abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 17 juli 2013 @ 09:10:38 #26
7889 tong80
Spleenheup
pi_129034802

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_129034845
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:31 schreef tong80 het volgende:

Morgen in het jeugdjournaal

Dat het allemaal de schuld is van het Schengen Verdrag
  Trouwste user 2022 donderdag 18 juli 2013 @ 09:50:02 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_129074150
ROTTERDAM (ANP) - Het is ,,eeuwig zonde'' dat de zeven meesterwerken die uit de Rotterdamse Kunsthal waren gestolen, zijn verbrand.

Dat heeft de Rotterdamse familie Cordia, eigenaar van de schilderijen, woensdag laten weten aan NRC Handelsblad. De familie betreurt het ,,dat deze kunstwerken er naar alle waarschijnlijkheid niet meer zijn en dus niet voor zowel het publiek als voor ons als familie te aanschouwen zijn. En dit allemaal door de "hebzucht" van een ander.''

Zes Roemenen zijn aangeklaagd voor de roof. De moeder van de hoofdverdachte zou degene zijn die de doeken heeft verbrand. De leider van het onderzoeksteam van justitie in Roemenië maakte dat dinsdag bekend.

In de kachel van de moeder zijn asresten gevonden met daarin de specifieke pigmenten voor de verfkleuren geel en rood en de restanten van de kopspijkers die zich nog in de doeken bevonden. De moeder hoopte dat haar zoon niet zou kunnen worden gestraft als de schilderijen zouden worden vernietigd.

Zinloosheid
De zeven schilderijen waren in de nacht van 15 op 16 oktober vorig jaar geroofd uit de Kunsthal. Op bewakingsbeelden was te zien dat twee mensen via een achterdeur het museum binnenslopen. Korte tijd later vertrokken ze met de kostbare schilderijen op hun rug. Het museum kreeg veel kritiek op de beveiliging. In januari werden de eerste verdachten opgepakt.

De gestolen werken waren gemaakt door onder anderen Monet, Matisse, Picasso en Gauguin. De doeken hadden een geschatte waarde van 18 miljoen euro. Ze behoorden tot de zogeheten Tritoncollectie, een vermaarde verzameling van in totaal ongeveer 250 schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken. Die zijn tussen 1860 en 1970 gemaakt door zo'n 170 invloedrijke kunstenaars. De verzameling werd de afgelopen 20 jaar opgebouwd door de Rotterdamse havenbaron Willem Cordia. Hij overleed vorig jaar op 70-jarige leeftijd.

De Kunsthal had officieel nog geen bevestiging van de verbranding, maar sprak dinsdag van ,,een verlies dat elke kunstliefhebber zal raken. Als het klopt, onderstreept dit de zinloosheid van de daad.''

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 18 juli 2013 @ 13:17:31 #29
7889 tong80
Spleenheup
pi_129080689
Ze heeft spijt als haren op haar hoofd. Olga Dogaru zette de internationale kunstwereld op zijn kop door in haar badkamer in Roemenië zeven schilderijen van bij elkaar 18 miljoen euro te verbranden. Uit liefde voor haar zoon vernietigde ze het bewijs van de kunstroof in Rotterdam, meldt het AD/RD vandaag. 'Ik besefte direct dat ik een enorme fout maakte.'

De schrik van de Roemeense wordt kort na de vernietiging van de gestolen stukken nog groter als blijkt dat haar zoon, hoofdverdachte Radu Dogaru in de Rotterdamse kunstroof, juist door haar actie geen deal kan sluiten met de Nederlandse justitie. In ruil voor de zeven geroofde schilderijen had Radu vervolging in Nederland willen afdwingen. Met een strafsysteem dat in zijn ogen eerlijker is dan het systeem in Roemenië. En misschien wel het belangrijkste: waarbij zes jaar de maximumstraf is voor diefstal, veel lager dan in zijn eigen land.

'Ik besefte direct dat ik een grote vergissing had begaan door de schilderijen te verbranden,' zegt zij in processtukken die in handen zijn van deze krant. 'Vooral toen tot me doordrong dat Radu ze nu niet meer kon aanbieden in ruil voor vervolging in Nederland of het uitzitten van zijn straf in Roemenië onder betere voorwaarden.'

Piekeren
Na de arrestatie van Radu stort haar wereld in. Olga heeft niets met kunst, maar al eerder hielp ze bij de roof. Op verzoek van Radu maakte ze kiekjes van de gestolen schilderijen. De foto's zijn voor internet, waar driftig naar kopers wordt gezocht.

Thuis piekert Olga hoe ze haar zoon kan helpen. 'Nadat Radu was gearresteerd, werd ik bang.Ik zag de zaak steeds voorbijkomen op televisie. Ik kon eerst Radu niet bezoeken in de gevangenis, omdat mijn paspoort verlopen was. Mijn andere zoon zat in Engeland. Ik kon niemand advies vragen. Sinds dat moment voelde ik me psychisch slecht. Omdat ik niet wist hoe ik mijn zoon en de anderen kon beschermen.'

'Mama, wat heb je gedaan', moet Radu hebben verzucht toen hij hoorde dat de schilderijen letterlijk in rook waren opgegaan.

Beschermen
'Nadat hij mij had aangehoord, probeerde hij mij te beschermen. Hij vertelde de recherche dat hij mij had verzocht de schilderijen aan een voor mij onbekend persoon te geven. Ik vertelde hetzelfde, omdat ik bang was om toe te geven dat ik ze verbrand had. Maar ik besefte dat hij de schuld op zijn schouders laadde. Het spijt me dat ik de schilderijen niet heb teruggegeven en niet meewerkte met de politie.'

Ze moet zich binnenkort voor de rechter verantwoorden.

pi_129099965
achja...
levend verbranden dan maar :P
pi_129219140
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:11 schreef Haque het volgende:
Ophangen die mensen
Roemenen ophangen? Hoe wil je dat gaan doen....

Punt is dat dit soort mensen in Nederland vrij spel hebben vanwege het Verdrag van... waardoor met het vrije handelsverkeer het gespuis uit het Oostblok heerlijk kan roven in het Westen en de overheid vaak het nakijken heeft. Om maar te zwijgen over het gebrek aan mankracht en middelen. }:|

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2013 13:44:47 ]
  Trouwste user 2022 maandag 22 juli 2013 @ 17:51:43 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_129226318
Drie van de zeven in de Rotterdamse kunsthal gestolen waardevolle schilderijen zijn verbrand volgens de leider van de Roemeense onderzoekers naar het lot van de kunstwerken, Gheorghe Niculescu. 'Wij hebben overtuigend bewijs gevonden dat drie schilderijen door brand zijn verwoest', zei Niculescu maandag over het politieonderzoek. Een bende Roemenen wordt verdacht van de diefstal in oktober.

Niculesco kon echter niet zeggen welke van de drie werken volgens hem in de as zijn gelegd. Hij leidt het wetenschappelijke team dat de as onderzoekt. De as komt uit de kachel van Olga Dogaru, de moeder van de hoofdverdachte van de diefstal.

Trouwste user 2022 donderdag 8 augustus 2013 @ 06:51:03 #33
7889 tong80
Spleenheup
pi_129820478
De politie heeft na de geruchtmakende schilderijenroof uit de Kunsthal in Rotterdam een serieuze kans gemist de daders én de buit in handen te krijgen. Pas na 5 kwartier hadden beveiligers en agenten door dat er een roof had plaatsgevonden.

Door de late ontdekking konden de Roemenen eenvoudig ontsnappen. De zeven schilderijen, van onder anderen Picasso en Gauguin, hebben vervolgens nog urenlang onbeheerd in een geparkeerde auto gelegen, vlakbij de Kunsthal. Dat blijkt uit justitiële documenten die het AD heeft ingezien.

Politie en beveiligers waren in de nacht van 15 op 16 oktober snel ter plaatse nadat een alarm was afgegaan. Maar bij een inspectierondje om het museum merkten ze niets bijzonders op: de kunstdieven hadden de deur weer netjes dichtgedaan en de agenten zagen geen inbraaksporen.

Niemand zag dat zeven kunstwerken, met een gezamenlijke waarde van tientallen miljoenen euro's, ontbraken. Na overleg met de beveiliging vertrok de politie weer. De Roemeense kunstdieven konden hierdoor gemakkelijk vluchten.

De agenten die op de eerste melding afkwamen, hebben de daders zelfs gezien, zo hebben deze verklaard tegenover hun advocaat. 'Eén agent zwaaide nog geruststellend, zo van: niets aan de hand, jongens', zegt advocaat Maria Vasii.

Na de roof overheerste bij de beveiligers van de Kunsthal een uur lang verwarring. Zo kregen ze het alarm niet uitgeschakeld. En zelfs toen ze zeven lege haken aan de muur zagen, was er niet meteen argwaan. Pas na 5 kwartier tot anderhalf uur werd het de werknemers duidelijk dat het museum was overvallen.

De beveiliging van de Kunsthal rammelde al veel langer, blijkt uit onderzoek van het AD. Al sinds de bouw in 1992 is hierop bezuinigd, zeggen betrokkenen.

Moderator donderdag 8 augustus 2013 @ 13:23:34 #34
42184 crew  DaMart
pi_129828201
Volgens de FP is nu weer niet duidelijk of de schilderijen van de kunstroof wel verbrand zijn, of dat het toch andere schilderijen waren:

quote:
Geen duidelijkheid over schilderijen Kunsthal

Het is onduidelijk of de as van de verbrande schilderijen die in Roemenië in een kachel werd gevonden, afkomstig is van de gestolen werken uit de Rotterdamse Kunsthal. Dat concluderen experts van het Nationaal Historisch Museum na laboratoriumonderzoek, melden Roemeense media donderdag.

De onderzoekers denken dat zo'n drie of vier schilderijen werden verbrand in de kachel van de moeder van een van de hoofdverdachten, Olga Dogaru. Of het echter om de gestolen schilderijen uit de Kunsthal gaat, konden zij na onderzoek van de as niet bevestigen.

In oktober werden bij de Kunsthal zeven werken geroofd van Pablo Picasso, Henri Matisse, Paul Gauguin, Meyer de Haan, Lucian Freud en twee van Claude Monet. De schade wordt geschat op achttien miljoen euro.
  Trouwste user 2022 donderdag 8 augustus 2013 @ 13:28:27 #35
7889 tong80
Spleenheup
pi_129828366
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:23 schreef DaMart het volgende:
Volgens de FP is nu weer niet duidelijk of de schilderijen van de kunstroof wel verbrand zijn, of dat het toch andere schilderijen waren:

[..]

Het radio-1 journaal meldde net dat niet bekend is welke schilderijen. Wat wel duidelijk is is dat ze minstens 100 jaar oud zijn.

Trouwste user 2022 donderdag 8 augustus 2013 @ 15:24:35 #36
7889 tong80
Spleenheup
pi_129832675
BOEKAREST - Het is nu duidelijk welke van de zeven gestolen schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal zijn verbrand. Het gaat in elk geval om de werken van Paul Gauguin, Jacob Meyer de Haan en Henri Matisse. Dat heeft een woordvoerder van het Roemeens Nationaal Historisch Museum donderdagmorgen bekendgemaakt tijdens een persconferentie. De persvoorlichter zei ook dat er sporen van een vierde verbrand schilderij zijn aangetroffen, waarschijnlijk het werk van Lucian Freud, maar dat is niet met zekerheid te zeggen.

De overige werken zijn van de Franse impressionist Claude Monet (twee stuks) en één van de Spanjaard Pablo Picasso. Wat daarmee is gebeurd, is niet duidelijk. Volgens de woordvoerder is de kans bijzonder groot dat ze ook verbrand zijn. Maar omdat deze werken niet op doek maar op papier zijn gemaakt, zullen ze nooit in sporenonderzoek worden aangetroffen: ze verbranden letterlijk compleet.

De woordvoerder van de onderzoekers, tevens directeur van het museum, zei tijdens de persconferentie dat de wet aangescherpt moet worden als het gaat om diefstal van cultureel erfgoed van een dergelijke waarde. Hij vergeleek de kunstroof en het verbranden van de kunstwerken met „een terroristische aanslag als van de Taliban”.

Deskundigen van het Nationaal Historisch Museum hebben 3 maanden lang resten onderzocht die afkomstig waren uit de kachel van Olga Dogaru. Dat is de moeder van een van de hoofdverdachten van de kunstroof, Radu Dogaru. Zij bekende tijdens verhoren in wanhoop de zeven gestolen meesterwerken in de kachel te hebben verbrand, in de hoop haar zoon op die manier uit handen van de politie te kunnen houden.

Een woordvoerder van het onderzoeksteam maakte eind juli bekend dat alle zeven gestolen schilderijen verbrand zouden zijn. Prompt trok Olga Dogaru haar bekentenis in: de schilderijen zouden op een veilige plek zijn verstopt.

Dinsdag begint het proces tegen de vier hoofdverdachten van de schilderijenroof. Volgens hun advocaten zijn ze onschuldig en is het onderzoek naar de asresten slecht uitgevoerd. De advocaten eisen dat het onderzoek wordt overgedaan in het museum het Louvre in Parijs

Trouwste user 2022 zaterdag 10 augustus 2013 @ 07:15:26 #38
7889 tong80
Spleenheup
pi_129891571
De Roemeense politie heeft op het punt gestaan de schilderijen die waren gestolen uit de Kunsthal in Rotterdam, te redden van de ondergang. Een pseudokoper had al een deal met hoofdverdachte Radu Dogaru over de aankoop. Maar de transactie werd op het allerlaatste moment afgeblazen, waarna Dogaru de doeken door zijn moeder liet verbranden. Dat schrijft het AD.

'De infiltrant onderhandelde met de verdachten om ten minste twee uit de Kunsthal gestolen werken aan te kopen', zegt aanklaagster Botezatu. Hoofdverdachte Radu Dogaru wilde twee van de doeken, een Picasso en een Matisse, die vele miljoenen euro's waard zijn, verkopen voor slechts 50.000 euro.

De verkoop zou twee dagen later plaatsvinden. Maar in de nacht voor de koop werd hoofdverdachte Dogaru gebeld door een kennis. Die tipte hem dat de politie hem op het oog had als verdachte van de Kunsthalroof. Volgens de aanklaagster raakte hij in paniek, en besloot hij de schilderijen te verbranden.

De volgende ochtend werden Dogaru en zijn medeverdachten aangehouden. De verdachten staan dinsdag voor de rechter in Boekarest.

Trouwste user 2022 zondag 11 augustus 2013 @ 15:17:01 #39
7889 tong80
Spleenheup
pi_129938135
Roemenen schamen zich voor de Kunsthalroof. 'Ons land is te schande gemaakt in de hele wereld door cultuurbarbaren.' En: 'Dit zal gevolgen hebben voor de toetreding van Roemenië tot de Schengen-landen'. Met deze koppen typeren Roemeense media de gevolgen van de roof van zeven meesterwerken uit de Rotterdamse Kunsthal in oktober van vorig jaar.

Het enige dat wellicht het tij nog kan doen keren, is het alsnog opduiken van één of meerdere doeken, in ongeschonden staat. Maar of dat laatste gaat gebeuren is uiterst onzeker.

Dinsdag staan de plegers van 'de kunstroof van de eeuw' voor het eerst voor de rechter in de Roemeense hoofdstad Boekarest. Een van de zes verdachten wordt nog steeds gezocht.

Vijf verdachten wordt onder meer inbraak, diefstal en medeplichtigheid daaraan ten laste gelegd. De moeder van een van de verdachten wordt verantwoordelijk gehouden voor het verbergen van de kunstwerken. Zij bekende de zeven schilderijen te hebben verbrand in haar woning in Oost-Roemenië, maar trok die bekentenis later weer in.

De drie feitelijke inbrekers en kunstrovers leken geen idee te hebben van wat ze in de nacht van 15 op 16 oktober in de Rotterdamse Kunsthal van de muur gristen. Ze hadden de schilderijen gekozen op formaat: het moest in de door hen meegebrachte plastic boodschappentassen passen. Ze wilden de werken in Roemenië zien te verkopen voor 50.000 euro, terwijl de waarde ruim 10 miljoen euro bedraagt.

Eenmaal in Roemenië werden er geen kopers gevonden, hoe zeer er ook met de schilderijen werd geleurd. De tijd verstreek en daarmee sloot het net zich rondom hen. 'Verdomme, dit is hel. We zitten hartstikke vast', meldt hoofdverdachte Radu Dogaru aan een van zijn handlangers, via een afgeluisterde telefoon eind januari, zo staat te lezen in de politieverhoren. 'We moeten er vanaf. We steken ze in de fik.'

Drie dagen later, op 21 januari, werd hij samen met zijn kameraden opgepakt. De schilderijen waren op dat moment begraven op de begraafplaats van het dorpje Carcaliu.

De moeder van de hoofdverdachte bekende de politie in de nacht van 13 februari uit wanhoop alle schilderijen in de kachel te hebben opgestookt. 'Ik hoopte dat ze mijn zoon dan niets meer zouden kunnen maken.' Later trok ze die bekentenis is.

Wanneer de rechtbank toch overtuigend bewezen acht dat de schilderijen door haar verbrand zijn, kan ze rekenen op een gevangenisstraf van rond de 20 jaar. Tenzij er op de valreep nog kunstwerken zullen verschijnen. De advocaten van de verdachten hebben daar alle vertrouwen in, zo lieten ze vorige week weten.

pi_129969053
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 06:51 schreef tong80 het volgende:
De politie heeft na de geruchtmakende schilderijenroof uit de Kunsthal in Rotterdam een serieuze kans gemist de daders én de buit in handen te krijgen. Pas na 5 kwartier hadden beveiligers en agenten door dat er een roof had plaatsgevonden.

Door de late ontdekking konden de Roemenen eenvoudig ontsnappen.
:|W Niet te geloven en anderzijds ook weer niet. Maar dit soort lieden weten wel altijd vol bravoure burgers die een keer over de scheef gaan met veel bravoure aan te houden en een procesverbaal voor uit te schrijven onder het mom van "we doen ons werk"

Tuurlijk. Voor het echte werk zijn ze vaak te laf,star en eigenwijs voor. (echte boeven en problemen aanpakken)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2013 09:51:15 ]
  Trouwste user 2022 maandag 12 augustus 2013 @ 21:08:22 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_129993699
quote:
15s.gif Op maandag 12 augustus 2013 09:50 schreef Iwanius het volgende:

Tuurlijk. Voor het echte werk zijn ze vaak te laf,star en eigenwijs voor. (echte boeven en problemen aanpakken)
Echte boeven nog wel. Die ontsnapt zijn, met een loden bal aan hun enkels ?

Trouwste user 2022 maandag 12 augustus 2013 @ 21:08:45 #42
7889 tong80
Spleenheup
pi_129993717
Alle zeven gestolen schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal bestaan nog en kunnen aan het Nederlandse volk worden teruggegeven.

Vasii is de raadsvrouw van een van de hoofdverdachten van de kunstroof, die dinsdag voor de rechter in Boekarest moet verschijnen. Zij wil dat de Nederlandse politie het onderzoek naar de spectaculaire diefstal weer overneemt van de Roemenen.

Teruggave schilderijen
De advocate zal daartoe dinsdag een verzoek indienen bij de rechters. Tegelijk zal ze vragen om de behandeling van de zaak tot september aan te houden. Vasii zei ervan overtuigd te zijn dat tegen die tijd alle zeven gestolen meesterwerken teruggeven kunnen worden aan Nederland. 'En dat zal het proces natuurlijk geweldig beïnvloeden', verklaarde ze maandag tegenover het ANP.

Ze baseert haar uitspraken op verklaringen van haar cliënt, die de doeken per auto naar Roemenië vervoerd heeft. Ook verwijst ze naar de in haar ogen klungelige onderzoeken naar de as uit de kachel, waarin volgens politie en justitie de schilderijen verbrand zijn. 'Daarom wil ik ook dat het onderzoek wordt overgedaan door mensen uit Nederland. Wat de schilderijen betreft: wij zijn als advocaten op dit moment bezig ze terug te halen, op aanwijzing van mijn cliënt.' Vasii kon niet zeggen welke dat zijn, maar zal daar tijdens de zitting dinsdag op ingaan.

Dramatische verandering
Het Roemeense Openbaar Ministerie gaat er nog steeds van uit dat alle zeven schilderijen zijn verbrand. Vasii liet eind vorige week al weten daar niets van te geloven en zei dat 'ten minste twee schilderijen in ongeschonden staat weer zullen opduiken'. Ze stelt in het interview in EenVandaag wel dat dit uitsluitend mogelijk is wanneer 'er geen dramatische verandering in de situatie van de verdachten plaatsvindt'.

Het zal dinsdag druk worden bij de rechtbank. Vasii zegt dat zij het afgelopen etmaal niet alleen door Roemeense en Nederlandse media is benaderd maar ook door journalisten uit onder meer Duitsland en de Verenigde Staten.

maandag 12 augustus 2013 @ 21:12:39 #43
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_129993923
Het is wel een soap dit en laten ze eerst maar wat schilderijen gaan overhandigen ipv ze als een onderhandelingsstrategie te gebruiken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_129994660
quote:
Meesterwerkje ^O^
“When there is no desire, all things are at peace.”
  Trouwste user 2022 dinsdag 13 augustus 2013 @ 12:22:31 #45
7889 tong80
Spleenheup
pi_130013170
AMSTERDAM - De rechtszaak tegen de verdachten van de schilderijenroof in de Rotterdamse Kunsthal is uitgesteld tot september.

De rechtbank in de Roemeense hoofdstad Boekarest besloot dinsdag tot het uitstel op verzoek van de advocaten van de verdachten. Ze wezen erop dat belangrijke informatie van de Triton Foundation, de eigenaar van de zeven gestolen doeken, ontbrak in het dossier. De rechters gingen daarin mee.

Vijf van de zes verdachten zouden dinsdag voor het eerst voor de rechtbank in de Roemeense hoofdstad Boekarest verschijnen. Een van de verdachten is nog voortvluchtig.

Ze worden ervan beschuldigd dat ze op 16 oktober vorig jaar zeven waardevolle schilderijen hebben gestolen uit het museum en naar Roemenië hebben vervoerd om ze te verhandelen. Het zijn doeken van onder anderen Paul Gauguin, Claude Monet, Henri Matisse en Pablo Picasso. De Roemeense aanklagers denken dat de doeken zijn verbrand in de kachel van de moeder van een van de verdachten, die ook terecht moet staan. Zij had dit aanvankelijk verklaard, maar trok die bekentenis later in.

Trouwste user 2022 dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:33:39 #46
7889 tong80
Spleenheup
pi_132426727
BOEKAREST (ANP) - De verdachten van de kunstroof in Rotterdam beginnen zelf een rechtszaak tegen de gemeente Rotterdam en de Kunsthal.

Advocaat Catalin Dancu zei dat dinsdag namens de verdachten. Zij moeten later op de dag voor de rechter in de Roemeense hoofdstad Boekarest verschijnen wegens de kunstroof.

Narcistisch
De rechtszaak tegen de zes verdachten werd al twee keer opgeschort, op 13 augustus en op 10 september. Volgens Dancu valt het de gemeente Rotterdam en de Kunsthal te verwijten dat het huidige proces niet op rolletjes loopt. Hij doelt onder meer op stukken die niet op tijd naar Roemenië zijn verstuurd. Dancu verwijt de Nederlanders ,,narcistisch gedrag'' in de zaak, omdat ze bij alles wat misgaat, de schuld bij de Roemenen leggen.

De zes verdachten worden ervan beschuldigd dat ze een rol hebben gespeeld bij de diefstal en verduistering van zeven waardevolle schilderijen uit de Kunsthal in Rotterdam. Die werden op 16 oktober vorig jaar gestolen en naar Roemenië gebracht om te verhandelen. Het zijn doeken van onder anderen Paul Gauguin, Claude Monet, Henri Matisse en Pablo Picasso. Een van de zes verdachten is nog spoorloos.

Volgens Dancu waren de kunstwerken zeer slecht beschermd. ,,Ik sluit daarom niet uit dat het om kopieën ging.''

Trouwste user 2022 dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:01:33 #47
7889 tong80
Spleenheup
pi_132427576
Ze zitten in de Hel van Roemenië, de drie verdachten van de schilderijenroof uit de Rotterdamse Kunsthal. AD-verslaggeefster Ingrid de Groot bezocht exclusief de gevangenis Rahova in Boekarest. Schilderijendief Eugen Darie bekent tegenover haar de diefstal. 'Maar ik dacht dat het om replica's ging, zó slecht was de beveiliging van het museum.' Vandaag gaat het proces tegen het drietal verder.

Ik hoop dat mijn leven door deze stomme fout niet wordt vernietigd
Eugen Darie'De kunstroof is de grootste vergissing in mijn leven geweest', zegt hij. Financieel zware omstandigheden brachten hem tot zijn daden.

Samen met zijn medeverdachten Radu Dogaru en Mihai-Alexandru Bitu ging hij er vorig jaar oktober met zeven meesterwerken uit de Kunsthal vandoor. De schilderijen van onder anderen Gauguin, Matisse en Picasso zijn 18 miljoen euro waard.

'Ik wil de Nederlandse bevolking verzekeren dat ik nooit de intentie heb gehad om kunstobjecten te stelen met deze enorme waarde. Ik besloot te gaan stelen in een wanhopig moment, waarop ik dacht dat ik het huis zou gaan verliezen van mijn ouders. Het spijt me zeer,' herhaalt hij steeds weer. 'Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor mijn daden, en ik kan alleen maar hopen dat mijn leven niet wordt vernietigd door deze stomme fout.'

Celstraf
Zijn spijt over de roof en angst voor een lange celstraf voeren de boventoon. Er hangt hem 7 tot 20 jaar cel boven het hoofd. Geen wonder dat hij zijn eigen aandeel in de roof zo klein mogelijk maakt. Geen wonder dat hij graag doet geloven dat hij niet precies wist waar hij mee bezig was. 'Ik hoop dat mijn vonnis niet zwaarder is dan het delict dat wij dachten te plegen, de diefstal van replica's, en niet van schilderijen die miljoenen waard zijn. Ik hoop dat ik zo snel mogelijk weer verenigd kan worden met mijn familie.'

Had de Roemeen echt niet in de gaten dat de schilderijen 18 miljoen euro waard waren. 'Nee!' zegt hij vanuit de grond van zijn hart. 'Ik ben geen kunstkenner. Toen ik na mijn arrestatie de waarde van de schilderijen hoorde, dacht ik dat het een grap was.'

Trouwste user 2022 dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:03:44 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_132433504
Twee verdachten van de roof van zeven schilderijen uit de Rotterdamse kunsthal hebben dinsdag voor de rechter in Roemenië schuld bekend. Hoofdverdachte Radu Dogaru gaf toe dat hij de doeken heeft gestolen maar vroeg zich tegelijk af of het de originele doeken waren of dat het slechts kopieën waren.

Het tweetal kwam dinsdag als eerste aan de beurt in het hervatte proces tegen de zes Roemeense verdachten. Vijf van hen zijn in de rechtbank in Boekarest. De zesde, Adria Procop, is nog voortvluchtig. Hij wordt gezien als het brein achter de roof.

Radu Dogaru verwees naar de in zijn ogen slechte beveiliging van het museum. Hij was wel eens in het Louvre in Parijs geweest en daar waren de schilderijen wel goed beveiligd. In Rotterdam was de binnendeur gewoon open, zei hij. Zijn advocaat uitte eerder al veel kritiek op de beveiligingsmaatregelen in de Kunsthal.

Alexandru Bitu bekende dat hij de gestolen waar in zijn auto heeft gelegd, maar stelde dat hij op dat moment niet wist wat het precies was. Hij zei de doeken niet echt gezien te hebben maar alleen te hebben ingeladen. Toen hij doorkreeg dat het zulke waardevolle schilderijen waren, wilde hij niet meer meehelpen met het verhandelen van de kunst. 'Ik dacht dat het een spel was'. De aanklager en rechter toonden zich niet onder de indruk van zijn verklaring.

Trouwste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 11:51:21 #49
7889 tong80
Spleenheup
pi_132468388
De Roemeense berovers van de Rotterdamse Kunsthal hebben hulp gekregen van binnenuit. Dat beweerde kunstrover Radu Dogaru gisteren voor de rechtbank in Boekarest. Volgens hem zou de deur van de hal met opzet zijn opengelaten.

Radu Dogaru (hoofdverdachte)'Ik had de deur van de Kunsthal zelfs zonder gereedschap kunnen openen. Hij zat niet op slot. Iemand, van binnenuit, een handlanger, zette hem open. Het was kinderwerk,' zei Radu Dogaru gisteren bij de Roemeense rechter.

Hij stond samen met twee andere verdachten en zijn moeder terecht voor de diefstal van zeven schilderijen uit de Kunsthal in de nacht van 15 op 16 oktober van vorig jaar.

Meesterbrein
Dogaru, vol zelfvertrouwen, bijna arrogant, had het ook over een meesterbrein achter het plan. 'Er was een opdrachtgever,' zei de Roemeen. Wie wilde hij niet bekendmaken. 'Ik ben niet verplicht dat te zeggen,' herhaalde hij ondanks het aanbod van de rechtbank achter gesloten deuren een verklaring te mogen afleggen in ruil voor bescherming en strafvermindering. 'Denk goed na voordat je dit weigert,' hield de rechter de hoofdverdachte voor. 'Het is het verschil tussen de vrijheid en heel veel jaren van je leven doorbrengen in de gevangenis.'

Dogaru zweeg in alle toonaarden, maar verklaarde wel dat hij ervan overtuigd is dat de vijf schilderijen nog bestaan en dat de opdrachtgever, of de bedenker van het plan, nog in Nederland rondhangt. Idioot vond hij de slechte beveiliging van de Kunsthal. 'Justitie in Rotterdam moet in beweging komen en de zaak eens fatsoenlijk gaan onderzoeken,' vond hij.

'De schilderijen zijn niet in de kachel gegooid door mijn moeder, maar meegegeven aan een man uit de Oekraïne, Vladimir Davidenco. Ik kende hem uit Nederland, hij woonde destijds in Amsterdam. Ik had hem eerder leren kennen toen we samen in Londen woonden.' Waar de schilderijen zijn? Dogaru weet het niet, maar het is uit te zoeken, denkt hij. 'Misschien in Rusland, misschien zijn ze terug naar kopers in Nederland.'

woensdag 23 oktober 2013 @ 12:19:26 #50
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_132469339
Ik vind de "hadden ze het maar beter moeten beveiligen" verdediging echt belachelijk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')