoen euro waard.

'Ik wil de Nederlandse bevolking verzekeren dat ik nooit de intentie heb gehad om kunstobjecten te stelen met deze enorme waarde. Ik besloot te gaan stelen in een wanhopig moment, waarop ik dacht dat ik het huis zou gaan verliezen van mijn ouders. Het spijt me zeer,' herhaalt hij steeds weer. 'Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor mijn daden, en ik kan alleen maar hopen dat mijn leven niet wordt vernietigd door deze stomme fout.'

Celstraf
Zijn spijt over de roof en angst voor een lange celstraf voeren de boventoon. Er hangt hem 7 tot 20 jaar cel boven het hoofd. Geen wonder dat hij zijn eigen aandeel in de roof zo klein mogelijk maakt. Geen wonder dat hij graag doet geloven dat hij niet precies wist waar hij mee bezig was. 'Ik hoop dat mijn vonnis niet zwaarder is dan het delict dat wij dachten te plegen, de diefstal van replica's, en niet van schilderijen die miljoenen waard zijn. Ik hoop dat ik zo snel mogelijk weer verenigd kan worden met mijn familie.'

Had de Roemeen echt niet in de gaten dat de schilderijen 18 miljoen euro waard waren. 'Nee!' zegt hij vanuit de grond van zijn hart. 'Ik ben geen kunstkenner. Toen ik na mijn arrestatie de waarde van de schilderijen hoorde, dacht ik dat het een grap was.'

Trouwste user 2022 dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:03:44 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_132433504
Twee verdachten van de roof van zeven schilderijen uit de Rotterdamse kunsthal hebben dinsdag voor de rechter in Roemenië schuld bekend. Hoofdverdachte Radu Dogaru gaf toe dat hij de doeken heeft gestolen maar vroeg zich tegelijk af of het de originele doeken waren of dat het slechts kopieën waren.

Het tweetal kwam dinsdag als eerste aan de beurt in het hervatte proces tegen de zes Roemeense verdachten. Vijf van hen zijn in de rechtbank in Boekarest. De zesde, Adria Procop, is nog voortvluchtig. Hij wordt gezien als het brein achter de roof.

Radu Dogaru verwees naar de in zijn ogen slechte beveiliging van het museum. Hij was wel eens in het Louvre in Parijs geweest en daar waren de schilderijen wel goed beveiligd. In Rotterdam was de binnendeur gewoon open, zei hij. Zijn advocaat uitte eerder al veel kritiek op de beveiligingsmaatregelen in de Kunsthal.

Alexandru Bitu bekende dat hij de gestolen waar in zijn auto heeft gelegd, maar stelde dat hij op dat moment niet wist wat het precies was. Hij zei de doeken niet echt gezien te hebben maar alleen te hebben ingeladen. Toen hij doorkreeg dat het zulke waardevolle schilderijen waren, wilde hij niet meer meehelpen met het verhandelen van de kunst. 'Ik dacht dat het een spel was'. De aanklager en rechter toonden zich niet onder de indruk van zijn verklaring.

Trouwste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 11:51:21 #49
7889 tong80
Spleenheup
pi_132468388
De Roemeense berovers van de Rotterdamse Kunsthal hebben hulp gekregen van binnenuit. Dat beweerde kunstrover Radu Dogaru gisteren voor de rechtbank in Boekarest. Volgens hem zou de deur van de hal met opzet zijn opengelaten.

Radu Dogaru (hoofdverdachte)'Ik had de deur van de Kunsthal zelfs zonder gereedschap kunnen openen. Hij zat niet op slot. Iemand, van binnenuit, een handlanger, zette hem open. Het was kinderwerk,' zei Radu Dogaru gisteren bij de Roemeense rechter.

Hij stond samen met twee andere verdachten en zijn moeder terecht voor de diefstal van zeven schilderijen uit de Kunsthal in de nacht van 15 op 16 oktober van vorig jaar.

Meesterbrein
Dogaru, vol zelfvertrouwen, bijna arrogant, had het ook over een meesterbrein achter het plan. 'Er was een opdrachtgever,' zei de Roemeen. Wie wilde hij niet bekendmaken. 'Ik ben niet verplicht dat te zeggen,' herhaalde hij ondanks het aanbod van de rechtbank achter gesloten deuren een verklaring te mogen afleggen in ruil voor bescherming en strafvermindering. 'Denk goed na voordat je dit weigert,' hield de rechter de hoofdverdachte voor. 'Het is het verschil tussen de vrijheid en heel veel jaren van je leven doorbrengen in de gevangenis.'

Dogaru zweeg in alle toonaarden, maar verklaarde wel dat hij ervan overtuigd is dat de vijf schilderijen nog bestaan en dat de opdrachtgever, of de bedenker van het plan, nog in Nederland rondhangt. Idioot vond hij de slechte beveiliging van de Kunsthal. 'Justitie in Rotterdam moet in beweging komen en de zaak eens fatsoenlijk gaan onderzoeken,' vond hij.

'De schilderijen zijn niet in de kachel gegooid door mijn moeder, maar meegegeven aan een man uit de Oekraïne, Vladimir Davidenco. Ik kende hem uit Nederland, hij woonde destijds in Amsterdam. Ik had hem eerder leren kennen toen we samen in Londen woonden.' Waar de schilderijen zijn? Dogaru weet het niet, maar het is uit te zoeken, denkt hij. 'Misschien in Rusland, misschien zijn ze terug naar kopers in Nederland.'

woensdag 23 oktober 2013 @ 12:19:26 #50
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_132469339
Ik vind de "hadden ze het maar beter moeten beveiligen" verdediging echt belachelijk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  Trouwste user 2022 donderdag 14 november 2013 @ 11:43:10 #51
7889 tong80
Spleenheup
pi_133246977
Wandluizen kwellen de Kunsthalroof-verdachten in de gevangenis in Boekarest. Eugen Darie, die de zeven gestolen schilderijen van onder anderen Picasso en Monet uit de Kunsthal in zijn Peugeot naar Roemenië zou hebben gereden om fortuin te maken, zei gisteren per telefoon dat de Rahova-gevangenis een hel is.

Hij wordt gek van de jeuk. 'Het ergste zijn de wandluizen.' De beestjes zuigen bloed en vormen een plaag voor de 1600 gedetineerden. De insecten verstoppen zich in de kleinste kieren en zijn moeilijk te bestrijden. Ze zitten in de bedden van de gevangenen en in hun kleren.

Darie, die onder de rode plekken zit door alle beten van de luizen, heeft toestemming gevraagd aan de gevangenisleiding om de insecten te bestrijden. 'Hij vroeg ook een crème,' zegt zijn advocaat. 'Maar die heeft hij niet gekregen.'

Het is volgens Darie niet alleen de psychologische druk van de celstraf die de verdachten boven het hoofd hangt, maar ook lichamelijk is het zwaar door de wandluizen.

Trouwste user 2022 dinsdag 19 november 2013 @ 14:27:55 #52
7889 tong80
Spleenheup
pi_133410982
De officier van justitie in Boekarest heeft dinsdag 18 jaar celstraf geëist tegen Radu Dogaru, een van de hoofdverdachten van de diefstal van zeven schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal. Dat bleek dinsdag tijdens de rechtszaak over de kunstroof in de Roemeense hoofdstad. Zes verdachten staan terecht, van wie een andere hoofdverdachte nog voortvluchtig is.

De rechter heeft de rechtszaak inmiddels opnieuw opgeschort. Hij wil eerst nog zelf getuigen gaan horen.

Wel gaf hij aan dat hij volgende week de veroordeling wil uitspreken over Radu Dogaru. Hij heeft zijn rol volledig bekend en de rechter vindt dat een helder verhaal. Zijn advocaat zei te verwachten dat Dogaru 7 jaar cel krijgt.

Een van de zes verdachten is nog voortvluchtig.

pi_133440325
Ben benieuwd in hoeverre het de verdachten kan schelen dat ze tot zoveel jaar cel veroordeelt worden als ze zelf toch al niet veel meer hadden dan hun vrijheid.
  Trouwste user 2022 woensdag 20 november 2013 @ 12:34:33 #54
7889 tong80
Spleenheup
pi_133442461
quote:
15s.gif Op woensdag 20 november 2013 11:16 schreef Iwanius het volgende:
Ben benieuwd in hoeverre het de verdachten kan schelen dat ze tot zoveel jaar cel veroordeelt worden als ze zelf toch al niet veel meer hadden dan hun vrijheid.
:?

Trouwste user 2022 dinsdag 26 november 2013 @ 17:30:43 #55
7889 tong80
Spleenheup
pi_133647356
BOEKAREST (ANP) -De rechtbank in Boekarest heeft twee verdachten van de kunstroof in de Kunsthal in Rotterdam dinsdag beiden veroordeeld tot een gevangenisstraf van 6 jaar en 8 maanden. Het gaat onder anderen om hoofdverdachte Radu Dogaru die heeft bekend dat hij de schilderijen uit het museum heeft weggehaald.

Kunsthal wil naar toekomst kijken Vorige week was 18 jaar cel tegen hem geëist. De andere verdachte is Eugen Darie, die de doeken naar Roemenië vervoerde. Ook hij bekende.

De zeven gestolen schilderijen van onder anderen Picasso en Matisse zijn tot nu toe spoorloos. Uit Roemeens onderzoek blijkt dat zeker enkele doeken zijn verbrand, maar de advocaten van de verdachten betwisten de uitkomsten van dat onderzoek. Ze willen een contra-expertise in Nederland.

Verdachten
In totaal zijn er zes verdachten van de diefstal op 16 oktober vorig jaar. Een van hen is de moeder van hoofdverdachte Dogaru, Olga. Zij had eerst toegegeven dat ze de doeken thuis in haar kachel had verbrand, maar later trok ze die verklaring in. Voor de rechter heeft ze gezegd onschuldig te zijn; verder beroept ze zich op haar zwijgrecht.

De andere hoofdverdachte is nog voortvluchtig. Deze Adrian Procop stal de doeken uit het museum, samen met Radu Dogaru. Hij zal naar verwachting bij verstek worden veroordeeld.

De afronding van de rechtszaak tegen de anderen volgt later.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')